Stavební zákon a ochrana životního prostředí Právo životního prostředí II Ivana Průchová podzim 2017 •Ivana Průchová 1 Prameny •Ivana Průchová 2 Prameny —SOUVISEJÍCÍ PŘEDPISY: — —environmentální právní předpisy: ¡průřezové: ÷zák.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů ÷Novela zákonem č. 225/2017 Sb.(úč. 1.1.2018) ÷Novela zákonem řč. 326/2017 Sb. (úč. 1.11.2017) » -zák.č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, ve znění pozdějších předpisů ÷ ¡složkové předpisy z oblasti práva životního prostředí ¡Ochrana „veřejných dotčených zájmů“ – tj. I VEŘEJNÉHO ZÁJMU NA OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ ¡ÚČAST VEŘEJNOSTI ¡PROCESNÍ ASPEKTY ¡ zákon o ochraně ovzduší, zákon o ochraně přírody, zákon o vodách, zákon o ochraně ZPF, zákon o lesích, zákon o odpadech, ¡! ZÁKON Č. 114/1992 Sb. ¡novela zákonem č. 123/2017 Sb. ¡novela zákonem č. 225/2017 Sb. ¡ ¡ — —procesní předpisy ¡správní řád, soudní řád správní • Ivana Průchová 3 Mezinárodní smlouvy •Vybrané mezinárodní smlouvy –Aarhuská úmluva •Blíže viz přednáška „Účast veřejnosti při ochraně ŽP“ – –Evropská úmluva o krajině – –Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy – –Úmluva o ochraně archeologického dědictví • • •Ivana Průchová 4 Právo EU •Posuzování vlivů na ŽP –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí (SEA) – –Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí (EIA) konsolidované znění: – –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/52/EU, kterou se mění Směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí – –konsolidované znění: zde – – •Natura 2000 –Směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21.května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin (směrnice o stanovištích) –Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2009/147/ES ze dne 30. listopadu 2009 o ochraně vlně žijících ptáků (směrnice o ptácích) – –-BLÍŽE VIZ PŘEDNÁŠKA SEA/EIA (podzim 2017), Ochrana přírody (jaro 2017) •Ivana Průchová 5 Udržitelný rozvoj a stavební zákon •3 pilíře: •6 •Ivana Průchová hospodářský sociální environmentální Udržitelný rozvoj Procesy podle stavebního zákona – základní přehled • Ivana Průchová 7 Územní plánování Územní rozhodování Povolování/ohlašování staveb Zkušební provoz (dle konkrétní situace) Užívání dokončené stavby Změna stavby před dokončením (dle konkrétní situace) Odstraňování staveb Předčasné užívání stavby (dle konkrétní situace) PROCESY PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA – blíže ke grafu výše •územní plánování –v užším smyslu •územně plánovací podklady – ÚAP, ÚS •politika územního rozvoje (schvalovaná usnesením vlády, není OOP ani v materiálním smyslu) •územně plánovací dokumentace (OOP) –zásady územního rozvoje –územní plán –regulační plán •samostatné vymezení zastavěného území (OOP) •územní opatření (OOP) –územní opatření o stavební uzávěře –územní opatření o asanaci území –v širším smyslu •územní rozhodování (ISA) •ohlášení a stavební povolení (ISA) •změna stavby před jejím dokončením (ISA ) •předčasné užívání stavby (ISA) •užívání dokončené stavby (ISA) –kolaudační souhlas –kolaudační rozhodnutí •odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení (ISA) • •Ve VŠECH procesech OCHRANA ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ – ROZDÍLNOSTI: –SUBJEKTY –NÁSTROJE •DLE POVAHY A STADIA PROCESU – • •Ivana Průchová 8 SUBJEKTY V PROCESECH PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA A JEJICH ROLE PŘI OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ •Subjekty: –orgány územního plánování –stavební úřady –autorizovaný inspektor –obce –dotčené orgány –veřejnost/dotčená veřejnost –učastníci procesů/řízení –další subjekty (autorizované osoby – projektanti) • –Pozice a nástroje,jimiž disponují jednotlivé subjekty jsou diferencovány dle stadia a povahy procesu dle stavebního zákona – – •Ivana Průchová 9 Orgány územního plánování a stavební úřady •orgány územního plánování • - orgány obcí (zastupitelstvo, rada, obecní úřad), • - úřad územního plánování • - orgány krajů (zastupitelstvo, rada, krajský úřad) • - Ministerstvo pro místní rozvoj • - Ministerstvo obrany. • •stavební úřady • - stavební úřady, označované jako "obecné • • - stavební úřady u řízení navazujících na EIA • obecní úřad obce s rozšířenou působností (OÚORP) • • - speciální stavební úřady, • • - vojenské a jiné stavební úřady — •Ivana Průchová 10 Dotčené orgány •ochrana veřejných zájmů podle zvláštních předpisů – tj. vč. veřejného zájmu na ochraně životního prostředí • •princip součinnosti s orgány územního plánování a stavebními úřady – •vzájemné věcné a časové vazby mezi stanovisky a závaznými stanovisky vydanými v procesech, které na sebe věcně a časově navazují –vázanost dotčeného orgánu svým předchozím stanoviskem, –možnost změny při podstatné změně podmínek pro jeho vydání • •kontrola dodržování podmínek stanovených ve stanoviscích a závazných stanoviscích –stanoví-li dotčené orgány ve svém stanovisku nebo závazném stanovisku podmínky, a stanou-li se tyto podmínky součástí výrokové části rozhodnutí, nebo součástí opatření obecné povahy nebo jiného úkonu orgánu územního plánování nebo stavebního úřadu podle tohoto zákona, mohou dotčené orgány kontrolovat jejich dodržování. •Ivana Průchová 11 Dotčené orgány ¡ —dotčené orgány vydávají ¡stanoviska/koordinovaná stanoviska ¡nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení ¡jejich obsah je závazný pro ¡politiku územního rozvoje ¡pro opatření obecné povahy vydávaná podle StZ — —Obsah – na obsah stanoviska se použije § 149/2 SpŘ (po novele zák.