MVV57912K České PIS Vizualizace: Využití, Příklady // Podání – argumentace na základě rešerše. Jakub Harašta VIZUALIZACE Právo • Slova – složité formulace; „hromada“ slov; málo struktury • Obrázky / barvy ? • Rechtvisualisierung, Visuelle Rechtskommunikation, Visuelles Recht • Visual Law, Pictorial Law Barevné anotace • Zvýrazňování s fixou v ruce • Codexis – personalizace systému • Syntax Highlighting u programování Darovací smlouva Např. https://praha.idnes.cz/foto.aspx?r=praha- zpravy&foto1=RSR713cfd_komiks_smlouva.jpeg Obrázek jako „legislativní zkratka“ Vizualizace norem • Vzdělávání Vizualizace norem II • Promulgace Vizualizace norem III • Navigátor ASPI Vizualizace průběhu věci/procesu • Justiční tokogram Vizualizace argumentace • Formální konvence zápisu • Premisa, závěr, výjimka • Využití nemonotónní logiky • (Defeasible Logic) • Jediná argumentační struktura neříká pouze ano/ne, ale prokazuje pravdu i nepravdu zároveň (formální logické modely) Fido je pes Psi mají 4 nohy Fido má 4 nohy. Fido přišel při nehodě o nohu Fido nemá 4 nohy. Příklad z PEZLAR, I. Je nemonotónní logika logikou? Pro-Fil: An Internet Journal of Philosophy, 2012 roč. 13, č. 1, s. 41-51 Vizualizace argumentace II • Otázka: Má Jan povinnost platit výživné Marii? • Zák. č. 89/2012 Sb. • §910 odst. 1: „Předci a potomci mají vzájemnou vyživovací povinnost.“ • §910 odst. 3: „Vzdálenější příbuzní mají vyživovací povinnost, jen nemohou-li ji plnit bližší příbuzní.“ • §911: „Výživné lze přiznat, jestliže oprávněný není schopen sám se živit.“ • §913: „Pro určení rozsahu výživného jsou rozhodné odůvodněné potřeby oprávněného a jeho majetkové poměry, jakož i schopnosti, možnosti a majetkové poměry povinného.“ • §771: „Příbuzenství je vztah osob založený na pokrevním poutu, nebo vzniklý osvojení.“ • §772 odst. 1: „Osoby jsou příbuzné v linii přímé, pochází-li jedna od druhé.“ • §773: „Stupeň příbuzenství mezi dvěma osobami se určuje podle počtu zrození, jimiž v linii přímé pochází jedna od druhé a ve vedlejší linii obě od svého nejbližšího společného předka.! Vizualizace argumentace III • Otázka: Má Jan povinnost platit výživné Marii? • Jan je povinný platit výživné Marii pokud • je předkem nebo potomkem (§910 odst. 1) pokrevním nebo osvojeným (§771) • Jan je povinný platit výživné Marii pokud • se Marie není schopná sama živit. (§911) • Jan není povinný platit výživné Marii pokud • je někdo bližší, kdo může plnit (§910 odst. 3 + §772 odst. 1 + §773) Ano Ne Ne Upravený příklad z ASHLEY, K. Artificial Intelligence and Legal Analytics. Cambridge University Press, 2017. S. 133. Ano Vizualizace argumentace IV • Standardní v právu: výjimky • Nejde o kumulativní podmínky (tato argumentace nedokazuje „pravdu“), ale o důkaz pravdy i nepravdy zároveň v závislosti na předložených faktech • V rámci analýzy judikatury → CBR • Určitá fakta ovlivňují rozhodnutí • Velikost majetku (nemajetnost); Potenciální výše majetku; Rizikové chování se současným majetkem; Absence „vztahu“ apod. • Některé fakty prospívají povinnému, jiné vyživovanému • V „databázi“ (v ruce) mám rozhodnutí, kde soud za přítomnosti konkrétních faktorů rozhodl X a jiných Y. • Provázání faktorů s výsledkem a identifikaci místa, kde je potřeba argumentovat Vizualizace argumentace V • Carneades • Umožňuje předcházející úvahy komplexně programaticky vizualizovat a „spočítat“ • Umožňuje zohlednit právně-specifická pravidla, např. vztah mezi lex specialis a lex generalis pravidlem • Umožňuje zohlednit odlišné důkazní standardy (trest v. civil) GORDON, T. a WALTON, D. The Carneades argumentation Framework – using presumptions and exceptions to model critical questions. Proceedings of the First International Conference on Computational Models of Argument (COMMA), 2006. Diagram z WALTON, D. a GORDON, T. Argument Invention with the Carneades Argumentation System. Script-ED, 2017, roč. 14, č. 2, s. 168- 207. Vizualizace vztahů I • Analýza sociálních sítí – „analytické získávání informací a dat ze sociálních sítí pomocí sociometrie a teorie grafů“ • Charakteristika mezilidských vztahů a interakcí – sociální struktury zobrazované pomocí sociogramů • Odhalování vzorců lidského chování • Využití v praxi • Např. identifikace klíčových osob v rámci sledování osob podezřelých z terorismu (NSA) • Např. schematizace vztahů při vyšetřování extremistických skupin (NCOZ) Vizualizace vztahů II • Information Retrieval pro vzdělávání nebo praxi • Citace mezi rozhodnutími • Citace uvnitř předpisů Vizualizace vztahů III • Ravel Law • Vizualizované sítě