ZÁSADA PREVENCE PŘI MIMOŘÁDNÝCH UDÁLOSTECH 2018 podzim I. Jančářová KATASTROFICKÁ UDÁLOST - POJEM Katastrofa  není v českém právním řádu definována  náhlá, neočekávaná a významná přírodní či lidskou činností vyvolaná událost, která má za následek škody na životním prostředí, lidských životech a majetku. a) živelní pohromy b) havárie KATASTROFICKÁ UDÁLOST - POJEM  Katastrofou se rozumí závažné narušení fungování společnosti, které představuje závažné a dalekosáhlé ohrožení lidských životů, zdraví, majetku či životního prostředí, které mohlo být způsobeno nehodou, působením člověka nebo přírody a ke kterému mohlo dojít náhle nebo v důsledku složitých dlouhodobých procesů.(Tamperská úmluva) MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST - POJEM Cykly katastrofických událostí: 1. Předcházení a zmírňování škodlivých následků. 2. Zvládání katastrofické situace. 3. Kompenzační opatření a náhrada škod. PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Mezinárodní právo veřejné:  Luganská úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za škody způsobené aktivitami nebezpečnými pro životní prostředí z roku 1993  Úmluva o účincích průmyslových havárií přesahující hranice států z roku 1992  Mezinárodní úmluva o občanskoprávní odpovědnosti v oblasti jaderné energie z roku 1960 a Úmluva o občanskoprávní odpovědnosti za jadernou škodu z roku 1963  Úmluva o včasném oznamování jaderných nehod  Úmluva o pomoci v případě jaderné škody nebo radiační nehody PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Právo EU  Smlouva o fungování Evropské unie („SFEU“) – čl. 4.4, 6, 196, , 214, 222  Nařízení Rady (ES) č. 1257/96 o humanitární pomoci  Směrnice 2012/18/EU o kontrole nebezpečí závažných havárií s přítomností nebezpečných látek  Směrnice 2004/35/ES o odpovědnosti za životní prostředí v souvislosti s prevencí a nápravou škod na životním prostředí.  Směrnice 2007/60/ES ze dne 23. října 2007, o vyhodnocování a zvládání povodňových rizik a další. PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY  Listina základních práv a svobod a ústavní zákon č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky  Z.č. 240/2000 Sb., zákon o krizovém řízení  Z.č. 239/2000 Sb., zákon o integrovaném záchranném systému  Z.č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy  Z.č. 224/2015 Sb., o prevenci závažných havárií způsobených vybranými nebezpečnými chemickými látkami nebo chemickými směsmi PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY  Z.č. 263/2016 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření  Z.č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí  Z.č. 183/2006 Sb., zákon o územním plánování a stavebním řádu  Z.č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a o omezování znečištění  Z.č. 167/2008 Sb., zákon o předcházení ekologické újmě a o její nápravě  Z.č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší  Z.č. 254/2001 Sb., o vodách a další KLIMATICKÉ ZMĚNY A JEJICH NÁSLEDKY Mapa modelové vlhkosti půdy ČESKÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA ZÁKLADNÍ POJMY  Mimořádná událost - škodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací.  Nežádoucí stav zvládnutelný v rámci standardní činnosti orgánů státu MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST nebo KRIZOVÁ SITUACE ? ČESKÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA ZÁKLADNÍ POJMY  Krizová situace či krizový stav mimořádná událost, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen - stav nebezpečí, - nouzový stav či - stav ohrožení státu.  ohrožení životů, zdraví, majetku již nelze zvládnout běžnou činností správních orgánů a složek IZS ZÁKLADNÍ POJMY  Integrovaným záchranným systémem (IZS) se rozumí koordinovaný postup jeho složek při přípravě na mimořádné události a při provádění záchranných a likvidačních prací.  IZS tvoří záchranné složky - základní - ostatní.  Základními složkami IZS jsou: - Hasičský záchranný sbor ČR, - jednotky požární ochrany zařazené do plošného pokrytí kraje, - poskytovatelé zdravotní záchranné služby, - Policie ČR. 3 FÁZE ZVLÁDÁNÍ KATASTROF Nástroje právní regulace ve fázi: 1. předcházení a zmírňování škodlivých následků katastrof. 2. zvládání katastrofické situace. 3. odstraňování následků katastrofy (nápravná a kompenzační opatření) Ad 1/PŘEDCHÁZENÍ A ZMÍRŇOVÁNÍ ŠKODLIVÝCH NÁSLEDKŮ KATASTROF Nástroje právní regulace:  Havarijní plánování a jiné koncepční nástroje  Zvláštní územní režimy  Administrativní nástroje HAVARIJNÍ PLÁNOVÁNÍ a JINÉ KONCEPČNÍ NÁSTROJE  Krizový plán  Havarijní plány kraje (ZPZH)  Vnější a vnitřní havarijní plány (AZ, ZPZH)  Bezpečnostní programy (ZPZH)  Plány povodí (VZ)  Plány pro zvládání povodňových rizik (VZ)  Povodňové plány (VZ)  Plán opatření pro případy havárie (VZ)  Územní plánování (SZ)  Posuzování vlivů (EIA) ZVLÁŠTNÍ ÚZEMNÍ REŽIMY  Záplavová území (aktivní zóny záplavových území)  Území určená k rozlivům povodní  Území chráněná pro akumulaci povrchových vod Území určená k rozlivům povodní Záplavová území LABE - Čelákovice Generel lokalit pro akumulaci povrchových vod (LAPV) ADMINISTRATIVNÍ NÁSTROJE  Povolení k provozu  Integrované povolení  Preventivní opatření (ZEÚ) Ad 2/ ZVLÁDÁNÍ KATASTROFICKÉ SITUACE Nástroje právní regulace:  Zvláštní ochranné režimy  Varovné a informační systémy  Povinnost poskytnou osobní a věcnou pomoc  Systém hospodářských opatření ZVLÁDÁNÍ KATASTROFICKÉ SITUACE  Zvláštní ochranné režimy ◦ nouzový stav ◦ stav nebezpečí ◦ stav ohrožení státu (ne pro katastrofy) možnost omezit ústavně garantovaná práva  Varovné a informační systémy ◦ oznamovací povinnost provozovatelů ◦ jednotný systém varování a vyrozumění ◦ prostřednictvím hromadných sdělovacích prostředků ZVLÁDÁNÍ KATASTROFICKÉ SITUACE  Povinnost PO a FO poskytnout osobní a věcnou pomoc  Záchranné práce  Systém hospodářských opatření ODSTRAŇOVÁNÍ NÁSLEDKŮ  Územní opatření o asanaci území  Opatření k nápravě  Pojištění a jiné zajišťovací instituty  Náhrady škod a jiné újmy ◦ škoda vzniklá v důsledku živelní pohromy či havárie, ◦ škoda vzniklá v příčinné souvislosti se záchrannými a likvidačními pracemi, resp. cvičeními, ◦ újma způsobenou v souvislosti s poskytnutím osobní a věcné pomoci, ◦ újma spojená s omezením vlastnického práva.