č. 225/2017 Sb.) — ¡závazná stanoviska/koordinovaná závazná stanoviska pro rozhodnutí a jiné úkony stavebního úřadu nebo úkony autorizovaného inspektora podle StZ, nestanoví-li zvláštní předpis jinak ¡§ StZ ¡§ 149 SpŘ ¡ předpisy k ochraně veřejných zájmů (ŽP – příroda, voda, ovzduší, ZPF, les, odpady…ulturní památky, veřejné zdraví ¡soulad s územním plánováním: !!! závazné stanovisko orgánu územního plánování (§ 96b StZ) – z hlediska souladu záměru s obsahem územně plánovací dokumentace a s dalšími nástroji územního plánování ¡ ¡ ¡ ¡variantní řešení: ¡ ÷Obsahuje-li posuzovaný návrh varianty řešení, dotčený orgán posuzuje každou variantu samostatně ÷ •Ivana Průchová 12 Obsah závazného stanoviska/stanoviska •Obsah závazného stanoviska (§ 149/2 SPŘ – po novele zák. č. 225/2017 Sb.) – závazná část a odůvodnění. – závazná část: dotčený orgán uvede •řešení otázky, která je předmětem závazného stanoviska, •ustanovení zákona, které zmocňuje k jeho vydání a další ustanovení právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. –Odůvodnění: dotčený orgán uvede: •důvody, o které se opírá obsah závazné části závazného stanoviska, •podklady pro jeho vydání a úvahy, kterými se řídil při jejich hodnocení a při výkladu právních předpisů, na kterých je obsah závazné části založen. • •Obsah stanoviska: –§ 4/2 StZ: pro obsah stanoviska se použije obsah § 149/2 SPŽ obdobně Ivana Průchová 13 Veřejnost •Východiska zapojení veřejnosti do procesů podle stavebního zákona –Aarhuská úmluva, Směrnice SEA, EIA (viz výše) , • Blíže viz mj. též prezentace přednášek „Subjekty PŽP“, „Účast veřejnost při ochraně ŽP“ – •Veřejnost: –pojmy používané ve StZ: •každý“ •„veřejnost“ – zákon EIA •Veřejnost: –„jedna nebo více osob“ -zák. EIA - § 3 písm. h), význam pro navazující řízení dle stavebního zákona –dotčená veřejnost • • – •Ivana Průchová 14 Dotčená veřejnost a EIA • •§ 3 písm. i) zák. EIA: • •DOTČENÁ VEŘEJNOST: • –osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech, – –právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost, která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí podle § 7 odst. 6, nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob, • • podporující podpisovou listinou listina s podpisy nejméně 200 osob. • •Diskuse – • •Ivana Průchová 15 Zástupce veřejnosti specifický subjekt ve vztahu k územně plánovací dokumentaci • •Územní plánování –může zastupovat veřejnost při pořizování územně plánovací dokumentace – –zástupcem veřejnosti může být •Zmocnění se dokládá seznamem občanů obce nebo kraje, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku a podpisovou listinou, která splňuje zákonné náležitosti a dále prohlášení, že jmenovaného zástupce veřejnosti zmocňují k podání námitky na základě věcně shodné připomínky a k jejímu projednání podle stavebního zákona. Zmocnění obsahuje dále prohlášení zástupce veřejnosti. • •Žalobní legitimace ve vztahu k soudní kontrole –judikatura NSS k aktivní žalobní legitimaci zástupce veřejnosti ve vztahu k soudnímu přezkumu územně plánovací dokumentace •Ivana Průchová 16 Účastníci řízení –okruh účastníků řízení •Územní rozhodování •Ohlašování a povolování staveb •Užívání staveb •Odstraňování staveb – –Viz blíže jednotlivé procesy podle stavebního zákona – –pozice žadatele x ostatní účastníci řízení »Specifika postavení dotčené veřejnosti v procesech navazujících na EIA •Ivana Průchová 17 Územní plánování • •Ivana Průchová 18 Územní plánování •souhrn opatření, směřujících k vytváření předpokladů pro udržitelný rozvoj území –v rámci něho environmentální pilíř(posuzování vlivů na ŽP) – • •cíle a úkoly územního plánování –koordinované vytváření předpokladů pro výstavbu a udržitelný rozvoj území –docílení souladu veřejných a soukromých zájmů na rozvoji území –určení podmínek pro využívání zastavěného území –ochrana nezastavěného území a nezastavitelných pozemků –vymezení zastavitelných ploch –vyhodnocování vlivů politiky územního rozvoje, zásad územního rozvoje , územního plánu na udržitelný rozvoj území •environmentální pilíř(posuzování vlivů na ŽP) –tj. integrace posouzení vlivů na ŽP – – •Ivana Průchová 19 Nástroje územního plánování přehled •nástroje územního plánování v užším smyslu: –územně plánovací podklady •územně analytické podklady •územní studie –politika územního rozvoje –územně plánovací dokumentace •zásady územního rozvoje •územní plán •regulační plán –vymezení zastavěného území –územní opatření •územní opatření o stavební uzávěře •územní opatření o asanaci území •nástroje územního plánování v širším smyslu –nástroje výše uvedené včetně problematiky územních rozhodnutí a územních souhlasů(viz dále tzv. „územní