pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB PF_PPT_en Zlín 2013 Organizace veřejné správy Jana Jurníková www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nÚstava – čl. 8 územní samospráva nHlava třetí – moc výkonná nHlava sedmá – územní samospráva nPrincipy nCentralizace x decentralizace nKoncentrace x dekoncentrace nJmenovací x volební nMonokratický x kolegiální nÚzemní x resortní n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy n nČl. 79 odst. 1 Ústavy „Ministerstva a jiné správní úřady lze zřídit a jejich působnost stanovit pouze zákonem.“ Zápatí prezentace •3 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nStátní správa nPřímá: vláda n ministerstva n jiné ústřední orgány státní správy n správní úřady s celostátní působností n dekoncentrované orgány státní správy n veřejné bezpečnostní sbory n nezávislé správní úřady n Zápatí prezentace •4 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nNepřímá Orgány krajů n Orgány obcí n PO a FO soukromého práva n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní úřad nPravomoc – souhrn oprávnění a povinností, kterými SO disponuje pro potřeby plnění úkolů a řešení otázek nPůsobnost – okruh otázek, který SÚ projednává, rozhoduje a realizuje n (aspekt územní a věcný) n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní úřad nÚřední osoby – tvoří personální základ SÚ -jednají jménem správního orgánu a vystupují jako jejich představitelé -pouze u orgánů úředního typu -vykonávají úřední činnost profesionálně jako služební povinnost -Mohou svými pokyny zavazovat pracovníky ve vztahu podřízenosti -- služební zákon - www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nVláda n- kolegiální orgán n- právní postavení v Ústavě, pravomoci řeší zvláštní zákony n- vrcholný orgán moci výkonné n- jmenovací princip n- politické vedení veřejné správy n- vydává nařízení x usnesení nPoradní orgány vlády – př. Rada vlády pro národnostní menšiny Zápatí prezentace •8 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nMinisterstva nústavní výhrada zákona (zák. 2/1969 Sb.) njsou řízena vládou ntyp ústředního orgánu (ne PO) nministr je členem vlády nmonokratické orgány (i když je zde úřední aparát) nnormotvorná činnost (vyhlášky) npečují o právní úpravu resortu n Zápatí prezentace •9 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Ministerstva (v pořadí dle zákona č. 2/1969 Sb.) n Ministerstvo financí, n Ministerstvo zahraničních věcí, n Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, n Ministerstvo kultury, n Ministerstvo práce a sociálních věcí, n Ministerstvo zdravotnictví, n Ministerstvo spravedlnosti, n Ministerstvo vnitra, n Ministerstvo průmyslu a obchodu, n Ministerstvo pro místní rozvoj n Ministerstvo zemědělství, n Ministerstvo obrany, n Ministerstvo dopravy, n Ministerstvo životního prostředí Zápatí prezentace •10 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Členění podle oblastí nspráva hospodářská n Ministerstvo financí, n Ministerstvo průmyslu a obchodu, n Ministerstvo zemědělství, n Ministerstvo dopravy, n Ministerstvo pro místní rozvoj, n Ministerstvo životního prostředí Zápatí prezentace •11 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Členění podle oblastí n správa sociálně – kulturní n Ministerstvo kultury, n Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, n Ministerstvo zdravotnictví, n Ministerstvo práce a sociálních věcí n správa administrativně – politická n Ministerstvo obrany, n Ministerstvo vnitra, n Ministerstvo spravedlnosti, n Ministerstvo zahraničních věcí n Zápatí prezentace •12 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy njiné ústřední orgány státní správy n- v čele není ministr (předseda nebo vedoucí) n- jmenuje vláda (výjimky: př. UOHS prezident na návrh vlády) n- úžeji vymezená působnost n n Zápatí prezentace •13 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Jiné ústřední orgány státní správy n1. Český statistický úřad, n2. Český úřad zeměměřický a katastrální, n3. Český báňský úřad, n4. Úřad průmyslového vlastnictví, n5. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, n6. Správa státních hmotných rezerv, n7. Státní úřad pro jadernou bezpečnost, n8. Národní bezpečnostní úřad, n9. Energetický regulační úřad, n10. Úřad vlády České republiky, n11. Český telekomunikační úřad, n12. Úřad pro ochranu osobních údajů, n13. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, n14. Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, n15. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře, n16. Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost. n Zápatí prezentace •14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní úřady s celostátní působností n- jsou zpravidla podřízeny ministerstvu n- vedoucí jmenuje a odvolává ministr n- mají celostátní územní působnost n- úzce vymezenou věcnou působnost n - zřizuje je zák. č. 2/1969 Sb., nebo zvláštní zákony (např. Úřad pro civilní letectví, Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí ) Zápatí prezentace •15 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nMŠMT- Česká školní inspekce nMZdr – Český inspektorát lázní a zřídel, Inspektorát omamných a psychotropních látek nMS-Vězeňská služba ČR nMPaO – Česká energetická inspekce, ČOI, Puncovní úřad, Licenční úřad nMZ – Státní veterinární správa ČR, ČZPI, Česká plemenářská inspekce, Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský nMŽP – ČIŽP, Český hydrometeorologický ústav n Zápatí prezentace •16 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad nZák. č. 49/1997 Sb., o civilním letectví nMinisterstvo dopravy x Ministerstvo obrany nÚřad pro civilní letectví nÚstav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod nÚřad pro přístup k dopravní infrastruktuře n (rozhoduje ve věci tzv. letištního ceníku) nLAA ČR je pověřenou organizací pro certifikace, vydávání pilotních oprávnění a provoz SLZ v České republice. SLZ zahrnuje paragliding, motorový paragliding, závěsné létání, vírníky, vrtulníky, letadla řízená změnou těžiště, aerodynamicky řízená letadla, amatérsky postavená ultralehká letadla do vzletové hmotnosti 600kg (ELSA) a ultralehké kluzáky. Zápatí prezentace •17 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad nZák. č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči nMinisterstvo kultury nNPU (odborná organizace) nkrajské úřady nObecní úřady obcí s rozšířenou působností npamátková inspekce (specializovaný kontrolní orgán zřízení MK) nCelní úřady (vývoz kulturních památek) nKomise státní památkové péče (rada kraje nebo obec III.), konzervátor státní památkové péče a zpravodajové státní památkové péče (obec III.) n Zápatí prezentace •18 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nDekoncentrované orgány n- krajská ředitelství policie n zeměměřické a katastrální inspektoráty, a katastrální n krajská veterinární správa n krajská hygienická stanice n  obvodní báňské úřady, navazují na Český báňský úřad n celní ředitelství, celní úřady n okresní správy sociálního zabezpečení n krajské pobočky Úřadu práce, n n n n Zápatí prezentace •19 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nVeřejné sbory n- zák. č. 361/2003 Sb., o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů n- podílejí se na výkonu veřejné správy n- služební úkony a bezprostřední zásahy n Zápatí prezentace •20 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nVeřejné bezpečnostní sbory n- Policie ČR n- Hasičský záchranný sbor n- - BIS, Vojenské zpravodajství n- Úřad pro zahraniční styky a informace n- Generální inspekce bezpečnostních sborů (2012) n nPoznámka: rozdíly Policie ČR a obecní policie Zápatí prezentace •21 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nNezávislé správní úřady n- stojí mimo organizační strukturu řízené vládou n- personální, funkční (ne interní akty ze strany vlády) a ekonomická nezávislost (samostatná rozpočtová kapitola) n nPříklad: Úřad pro ochranu osobních údajů (zřízen zák. č. 101/2000 Sb. o