Zápatí prezentace Evropské správní právo (NV305K) 4. přednáška JUDr. Lukáš Potěšil, Ph.D. Lukas.Potesil@law.muni.cz Správní pravomoc EU, orgány a agentury, správní řád EU Zápatí prezentace •2 • • §Tzv. přímá a nepřímá unijní správa (víceúrovňová správa) §Orgány, instituce a jiné subjekty EU §Agentury EU §Správní řád EU § § § § SP EU •Přenos pravomocí členských států na EU (co nenáleží EU, náleží členským státům „zbytková kategorie“) – pravomoci jsou EU „svěřeny“ – svěřené pravomoci (čl. 5 SEU) •V rámci svěřených pravomocí: 1.Výlučné pravomoci EU (čl. 2/1 SFEU), taxativní výčet (čl. 3 SFEU) 2.Sdílené pravomoci – mezi členským státem a EU (čl. 2 odst. 2 a čl. 4 SFEU), SUBSIDIARITA (čl. 5/2 SFEU), EU má mít místo tam, kde je to vhodnější, nežli to ponechat členským státům 3.Podpůrné/koordinační pravomoci (čl. 2/5 a čl. 6 SFEU) •Důsledkem je spolupráce národní a unijní úrovně v rozličných agendách (nejde-li o výlučnou pravomoc) § Zápatí prezentace •3 SP EU •SP EU je u sdílení pravomoci převážně vykonáváno čl. státy (správními orgány), ale základ je v právu EU •Tyto správní orgány působí jako správní orgán EU, předem jsou tzv. europeizovány, požadavek eurokonformního výkladu, … § •Nepřímá unijní správa („přenesená působnost“) 1.Národní úroveň realizuje, unijní úroveň koordinuje, řídí (sdílení) 2.Vytváření správních sítí 3.Procesní postup podle (s)právních řádů členských států 4.Soudní ochrana podle členských států § Zápatí prezentace •4 EU qPřímá unijní správa ve věcech tzv. výlučných kompetencí/pravomocí qorgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie (čl. 298 SFEU „při plnění svých úkolů se orgány, instituce a jiné subjekty Unie opírají o otevřenou, efektivní a nezávislou evropskou správu“) 1.Uskutečňována výlučně subjekty, orgány a institucemi EU 2.Přímo podle práva EU (hmotněprávní) 3.Absence správního řádu EU – podle čeho procesně postupovat? – REZORTISMUS, roztříštěná úprava 4.Správní soudnictví EU (SDEU) – soudní ochrana vůči aktům EU přímo na úrovni EU § Zápatí prezentace •5 Správní řád EU §Nárůst správních aktivit Evropské unie §Evropská unie je i správním prostorem, vychází z tzv. mixed-administration (smíšená či víceúrovňová správa) §sdílené (čl. 4 SFEU) a výlučné (správní) pravomoci (čl. 3 SFEU) Evropské unie §přímá unijní správa: orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie (čl. 298 SFEU „při plnění svých úkolů se orgány, instituce a jiné subjekty Unie opírají o otevřenou, efektivní a nezávislou evropskou správu“) §nepřímá unijní správa: uskutečňováno správními orgány členských států podle vnitrostátních předpisů, soudní ochrana vnitrostátní - ? Jak zajistit, aby byly více (pro)evropské a méně národní? § Zápatí prezentace •6 Správní řád EU §Jednotnost u přímé a nepřímé unijní správy? §Složitost a nepřehlednost právní regulace, transparentnost, přístupnost přímé unijní správy po stránce funkcionální a organizační? §předvídatelnost §Evropská unie disponuje také „jinými subjekty“, což je více jak 40 tzv. nezávislých agentur zřizovaných nařízeními pro konkrétní oblast; klasifikace agentur (rozhodovací, řídící, koordinační, výkonné, decentralizované, …) §(ne)dostatečnost čl. 41 LZPEU? § §Dvě verze – „unijní“ a „profesorská“ § Zápatí prezentace •7 Správní řád EU §Usnesení Evropského parlamentu z 15. 1. 