rozhodování“)) • •Ivana Průchová 20 ÚZEMÍ NÁSTROJ ÚP VLIVY NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ FORMA VYHODNOCOVÁNÍ A AKTUALIZACE Česká republika Politika územního rozvoje (PÚR) SEA povinně Schvalována usnesením vlády není opatření obecné povahy zpráva o uplatňování PÚR - každé 4 roky kraj Zásady územního rozvoje (ZÚR) SEA povinně Opatření obecné povahy Zpráva o uplatňování ZÚR - Nejpozději do 4 let po vydání ZÚR Regulační plán pro část kraje stanoví-li tak ZÚR Opatření obecné povahy Nejpozději do 4 let od vydání ÚP obec územní plán (ÚP) SEA za podmínek dle § 47 StZ Opatření obecné povahy Nejpozději do 4 let od vydání ÚP Regulační plán (RP) Opatření obecné povahy Ivana Průchová 21 Územně plánovací informace —§ 21 StZ —charakter předběžné informace podle správního řádu —Významný nástroj k zjištění kvalifikované informace o území —poskytuje krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon pořizovatele a stavební úřad —územně plánovací informace o: ¡podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace ¡podmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů ¡podmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně dotčených orgánů — —územně plánovací informace se poskytuje na žádost —žadatel musí uvést konkrétní požadavky na informaci —Poskytnutá územně plánovací informace má časově omezenou dobu platnosti – platí 1 rok ode dne jejího vydání, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána ¡ ¡ — — •Ivana Průchová 22 POLITIKA ÚZEMNÍHO ROZVOJE – ROZVOJOVÉ OBLASTI A PLOCHY •Ivana Průchová PÚR – vztah rozvojových oblastí, rozvojových os a specifických oblastí •24 Politika územního rozvoje —Politika územního rozvoje ¡Sdělení č. 272/2009 Sb., ¡aktualizace PÚR - 2015 — ¡nástroj rozvoje území celé ČR ¡Obsah: ÷Stanovení republikových priorit ÚP pro zajištění udržitelného rozvoje ÷Vymezení oblastí se zvýšenými požadavky na změny v území ÷Vymezení oblastí se specifickými hodnotami ÷Vymezení ploch koridorů dopravní a technické infrastruktury mezinárodního a republikového významu nebo které svým významem přesahují území jednoho kraje ÷stanovení možných variant změn v území ¡součástí politiky územního rozvoje je vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj a v rámci něho vlivů na životní prostředí — —judikatura k povaze PÚR ¡usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj. 9 Ao 3/2009-59, www.nssoud.cz ¡ ¡ •Ivana Průchová 25 Politika územního rozvoje a posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) •Posouzení politiky územního rozvoje z hlediska vlivů na životní prostředí –SEA •(Strategic Environmental Assesmant) • –Stavební zákon •§ 19 odst. 2 st. ve spoj. s § 31 a násl. st.z. a přílohou (rámcový obsah vyhodnocení vlivů PUR,ZÚR a ÚP na ŽP pro účely posuzování vlivů koncepcí na ŽP) •SEA součástí vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj •vyhodnocení vlivů na soustavy Natura 2000 •Blíže viz též : Metodika MŽP – Vyhodnocení vlivů PUR a ZUR na ŽP –Věstník MŽP 2/2015 • •Ivana Průchová 26 ZÚR – na příkladu ZÚR JmK •27 ZÚR JmK – územní rezervy - PROVĚŘENÍ ÚZEMNÍ STUDIÍ •28 Zásady územního rozvoje —pořizují a vydávají se pro celé území kraje —povinný nástroj ¡všechny kraje mají povinnost pro svoje území je pořídit a přijmout do 5 let od nabytí účinnosti stavebního zákona ¡V současné době mají PÚR všechny kraje ¡- POZN. ZÚR JmK – návrh na zrušení – blíže srov. např. zde ¡ ÷Metodika MŽP – Vyhodnocení vlivů PUR a ZUR na ŽP ¢Věstník MŽP 2/2015 —aktualizace ZÚR ¡ každé 4 roky ¡ —řízení o zásadách územního rozvoje – je vedeno jako řízení o opatření obecné povahy •Ivana Průchová 29 Zásady územního rozvoje a posuzování vlivů na životní prostředí (SEA) • •Zásady územního rozvoje a posuzování vlivů na ŽP –SEA •stanovisko MŽP k vyhodnocení vlivů na ŽP •součástí určení vlivů na území Natura 2000 • •Ivana Průchová 30 Územní plán a posuzování vlivů na ŽP (SEA) Natura 2000 •Stanoví základní koncepci rozvoje území obce • •Územní plán a posuzování vlivů na životní prostředí – obecně, oblasti Natura 2000 –Územní plán jako koncepce (SEA) –§ 47/3 StZ –Pokud: •Krajský úřad ve stanovisku k návrhu zadání územního plánu uvede, zda má být návrh územního plánu posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí příp. stanoví podrobnější požadavky dle § 10i zákona č. 100/2001 Sb. •Orgán ochrany přírody ve stanovisku podle § 45i ZoPK nevyloučil významný vliv na evropsky významnou lokalitu a ptačí oblast •Pořizovatel doplní do návrhu zadání územního plánu požadavek na vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území • •Ivana Průchová 31 Územní plán –na příkladu městyse Veverská Bítýška, hlavní výkres – viz blíže - zde •32 Regulační plán •Stanoví v řešené ploše podrobnosti pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí •Zpracovává se –Pro obec, její část –Pro část kraje (pokud to stanoví zásady územního rozvoje) •RP je závazný pro rozhodování v území •RP vydaný krajem je závazný pro ÚP a RP vydávané obcemi •RP lze nahradit územní rozhodnutí (! ne u záměrů EIA – § 61/2 StZ viz dále) –V RP se stanoví, která územní rozhodnutí nahrazuje •Ivana Průchová 33 Regulační plán na