Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 1 NP305Zk Správní věda Přednáška č.3 5. října 2018 Veřejná správa v Evropě. Evropský správní prostor. Přednáší: doc.JUDr.Soňa Skulová, Ph.D. Evropský správní prostor -vývoj správních systémů a právních úprav v evropských zemích, - § - určité společné znaky (tradice, hodnoty, principy, a také organizační systémy), i když lze identifikovat 3 hlavní modely: § francouzský, německý /a rakouský/, a anglický. § § - vývoj institucionalizace (Rada Evropy, ES/EU), § - proces evropeizace správního práva (pojmy, principy, záruky, postupy, přezkum), viz např. aktuálně – GDPR. § - vytváření „Evropského správního prostoru“. § § Evropský správní prostor §Trojí pojetí: § §a) prostor EU (členských států EU), vymezený komunitárním, resp. unijním právem, §b) společný správní prostor vytvářený na bázi mezivládní spolupráce (smlouvy, dohody) tj. administrativní spolupráce států (nejen EU), veřejnoprávních korporací i nevládních organizací. § c) prostor veřejné správy evropských demokratických států, založený na společném, sdíleném hodnotovém základě (včetně respektu k základním právům jednotlivce), a projevený ve společných obecných principech, na bázi tzv. ius commune (zejména na bázi Rady Evropy). § Vliv soudní judikatury – SD EU, ESLP. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Evropský správní prostor : § §Pilíře „Evropského správního prostoru“: • právní stát, • předvídatelnost a spolehlivost, • otevřenost a transparentnost, • odpovědnost, • efektivnost. § §Veřejná správa jako služba občanům a veřejnosti. § § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 4 Principy dobré správy - § „Dobrá správa“ (Good Administration, Good Governance) - vs. §„Špatná správa“ - „maladministration“. § § + „Právo na dobrou správu“ § Principy dobré správy § Působí k tomu, aby veřejná správa (správní orgány) fungovaly správně a dobře, § §plnily své cíle a úkoly, požívaly správných metod, a správných forem činnosti ( a správným způsobem). § §a to z pohledu veřejného zájmu i práv a zájmů občanů. § § § § Principy dobré správy (povaha, úprava) § § §= požadavky, vodítka (standardy úrovně, kvality) pro správný výkon veřejné správy, pro správnou správní praxi. § §Obsahem: některé zásady povahy neprávní (etické), ale některé právní povahy. § §Pokusy o katalogy principů. § §- např. Doporučení VM RE (2007)7, § - nebo materiál VOP z roku 2006 – „desatero“. § §Určitým koncentrovaným vyjádřením – „Základní zásady činnosti správních orgánů v platném správním řádu ( z.č.500/2004 Sb., § 2 – 8). § §Rovněž – v úpravě povinností úředníků státních a územních samosprávných celků v příslušných zákonech. § § § Principy dobré správy §Rozvinuly a uplatňují se: §v Evropském správním prostoru, § (= systémy veřejné správy členských zemí Rady Evropy, EU, a samotné EU) . § §Včleňovány do různých dokumentů, doporučení, smluv, právních úprav, § §- uplatňovány v judikatuře (ESLP, SD EU, ÚS, ale i NSS). § § Principy dobré správy - členění dle zaměření: §Některé z nich jsou povahy hodnotové /materiální, “obsahové“/ - míří ke spravedlnosti, ochraně práv, apod. Mnohdy usměrňují obsah rozhodnutí. § /proporcionalita, předvídatelnost, ochrana veřejného zájmu, transparentnost, nestrannost, objektivita/. § §Některé - povahy spíše procedurální /“technické“, resp. etické/ - jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům – klientům. §/včasnost, rychlost, otevřenost - transparentnost, procesní rovnost, procesní ekonomie, ale také slušnost a zdvořilost…/ §= blízké procesním zásadám. § §Slouží naplnění zásad hodnotových, materiálních. § § § § Principy dobré správy základem pro q naplnění „práva na dobrou správu“ §čl. 41 Charty základních práv EU /Nice 2000/, §ale používán již v judikatuře Soudu první instance a ESD = nabývání právní závaznosti. § qnaplňování ústavních principů právního státu v podmínkách veřejné správy (Ústava ČR, Listina ZPS) = základ vztahů občan vs. veřejná správa. § § Principy dobré správy §jako jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§ 1 z.č 346/1999 Sb.) – „porušení principů dobré správy“, § § slouží řádnému výkonu veřejné správy, mj. dle „základních zásad činnosti správních orgánů“ (§§ 2 – 8 správního řádu - z.č. 500/2004 Sb.). § Navozuje je zejména § 4 a § 8 - zásada „dobré správy“ a spolupráce správních orgánů v zájmu dobré správy. § Další zásady: - šetření práv a oprávněných zájmů, ochrana dobré víry (§ 2), §- pomoc a poučení dotčeným osobám, uvědomění o úkonech ( + úprava stížnosti mj. na chování úřední osoby), § §správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány. Principy dobré správy §Zapracovány do povinností úředníků: § §Státní služba (§ 77): § - vykonávat službu nestranně, v mezích svého oprávnění a zdržet se při výkonu služby všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v jeho nestrannost, § §- zachovávat pravidla slušnosti vůči představeným, ostatním státním zaměstnancům a zaměstnancům ve správním úřadu a při úředním jednání, § §- zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých v souvislosti s výkonem služby ve prospěch vlastní nebo jiného, jakož i nezneužívat postavení státního zaměstnance, § §- dodržovat pravidla etiky státního zaměstnance vydaná služebním předpisem. Principy dobré správy §Zapracovány do povinností úředníků: § §Úředníci ÚSC (§ 16): §jednat a rozhodovat nestranně bez ohledu na své přesvědčení a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování, §zdržet se jednání, jež by závažným způsobem narušilo důvěryhodnost územního samosprávného celku, §zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného, § poskytovat informace o činnosti územního samosprávného celku podle zvláštních právních předpisů v rozsahu, v jakém to vyplývá z jeho pracovního zařazení, §zachovávat pravidla slušnosti při úředním jednání a vůči ostatním zaměstnancům působícím ve veřejné správě. § §Principy rovněž začleněny do etických kodexů ( viz 2. přednáška). PDS slouží a napomáhají §- naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti /dobré/ veřejné správy § -eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem veřejné správy („špatné správy“). - §Neboli jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: § §JAK ROZHODOVAT i JAK POSTUPOVAT. § - § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 14 Prameny ke studiu: §Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, MU, 2014, str. 28-35, 90-97. §Hendrych, D. a kol. Správní právo. Obecná část. 9. vydání. C. H. Beck, 2016, s. 549-559. §Sládeček, V. Obecné správní právo, 3. vydání, Wolters Kluwer, 2012, s. 462 – 469. §Kolektiv autorů, Evropská veřejná správa, UJAK, 2015, s. 128 – 135. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15