2013, 2012/2024(INI), výzva Evropské komisi k přijetí nařízení o správním právu procesním Evropské unie § 6 doporučení (1.rozsah působnosti, 2. vztah k jiným předpisům, 3. obecné zásady, 4. pravidla pro správní řízení a vydání rozhodnutí, 5. opravné prostředky a 6. požadavky na nařízení samotné) § § Usnesení Evropského parlamentu ze dne 9. června 2016 o otevřené, efektivní a nezávislé správě Evropské unie (2016/2610(RSP)) § Zápatí prezentace •8 Správní řád EU §Vědecká síť Re-NEUAL (Research Network on EU Administrative Law) od 2009 §Představen návrh správního řádu Evropské unie (Model Rules on EU Adminisrative Procedure) §Pasivní a zdrženlivá role EK – budoucnost „profesorského“ návrhu? § Zápatí prezentace •9 Správní řád EU §Dopad „toliko“ na přímou unijní správu – orgány, instituce a jiné subjekty Evropské unie §Povaha procesních pravidel lex generalis a de minimis kde není lex specialis §Zásady ovlivňující výkon správní činnosti vycházející z principu dobré správy podle čl. 41 LZPEU (právo na dobrou správu) a Kodexu řádné správní praxe: §Zákonnosti, rovného zacházení, přiměřenosti, nestrannosti, jednotnosti a oprávněného očekávání, ochrany soukromí, spravedlnosti, transparentnosti a účinnosti a služby § § Zápatí prezentace •10 Správní řád EU §6 částí 1)Obecná ustanovení (rozsah působnosti, vztah k lex specialis, definice pojmů „správní činnost“ – právně závazné akty v č. II, rozhodnutí v č. III, smlouvy v č. IV, spolupráce v č. V a informace v č. VI) 2)Správní normotvorba 3)Individuální rozhodování 4)Veřejnoprávní smlouvy 5)Vzájemná spolupráce 6)informace § § Zápatí prezentace •11 •Není založeno na dělbě moci, ale na institucionální rovnováze mezi klíčovými orgány •Čl. 298 SFEU – orgány, instituce a jiné subjekty §Orgány •Čl. 13 SEU, vzájemná spolupráce §Instituce •Poradní charakter, dle primárního práva (HSV, Výbor regionů, COREPER), ze sekundárního práva §Jiné subjekty §Agentury, ale také Úřad pro publikace EU, OLAF – Evropský úřad boje proti podvodům, EUROSTAT – Evropský statistický úřad, EPSO – Úřad pro výběr personálu, Evropská správní škola … § § Zápatí prezentace •12 Orgány, instituce a jiné subjekty §v současné době je více než 40 agentur a lze je rozdělit do čtyř/pěti skupin: §1. decentralizované agentury (viz dále) §2. výkonné agentury (Výkonná agentura pro vzdělávání, kulturu a audiovizuální oblast, Výkonná agentura pro malé a střední podniky (EASME), Výkonná agentura Evropské rady pro výzkum (ERCEA), Výkonná agentura pro spotřebitele, zdraví, zemědělství a potraviny (Chafea), Výkonná agentura pro výzkum, Výkonná agentura pro inovace a sítě (INEA) 1. Zápatí prezentace •13 Orgány, instituce a jiné subjekty §3. agentura v rámci EURATOMu (a F4E – Energie z jaderné syntézy) §4. Agentury společené bezpečnostní a obranné politiky §(Evropská obranná agentura (EDA), Ústav Evropské unie pro studium bezpečnosti (EUISS), Satelitní středisko Evropské unie (SatCen) §5. Další: Evropský inovační a technologický institut (EIT), Společný podnik ECSEL, Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking, Společný podnik iniciativy pro inovativní léčiva 2 (IIL 2), Společný podnik SESAR, Shift2Rail Joint Undertaking, Společný podnik Clean Sky 2, Společný podnik BBI § § § § § § § Zápatí prezentace •14 Orgány, instituce a jiné subjekty •Decentralizace – delegace agend