příkladu městyse Veverská Bítýška – blíže zde •34 Územní opatření o stavební uzávěře • •Omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území •Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce • • •Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu • •VÝZNAMNÝ NÁSTROJ I VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ •Ivana Průchová 35 Územní opatření o asanaci území — —Vydává se na území postiženém živelní pohromou nebo závažnou havárií, v jejímž důsledku došlo k podstatnému zásahu do využití území a je nezbytné stanovit podmínky pro odstranění dopadů živelní pohromy nebo havárie a pro další využití území —Územní opatření o asanaci území se dále vydává rovněž pro zastavěné území, ve kterém jsou závadné stavby, u nichž je ve veřejném zájmu nutné nařídit odstranění závad staveb a úpravy staveb a nařídit opatření k asanaci území — —Vydává se jako opatření obecné povahy podle správního řádu — —VÝZNAMNÝ NÁSTROJ VE VZTAHU K OCHRANĚ ŽIVOTNÍHO PROISTŘEDÍ —V PRAXI NENÍ ČASTO VYUŽÍVÁN — •Ivana Průchová 36 Přezkum OOP a rozhodnutí o námitkách •Přezkum rozhodnutí o námitkách –Instanční –Soudní přezkum • • •Přezkum OOP –Instatanční – správní řád –Soudní přezkum OOP – –Diskuse •mj. k významu pro subjekty prosazující zájem na ochraně životního prostředí – žalobní legitimace (viz dále) • Ivana Průchová 37 Přezkoumání opatření obecné povahy •Správní řád •§ 174/2 SPŘ –přezkumné řízení • –Lhůta: •!!! od 1.1.2018 – 1 rok •do 31.12.2017 – 3 roky • • •Soudní řád správní •§ 101a a násl. s.ř.s. •návrh na zrušení OOP nebo jeho části ze strany toho, kdo tvrdí, že byl na svých právech opatřením obecné povahy zkrácen •Lhůta: –!!! Od 1.1.2018 – 1 rok –Návrh lze podat do 1 roku ode dne, kdy návrhem napadené opatření obecné povahy nabylo účinnosti. –Zmeškání lhůty pro podání návrhu nelze prominout, a to ani ve vazbě na navazující správní rozhodnutí, opatření nebo jiný úkon nahrazující rozhodnutí. – –do 31.12.2017: –3 roky –„bezlhůtově“ u tzv. incidenčního přezkumu OOP • •38 Vybraná judikatura k nástrojům územního plánování – relevance i ve vztahu k zájmu na ochraně ŽP ¢k povaze Politiky územního rozvoje: —Usnesení Nejvyššího správního soudu ze dne 18. 11. 2009, čj. 9 Ao 3/2009-59, —Usnesení Ústavního soudu ze dne 2. 11. 2010, sp. zn. Pl. ÚS 5/10. —Usnesení Ústavního soudu ze dne 24. 2. 2015, sp. zn. Pl.ÚS 22/14 ze dne 24. 2. 2015. ¢k zásadám územního rozvoje: —např. Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 21.6.2012 čj. 1 Ao 7/2011 - 526 ¢(zrušení ZÚR Jihomoravského kraje) ¢k žalobní legitimaci : —Nález Ústavního soudu ze dne 30.05.2014, sp. zn. I. ÚS 59/14. ¢(k žalobní legitimaci spolků) —Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 21.7.2009 čj. 1 Ao 1/2009 - 120: ¢(mj. k žalobní legitimaci nájemce pozemků) —Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 16.10.2010 čj. 1 Ao 2/2010-116: ¢(mj.k žalobní legitimaci osob pasivních -neuplatnění připomínek, námitek - ve fázích přípravy OOP) —Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 29.3.2016 čj. 4 As 217/2015 ¢(mj. k žalobní legitimaci zástupce veřejnosti) ¢Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 13. září 2016 5 As 194/2014 -36 ¢(k incidenčnímu přezkumu OOP - § 101a odst. věta druhá s.ř.s. – lhůta) !!!pozor dopady novely sřs - § 101a násl. ¢ ¢ — •39 Opatření obecné povahy: aktivní legitimace; uplatnění (RESP. NEUPLATNĚNÍ) námitek a připomínek • •I. Skutečnost, že navrhovatel v řízení o návrhu na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části (§ 101a a násl. s. ř. s.) neuplatnil námitky či připomínky ve fázích přípravy opatření obecné povahy, jej nezbavuje práva takový návrh podat. Návrh proto nemůže soud pro nedostatek aktivity navrhovatele v předcházejících fázích správního řízení odmítnout pro nedostatek procesní legitimace. • • •Usnesení rozšířeného senátu NSS ze dne 16.10.2010 čj. 1 Ao 2/2010-116: • Opatření obecné povahy: aktivní legitimace; uplatnění (RESP. NEUPLATNĚNÍ) námitek a připomínek – pokračování • II. Procesní pasivita navrhovatele ve fázích správního řízení předcházejícího přijetí opatření obecné povahy může být způsobena faktory subjektivními i objektivními. Její význam pro úspěšnost žaloby posoudí soud (§ 101a a násl. s. ř. s.) s přihlédnutím ke všem individuálním okolnostem případu, a to při zkoumání procesního postupu správního orgánu, při hodnocení případného rozporu opatření obecné povahy s právními předpisy, jakož i při hodnocení přiměřenosti zásahu do práv a povinností navrhovatele. Přitom je povinen vzít v úvahu práva a povinnosti těch, jimž by zrušení opatření obecné povahy podle návrhu způsobilo újmu na jejich vlastních právech. III. Návrhu na zrušení opatření obecné povahy (§ 101a a násl. s. ř. s.) nelze vyhovět, bude-li prokázáno, že opatření obecné povahy navrhovatele na jeho právech nezkrátilo, nejde-li o návrh podaný zvlášť oprávněným subjektem k ochraně veřejného zájmu. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16.11.2010, čj. 1 Ao 2/2010 - 116), Rozhodnutíč.2215 Opatření obecné povahy: Řízení před soudem: aktivní legitimace k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy - NÁJEMCE •I. Nájemce nemovitosti na území regulovaném územním plánem není aktivně procesně legitimován k návrhu podle § 101a a násl. s. ř. s. na zrušení tohoto územního plánu nebo jeho části. • •Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 21.07.2009, čj. 1 Ao 1/2009 - 120) , Sbírka rozhodnutí NSS: Rozhodnutí č. 1910 Opatření obecné povahy: Řízení před soudem: aktivní legitimace k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy - SPOLKY • • •Spolky jsou aktivně legitimovány k podání návrhu na zrušení opatření obecné povahy (§ 101a odst. 1 s. ř. s.), avšak pouze za splnění určitých kritérií, mezi něž náleží především dotčení na subjektivních právech spolku, dále místní vztah spolku k lokalitě dotčené opatřením obecné povahy či zaměření spolku na aktivitu, která má lokální opodstatnění. • •I. ÚS 59/14 ze dne 30.5.2014 (zrušil rozsudek 5 Aos 2/2012-36 ze dne 23. října 2013) ve spoj. s rozsudkem Nejvyššího správního soudu ze dne 26.06.2014, čj. 5 Aos 3/2012 - 70 Opatření obecné povahy: řízení před soudem: aktivní legitimace zástupce veřejnosti Zástupce veřejnosti podle § 23 stavebního zákona z roku 2006 je oprávněn podat návrh na zrušení opatření obecné povahy nebo jeho části dle § 101a odst. 1 a násl. s. ř. s. (Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 29.03.2016, čj. 4 As 217/2015 - 182) Rozhodnutí č. 3415 Řízení a postupy je nahrazující podle stavebního zákona a ochrana životního prostředí • Ivana Průchová 45 Řízení a postupy podle stavebního zákona a ochrana životního prostředí • • ZÁKLADNÍ VÝCHODISKA: —SOULAD S ÚZEMNÍM PLÁNOVÁNÍM —Mj. význam závazného stanoviska orgánu územního plánování § 96b StZ —Ochrana životního prostředí: ve všech řízeních ochrana životního prostředí ¡ různá povaha dopadů aktivit v režimu stavebního zákona na životní prostředí ovlivňuje nástroje a subjekty k prosazení zájmu na ochraně životního prostředí ¡ —ISA - týkají se řešení (rozhodnutí, ev. přípustná náhrada rozhodnutí – zjednodušené formy )– KONKRÉTNÍ VĚCI/ZÁMĚRU A KONKRÉTNÍ OSOBY — —Diferenciace ¡Dle stadia rozhodování ¡Dle povahy předmětu rozhodování ¡ ÷ •Ivana Průchová 46 Řízení dle stavebního zákona a ochrana životního prostředí -přehled • –územní rozhodování •ÚR o umístění stavby nebo zařízení •ÚR o změně využití území •ÚR o změně vlivu užívání stavby na území •ÚR o dělení nebo scelování pozemků •ÚR o ochranném pásmu –Specifika: umísťování bez ÚS a ÚR, územní souhlas, společný ÚS a ohlášení, zjednodušené územní řízení, veřejnoprávní smlouva, společné územní a stavební řízení, – ohlášení a stavební povolení •Specifika: Veřejnoprávní smlouva, specifika certifikátu autorizovaného architekta –změna stavby před jejím dokončením –předčasné užívání stavby –užívání dokončené stavby na základě •kolaudační souhlas •kolaudační rozhodnutí –odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení na základě •ohlášení •povolení odstranění na žádost •nařízení z moci úřední – •Ivana Průchová 47 VÝZNAM POVAHY ZÁMĚRU pro procesy podle stavebního zákona • Ivana Průchová 48 POVAHA ZÁMĚRU ZÁMĚR EIA JINÝ ZÁMĚR SAMOSTATNÁ EIA „EIA INTEGROVANÁ do PROCESŮ STAVEBNÍHO ZÁKONA“ - Územní řízení s posouzením vlivů na ŽP - Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na ŽP NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ + další procesy na časové ose StZ Procesy dle stz jako „NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ“ na proces EIA - územní řízení -Společné územní a stavební řízení - -+ další procesy na časové ose StZ Procesy dle stavebního zákona- řízení a zjednodušené postupy dle povahy záměru Dle volby žadatele Řízení dle stavebního zákona, kterým nepředcházel proces EIA a ochrana ŽP - přehled ¡Územní řízení/zjednodušené územní řízení – územní rozhodnutí ¡ev.“náhrada“ územního rozhodnutí: dle zákonných podmínek: veřejnoprávní smlouva, regulační plán, územní souhlas, náhrada dle jiného zákona: rozhodnutí o pozemkových úpravách, rozhodnutí o stanovení dobývacího prostoru ¡Společné územní a stavební řízení – společné rozhodnutí ¡Ev. „náhrada“ dle zákonných podmínek: společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru ¡Subjekty: ¡Obecné stavební úřady – finální akty (rozhodnutí, souhlasy) ¡Dotčené orgány – závazná stanoviska ¡Účastníci řízení (§ 85 StZ) – námitky ¢!!! PO NOVELE ZÁK.Č. 225/2017 Sb. NE spolky – ZMĚNA § 70 ZoPK + ztušení § 85 odst. 2 písm. c) STZ ¡Ohlašování staveb, stavební řízení ÷Obecné stavební úřady/speciální stavební úřady/AI – finální akty, certifikát AI ÷Dotčené orgány – závazná stanoviska ÷Účastníci řízení (§ 109 StZ) – námitky ÷!!! PO NOVELE ZÁK.