\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Title-R1d.png PRAMENY PRÁVA PRAMENY PRÁVA C:\chose\chose\škola\_VŠ\PRF\Teorie práva\lady_justice.jpg \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRAMENY PRÁVA OBECNĚ vKONTINETÁLNĚ-EVROPSKÝ SYSTÉM • •PRÁVNÍ NORMATIVNÍ AKT •NORMATIVNÍ SMLOUVA • vANGLO-AMERICKÁ /SASKÁ/ RODINA PRÁVA • •PRÁVNÍ OBYČEJ •PRECEDENT •PRÁVNÍ LITERATURA •DALŠÍ PRAMENY • • • • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Psané a nepsané prameny • •Psané prameny /právo/ – ius scriptum se prosazují v v kontinentálně-evropském právu • •Nepsané prameny /právo/ – ius non scriptum především v anglosaském právu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Počátky pramenů práva -První prameny – nepsané , soukromoprávní sepsání - -Právní řád v Řecku a v Římě (zákon 12 desek, Justiniánův zákoník) Přirozenoprávní přístup – pramenem boží vůle, lidská přirozenost, příroda, absolutní duch Pozitivistická škola – prameny práva pochází jedině od státu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRAMENY OBECNĚ •MATERIÁLNÍ SMYSL FORMÁLNÍ SMYSL • (ZDROJ, PŘÍČINA VZNIKU) (FORMA) • ì VNĚJŠÍ – ZDROJE POZNÁNÍ PRÁVA •FORMA • î VNITŘNÍ – STRUKTURA PRÁVNÍ NORMY • • ì UŽŠÍ – VÝSLEDEK, REZULTÁT ČINNOSTI •FORMA • î ŠIRŠÍ – STANOVENÝ POSTUP ð PRAMEN PRÁVA • • ¢ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRAMENY OBECNĚ • • ì MEZINÁRODNĚ-PRÁVNÍ •DLE VZNIKU KONCEPCE - MONISTICKÁ • î VNITROSTÁTNÍ - DUALISTICKÁ • • • •FORMA ZNAMENÁ: •1. PŘECHOD OD NEURČITÉHO K URČITÉM •2. PŘECHOD NEPUBLIKOVANÉHO K PUBLIKACI • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ČLENĚNÍ PRAMENŮ PRÁVA V ČR vPODLE TOHO, KDO VYDÁVÁ: •PARLAMENT •POSLANECKÁ SNĚMOVNAè Ú,ÚZ, Z, NORMATIV. SMLOUVY •SENÁT è ZÁK. OPATŘENÍ •VLÁDA è NAŘÍZENÍ VLÁDY •MINISTERSTVA, ÚSTŘ. ST. •ORGÁNY è VYHLÁŠKY •OBECNÍ ZASTUPITELSTVA è OBECNĚ-ZÁVAZNÉ VYHLÁŠKY • í î • SAMOSTATNÁ PŮSOBNOST ODVOZENÁ (PRAVOMOC) •RADA OBCE, KRAJE è NAŘÍZENÍ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ČLENĚNÍ •PODLE PRÁVNÍ SÍLY: •NEJVYŠŠÍ (Ú, ÚZ) •VYŠŠÍ (Z, ZO) •NIŽŠÍ (VŠECHNY OSTATNÍ) • • ð DLE PŮVODNOSTI - DELEGACE /ABSOLUTNĚ CHÁPANÁ PR. SÍLA/ • A) PRIMÁRNÍ /ZÁKONNÉ PRÁVNÍ NORMATIVNÍ AKTY/ • B) SEKUNDÁRNÍ /PODZÁKONNÉ / • • ð DLE ODVOZENOSTI /RELATIVNĚ CHÁPANÁ PR. SÍLA/ • A) PŮVODNÍ • B) ODVOZENÉ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png ČLENĚNÍ •4. PODLE KOMPETENCE qVĚCNÁ •OBCE A KRAJE • /CHYBÍ VYMEZENÍ SPOLEČNÉ PŮSOBNOSTI/ • q ČASOVÁ •OMEZENÁ •NEOMEZENÁ (NAPŘ. ZÁKONNÉ OPATŘENÍ) • q PROSTOROVÁ (ÚZEMNÍ) •LOKÁLNÍ •CELOSTÁTNÍ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png VZTAH PRIMÁRNÍHO A SEKUNDÁRNÍHO NORMATIVNÍHO PRÁVNÍHO AKTU • q K PROVEDENÍ, KONKRETIZACI PRIMÁRNÍHO ( BÝVÁ OBČAS PŘEKROČENO) q NA ZÁKLADĚ VÝSLOVNÉHO ZMOCNĚNÍ ( ČL. 78 Ú –ZMOCNĚNÍ VLÁDY) q NESMÍ SI ODPOROVAT ( V PRAXI SI NĚKDY ODPORUJÍ ) q •POZN.: TERCIÁLNÍ ODVOZENOST NÁŠ PRÁVNÍ ŘÁD NEZNÁ • • •ODLIŠNÉ PRAMENY PRÁVA V JEDNOTLIVÝCH PRÁVNÍCH ODVĚTVÍCH •ROZHODNUTÍ PREZIDENTA (ÚSTAVNÍ PRÁVO) •PROBLEMATIKA A