záři 2016 Srovnání staré a nov verejných zakázek Nový zákon č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, vstoupil. 10.2016 v účinnost, starý zákon č. 137/2006 Sb. tak jĚ bude minulostí. Následující první část přehledu srovnává ustanovení obou zákonů podle předmětů úpravy. Nejde o podrobně srovnání, ale o základní přehled nejdůležitějších změn, které oba zákony odlisují. 2 v z. uprav JUDr. Mgr. Vlastimil Fidler Ředitel Odboru práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách zadavatel {§ 2) -veřejný - dotovaný -sektorový Zadávací řízení -otevřené řízení -užšířízení -jednací řízení s uveřejněním -jednací řízení bez uveřejnění -soutěžní dialog -zjednodušené podlímitní řízení zásady (§6) -transparentnost -rovné zacházeni -zákaz diskriminace výjimka „in-house" (§ 18) poskytnutí dodávek, služeb nebo stavebních prací veřejnému zadavateli osobou, která vykonává podstatnou část své činností ve prospěch tohoto veřejného zadavatele a ve které rná veřejný zadavatel výlučná majetková práva horizontální spolupráce není upraveno zákon i. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek zadavatel (•§ 4) - veřejný - osoba, o níž to stanoví zákon (zrušen pouze pojem dotovaný a sektorový zadavatel) zadávací řízení - otevřené řízení -užší řízení -jednací řízení s uveřejněním -jednací řízení bez uveřejnění - řízení se soutěžním dialogem - zjednodušené podlimitní řízení - řízení o inovačním partnerství -koncesní řízení -řízení pro zadání veřejné zakázky ve zjednodušeném režimu zásady (§ 6) - transparentnost - rovné zacházení -zéka2 diskriminace - přiměřenost vertikální spolupráce (§ 11) veřejný zadavatel sám nebo společně s jinými veřejnými zadavateli ovládá dodavatele obdobně jako své vnitřní organizační jednotky,vícenež.80% celkové činnosti je prováděno při plnění úkolů, které byly takto ovládané osobě svěřeny ovládajícím veřejným zadavatelem horizontální spolupráce {§12) smluvní spolupráce mezi veřejnými zadavateli za účelem dosahování jejich společných cilů - zajišťování veřejných potřeb, každý z veřejných zadavatelů vykonává na trhu méně než 20% svých činností, kterých se spolupráce týká 2ÍH201S VffiEJNÉ IAHÄIXY V PRAXI předpokládaná hodnota u provozních jednotek není upraveno významná veřejná zakázka (§ 16a) - prodlouženi lhůt pro podání nabídky o polovinu - VZ zadávané státem - hodnotící komise min. 9 členů, komisí schvaluje vláda - ■ schvalování odůvodněni VZ vládou nebo zastupitelstvem pojem uchazeč a zájemce pojem subdodavatel životní cyklus není upraveno výjimky (§ 18) řfrnřnína obuaié, podi'miín'5 výjimk? prozakfrry milého rozsahu předpokládaná hodnota u provozních jednotek (§17) jestliže se zadavatel člení na provozní jednotky s funkční samostatností pří zadávání veřejných zakázek, může Sě předpokládaná hodnota veřejné zakázky stanovit na úrovní této jednotky (není povinnost sčítat s jinými provozními jednotkami) institut významné veřejné zakázky zrušen pouze u VZs předpokládanou hodnotou nad 300 mi!. Kč zadavatel zajisti, aby hodnoceni nabídek provedla komise, kte»á má minimálne 5 členů, z nichž většina má příslušnou odbornost ve vztahu k .předmětu veřejné zakázky (§42) pouze pojem účastník zadávacího řízení pojem poddodavatel životní cyklus (§28) všechny po sobě jdoucí nebo provázané fáze, zahrnu-jící výzkum a vývoj; pokud mají být provedeny, výrobu, obchod a jeho podmínky, přepravu, užívání a údržbu, po celou dobu existence předmětu dodávky nebo stavby nebo poskytování služby, od získání surovin nebo vytvoření zdrojů po odstranění, likvidaci a ukončení služby nebo používání výjimky (§§29-31) - zachováno členění na obecné, podlimitnía výjimka pro zakázky malého rozsahu nové obecné výjimky -právní služby, které poskytuje advokát v rámci zastupováni klienta v soudním, rozhodčím, sn.