Zápatí prezentace Evropské správní právo (NV305K) 3. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Lukas.Potesil@law.muni.cz Právo EU, Správní právo EU Zápatí prezentace •2 §Právo EU a jeho vývoj §Pojem správního práva EU §Správní pravomoci EU §Vývoj správního práva EU §Prameny (nejen) správního práva EU § europeizace vnitrostátního správního práva vlivem Evropské unie § § Právo EU a jeho vývoj •SP EU jako součást práva EU •Právo EU (komunitární – unijní), souvisí s vývojem EU samotné (celní, měnová, politická, právní, …?) •Maastricht, Amsterdam, Nice (ES + 2. a 3. pilíř = EU) •Lisabon (EU jako právní subjekt), právo EU (původně: komunitární/ES + 2. a 3.pilíř), čl. 1 SEU •Právní rámec: •primární: Smlouva EU (SEU), Smlouva o fungování EU (SFEU), Listina, zásady § Zápatí prezentace •3 Právo EU a jeho vývoj •Listina (LZPEU) – původní Charta z Nice (2000), aplikována v případech uplatnění práva EU, orgány, institucemi a jinými subjekty EU, europeizace z národních úprav •Čl. 6/1 SEU – EU uznává práva v Listině, má stejnou právní sílu jako SEU a SFEU § Zápatí prezentace •4 Správní právo EU §Právo EU, které se zaměřuje na správní agendy orgánů, institucí a jiných subjektů EU; projevují se v něm specifika práva EU (přednost a přímá použitelnost) §Správní právo obecně spojeno se státem a veřejnou mocí – jak je to s povahou EU? – veřejná moc delegována od čl. států §Organizace a činnost při provádění aktů EU, a) přímá unijní správa (proces v rámci EU, soudní kontrola v rámci EU), b) nepřímá unijní správa – orgány čl. států, vnitrostátní proces a soudní ochrana; a) + b) = smíšená (mixed) unijní správa § Zápatí prezentace •5 Správní právo EU §Produkt tzv. sekundárního práva, a to v oblasti tzv. svěřených pravomocí (svěřeno od čl. států) §zásady subsidiarity (čl. 5/2 a 3 SEU – v mezích svěřených pravomocí pro dosažení cílů, nejde-li jinak ze strany čl. států, nýbrž vhodněji z EU) a proporcionality (čl. 5/4 SEU – nezbytnost a nutnost činnosti EU) § Zápatí prezentace •6 Správní pravomoci EU qSvěřené pravomoci EU 1.Výlučné čl. 2/1 SFEU, taxativně uvedené v čl. 3/1, výlučné působení EU, čl. státy jen tehdy, jsou-li zmocněny, nebo při transpozici 2.Sdílené čl. 2/2 a čl. 4 SFEU, EU tam, kde je to vhodnější, nežli ze strany čl. států, loajální spolupráce 3.Podpůrné/koordinační čl. 2/5 a čl. 6 SFEU, nenahrazují čl. státy §Co není svěřeno EU, náleží čl. státům – „volný“ prostor •Proporcionalita •subsidiarita § Zápatí prezentace •7 Vývoj správního práva EU §Důsledek integrace, nové požadavky a způsoby jejich řešení a)50. – 60. léta 20. stol.: „správní atmosféra“, podobnost správních systémů zakladatelských států, rozvoj judikatury, inspirace čl. státy a pro čl. státy, věc „Meroni“ – přípustnost vzniku tzv. agentur, přesun pravomocí na ně, 1. agentura ESA (1957) b)70. léta 20. stol.: přechod od správní k ústavní atmosféře, sloučení v ES, důraz na rovnováhu jednotlivých orgánů, normotvorné a správní funkce nerozdělené (ale sdílené) c)80. – 90. léta 20. stol.:koordinace čl. států a EU, posilování tzv. přímé unijní správy, vznik řady nových agentur a posilování jejich pravomocí; v důsledku toho zřízení VOP/ombudsmana (stížnosti na nesprávný úřední postup) d)90. léta – 2000: transparentnost, dobrá správa, etické kodexy, role VOP e)2009 (Lisabon): čl. 263 SFEU (soudní kontrola správních aktů EU – správní soudnictví EU), právo na dobrou správu podle čl. 41 LZPEU Zápatí prezentace •8 Prameny SP EU •V oblastech svěřených pravomocí (čl. 5/1 SEU) 1.Primární 2.Zásady 3.Sekundární (odvozené) •Legislativní x nelegislativní •Nařízení x směrnice •Úřední věstník EU (č. L, č. C a č. S) Zápatí prezentace •9 Prameny SP EU •Sekundární předpisy: •Tvořeny exekutivou (ER/EK) – demokratický deficit, posilování role EP •Legislativní akty: nařízení (přímo použitelné, plně závazné, unifikace a adaptace/přizpůsobení vnitrostátního práva) a směrnice (pro čl. státy, harmonizace, transpozice – sledováno + lhůty) •(EP a ER na návrh EK, „řádný legislativní postup“) Zápatí prezentace •10 Prameny SP EU •Sekundární předpisy: •EK – nelegislativní akty, kterými se doplňují nebo mění akty legislativní, podmínka přenesení pravomoci na EK, označení „v přenesené působnosti“ •Tzv. komitologie, čl. 290 SFEU, jde o prováděcí předpisy •Nařízení EP a ER č. 182/2011, mělo by být výjimečné, dva postupy pro tzv. komitologii – poradní nebo přezkumný • •Doporučení a stanoviska Zápatí prezentace •11 Vliv (nejenom SP) EU na domácí právní úpravu §Požadavek loajality (čl. 4/3 SEU) §Implementace: a) legislativní (přizpůsobení obsahu vnitrostátní úpravy – zákon, prováděcí předpis, odstraňování možných rozporů), b) aplikační (soudy a správní orgány, eurokonformní výklad, aplikační přednost aktů EU) § §Dopad především na tzv. zvláštní část SP, P/Po subjektů a správních orgánů Zápatí prezentace •12 Vliv (nejenom SP) EU na domácí právní úpravu •čl. 48 Legislativních pravidel vlády. Podle něj se uplatňují formulace „přímo použitelný předpis Evropské unie“, navazuje-li právní předpis na nařízení, v případě implementace směrnice se volí formulace „zapracovává předpisy Evropské unie“. •§ 34 a jeho jednotlivá ustavení zákona č. 350/2011 Sb., chemický zákon, ve znění pozdějších předpisů. V něm jsou konstruovány skutkové podstaty správních deliktů prostřednictví odkazu na přímo použitelný předpis Evropské unie (tj. míněno nařízení). Národní správní orgány tak ve sféře správního trestání přímo aplikují unijní předpisy. § Zápatí prezentace •13