ROLE PRÁVNÍCH PRINCIPU (DOBRÉ MRAVY) • • • ¢ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Právní předpis legislativy Právní předpis exekutivy Právní předpis územní samosprávy Parlament ČR Vláda ČR Ministerstva a jiné ústřední správní úřady Česká národní banka Obce a kraje (v přenesené působnosti) Prezident ČR Obce Samos-tatné působn. Kraje ústavní zákony nařízení vyhlášky vyhlášky nařízení některá rozhodnutí obecné povahy (např. rozhodnutí o amnestii) obecně závazné vyhlášky obecně závazné vyhlášky zákony zákon opatření Senátu PČR • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRÁVNÍ PRINCIPY(OBECNÉ ZÁSADY PRÁVNÍ) • •NA ROZDÍL OD OBYČEJŮ JE VŠAK NENALÉZÁME VE SPOLEČNOSTI ALE V SAMOTNÉM SYSTÉMU PRÁVA •NEJSOU KONKRÉTNÍ – MAJÍ VYŠŠÍ MÍRU ABSTRAKTNOSTI ¨MOHOU BÝT VÝJIMEČNĚ VYJÁDŘENY EXPLICITNĚ V PRÁVNÍM PŘEDPISE ( OZ, ZÁK. PRÁCE, ZVZV) ¨LZE JE Z PŘEDPISU DOVOZOVAT – Z Ú PLYNE PRÁVO NA PRÁCI ¨ JSOU VYTVÁŘENY PRÁVNÍ TEORIÍ, OBVYKLE POCHÁZEJÍ UŽ OD DOBY ŘÍMSKÉHO PRÁVA •MAJÍ Z PODSTATY PŘEDEVŠÍM ARGUMENTAČNÍ CHARAKTER (JEJICH KONKRÉTNÍ OBSAH JE SOUČÁSTÍ ARGUMENTACE AD HOC) •NAPŘ. PRÁVO NA SPRAVEDLIVÝ PROCES, PRESUMPCE NEVINY, PŘEDVÍDATELNOST ROZHODNUTÍ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Nálezy Ústavního soudu • •Specializovaná česká soudní instituce, která stojí mimo systém obecných soudů a jejímž základním posláním je garantovat ústavnost právního řádu a poskytovat ochranu základních lidských práv fyzických a právnických osob. • • • • • • • • • • • • • • ÚS může zrušit nálezem právní předpis nebo jeho část. Je možné rozlišovat závaznost vlastního výroku rozhodnutí a odůvodnění rozhodnutí. -Rozhodnutí o zrušení zákonů pro rozpor s ústavním pořádkem- - Ostatní nálezy nebo usnesení Ústavního soudu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png • • •Hierarchie pramenů práva • • 1) Ústava, ústavní zákony, • 1a) právní principy • 2) zákony, zákonná opatření Senátu PČR, • normativní smlouvy dle čl.10 Ústavy, nálezy ÚS • 3) nařízení vlády • 4) vyhlášky ministerstev a jiných správní úřadů • 5) obecně závazné vyhlášky obcí a krajů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png INTERNÍ INSTRUKCE • • •DRUHY : /DLE OKRUHU ZAVÁZAN./NORMATIVNÍ A INDIVIDUÁLNÍ •ÚČEL : KONKRETIZACE ČINNOSTI, AKTY ŘÍZENÍ •KDO : NADŘÍZENÝ •ZMOCNĚNÍ : NETŘEBA SPEC. ZMOCNĚNÍ, PLY. Z ŘÍDÍCÍCH PRAVOMOCÍ •FORMA : NENÍ TŘEBA PÍSEMNÉ FORMY •SOULAD : S OBECNĚ ZÁVAZ. PRÁVNÍMI AKTY •PODOBA : NEJČASTĚJŠÍ – INSTRUKCE, - USNESENÍ- PŘÍKAZ, POKYN - ROZKAZ • /VLÁDNÍ USNESENÍ, POKYNY NADŘÍZENÉHO V HOSPODÁŘSKÉ SFÉŘE NEBO VEŘEJNÉ SPRÁVĚ / • EXTERNÍ DŮSLEDKY INTERNÍCH NORMATIVNÍCH INSTRUKCÍ • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Interní instrukce (akty) = zvláštním druhem právních aktů: • -normativní -individuální • •Interní normativní akty - obecnější platnost • •Ve smyslu právním nemají obecnou závaznost, a proto NEJSOU PRAMENEM PRÁVA \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Interní instrukce konkretizují úkoly a povinnosti podřízených