írčím nebo správní—, rfzení před soudem, tribunálem nebo jiným ■.•rřťjnjrn jryďnem nebo v řízení před mezinárodními orya.-.y oro řešení sporů... -úvěr nebozáoůjčka -služby Z3cávané politickou stranou nebo politickým hn^ťm v rámci volební kampaně, jejichž předmětem jé reklamní kampaň, výroba propagačních filmů, nebo výroba propagačního videa nové porilimitnívýjirnky - nabytí věci nebo Souboru věcí do sbírky muzejní povahy, kulturní památky nebo jiného předmětu kulturní hodnoty -nákup knih a jiných informačních zdrojů do knihovních fondů -pořízení zvířete za účelem chovu nebo plemenitby, nebo pro potřeby plnění úkolu ozbrojených složek České republiky • -VZza účelem zajištění obranyschopnosti České republiky Ministerstvem obrany osobě, v níž má výlučnou majetkovou účastného mezi takovými osobami navzájem Dodatečné informace k zadávacím podmínkám (§ 49} -písemnážádostmusíbýtzadavatelidoručenanejpozději 6 pracovních dnů před uplynutím lhůty pro podání nabídek.., -zadavatel odešle dodatečné informace k zadávacím podmínkám nejpozději do 4 pracovních dnů po doručení žádosti... Předběžné tržní konzultace není upraveno Vysvětlení zadávací dokumentace {§ 9&) -zadavatel může zadávací dokumentaci vysvětlit, pokud takové vysvětlení, případně související dokumenty, uveřejní na profilu zadavatele, a to nejméně 5 pracovních dnů před uplynutím lhůty pťo podání žádostí o účast, předběžných nabídek nebo nabídek... -zadavatel není povinen vysvětlení poskytnout, pokud není žádost o vysvětlení doručena včas, a to alespoň 3 pracovní dny před uplynutím lhůty podle předcho-zfho odstavce - pokud je žádost o vysvětlení zadávací dokumentace doručena včas a zadavatel neuverejní, neodešle nebo nepředá vysvětlení do 3 pracovních dnů, prodlouží lhůtu pro podání nabídek nejméně o tolik pracovních dnů, o kolik přesáhla doba od doručení žádosti o vysvětlení zadávací dokumentace do uveřejnění, odeslání nebo předání vysvětlení3 pracovní dny. Předběžné tržní konzultace {§ 33) - konzultace připravovaných zadávacích podmínek s odborníky cl dodavateli {!) - zákaz narušení hospodářské soutěže - povinnost identifikovat v ZO osoby, které se na předběžné tržní konzultaci podílely - povinnost uvést všechny podstatné informace, které byly obsahem předběžné tržní konzultace Předběžné oznámeni (§ 86) - povinné pro nadlimitní a podlimitní veřejné zakázky {s výjimkou ZPŘ) -veřejný zadavatel je oprávněn zahájit zadávací řízení nejdříve 1 měsíc od odeslání předběžného oznámení - součástí předběžného oznámení je odůvodnění účelnosti veřejné zakázky Předběžné oznámení (§ 34) -zadavatel je oprávněn uveřejnit formou předběžného oznámení svůj úmysl zahájit zadávací řízení -zrušena povinnost uveřejňovat předběžné oznámení - zrušeno uveřejnění odůvodnění účelností V2 Zpracováni zadávacích podmínek není upraveno Zpracováni zadávacích podmínek {§ 36) pokud nékte-rou č.'«st zadávací doKumrnidU' vypracovala osoba oriliína od zad-watete. s výjimkou advokáta nebo daňového poradce, a?pači zadávate! tuto čast spolu s jdenttnkôf i osoby, kterň ji vypracúvate Podmínky účasti - nejsou taxativně výslovně stanoveny, rozumí se jimi zejména - povinnost prokázat kvalifikaci - povinnost splnit dafší podmínky zadavatele Podmínky účasti v zadávacím řízenf (§ 37) - podmínky kvalifikace -technické podmínky vymezující předmět veřejné zakázky -obchodní flebo jiné smluvní podmínky vztahující se k předmětu veřejné zakázky -zvláštní podmínky plnění veřejné zakázky* zejména v oblasti vlivu předmětu veřejné zakázky na životní prostředí, sociálních důsledků vyplývajících z předmětu veřejhé zakázky, hospodářské oblasti nebo inovací xiři 2016 ERIJRE ZAKA1KT V PRAXI Zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se Zvýhodnění dodavatelů zaměstnávajících osoby se zdravotním postižením (§ 10T) zdravotním postižením pro hodnocení nabídek rozhodná výle nabídkové ceny zrušeno automatické snižování nabídkové ceny pro po- tohoto dodavatele snížená o 15% u pod limitních VZ, třeby hodnocení pokud dodavatel zaměstnává více než 25 zaměstnanců, z nichž je více než 50% zaměstnanců osobám i se zdravotním postižením Průběh zadávacího řízení standardně povinnost posoudit všechny nabídky a pak provést hodnocení Průběh zadávacího řízení (§ 39) -zadavatet vybírá z účastníků zadávacího řízení vybraného dodavatele na základě posouzenísplněnípodmí-nek účasti v zadávacím řízeni a hodnocení nabídek - není stanoveno povinné pořadí kroků - není stanovena povinnost posoudit všechny nabídky - pouze u vybraného dodavatele musí zadavatel provést posouzení splnění podmínek účasti v zadávacím řízeni a hodnocení jeho nabídky vždy Hodnotící komise (§ 74} povinné komise pro všechny VZ, podrobná procesní pravidla pro činnost komíse, včetně personálního složení Komise a přizváni odbornici (§ 42) -zrušena povinnost jmenovat hodnotící komisí (výjimka u VZ nad 300 miL Kč) - k provádění jakýchkoli úkonů ize pověřit komisi - pro komisenejsou stanovena procesních pravidla Střet zájmů (§74) pouze nepodjatost u členů hodnotící komise Střetzájmů (§44) -obecný zákaz střetu zájmů - stanovena povinnost zadavatele aktivně zabraňovat střetu zájmů - při zjištění střetu zájmů povinnost provést opatření k nápravě -zákaz střetu zájmů se vztahuje na osoby, které - se podílejí na průběhu zadávacího řízení, nebo -mají nebo by mohly mít vlivná výsledek zadávacího řízenf Doklady ke kvalifikací (§ 57) dodavatel předkládá kopie dokladů prokazujících splnění kvalifikace (kopie dokladů se vztahují tedy pouze na doklady ke kvalifikaci) - nestanoví-li zákon jinak Předkládání dokladů (§45) dodavatel předkládá kopie všech dokladů - neštanoví-ii zákon Jinak Doplňování a vysvětlování dokladů (§ 59) veřejný zadavatel může požadovat po dodavateli, aby písemně objasnil předložené informace či doklady nebo předložil další informace či doklady prokazující splnění kvalifikace Objasnění nebo doplnění údajů, dokladů, vzorků nebo modelů {§ 46) zadavatel může požadovat, aby účastník zadávacího řízení v přiměřené lhůtě objasnil předložené údaje, doklady, vzorky nebo modely čí doplnil daíší nebo chybějící Údaje, doklady, vzorky nebo modely (možnost se tedy vztahuje nejen na doklady ke kvalifikaci) Předkládání dokladů odkazem do informačního svitému veřejné správy není možné Předkládáni dokladů odkazem do informačního systému veřejn é správy (§ 45) povinnost předložit doklad může dodavatel spínft odkazem na odpovídající informace vedené v informačním systému veřejné správy • ŕ- -WĚĚĚĚm ■■■■ ■IIB aarnuntrui! Otevíráníobálek(§71) -provádí komise - musí být zahájeno ihned po uplynutí lhůty pro podání