Správní právo procesní ZAHÁJENÍ A PRŮBĚH ŘÍZENÍ Zahájení řízení Zahájení řízení o žádosti Zahájení řízení z moci úřední Zahájení řízení o žádosti Řízení o žádosti je zahájeno dnem, kdy žádost nebo jiný návrh, kterým se zahajuje řízení, došel věcně a místně příslušnému správnímu orgánu. Pokud ze zákona nebo z povahy věci vyplývá, že žádost může podat jen více žadatelů společně, není třeba, aby podání byla učiněna současně. Pro zahájení řízení je rozhodné, kdy tak učinil poslední z žadatelů; správní orgán o zahájení řízení ostatní žadatele vyrozumí. Zahájení řízení z moci úřední Řízení z moci úřední je zahájeno dnem, kdy správní orgán oznámil zahájení řízení účastníkovi hlavnímu (§ 27 odst. 1) doručením oznámení nebo ústním prohlášením, a není-li správnímu orgánu tento účastník znám, pak kterémukoliv jinému účastníkovi. Oznámení musí obsahovat označení správního orgánu, předmět řízení, jméno, příjmení, funkci nebo služební číslo a podpis oprávněné úřední osoby. Jestliže je v řízení z moci úřední více účastníků uvedených v § 27 odst. 1, má pro zahájení řízení význam oznámení o zahájení řízení prvnímu z nich. Těm, kterým se nepodařilo zahájení řízení oznámit, ustanoví správní orgán opatrovníka; usnesení o ustanovení opatrovníka se doručuje veřejnou vyhláškou. Žádost na zahájení řízení - náležitosti § 37 odst. 2 - musí být patrno, kdo je činí, které věci se týká a co se navrhuje, podpis musí z ní být patrné, co žadatel žádá nebo čeho se domáhá, žadatel je dále povinen označit další jemu známé účastníky. Vady žádosti Nemá-li žádost předepsané náležitosti nebo trpí-li jinými vadami, pomůže správní orgán žadateli nedostatky odstranit na místě nebo jej vyzve k jejich odstranění, poskytne mu k tomu přiměřenou lhůtu a poučí jej o následcích neodstranění nedostatků v této lhůtě; současně může řízení přerušit. Žádost nesmí být zjevně právně nepřípustná. Dispozice se žádostí Žadatel může zúžit předmět své žádosti nebo vzít žádost zpět; toto právo nelze uplatnit v době od vydání rozhodnutí správního orgánu prvního stupně do zahájení odvolacího řízení. I bez souhlasu správního ogánu. POZOR – zpětvzetí žádosti v případě více žadatelů - musí se zpětvzetím souhlasit všichni. Oznámení zahájení řízení § 47 – správní orgán uvědomí účastníky Překážky řízení § 48 Litispendence - zahájení řízení u některého správního orgánu brání tomu, aby o téže věci z téhož důvodu bylo zahájeno řízení u jiného správního orgánu. Rei iudicae - přiznat totéž právo nebo uložit tutéž povinnost lze z téhož důvodu téže osobě pouze jednou Ústní jednání • pokud tak stanoví zákon • protokol • neveřejné x veřejné (zákon, žádost - usnesení) Přerušení řízení • Správní orgán může § 64 odst. 1 – výčet • Správní orgán musí – výčet • Na dobu nezbytně nutnou • Úkony po dobu přerušení • Neběží lhůty • Pokračování v řízení, vyrozumění účastníka - Zastavení řízení • § 66 • správní orgán musí • řízení z moci úřední x řízení na žádost Podklady pro vydání rozhodnutí • Závazné (závazná stanoviska dotčených orgánů) • Nezávazné Podklady pro vydání rozhodnutí § 50 • návrhy účastníků, • důkazy, • skutečnosti známé správnímu orgánu z úřední činnosti, • podklady od jiných správních orgánů nebo orgánů veřejné moci, • skutečnosti obecně známé. Opatřování podkladů pro vydání rozhodnutí • opatřuje správní orgán • jestliže to nemůže ohrozit účel řízení, může na požádání účastníka připustit, aby za něj podklady pro vydání rozhodnutí opatřil tento účastník • správní orgán je povinen zjistit všechny okolnosti důležité pro ochranu veřejného zájmu • v řízení, v němž má být