složek a pracovníků. Charakter Nesmějí být v rozporu s právními předpisy. Vnitřní normativní instrukce nezavazují osoby a jiné subjekty nepodřízené orgánu, který instrukci vydal. Ale mají mnohé externí důsledky: Mohou zavazovat i osoby, které nejsou v služebním nebo pracovněprávním vztahu (např. pacienty v zdravotnickém zařízení, studenty školy, cestující v dopravních prostředcích). Naopak vnitropodnikové normativní instrukce těžko budou mít nějaké vnější dopady na subjekty mimo okruh řízení, podřízených. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Druhy interních normativních instrukcí • 1) Pokyny = „návod“. •2) Řády = organizační struktura, (školní řád, pracovní či organizační řád, apod.) •3) Směrnice = upravují vztahy a chování jednotlivých prvků nebo jednotek v rámci firmy •4) Usnesení vlády •5) Rozkazy • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PŘÍKLAD INT. NORMATIVNÍ INSTRUKCE http://www.jizdnirady.estranky.cz/archiv/iobrazek/102 \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Právní obyčej Zásadně je třeba naplnění dvou jeho základních znaků: Usus longaevus – zaužívání nebo též kvalifikované či dlouhodobé užívání Opinio iuris – povědomost o právním charakteru obyčeje Stejný význam má užití výrazu „consuetudo longa“ tedy dlouhodobý zvyk. Obdobné označení „opinio necessitatis,“ povědomí o závaznosti nebo delší „opinio iuris sive necessitatis,“povědomí o právním charakteru a závaznosti. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRAMENY OBECNĚ •PRÁVNÍ OBYČEJE • ZÁVAZNOST ZA TĚCHTO PODMÍNEK: •A) EXISTENCE OD NEPAMĚTI /OKAMŽIK OFICIÁLNÍ PAMĚTI 1189, VLÁDA RICHARDA I./ •B) NEPŘERUŠENOST TRVÁNÍ (KONTINUITY) •C) ROZUMNOST •D) PRVEK LOKALITY •E) URČITOST •F) VYNUTITELNOST •G) POKOJNÝ UŽITEK (UTILITY) •H) SHODA (SOULAD S JINÝMI OBYČEJI) • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Prameny obecně •Precedent • •Individuální právní akt soudního nebo správního orgánu, první rozhodnutí v dané věci. • •Precedentní rozhodování /soudcovská tvorba práva/ je typické pro anglo-americkou právní rodinu, systém /kulturu/ práva. •Pravomoc k tvorbě precedentů mají soudci tzv. vyšších soudů \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png PRAMENY OBECNĚ • • PRECEDENT •PRINCIPY VYTVÁŘENÍ PRECEDENTŮ : • •PRINCIP ZACHOVÁVÁNÍ PRECEDENTŮ • •PRINCIP HLEDÁNÍ ROZDÍLŮ - HLAVNÍ METODOLOGICKÝ POSTUP • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png • PRÁVO ES A EU, POJEM AC •Právo ES (komunitární právo), budováno na principu subordinace členských států, je zde vlastnost přímého účinku a nadřazenosti při kolizi s nor. vnitrostátního práva • •Právo EU (druhý a třetí pilíř), budováno na principu koordinace, tj. metoda mezivládní, schází prvek nadstátnosti • •Acquis communautaire, veškeré normy a relevantní akty ES/EU současné i budoucí (ve formě návrhů), tj. charakterizuje dosaženou úroveň integrace \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •POVAHA PRÁVA ES Už „jazyk“ zakládajících smluv se liší od běžných mezivládních dohod; zvláštní charakter potvrzen od rozsudku Van Gend en Loos (1962): Společenství „vytváří nový právní řád mezinárodního práva, v jehož prospěch státy, byť jen v přesně vymezených oblastech, omezily svá suverénní práva a jehož subjekty nejsou jen členské státy, ale i jejich příslušníci.