Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR) Program přednášky nVymezení volného pohybu pracovníků, vztah volného pohybu pracovníků a volného pohybu osob, nPrávní úprava v EU – primární právo, sekundární právo, nVěcný rozsah volného pohybu pracovní síly nOsobní rozsah volného pohybu pracovní síly nÚprava v právním řádu ČR Vnitřní trh n Vnitřní trh jako jeden ze základních cílů EU je založen na čtyřech svobodách, které zahrnují: 1)Volný pohyb služeb 2)Volný pohyb osob 3)Volný pohyb kapitálu 4)Volný pohyb zboží Vývoj volného pohybu osob nPůvodně po založení ESUO právo volného pohybu náleželo pouze pracovníkům zaměstnaných při těžbě uhlí a při výrobě oceli nPo přijetí Římské smlouvy rozšířen na osoby vykonávající ekonomickou aktivitu - k 1.7.1968 celní unie nPočátek 90.let rozšíření na další skupiny: nstudenty, ndůchodce, nosoby žijící z nezávislých příjmů Právní úprava volného pohybu osob 1.Primární právo: n část II. Smlouvy o fungování EU – Zákaz diskriminace a občanství Unie. Občanství Unie existuje vedle občanství členských států, nenahrazuje je. Každá osoba, která má státní příslušnost členského státu, má občanství Unie nčl. 18 přímý zákaz jakékoli diskriminace na základě státní příslušnosti v rámci použití Smluv Občanství Unie nObčané Unie mají mimo jiné: nPrávo svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států nPrávo volit a být voleni ve volbách do EP v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušnícitohoto státu nPrávo volit a být voleni ve volbách v obecních volbách v členském státě, v němž mají bydliště, za stejných podmínek jako státní příslušnící tohoto státu nNa diplomatickou a konzulární ochranu na území třetí země nPetiční právo k EP nPrávo obracet se na evropského veřejného ochránce práv Primární právo (pokračování) nČl. 45 Smlouvy o fungování EU (bývalý čl. 39 popř. 48 Smlouvy o založení ES) – volný pohyb pracovní síly – dle judikatury ESD je přímo aplikovatelný. Zaručuje: §Právo ucházet se o skutečně nabízené pracovní místo §Právo pohybovat se za tímto účelem po území jiného členského státu §Právo pobývat na území jiného členského státu za účelem výkonu zaměstnání v souladu s právními a správními předpisy, jež upravují zaměstnávání vlastních státních příslušníků §Právo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity n Primární právo - pokračování nVýjimky z volného pohybu pracovníků nČl. 45 předpokládá omezení odůvodněná: n 1. Veřejným pořádkem n 2. Veřejnou bezpečností n 3. Veřejným zdravím n4. Vyloučení zaměstnanci ve veřejné správě nVyloučení je možné jen při přístupu k zaměstnání, po vzniku pracovněprávního vztahu (služebního poměru) musí být zajištěny stejné podminky, jaké mají tuzemští pracovníci Sekundární právo nNařízení Evropského parlamentu a Rady 492/2011/EU ze dne 5.dubna 2011 o volném pohybu pracovníků uvnitř Unie nahradilo Nařízení Rady 1612/68/EHS o volném pohybu pracovníků uvnitř Společenství nSměrnice 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států (nahradila předchozí směrnice ze 60. let) nSměrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/54/EU ze dne 16. dubna 2014 o opatřeních usnadňujících výkon práv udělených pracovníkům v souvislosti s jejich volným pohybem n Věcný rozsah volného pohybu nPrávo opustit území nPrávo vstoupit na území jiného členského státu nPrávo pobývat na území jiného členského státu nPrávo pohybovat se na území jiného členského státu nPrávo pobývat na území jiného členského státu po skončení hospodářské aktivity Osobní rozsah volného pohybu nStátní příslušnící členského státu EU nRodinní příslušníci nManžel, manželka nRegistrovaný partner nPotomci v přímé linii mladší 21 let nebo jsou vyživované osoby nPředci v přímé linii, kteří jsou vyživovanými osobami n Pracovník nOsoby vykonávající hospodářskou aktivitu mají více výhod, než osoby pohybující se za jiným účelem nCharakteristické znaky pracovníka (dle ustálené judikatury Evropského soudního dvora) nVýkon činnosti po určitou dobu nPod vedením jiné osony nZa odměnu nVýkon činnosti musí být skutečný a efektivní a zajišťovat osobě zdroj příjmu Nařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků n1. Přístup k zaměstnání n2. Výkon zaměstnání a rovné zacházení nZákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti pokud jde o: nPodmínky zaměstnání a pracovní podmínky, zejména o podmínky odměňování propouštění a návratu k povolání nebo opětnému zaměstnání, pokud se stal nezaměstnaným n Pokračování nPožívání stejných sociálních a daňových výhod jako tuzemští pracovníci nVyužívání na stejném základě a za stejných podmínek vzdělávání na odborných školách a střediscích pro rekvalifikaci nStejné postavení v oblasti členství v odborových organizacích nVýhody v oblasti ubytování, včetně vlastnictví ubytování n Sociální zabezpečení osob migrujících v rámci Unie nPoskytování dávek sociálního zabezpečení – přímý vliv na volný pohyb zejména na ekonomickou aktivitu v jiném členském státě nNařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení – nahradilo nařízení 1408/71 nZákladní zásady koordinace: nAplikace systému pouze jednoho státu nZákaz diskriminace založené na státní příslušnosti nSčítání dob pojištění nVýplata dávek do ciziny nAsimilace faktů Implementace v ČR nNařízení 492/2011 o volném pohybu pracovníků i nařízení 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení jsou přímo aplikovatelná nSměrnice 2004/38 je implementována v zákoně č. 326/1999 Sb.,o pobytu cizinců na území ČR nZaměstnávání občanů EU a jejich rodinných příslušníků (EHP a Švýcarsko) zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti