PLACENÍ DANÍ Inkasní správa Etapa správy daní Inkasní správa lSoubor správních činností na úseku správy daní -3. etapa správy daní l Organizační diagram Správa daní Registrace a vyhledávání Nalézací správa (vyměřování) Inkaso Segmenty inkasní správy lEvidence daní lPlacení daní lZajištění daní lExekuce lPřevody výnosu daní Organizační diagram Inkasní správa v organizačním pojetí Inkasní správce Věcně příslušný správce daně Navazující správce daně z dělené správy ? (Jednotné inkasní místo) ? Celní úřad Finanční úřad Orgán veřejné moci s kompetencí inkasního správce Dělená správa - procesní lPROCES „A“ lOrgán veřejné moc – není správcem daně lRozhodnutí s platební povinností do VR lPROCES „B“ lPlacení v režimu správy daní l„Nesprávce“ se stává správcem daně (inkasní správce) Dělená správa - organizační 1.Orgán veřejné moci vydá rozhodnutí s platební povinností vůči VR 2.Bez inkasní kompetence 3.Navazující inkasní správce Inkasní proces a inkasní řízení lInkasní proces – realizace berního práva hmotného v etapě inkasní správy lInkasní řízení – daňové řízení při placení daní lDílčí inkasní řízení: a)řízení o posečkání daně a splátkování b)řízení o zajištění daně c)řízení exekuční d)řízení o řádných a mimořádných prostředcích v inkasní správě e) Obecná právní úprava daňového inkasa l280/2009 Sb. …. lHlava V části třetí „Placení daní“ l§§ 149 – 232 lPřevod výnosu l§§ 257 a 258 Zvláštní úprava lDaňové zákony lPoplatkové zákony l l l Vedená správcem daně l 1. Daňový spis 2. Evidence daní l l l lVedená daňovými subjekty l 1.Na základě zákona č. 563/1991 Sb., zákon o účetnictví 2.Z.č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů 3.Záznamní povinnost l § 97 l l lStanovená správcem daně l lNa základě DŘ § 97 Záznamní povinnost l -rozhodnutím sp. daně evidenci daní l -evid. plateb v hotovosti l -% výdaje evidence příjmů l lStanovená jinými právními předpisy z. o DPH l l l l l l lZáznamní povinnost se ukládá správce daně rozhodnutím. Součástí rozhodnutí musí být přesné stanovení zaznamenávaných údajů, jejich členění a uspořádání, popřípadě návaznost na doklady, z nichž je záznam veden. l Správce daně si může ověřovat již v průběhu zdaňovacího období řádné plnění záznamní povinnosti daňového subjektu l lProtokol lÚřední záznam lSpis lDaňová informační schránka lOsobní daňové účty DS v rámci evidence daní l lVede ji správce daně podle své věcné, místní a osobní příslušnosti lOsobní daňové účty / osoba a druh daně (určuje MF – Fin.Zpr) lObsah: a)Vznik daňové povinnosti b)Stanovení c)Splnění d)Jiný zánik lPŘEPLATEK – NEDOPLATEK – PŘEVOD l EVIDENCE DANÍ Evidence daní § 149-151DŘ l evidence příjmů l je zachycování daňových a platebních povinností, jejich úhrad nebo zániků a z toho vyplývajících daňových přeplatků a nedoplatků ltyto údaje jsou evidovány na osobních účtech jednotlivých daňových dlužníků odděleně za každý druh daně. lVýše daňové a platební povinnosti je evidována na základě předpisných nebo odpisných poukazů evidovaných ve zvláštním záznamu lPředpisné doklady lOdpisné doklady lPlatební doklady lOpravné doklady PRAMENY OSOBNÍCH ÚČTŮ doklady potvrzující platby lDebet: lPředpisy a odpisy daní lOpravy lOdpisy nedoplatků l lKredit: lPlatby lVratky l lEvidence nedobytných nedoplatků lOsobní depozitní účet-nesplatná daň, vymožená, dobrovolné platby lPotvrzení o stavu osobního účtu l KONSTRUKCE OSOBNÍHO ÚČTU 1.Nedoplatky na dani a splatná daň 2.Nedoplatky na příslušenství daně 3.Vymáhané nedoplatky na dani 4.Vymáhané nedoplatky na příslušenství daně lČasová posloupnost lPříslušenství: úroky, penále, pokuty, náklady řízení 1. 