“ A)vyplývá z omezení suverenity členských států, zakládající smlouvy obsahují prvek supranacionality, kterým se přenáší část suverénních práv států na nadnárodní entitu B) je právním řádem sui generis, prolamuje tradiční bipartici práva vnitrostátního a mezinárodního; kumuluje prvky obou systémů a vytváří novou kvalitu \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •HIERARCHIZACE NOREM DLE STUPNĚ PRÁVNÍ SÍLY • •Zřizovací smlouvy a akty je pozměňující a doplňující („ústava“ v materiálním smyslu); na stejné úrovni jsou obecné zásady právní • • •Další prameny, které musí být v souladu a nesmí jim odporovat: •některé mezinárodní smlouvy v kompetenci ES, akty sekundární legislativy, konstantní judikatura ESD \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •PRIMÁRNÍ PRÁVO ES • •Zakládající (zřizovací) smlouvy a rovněž akty je revidující, včetně příloh, protokolů a prohlášení, zejm. tedy tři zakládající smlouvy a jednak akty je modifikující • •Dle rozsudku ESD (ve věci Costa v. E.N.E.L.) jsou „více než pouhými mezinárodními smlouvami“ (prvek supranacionality) •Jako prvotní pramen práva jsou souborem norem originární povahy \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •SEKUNDÁRNÍ PRÁVO ES •Akty orgánů Společenství •Legislativa vydaná na základě ustanovení zřizovacích smluv • •Nařízení (akt unifikace práva, povinně publikován v Úředním věstníku, účinnost dnem stanoveným jinak 20. den, publikace na vnitrostátní úrovni nepřípustná) •Směrnice (akt harmonizace práva, zavedena praxe publikace v Úředním věstníku, ne u všech direktiv nezbytná) •Rozhodnutí (akt individuální povahy, závazný pouze pro subjekty dotčené rozhodnutím, např. oblast ochrany hospodářské soutěže) •Doporučení a stanoviska (nezávazná) •Akty sui generis (též jako „innominátní akty“, např. usnesení, rezoluce Rady, sdělení Komise –tzv. Bílá kniha apod.) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Tvorba práva Legislativní proces – PS •Zákonodár. iniciativa • •- obecná rozprava • •– zamítnutí/vrácení k dopracování/ • •předání výborům •–výjimečně hlasování • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png •Legislativní proces – druhé čtení v PS • •–usnesení výborů, • obecná rozprava • • • • •–zamítnutí/vrácení výborům •–podrobná rozprava •–pozměňovací návrhy •–zamítnutí/vrácení výborům • • • • • • • • — \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png LEGISLATIVNÍ – TŘETÍ ČTENÍ V PS •– oprava tiskových, technických, gramatických apod. chyb, úpravy z pozměňovacích návrhů či opakování druhého čtení • •– hlasování o pozměňovacích návrzích • •– hlasování o celku \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png Droplets-SD-Content-R1d.png Děkuji za pozornost J