Č. 225/2017 Sb. NE spolky – ZMĚNA § 70 ZoPK + zrušení § 109 písm.g STZ ¡Zkušební provoz, předčasné užívání stavby, užívání stavby ÷Obecné stavební úřady/speciální stavební úřady – finální akty ÷Dotčené orgány – závazná stanoviska ÷Účastníci řízení – námitky ¡Odstraňování staveb, dodatečné povolení stavby ÷Obecné stavební úřady/speciální stavební úřady- finální akty ÷Dotčené orgány – závazná stanoviska ÷Účastníci řízení – námitky •Ivana Průchová 49 Ochrana životního prostředí/vybraných složek životního prostředí ve vztahu k procesům podle stavebního zákona dle povahy aktu Ivana Průchová 50 Příklady závazných stanovisek a správních rozhodnutí z oblasti ochrany životního prostředí a jejich vazby na řízení podle stavebního zákona - základní schémata • Ivana Průchová 51 Ochrana ZPF •Soulad s územním plánováním • •Pozn.po Ivana Průchová 52 Souhlas s odnětím ze ZPF = závazné stanovisko § 9 ZOZPF Územní rozhodnutí Stavební povolení Rozhodnutí o odvodu § 11 ZOZPF Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Zahájení realizace záměru Ochrana ZPF (ZoZPF)+ zemědělské pozemky jako VKP registrované, krajinný ráz(ZOPK) •Soulad s územním plánováním • •Pozn.po Ivana Průchová 53 Souhlas s odnětím ze ZPF = závazné stanovisko § 9 ZOZPF Územní rozhodnutí Stavební povolení Rozhodnutí o odvodu § 11 ZOZPF Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Zahájení realizace záměru Souhlas orgány ochrany přírody – zemědělský pozemek jako registrovaný VKP § 4/2 ZOPK = závazné stanovisko Souhlas orgánu ochrany přírody Zemědělské pozemky a krajinný ráz § 12/2 ZOPK = závazné stanovisko Ochrana PUPFL •Soulad s územním plánováním Ivana Průchová 54 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Kolaudační souhlas Realizace záměru Ochrana PUPFL(LZ) + les jako VKP ex lege , les a krajinný ráz (ZoPK) •Soulad s územním plánováním Ivana Průchová 55 Souhlas orgánu státní správy lesů § 14/2 LZ = závazné stanovisko Souhlas orgánu ochrany přírody Les a krajinný ráz § 12/2 ZOPK = závazné stanovisko Územní rozhodnutí Rozhodnutí orgánu státní správy lesů o odnětí plnění funkcí lesa + rozhodnutí o poplatku § 16,17 LZ Stavební povolení Odlesňování § 16/3 LZ Kolaudační souhlas/kolaudační rozhodnutí Realizace záměru Souhlas orgánu ochrany přírody Les jakoVKP ex lege § 4/2 ZOPK = závazné stanovisko ZPF, PUPFL + zvláště chráněná území dle zákona o ochraně přírody a krajiny •+ navíc PŘED ÚZEMNÍM ROZHODNUTÍM: –Rozhodnutí orgánu ochrany přírody a krajiny dle § 43 ZOPK –Závazné stanovisko dle § 44 ZOPK – Ivana Průchová 56 Rozhodnutí orgánu ochrany přírody o výjimce dle § 43 ZOPK Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody dle § 44 ZOPK Územní rozhodnutí ZPF Souhlas s odnětím § 9 ZoZPF PUPFL Souhlas s odnětím § 14/2 LZ ZPF, PUPFL + zvláště chráněná území + zvláštní ochrana druhová dle zákona o ochraně přírody a krajiny •+ navíc PŘED ÚZEMNÍM ROZHODNUTÍM: –Rozhodnutí orgánu ochrany přírody a krajiny dle § 43 ZOPK, dle § 56 ZOPK (ev. případy, kdy jen závazné stanovisko o „druhové výjimce“) –Závazné stanovisko dle § 44 ZOPK – Ivana Průchová 57 Rozhodnutí orgánu ochrany přírody o výjimce dle § 43 ZOPK Závazné stanovisko orgánu ochrany přírody dle § 44 ZOPK Územní rozhodnutí ZPF Souhlas s odnětím § 9 ZoZPF PUPFL Souhlas s odnětím § 14/2 LZ Rozhodnutí (OOP, VPS) orgánu ochrany přírody o výjimce dle § 56 ZoPK !!! Pokud se nevydává jen závazné stanovisko - (§ 56/6 ZoPK po novele 225/2017 Sb. Vztah stavebního povolení k povolení IPPC • •Zák.č. 76/2002 Sb., o integrovaném povolení , ve znění pozdějších předpisů • •§ 45/1 zákona IPPC: •Práva a povinnosti vyplývající ze stavebního povolení, nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje, vydaného pro zařízení podle zákona IPPC lze vykonávat nejdříve ode dne právní moci integrovaného povolení • –Blíže viz přednáška „Integrované povolení“ – •Ivana Průchová 58 Procesy podle stavebního zákona a kácení trvalých porostů •Dřeviny mimo les (ZOPK) •!!! NOVĚ: Změna § 8 ZOPK zákonem č. 225/2017 Sb. •Ke kácení dřevin pro účely stavebního záměru povolovaného –v územním řízení, –v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, –ve společném územním a stavebním řízení nebo –společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí – •je nezbytné ZÁVAZNÉ STANOVISKO ORGÁNU OCHRANY PŘÍRODY • stav před novelou: povolení ve formě rozhodnutí •závazné stanovisko vydává orgán ochrany přírody příslušný k povolení kácení dřevin •povolení kácení dřevin, včetně uložení přiměřené náhradní výsadby, je-li v závazném stanovisku orgánu ochrany přírody stanovena, vydává stavební úřad a je součástí výrokové části rozhodnutí v územním řízení, v územním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí, ve společném územním a stavebním řízení nebo společném územním a stavebním řízení s posouzením vlivů na životní prostředí. • DISKUSE – K FORMĚ SPRÁVNÍHO AKTU •- K ÚČASTI VEŘEJNOSTI (VAZBA NA ZMĚNU § 70 ZoPK) 59 Procesy podle stavebního zákona a kácení trvalých porostů • • •Kácení/těžba lesních porostů (zák.