1. POŘADÍ ÚHRADY §152 Kontrola evidence daní lNa základě měsíčních výkazů (výpisy u bank, pokladny…) lRoční závěrka na základě debetních l kreditních účtů SUBJEKTY lOprávněné: Stát – ÚFO l Orgány celní správy l Orgán veřejné moci l l lPovinné: Daňové subjekty – l Daňový subjekt l Ručitel l l l l Daňový subjekt lje každý, kdo je podle zvláštního zákona povinen platit daň nebo vybranou a sraženou daň odvádět. l l Ručení § 171 lNedoplatek je povinen uhradit také ručitel l pokud mu zákon povinnost ručení ukládá l pokud jej správce daně k úhradě nedoplatku vyzve a současně stanoví lhůtu k jeho úhradě. lSprávce daně je oprávněn ručitele vyzvat pouze tehdy, nebyl-li nedoplatek uhrazen daňovým dlužníkem-subjektem, ačkoliv byl daňový dlužník o jeho úhradu bezvýsledně upomenut a nedoplatek nebyl uhrazen ani při vymáhání. l lK výzvě správce daně připojí rozhodnutí o stanovení daně, k úhradě jejíhož nedoplatku je ručitel vyzýván. Proti této výzvě se může ručitel odvolat a včas podané odvolání má odkladný účinek. V odvolání ručitel může namítat a)není ručitelem, b)nejsou splněny podmínky toho, že dlužník nemá na zaplacení c)ručení bylo uplatněno ve větším než zákonem stanoveném rozsahu nebo ohledně daně, u které dosud neuplynul den splatnosti, ld) právo na vymáhání požadovaného nedoplatku bylo zcela nebo zčásti promlčeno, nebo le) nedoplatek zanikl nebo neexistuje. l l Příslušenství daně DŘ § 250 a násl. lPokuta za opožděné tvrzení daně lPenále lÚrok z prodlení lÚrok z neoprávněného jednání správce daně lPříslušenství daně, s výjimkou pokut, sleduje osud daně, nestanoví-li správce daně svým rozhodnutím jinak. l l l l Rozpočtové určení PD lZvláštní zákon může stanovit u příslušenství daně jeho rozpočtové určení odchylně od rozpočtového určení daně, k němuž bylo vyměřeno. Způsob placení daní lDaně se platí příslušnému správci daně v české měně - určení daně l lv cizí měně, zaeviduje ji správce daně na osobní daňový účet daňového dlužníka ve výši, v jaké mu byla připsána na účet v české měně. l Přijetí platby a její připsání lna daň, na kterou byla určena l lplatbu vykonanou bez dostatečného označení daně přijme správce daně na účtu nejasných plateb l Nejasné platby lvyzve daňový subjekt, aby oznámil do přiměřené, jím určené lhůty, na kterou daň byla platba vykonána. lobdrží-li správce daně odpověď ve lhůtě, zaúčtuje platbu na daň určenou plátcem v odpovědi s účinností, kdy byla vykonána. l Stanovení platby správcem daně lNeodpoví-li daňový dlužník včas, určí správce daně, na kterou daň se platba zaeviduje lv tomto případě platí za den platby den, kdy ji správce daně zaevidoval na daň. lo úhradě daně dlužníka písemně uvědomí rozhodnutím- odvolání lze podat. Placení daní-výběr daní §163 l a) bezhotovostním převodem l b) v hotovosti l c) kolkovými známkami l d) přeplatkem na jiné dani l l a) bezhotovostním převodem z l bezhotovostním převodem z účtu vedeného u poskytovatele platebních služeb na příslušný účet správce daně, l b) V hotovosti lprostřednictvím poskytovatele platebních služeb nebo poštovním poukazem na příslušný účet správce daně, l lúřední osobě pověřené přijímat tyto platby, součet plateb na všechny druhy daně za jeden daňový subjekt nesmí v průběhu jednoho kalendářního dne u jednoho správce daně přesáhnout částku 500 000 Kč, l lŠekem l ldaňovému exekutorovi, jde-li o platbu při daňové exekuci, a l loprávněné úřední osobě, jde-li o platbu pořádkové pokuty, l c) kolkovými známkami l stanoví-li tak zvláštní předpis l l „každý správce daně, u něhož připadá v úvahu placení kolkovými známkami, je povinen mít přiměřenou zásobu kolkových známek a prodávat je daňovým dlužníkům“ lVýnos do státního rozpočtu lZvláštní zákon – ZSoudP, ZSpP lMax 5000 Kč lÚprava kolku – vyhl.MF KOLEK ld) přeplatkem na jiné dani. V hotovosti l 1. prostřednictvím banky, spořitelního a úvěrního družstva nebo držitele poštovní licence na příslušný účet správce daně l l Poskytovatel platebních služeb l 2. osobám pověřeným správcem daně výhradně přijímat od daňových dlužníků platby na daň v hotovosti – l l max. 500 000 Kč/den l na přijatou platbu je správce daně povinen vydat potvrzení, l 3. výkonnému úředníku při výkonu exekuce, jde-li o platby, které mají být exekucí vymoženy a není-li v exekučním příkaze nařízeno jinak, l l4. pracovníku správce daně v blokovém řízení, Úhrada daně se na osobním daňovém účtu použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: l la) nedoplatky na dani, lb) nedoplatky na příslušenství