ochraně osobních údajů, řídí jej předseda, kterého jmenuje a odvolává prezident republiky na návrh Senátu nRada pro rozhlasové a televizní vysílání (členy volí PS, ale jmenuje předseda vlády) Zápatí prezentace •22 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nNezávislé správní úřady na) relativně nezávislé nb) absolutně nezávislé nAd a) – některé z tzv. jiných ústředních správních úřadů n - v určitých věcech mají nezávislé postavení nPříklad: UOHS, ERU, ČTÚ nUOHS – jmenuje prezident na návrh vlády n - na 6 let a uvedení důvodů pro odvolání n Zápatí prezentace •23 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Organizace veřejné správy nERU – samostatná kapitole ve státním rozpočtu n - Rada ERÚ n - členy a předsedu jmenuje a odvolává vláda na návrh ministra průmyslu a obchod n - 5 let nČTÚ – samostatná kapitola ve státním rozpočtu n - Rada Úřadu – 5 členů (kolegiální orgán) n - jmenuje a odvolává vláda (návrh MPO) n - 5 let, a důvody pro odvolání Zápatí prezentace •24 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Samospráva nÚzemní nZájmová – stavovské organizace – komory a n společenstva n - veřejné vysoké školy n n n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Principy n n decentralizovaná veřejná správa n výraz principu subsidiarity n princip demokracie n Zápatí prezentace •26 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecné požadavky na vznik n- zřizovány zákonem n mají právní subjektivitu n oprávnění vydávat vlastní právní předpisy n personální základ n ekonomický základ n územní základ (u zájmové samosprávy npodpůrně), n organizačně kompetenční základ Zápatí prezentace •27 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Vztah státu a samosprávných korporací n n n vzájemné nezasahování n vzájemný respekt n vzájemná součinnost n n n nPozn: čl. 87 odst. 1 písm. c) Ústavy n„ústavní stížnosti orgánů územní samosprávy proti nezákonnému zásahu státu“ Zápatí prezentace •28 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Modely organizace územní samosprávy n smíšený – německý (většina evropských zemí n n dělený - nejblíže k tzv. francouzskému modelu n n výlučně samosprávný – (na základní úrovni – obce) – anglický, resp. anglosaský model (na vyšších úrovních (okresy, hrabství Zápatí prezentace •29 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obecní zřízení nPrávní úprava: zák. č. 128/2000 Sb., o obcích nZakotvení v Ústavě, čl. 8 a hlava VII. www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Obec nzákladní územní samosprávný celek s povahou veřejnoprávní korporace n územní, n osobní, n ekonomický, n organizačně kompetenční nPozn: vojenské újezdy, zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky (Boletice (Jihočeský kraj), Březina (Jihomoravský kraj), Hradiště (Karlovarský kraj), Libavá (Olomoucký kraj) zrušen vojenský újezd BRDY nVojenský újezd je vymezená část území státu určená k zajišťování obrany státu a k výcviku ozbrojených sil. Újezd tvoří územní správní jednotku. V čele je přednosta. Zápatí prezentace •31 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Typy obcí nTypy obcí n obce (běžné) n obce s pověřeným obecním úřadem (388) n obce s rozšířenou působností (205) n Zápatí prezentace •32 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kategorizace obcí n1. Obce n2. Města (3 000 obyvatel) n3. Městys n4. Statutární města – územně členěná § - územně nečleněná §§4 zákona – taxativní výčet (26) §(příklad: Brno 29 m.č.) §5. Hlavní město Praha (57 m.č., zákon č. 131/2002 Sb.) www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Příklad členění – statutární město Brno Zápatí prezentace •34 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Orgány obcí n1. Zastupitelstvo n2. Rada n3. Starosta n4. Obecní úřad n5. Zvláštní orgány obce www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kraje nZřízeny ústavním zák. č. 347/1997 Sb. nFaktická úprava zák. č. 129/2000 Sb. nPočet: 14 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Kraje VUSC Zápatí prezentace •37 Kraje (NUTS III) a okresy (NUTS IV) v České republice www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Orgány nZastupitelstvo nRada nHejtman nKrajský úřad www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 KRAJE nZákon č. 36/1960 Sb. vytvářejí se tyto kraje: n Kraj Středočeský n Kraj Jihočeský n Kraj Západočeský n Kraj Severočeský n Kraj Východočeský n Kraj Jihomoravský n Kraj Severomoravský n zvl. postavení hl.m Prahy n Zápatí prezentace •39 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 VUSC nÚst.zák. č. 347/1997 Sb. n Středočeský kraj n Jihočeský kraj n Plzeňský kraj n Karlovarský kraj n Ústecký kraj n Liberecký kraj n Královéhradecký kraj n Pardubický kraj n Kraj Vysočina n Jihomoravský kraj n Olomoucký kraj n Zlínský kraj n Moravskoslezský kraj n Hlavní město Praha n Zápatí prezentace •40 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Podle současného právního stavu se v oblasti komor jedná o : nadvokátní komoru, n lékařskou komoru, stomatologickou komoru, lékárnickou komoru, n komoru veterinárních lékařů, n komoru patentových zástupců, n notářskou komoru, n komoru architektů, n komoru autorizovaných inženýrů a techniků činných ve nvýstavbě, n komoru daňových poradců, n komoru auditorů, n exekutorskou komoru Zápatí prezentace •41 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Činnost veřejné správy nZákladní formy n- správní akty n- veřejnoprávní smlouvy n- faktické úkony www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty - vně nVydávání právních předpisů (např. nařízení, vyhlášky, obecně závazné vyhlášky obcí a krajů, nařízení obcí a krajů) nVydávání individuálních aktů (rozhodnutí, vyjádření, osvědčení, sdělení, souhlasy, doporučení apod.) nVydávání aktů smíšené povahy (opatření obecné povahy, akt se vztahuje na neurčitý okruh adresátů, ale v konkrétně určené věci) – př. územní plány n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní akty - vnitřní nvydávání interních normativních aktů (interní normativní instrukce nebo normativní akty řízení, slouží k řízení podřízených pracovníků a orgánů, které jsou daným orgánem řízeny a jemu podřízeny) nVydávání interních individuálních pokynů (individuální služební pokyny) n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Veřejnoprávní smlouvy nDohoda mezi dvěma nebo více stranami, alespoň jedna je subjektem veřejné správy nMusí být uzavřena v souvislosti s výkonem veřejné správy nUpravuje veřejná práva a povinnosti nDělení :subordinační n koordinační n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Faktické úkony nFormy činnosti, které mají pro adresáta přímé důsledky nObvykle namísto ISP v případě naléhavosti situace, nebo vynucení splnění povinnosti nPOZOR – zákonný rámec – čl. 2 odst. 3 Ústavy!! nDělení: faktické pokyny – příkazy a zákazy (př. Policie ČR) n exekuční úkony – nebyla dobrovolně splněna uznaná povinnost - SŘ n bezprostřední zákroky – odvrácení nebezpečí, donucovací prostředky – Policie ČR n www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Správní uvážení nStav, kdy s existencí určitého skutkového stavu není jednoznačně spojen jediný nutný právní následek nVolba jednoho z více právní normou předvídaných řešení (vztahuje se především k rozhodování o právu) nPříklady k řešení: nsprávní úřad uloží pokutu ve výši 200 000 Kč nsprávní úřad může uložit pokutu až do výše 200 000 Kč nsprávní orgán může zcela nebo zčásti vyměřenou daň prominout (odstranění tvrdosti zákona) n(zásada přezkoumatelnosti, zásada předvídatelnosti, zákaz zneužití správního uvážení, legalita (realizace pravomoci v souladu s účelem a zájmem, rovnost (stejný metr pro všechny)) n n n Zápatí prezentace •47 www.law.muni.cz PF_PPT_nahled PF_PPT_en2 Neurčité pojmy nNorma správního práva používá výraz, který blíže obsahové nevymezuje nObsah je nutno posuzovat případ od případu, a to na základě posouzení dané situace nPříklad: veřejný zájem, občanské soužití, veřejný pořádek n Zápatí prezentace •48