č. 289/1995 Sb., o lesích) –Zásada: •kácení je možné až po nabytí právní moci stavebního povolení, je-li jej zapotřebí • •Podklad pro kácení z pohledu ochrany lesa: – akty týkající se odnětí pozemků plnění funkcí lesa •Ivana Průchová 60 Speciální ustanovení o ochraně kulturně cenných předmětů a chráněných částí přírody dle stavebního zákona (§ 176 StZ) •Nález kulturně cenného předmětu,detailu stavby, chráněných částí přírody, archeologický nález v průběhu realizace stavby –Stavebník •povinen neprodleně oznámit nález stavebnímu řadu a orgánu státní památkové péče nebo orgánu ochrany přírody •Učinit nezbytná opatření, aby nález nebyl poškozen nebo zničen •Práce v terénu přerušit •Může uplatnit nárok na náhradu nákladů, které mu vznikly –Stavební úřad •v dohodě s dotčeným orgánem stanoví podmínky pro zabezpečení zájmů, případně rozhodně o přerušení prací •Stavební povolení může být ve veřejném zájmu změněno –Dotčené orgány •Nebezpečí z prodlení, nepostačují výše vedená opatření, možnost stanovit opatření k ochraně a přerušení prací •Pokračování – až na základě písemného souhlasu •Kopie rozhodnutí a souhlasu se zasílá stavebnímu úřadu – Ministerstvo kultury •Může nález prohlásit za kulturní památku •Ivana Průchová 61 EIA • • • • • • • • • • • •Zdroje obrázků: •https://www.google.cz/search?q=v%C3%BDstavba+d%C3%A1lnice&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa =X&ved=0ahUKEwjym7urnZnQAhVCVhQKHW1JCEwQ_AUICCgB&biw=1150&bih=631#tbm=isch&q=v%C3%BDstavba+d%C3%A1l nice+D8&imgrc=j6mRKMZZfNClCM%3A •https://www.google.cz/search?q=v%C3%BDstavba+spalovny&client=firefox-b&source=lnms&tbm=isch&sa=X&v ed=0ahUKEwi_nbCNnpnQAhVLWRQKHZHGA7AQ_AUICCgB&biw=1150&bih=631#imgrc=QOz3ITUjElSRuM%3A Ivana Průchová 62 ZÁMĚR EIA – Ivana Průchová 63 ZÁMĚR EIA SAMOSTATNÁ EIA „EIA INTEGROVANÁ EIA“ - Územní řízení s posouzením vlivů na ŽP - Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na ŽP POVAHA: NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ + další procesy na časové a věcné ose STZ Procesy dle STZ jako „NAVAZUJÍCÍ ŘÍZENÍ“ na SAMOSTATNÝ proces EIA - územní řízení -společné územní a stavební řízení + další procesy na časové a věcné ose STZ - Dle volby žadatele Řízení podle stavebního zákona s povahou NAVAZUJÍCÍHO ŘÍZENÍ na samostatné posouzení EIAzáměru —Pojem navazující řízení (§ 3 písm. g) zák. EIA): —navazujícím řízením řízení vedené k záměru nebo jeho změně, které podléhají posouzení vlivů záměru na životní prostředí, jde-li o —1. územní řízení, —2. stavební řízení, —3. společné územní a stavební řízení, —4. opakované stavební řízení, —5. řízení o dodatečném povolení stavby, —6. řízení o povolení hornické činnosti, —7. řízení o stanovení dobývacího prostoru, —8. řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, —9. řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, —10. řízení o vydání integrovaného povolení, —11. řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, —12. řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů, —13. řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z řízení podle bodů 1 až 12, a —14. řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 až 13 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska,". ¡- bliže viz přednáška EIA (Vojtěch Vomáčka) ¡ — — •Ivana Průchová 64 Územní řízení jako navazující řízení na proces „samostatné/neintegrované EIA“ – základní schéma Ivana Průchová Závazné stanovisko EIA § 9a/1ZEIA Žádost o zahájení územního řízení podkladové akty: - Závazné stanovisko EIA dle § 9a/1ve spoj. 3 ZEIA -Závazná stanoviska dotčených orgánů -Rozhodnutí o výjimkách, jsou-li zapotřebí předložení dokumentace + popis případných změn oproti záměru, ke kterému bylo vydáno ZS EIA pro navazující(územní řízení) příslušnému úřadu EIA oznamovatelem § 9a/6 ZEIA (nejdříve 90 dnů před podáním žádosti, nejpozději v den podání žádosti o územní řízení) Příslušný úřad EIA: VERIFIKAČNÍ STANOVISKO EIA SOUHLASNÉ dle 9a/6 ZEIA Zveřejnění oznámení o zahájení územního řízení stavebním úřadem + náležitosti dle § 9b ZEIA Předběžná informace dle § 9b/2 ZEIA na žádost Žadatele kdykoli před zahájením navazujícího řízení ) Územní rozhodnutí Odvolání proti územnímu rozhodnutí Účastníci řízení Dotčená veřejnost, i když nebyla účastníkem řízení Žaloba proti územnímu rozhodnutí Zjišťovací řízení-výsledek: EIA NE/ANO územní řízení Příslušný úřad EIA: VERIFIKAČNÍ STANOVISKO NESOUHLASNÉ Dle§ 9a/6ZEIA územní řízení 65 EIA NE EIA Správní orgán příslušný k vedení ÚR jako NŘ zašle příslušnému orgánu EIA oznámení o zahájení řízení Územní rozhodnutí EIA ANO Územní řízení Procesní rozhodnutí přerušení územního řízení Ivana Průchová 66 • Specifika řízení podle stavebního zákona jako „navazujících řízení“ dle § 9c zák. EIA - „připomenutí“vybraných aspektů: (blíže viz přednáška V. Vomáčka: Posuzování vlivů na ŽP) •EIA PŘEDCHÁZEJÍCÍ PROCESŮM PODLE STAVEBNÍHO ZÁKONA –závazné stanovisko EIA –coherence stamp (verifikační stanovisko EIA) –„staré EIA“ (dle zákona č. 244/1992 Sb.) a procesy podle stavebního zákona – PŘECHODNÁ ÚSTANOVENÍ –„staré“ EIA (dle zákona č. 244/1992 Sb.) s povahou prioritního dopravního záměru dle zákona č. 256/2016 Sb. ve spoj. nař.vl. 283/2016 Sb. o stanovení prioritních dopravních záměrů •EIA INTEGROVANÁ do procesů dle StZ (územního řízení, společného územního a stavebního řízení) •specifika řízení podle stavebního zákona jako navazujícího řízení –stavební úřad: obecní úřad obce s rozšířenou působností –předběžná informace –oznámení o zahájení řízení + zveřejnění informací –účastníci řízení (vždy řízení s velkým počtem účastníků) •Specifika postavení dotčené veřejnosti –veřejnost –opravné prostředky podle správního řádu a soudní přezkum –„staré EIA“ (dle zákona č. 244/1992 Sb.) a procesy podle stavebního zákona – PŘECHODNÉ ÚSTANOVENÍ ZÁK.