daně, lc) vymáhané nedoplatky na dani, ld) vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. l Úhrada daně se na osobním daňovém účtu použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: l a) nedoplatky na dani, lb) nedoplatky na příslušenství daně, lc) vymáhané nedoplatky na dani, ld) vymáhané nedoplatky na příslušenství daně. l Úhrada daně vymožené jednotlivými způsoby vymáhání podle § 175 se použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto a)nedoplatky na dani vymáhané daným způsobem vymáhání, b)nedoplatky na příslušenství daně vymáhané daným způsobem vymáhání. l Úhrada daně hrazené jako pohledávka za majetkovou podstatou se použije na úhradu nedoplatků postupně podle těchto skupin: l la) nedoplatky na dani vzniklé v důsledku daňových povinností, které vznikly v době ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku, lb) nedoplatky na příslušenství daně vzniklé v důsledku daňových povinností, které vznikly v době ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku. l l Nejasné platby lSprávce daně je povinen přijmout každou platbu daně, i když není provedena daňovým dlužníkem, a zachází s ní stejným způsobem, jako by ji vykonal daňový subjekt. Vrácení platby tomu, kdo ji za dlužníka zaplatil, není přípustné. l Den platby se považuje § 166 a)u platby, která byla prováděna poskytovatelem platebních služeb nebo provozovatelem poštovních služeb, den, kdy byla připsána na účet správce daně, nebo l lb) u platby prováděné v hotovosti u správce daně den, kdy úřední osoba platbu převzala. l l l Poskytovatel platebních služeb, u něhož je veden účet správce daně, je povinen sdělit správci daně bezúplatně údaje nezbytné k identifikaci platby a příkazce, jakož i další zpřesňující údaje o příkazci v případě nejasných plateb. l l Provozovatel poštovních služeb, který přijal platbu k úhradě poštovním poukazem, ji předá k provedení převodu poskytovateli platebních služeb, který vede jeho účet, do 2 pracovních dnů ode dne, kdy platbu přijal Pokuta za opožděné tvrzení daně lDaňovému subjektu vzniká povinnost uhradit pokutu, nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši Pokuta za opožděné tvrzení daně la) 0,05 % stanovené daně za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně, l b) 0,05 % stanoveného daňového odpočtu za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanoveného daňového odpočtu, nebo lc) 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty. l Opatření proti kriminalizaci lPosečkání daně a povolení splátek §156 l lOdpis daňového nedoplatku pro nedobytnost §158 l lNa žádost lEx offo lPosečkání nebo splátkování lPodmínky § 156 odst.1: a)Vážná újma b)Ohrožení výživy, c)Likvidační důsledky d)Nemožnost sumarizovaného vybrání e)Důvodné očekávání částečného nebo úplného zániku povinnosti uhradit daň lLhůta pro rozhodnutí: 30 dnů od žádosti lNáležitosti rozhodnutí § 156 odst 3,4,5 lNásledky § 157 POSEČKÁNÍ Promlčení práva vymáhat daňové nedoplatky lPrávo vybrat a vymáhat daňový nedoplatek se promlčuje po šesti letech po roce, ve kterém se stal tento nedoplatek splatným. lJe-li proveden úkon směřující k vybrání, zajištění nebo vymožení nedoplatku, promlčecí lhůta se přerušuje a počíná běžet nová promlčecí lhůta po uplynutí kalendářního roku, ve kterém byl daňový dlužník o tomto úkonu zpraven. Zajištění úhrady na nesplatnou nebo dosud nestanovenou daň lJe-li odůvodněná obava, že úhrada nesplatné nebo dosud nestanovené daně bude v době jejich splatnosti a vymahatelnosti nedobytná nebo že v této době bude vybrání daně spojeno se značnými obtížemi, může správce daně s uvedením důvodů, pro něž pokládá vybrání za ohrožené, vydat zajišťovací příkaz l lK zajištění daňové pohledávky a jejího příslušenství může správce daně zřídit rozhodnutím zástavní právo. Ke zjištění předmětu zástavy má správce daně oprávnění podle § 16. V ostatním platí ustanovení občanského zákoníku o zástavním právu. l Vymáhání daňových nedoplatků lNezaplatí-li daňový dlužník splatný daňový nedoplatek včetně nedoplatku na pokutách, vyzve ho