na jiné unijní subjekty •Nestačí přímý výkon EK, vytváření speciálních vykonavatelů v jednotlivých správních agendách •Věcná specializace •Právní subjektivita, rozpočet, nezávislost, trvalost •Rozdílná náplň: Koordinace/pomoc/dozor/kontrola/přímé rozhodování/vyhledávání/výměna informací § § § Zápatí prezentace •15 Agentury EU •Právní základ: „Meroni“ (9/56) – není zakázáno delegovat pravomoce na jiné subjekty, ale musí to respektovat následující: a)Nelze převést víc, než sám má, b) musí to být zřetelné a dohledatelné a c) zcela konkrétní §„Short-selling“ (C-270/12) § § § Zápatí prezentace •16 Agentury EU •Zřizovány nařízením (ad hoc) •Za činnost odpovídá EK, ale samá má vůči nim malé kompetence §Vývoj: •70. léta – koordinace, vyhledávání a výměna informací •90. léta – koordinace a rozhodování •Po roce 2000 –rozhodovací proces a soudní přezkum jejich aktů §Integrují členské státy a jejich správní orgány do vzájemné spolupráce (sítě) §Vnitřní struktura: výkonný orgán a ředitel/president/předseda §„Agentura EU pro …“ § § § § Zápatí prezentace •17 Agentury EU Agentury Zápatí prezentace •18 •Pomáhají EK ve specifických agendách •Podpora pro unijní, ale národní orgány, vydávání podkladů a stanovisek •Nahodilost a neuspořádanost •Dělení: a)Regulatorní b)Koordinační/výkonné c)Rozhodovací § § § § § Zápatí prezentace •19 Agentury EU §Agentura pro spolupráci energetických regulačních orgánů (ACER) §Úřad Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací (Úřad BEREC) §Odrůdový úřad Společenství (CPVO) §Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU–OSHA) §Evropská agentura pro pohraniční a pobřežní stráž (Frontex) §Evropská agentura pro provozní řízení rozsáhlých informačních systémů v prostoru svobody, bezpečnosti a práva („eu-LISA“) §European Asylum Support Office (EASO) §Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) §Evropský orgán pro bankovnictví (EBA) Zápatí prezentace •20 Agentury EU §Evropské středisko pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) §Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) §Evropská agentura pro chemické látky (ECHA) §Evropská agentura pro životní prostředí (EEA) §Evropská agentura pro kontrolu rybolovu (EFCA) §Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) §Evropská nadace pro zlepšení životních a pracovních podmínek (Eurofound) §Agentura GSA §Evropský institut pro rovnost žen a mužů (EIGE) §Evropský orgán pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění (EIOPA) Zápatí prezentace •21 Agentury EU §Evropská agentura pro námořní bezpečnost (EMSA) §Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA) §Evropské monitorovací centrum pro drogy a drogovou závislost (EMCDDA) §Agentura Evropské unie pro bezpečnost sítí a informací (ENISA) §Agentura Evropské unie pro vzdělávání a výcvik v oblasti prosazování práva (CEPOL) §Evropský policejní úřad (Europol) §Agentura Evropské unie pro železnice (ERA) §Evropský orgán pro cenné papíry a trhy (ESMA) §Evropská nadace odborného vzdělávání (ETF) Zápatí prezentace •22 Agentury EU §Agentura Evropské unie pro základní práva (FRA) §Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) §Jednotný výbor pro řešení krizí (SRB) §Eurojust §Překladatelské středisko pro instituce Evropské unie (CdT) § § § § § § § Zápatí prezentace •23 Agentury EU