Č. 39/2015 Sb. –„staré“ EIA (dle zákona č. 244/1992 Sb.) s povahou prioritního dopravního záměru dle zákona č. 256/2016 Sb. ve spoj. – – • Ivana Průchová 67 EIA „integrovaná“ do procesů StZ •Vývoj integračních tendencí procesů EIA do procesů dle StZ: –od 1.1.2007 do 31.3.2015 •§ 91 STZ (od 1.1.2007 do 31.3.2015 – Posuzování vlivů na životní prostředí v územním řízení: „záměryEIA, kde příslušným úřadem krajský úřad) – v praxi nevyužíváno) • •Současnost: –územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí § 94a a násl. StZ –společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí § 94q a násl. •Dle volby žadatele •Mají povahu navazujícího řízení dle zákona EIA se specifiky z důvodu integrace EIA •Subjekty –Stavební úřad –Dotčené orgány –Speciální pozice „příslušného úřadu EIA“ »vztah spolupráce se StÚ »Postavení dotčeného orgánu –Účastníci řízení • •Očekávané tendence?? –Dlouhodobý výhled: rekodifikace veřejného stavebního práva - viz blíže: zde • - diskuse • • Ivana Průchová 68 Územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí •§ 94a až 94i StZ ve spoj. s ustanoveními zákona EIA (100/2001 Sb.) –obecný stavební úřad: OÚORP (§ 13 odst. 1 písm. c) StZ) –povaha navazujícího řízení ( zákon EIA, StZ + vzájemný vztah) •K navazujícímu řízení blíže viz přednáška Vojtěch Vomáčka: EIA –specifika žádosti a jejích příloh: •obecně přílohy dle § 86 StZ • + •dokumentace vlivů záměru na ŽP dle zákona EIA vč. posouzení vlivů oblasti NATURA., bylo-li tak stanoveno v závěru zjišťovacího řízení •závěr zjišťovacího řízení, byl-li vydán –Součinnost stavebního úřadu s příslušným úřadem EIA –Závazné stanoviskoEIA: VYDÁ PŘÍSLUŠNÝ ÚŘAD V RÁMCI SPOLEČNÉHO ÚZEMNÍHO A STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ S POSUZENÍMVLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ –Průběh řízení –Kompenzační opatření ve vztahu k oblastem NATURA 2000 a vztah ke společnému územnímu a stavebnímu řízení s posouzením vlivů/ke společnému povolení –Společné povolení •obsah •doručování •opravné prostředky •soudní přezkum – • Ivana Průchová 69 Společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí •§ 94q až 94z StZ ve spoj. s ustanoveními zákona EIA (100/2001 Sb.) –obecný stavební úřad: OÚORP (§ 13 odst. 1 písm. c) StZ) –povaha navazujícího řízení ( zákon EIA, StZ + vzájemný vztah) •K navazujícímu řízení blíže viz přednáška Vojtěch Vomáčka: EIA –specifika žádosti a jejích příloh: •obecně přílohy dle § 86 StZ + •dokumentace vlivů záměru na ŽP dle zákona EIA vč. posouzení vlivů oblasti NATURA ., bylo-li tak stanoveno v závěru zjišťovacího řízení •Závěr zjišťovacího řízení, byl-li vydán –Součinnost stavebního úřadu s příslušným úřadem EIA –Závazné stanoviskoEIA: VYDÁ PŘÍSLUŠNÝ ÚŘAD V RÁMCI SPOLEČNÉHO ÚZEMNÍHO A STAVEBNÍHO ŘÍZENÍ S POSUZENÍM VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ –Kompenzační opatření ve vztahu k oblastem NATURA 2000 a vztah k územnímu řízení/ územnímu rozhodnutí –Územní rozhodnutí •obsah •Doručování •Opravné prostředky •soudní přezkum • Ivana Průchová 70 Soudní přezkum: specifika: žalobní legitimace dotčené veřejnosti ve vztahu k navazujícím řízením a souvisejí otázky soudního přezkumu žalob proti rozhodnutí, v navazujících řízeních • •DOTČENÁ VEŘEJNOST: •Soudní přezkum ve vztahu k navazujícím řízením - § 9d zák. EIA –„Dotčená veřejnost“ se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí. – –se má za to, že „dotčená veřejnost“ má práva, na kterých může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkrácena. – –O žalobách proti rozhodnutím vydaným v navazujících řízeních rozhodne soud do 90 dnů poté, kdy žaloba došla soudu. – – Soud i bez návrhu rozhodne o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o předběžném opatření podle soudního řádu správního. Soud přizná žalobě odkladný účinek nebo nařídí předběžné opatření, hrozí-li nebezpečí, že realizací záměru může dojít k závažným škodám na životním prostředí –diskuse – •Ivana Průchová 71 Soudní přezkum: specifika: žalobní legitimace ministerstva pro místní rozvoj • •společné územní a stavební řízení (§ 94p/6 StZ) •společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (§ 94y/7 StZ) • •žalobní legitimace MMR: –je-li společné povolení vydané SPECIÁLNÍM stavením úřadem (uvedeným v § 15 odst. 1 písm. b) až d) nebo v § 16 odst. 2 písm. d)) je v rozporu se závazným stanoviskem vydaným podle § 96b (závazné stanovisko orgánu územního plánování k „souladu záměru s územním plánováním“) –je oprávněno podat z tohoto důvodu proti společnému povolení ve lhůtě 6 měsíců ode dne jeho právní moci žalobu ve správním soudnictví Ivana Průchová 72 •? Výhled: – aplikační praxe po novelách z roku 2017 •Novely: stavební zákon, zákon o posuzování vlivů na ŽP, zákon o ochraně přírody a krajiny, další předpisy z oblasti ŽP, správní řád, soudní řád správní •Vyhodnocení efektivnosti právní úpravy po novelizacích • • • •?? Ev. další novelizace stavebního zákona nebo nový stavební zákon •- srov. např. dlouhodobý výhled: Rekodifikace veřejného stavebního práva - Věcný záměr stavebního zákona - viz blíže: zde • •Diskuse. • •Děkuji za pozornost. •Ivana Průchová 73