z moci úřední uložena povinnost, je správní orgán povinen i bez návrhu zjistit všechny rozhodné okolnosti svědčící ve prospěch i v neprospěch toho, komu má být povinnost uložena. Posuzování podkladů Pokud zákon nestanoví, že některý podklad je pro správní orgán závazný, hodnotí správní orgán podklady, zejména důkazy, podle své úvahy. Dokazování všechny důkazní prostředky, které jsou vhodné ke zjištění stavu věci a které nejsou získány nebo provedeny v rozporu s právními předpisy • listiny, • ohledání, • svědecká výpověď • znalecký posudek Provádění důkazů Při ústním jednání. O provádění důkazů mimo ústní jednání musí být účastníci včas vyrozuměni, nehrozí-li nebezpečí z prodlení. Účastníci jsou povinni označit důkazy na podporu svých tvrzení. Správní orgán není návrhy účastníků vázán, vždy však provede důkazy, které jsou potřebné ke zjištění stavu věci. Důkaz listinou § 53 Uložení předložení - usnesení. Výjimka - možnost odepření z důvodů, pro které nesmí být svědek vyslechnut nebo pro které je svědek oprávněn výpověď odepřít. Listiny vydané soudy České republiky nebo jinými orgány, jakož i listiny, které jsou zvláštními zákony prohlášeny za veřejné, potvrzují, že jde o prohlášení orgánu, který listinu vydal, a není-li dokázán opak, potvrzují i pravdivost toho, co je v nich osvědčeno nebo potvrzeno. Ověření pravosti na veřejných listinách vydaných orgány cizích států. Předložení listiny je v případech a za podmínek stanovených zvláštním zákonem možné nahradit čestným prohlášením účastníka nebo svědeckou výpovědí. O provedení důkazu listinou se učiní záznam do spisu. Důkaz ohledáním § 54 Povinnost předložit nebo strpět ohledání věci na místě - usnesení. Ohledání nelze provést nebo může být osobou uvedenou v odstavci 1 odepřeno z důvodů, pro které nesmí být svědek vyslechnut nebo pro které je svědek oprávněn výpověď odepřít. O ohledání na místě správní orgán vyrozumí též toho, kdo je oprávněn s předmětem ohledání nakládat. Správní orgán může k účasti na ohledání přizvat nestranné osoby, aby zajistil jejich přítomnost při provádění důkazu. Tyto osoby nemají práva ani povinnosti účastníků. Důkaz svědeckou výpovědí § 55 Výpověď - Každý, kdo není účastníkem, je povinen vypovídat jako svědek; musí vypovídat pravdivě a nesmí nic zamlčet. Zákaz výslechu svědka - Svědek nesmí být vyslýchán o utajovaných informacích chráněných zvláštním zákonem, které je povinen zachovat v tajnosti, ledaže byl této povinnosti příslušným orgánem zproštěn, a jestliže by svou výpovědí porušil státem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, ledaže byl této povinnosti příslušným orgánem nebo tím, v jehož zájmu tuto povinnost má, zproštěn. Odepření výpovědi - Výpověď může odepřít ten, kdo by jí způsobil sobě nebo osobě blízké nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt. Poučení - Správní orgán svědka před výslechem poučí o důvodech, pro které nesmí být vyslýchán, o právu odepřít výpověď, o jeho povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčet a o právních následcích nepravdivé nebo neúplné výpovědi. Důkaz znaleckým posudkem § 56 Závisí-li rozhodnutí na posouzení skutečností, k nimž je třeba odborných znalostí, které úřední osoby nemají, a jestliže odborné posouzení skutečností nelze opatřit od jiného správního orgánu, správní orgán usnesením ustanoví znalce. Usnesení se oznamuje pouze znalci. O zamýšleném ustanovení znalce, popřípadě o ustanovení znalce správní orgán vhodným způsobem účastníky vyrozumí. Správní orgán znalci uloží, aby posudek vypracoval písemně a předložil mu jej ve lhůtě, kterou současně určí. Může znalce také vyslechnout. Předběžná otázka Otázka o níž nepřísluší rozhodnout správnímu orgánu, který rozhoduje o věci a o které nebylo dosud pravomocně rozhodnuto. Postup – předběžná otázka správní orgán: a)může dát podnět k zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci; v případech stanovených zákonem je správní orgán povinen takový podnět dát, nebo b) může vyzvat účastníka, popřípadě jinou osobu, aby podala žádost o zahájení řízení před příslušným správním orgánem nebo jiným orgánem veřejné moci ve lhůtě, kterou správní orgán určí, nebo c) si o ní může učinit úsudek; správní orgán si však nemůže učinit úsudek o tom, zda byl spáchán trestný čin, přestupek nebo jiný správní delikt a kdo za něj odpovídá, ani o otázkách osobního stavu. Přerušení řízení Vázán rozhodnutím o předběžné otázce Zajištění účelu a průběhu řízení Předvolání Předvedení Předběžné opatření Pořádková pokuta Vykázání z místa konání úkonu Předvolání • nutná osobní účast • písemné do vl. rukou s dostatečným předstihem • obsah předvolání • poučení • omluva – závažné důvody Předvedení • bez omluvy se nedostaví • usnesení - písemné – doručuje se provádějícím orgánům • PČR, jiný ozbrojený sbor Předběžné opatření •z moci úřední nebo na požádání účastníka • před skončením řízení • rozhodnutím nařídí předběžné opatření • nutnost zatímně upravit poměry účastníků, nebo je-li obava, že by bylo ohroženo provedení exekuce •lze účastníkovi nebo jiné osobě přikázat, aby něco vykonal, něčeho se zdržel nebo něco strpěl, anebo zajistit věc, která může sloužit jako důkazní prostředek, nebo věc, která může být předmětem exekuce. • • Předběžné opatření - rozhodnutí • Lhůta - do 10 dnů od žádosti účastníka • Rozhodnutí se oznamuje jen tomu, koho se týká, popřípadě též jinému účastníkovi, který o jeho vydání požádal. • Odvolání proti rozhodnutí o nařízení předběžného opatření nemá odkladný účinek; může je podat pouze účastník, kterému se rozhodnutí oznamuje. • Povinnost věc vydat, popř. odňata – protokol, potvrzení o odnětí věci • Zrušení rozhodnutím bezodkladně poté, co pomine důvod, pro který bylo nařízeno. Pořádková pokuta • Rozhodnutí do výše 50 000 Kč • Tomu, kdo v řízení závažně ztěžuje jeho postup tím, že a) se bez náležité omluvy nedostaví na předvolání ke správnímu orgánu, b) navzdory předchozímu napomenutí ruší pořádek, nebo c) neuposlechne pokynu úřední osoby. • Tomu, kdo učiní hrubě urážlivé podání. • Pořádková pokuta – výše, výběr • Výše pokuty tak, aby nebyla v hrubém nepoměru k závažnosti následku a k významu předmětu řízení • Lze ukládat i opakovaně • Vybírá podle zvláštního zákona správní orgán, který ji uložil • Příjem z pořádkových pokut je příjmem rozpočtu, ze kterého je hrazena činnost správního orgánu, který pokutu uložil • • Pořádková pokuta – rozhodnutí • Účastníkem řízení - pouze osoba, které má být pořádková pokuta uložena. • Prvním úkonem v řízení je vydání rozhodnutí. • Odvolání má vždy odkladný účinek. • Pravomocně uloženou pořádkovou pokutu může správní orgán, který ji uložil, novým rozhodnutím prominout nebo snížit. Vykázání z místa konání úkonu • Kdo nepřístojným chováním ruší pořádek při ústním jednání nebo ohledání na místě, popřípadě při jiném úkonu. • Usnesení se vyhlašuje ústně. • Poučení o následcích neuposlechnutí. • Vykázání vynucují tytéž orgány, které provádějí předvedení podle § 60. • Jestliže úkon není uskutečňován v úředních místnostech správního orgánu, nelze z místa úkonu vykázat osobu, která má vlastnické či užívací právo k prostoru, kde se úkon koná. Děkuji za pozornost