nabídek -kontrola, zda - je nabídka zpracována v požadovaném jazyce a -je návrh smlouvy podepsán osobou oprávněnou jednat jménem uchazeče či za něj - komise sděluje informace o nabídkové ceně a informace o údajích z nabídek odpovídající Číselně vyjádřitelným dílčím hodnotícím kritériím Otevírání obálek(§ 110) není povinná komise - provádí se bez zbytečného odkladu po uplynuti lhůty pro podání nabídek - zadavatel sděluje údaje z nabídek odpovídající Číselně vyjádřitelným kritériím hodnocení Zadávací lhůta (#45) - zadavatel musí stanovit zadávací lhůty - lhůta, po kterou jsou uchazeči svými nabídkami vázáni Zadávací lhůta {§ 40} - zadavatel může stanovit zadávací lhůtu - lhůta, po kterou účastníci zadávacího řízení nesmějí ze zadávacího řízení odstoupit Vyloučení dodavatele povinnost zadavatele vyfoučit dodavatele při existenci důvodu pro vyloučení Vyloučení dodavatele (§ 48) -možnost vyloučit účastníka zadávacího řízení pouze z důvodů stanovených zákonem -povinnost vyloučit jen vybraného dodavatele pouze z některých důvodů Důvody pro vyloučení dodavatele {§ GO, § 76) nesplnení kvalifikace -- nesplněni zákonných uožadavkú a ■Dožadav'Ki": žv.dďva lile v zadávacích pcominkach - neodůvodněná mimořádně nízká nabídková cena Důvody pra vyloučení dodavatele (§ 46) - možnost vyloučit dodavatele nesplněni zadávacích podT'nek - nabícka s mimořádní; nízkou nabídkovou cenou,která nebyla účastníkem zadávac ho řízení zdůvodněna plněn' VZ by vedlo k nedodržování povinností vyplývajících z předpisů pravá životního prostředí, sociálních nebo pracoviiěprav»;<-ri predpisu nebo kolektivních $imluv vztahujících spkpředmetu plnění veřejné zakázky ■ ■ existence Mretu aijpiu a jine opatření k nápravě, kromě zrušeni zadávacího Fat-m, není možné narušeni hospodářsky soutěže předchozí účastí účastmi-a 7ho rízom při přípravě ladavsciho řízení, jiné opatření k nápravě nenj možné a účastníkaadáva--dno řízení na výzvu zadavatele neprokázal, zefcnaru* šetil hospodářské soutěže nedošlo -účastník zadávacího řízeni se dopustil v posledních 3 tetech závažných nebo dlouhodobých pochybení při {•lnění rif ivéjäfho w ^sirii<*.idiíiacilio iirtrn uzavrel s jinými osobami zakázanou dohodu v souvis-losti se zadávanou veřejnou zakázkou , : -dodavatel je akciovou společností nebo má právní formu obdobnou akciové společnosti a nemá vydaný výlučně zaknihované akcie Podilmítnf režim - druhy řízení -zjednodušené podlímitní řízení v podlímitní oblasti a u stavebních prací do 50 mil. Kč -jednací řízení s uveřejněním i bez splnění podmínek nadlimitního režimu (lze tedy využít vždy) - ostatní zadávací řízení za stejných podmínek jako u řízení nadlimitních Zjednodušené podlimitni řízeni (5 53, 5 54, § 86) -zadavatel může výzvu po jejím uveřejněni na profitu odeslat některým dodavatelům, v takovém případě musí být výzva odeslána alespoň 5 dodavatelům * - zadavatel může použitijiná kritéria kvalifikace dodavatele, než jsou uvedenav nadlimitním režimu -jako kritéria kvality může zadavatel stanovit 1 jiná kritéria, než jsou uvedena v nadlimitním režimu, musejí být ale založena na objektivních skutečnostech vztahujících se k osobě dodavatele nebo k předmětu veřejné zakázky -před uzavřením smlouvy sl zadavou-i ud vybitého dodavatele vyžádá předlo/cni nrijindlu rmoi ojí-1í nýcb kopií dokladů o kvalifikaci,.pokud již nebyly v zadávacím řízení před loženy - lhůta pro podání nabídek v délce nejméně 11 pracovních dnů od zahájení zadávacího řízení