v informačním systému Vizualizace vztahů IV • Ad hoc využití dostupných nástrojů pro mapování judikatury • Síť jako vizuální pomůcka pro analýzu judikatury SDEU na výzkumných projektech Vizualizace vztahů V • Zvláštní práva pořizovatele databáze • §90 odst. 1 AutZ – vytěžování (extraction) a zužitkování (re-utilization) • Zobrazení segmentu sítě podle konceptů, kterými jsme označily argumenty konkrétních citací Vizualizace vztahů VI (vytěžování) Rozdíl v modech porušení Široké pojetí / interpretace Vizualizace závěrem • Ad hoc • Komunikace neprávníkům • Nechtějí číst, neumějí číst, neumějí „číst“ • Komunikace klientům • Toto je proces, který řešíme, tady teď jsme, tolik to stálo doteď a tolik to ještě asi bude stát • Komunikace soudu • Takto probíhala komunikace • Komunikace právníkům • Vzdělávání • Rozkládání složitých úkonů na jednoduché (a „měřitelné“) Argumentace Analýza Rešerše PODÁNÍ Argumentace Analýza Rešerše Argumentace Základní argumentační struktura (argumentační mapa?) Jaké důkazy pro jaké argumenty (faktické důkazy, komparativní argumenty apod.) Zdůraznění zdrojů důležitých pro podporu mojí argumentace Marginalizace (zamlčení?) zdrojů stojících proti mojí argumentaci Srozumitelná struktura Struktura • Identifikujte a komunikujte téma • Úvod: Identifikuji (představím) téma, popíši důležitost, popíši navrhovaná řešení, popíši metodu • Text: argumentuji, proč mám pravdu (proč mám „vyhrát“) • Závěr: shrnu řešení a důvody, proč mám pravdu • JEDNOZNAČNĚ: toto je {správně; nesprávně; v souladu s právem; protiprávní}, protože {judikatura říká; je to neproporcionální [test viz výše]; je to v rozporu se zásadami slušnosti} Struktura II • Postupujte po jednotlivých krocích • Každý segment textu začíná základní myšlenkou této části (explicitně) a dokumenty, o které se budete opírat (judikatura; komentář; fakta) • Paralelní konstrukce (zjednodušeně – postupujte zdroji postupně, „nebastlete“ je dohromady) • Postupujte od obecného ke konkrétnímu – např. popis normy; odůvodnění její existence; fungování normy v určitých situacích; nedostatky fungování; návrhy řešení nedostatků • Komunikujte jednotlivé argumenty strukturovaně – např. pokud používám judikát, ujasním si (F)IRAC strukturu a zkráceně ji použiji v argumentaci • Každý závěr (jednoznačně) propojte s jeho oporou (dokumenty, fakta) • One-step logic – vše se děje postupně, nepřeskakujte. Voďte čtenáře za ruku „za prvé, za druhé, za třetí“. Struktura III • Strukturujte argumentaci • Nejsilnější argument na začátek • Sledujte strukturu práva/zákona/normy (nezamlčujte některé části normy a její požadavky jen proto, že pro ně nemáte tak silné argumenty; např. test proporcionality musíte provést celý) • Pokud nabízíte alternativy, začnete od té nejpříznivější pro Vás • Nevynechávejte předběžné otázky • Diskutujte zákonný, až potom ústavní rozměr Struktura IV • Vizualizace pro zjednodušení kognitivní náročnosti • Rozložení na jednotlivé úkony a části Struktura V • Vynechávejte (ke zvážení) • Podpůrné argumenty, které nejsou paralelně s hlavní argumentací • Méně „silné“ zdroje (nepublikované judikáty, staré komentáře, odborné články nerenomovaných autorů, články z novin) • Uvádění údajů do závorek. • Máte jen „omezený rozsah“ • Čtenář bude dávat pozor jen chvíli (omezený čas, omezený počet znaků) Struktura VI • Kontrolní otázky: • Má Váš text jasné téma? • Je Váš text jasný? • Je Váš text přímý? • Je Váš text zajímavý? • Poskytuje Váš text „rozumnou“ analýzu? • Komunikuje Váš text Vaše osobní zaujetí tématem? • Je Váš text dostatečně stručný? Konec • Nechte text „uzrát“ • Dopište. • Vyspěte se, zajděte si do kina, dejte si jídlo, zajděte na party… • Přečtěte si text a použijte kontrolní otázky. • Přeformulujte části, které se Vám nezdají. • Vyspěte se, zajděte si do kina, dejte si jídlo, zajděte na party… • Přečtěte si text a udělejte korektury. • Zjednodušte složitá souvětí. • Vyspěte se, zajděte si do kina, dejte si jídlo, zajděte na party… • Dejte si „pašáka“ a pošlete to. OTÁZKY A KONZULTACE Ptejte se 1) Už jsem něco psal (a vím, že to ne vždy bylo skvělé). 2) Mám čas se o tom s Vámi pobavit (tak toho využijte). 3) Rád si Vaši práci přečtu a poskytnu Vám k ní zpětnou vazbu. Následující postup a odevzdání • Máte zadání (to vím) • Máte rešerši (v to doufám) • Zpracujte si podporu u sebe (doporučuji) • Napište draft podání a pošlete mi ho ke konzultaci (doporučuji do 25. listopadu, ideálně co nejdříve) • Odevzdejte podání (požaduji do 30. listopadu, 23:59) • (…) OTÁZKY? jakub.harasta@law.muni.cz