správce daně, aby daňový nedoplatek zaplatil v náhradní lhůtě, 8 dnů, a upozorní ho, že po uplynutí této náhradní lhůty přikročí bez dalšího k vymáhání daňového nedoplatku. lProti výzvě se lze odvolat ve lhůtě patnácti dnů. Odvolání nemá odkladný účinek. lVymáhání lze zahájit i bez výzvy, pokud hrozí nebezpečí, že účel vymáhání bude zmařen, nepřistoupí-li se k vymáhání neprodleně. lVymáhání nedoplatku provádí správce daně, u něhož je daňový dlužník evidován, daňovou exekucí. l O provedení exekuce může správce daně požádat též soud nebo soudního exekutora . l Organizační diagram Kategorie aplikovatelných exekucí ve věcech daňových EXEKUCE Daňová exekuce Soudní exekuce Správce daně Soudní exekutor Okresní soud Exekuční titul pro daňovou nebo soudní exekuci je l a) vykonatelný výkaz nedoplatků, b) vykonatelné rozhodnutí, jímž se ukládá peněžité plnění, c) splatná částka zálohy na daň. l Daňová exekuce se provádí vydáním exekučního příkazu na-tzv. Způsoby daňové exekuce la) přikázání pohledávky na peněžní prostředky daňových dlužníků na účtech vedených u bank a spořitelních a úvěrních b) srážku ze mzdy, jiné odměny za závislou činnost nebo náhrady za pracovní příjem, důchody, sociální a nemocenské dávky, stipendia apod., c) prodej movitých věcí, d) prodej nemovitostí. l Odklad exekuce lna žádost lžádá-li dlužník nebo ručitel o: 1.splátky 2.posečkání 3.prominutí lbez žádosti lpři šetření skutečností k částečnému nebo úplnému zrušení exekuce Exekuční náklady § 73a lhradí daňový dlužník lpředepisuje se na osobní účet lsazby náhrad Převod výnosu § 96a lzákon o rozpočtovém určení daní lupuštění od úhrady daně llhůty pro převody lnároky na vrácení daně po převodu l lProtokol lÚřední záznam lSpis lDaňová informační schránka lOsobní daňové účty DS v rámci evidence daní l l l lO ústních podáních a jednáních při správě daní sepíše správce daně protokol l l Správce daně může pořídit o úkonech, o kterých se podle zákona pořizuje protokol, obrazový nebo zvukový záznam, který je přílohou protokolu; o této skutečnosti předem uvědomí osoby, které se tohoto úkonu účastní. l ž ž ža) předmět jednání, lb) místo jednání, lc) časový údaj o začátku a skončení jednání, ld) označení správce daně a úřední osoby, která úkon provedla, le) údaje umožňující určení osob, které se úkonu zúčastnily, lf) vylíčení průběhu jednání, lg) označení dokladů a jiných listin odevzdaných při jednání nebo podstatný obsah listin předložených k nahlédnutí, lh) poskytnutá poučení a vyjádření poučených osob, li) návrhy osob, které se úkonu zúčastnily, nebo jejich výhrady směřující proti obsahu protokolu, lj) vyjádření správce daně k uplatněným návrhům nebo výhradám. l ljsou rozhodnutí vyhlášená při jednání l lNení-li protokol hlasitě diktován, je nutno jej před podepsáním hlasitě přečíst a zapsat v něm, že se tak stalo, l lSprávce daně zaznamená všechna vyjádření k protokolované věci, návrhy a výhrady vznesené osobami zúčastněnými na protokolovaném jednání a své stanovisko k nim. l lOdepření podpisu a důvody tohoto odepření se v protokolu zaznamenají. Odepření podpisu nebo vzdálení se před podpisem protokolu bez dostatečného důvodu nemá vliv na použitelnost protokolu jako důkazního prostředku. Na to musí být osoby zúčastněné na protokolovaném jednání předem upozorněny. l l l l l l lO důležitých úkonech při správě daní, které nejsou součástí protokolu, sepíše správce daně úřední záznam, ve kterém zachytí skutečnosti, které mají vztah ke správě daní, lzjištěné zejména z ústních sdělení, oznámení, poznámek, obsahů telefonických hovorů a jiných spisových materiálů. lÚřední záznam podepíše úřední osoba, která ho vyhotovila, s uvedením časového údaje, kdy došlo k jeho vyhotovení. l l lPísemnosti týkající se práv a povinností daňového subjektu la) písemnosti obsahující podání, lb) písemná vyhotovení rozhodnutí, lc) protokoly, ld) úřední záznamy. l l Písemností se při výkonu správy daní rozumí listinná zpráva, jakož i datová zpráva, pokud to nevylučuje povaha věci. l Součástí spisu jsou i obrazové a zvukové záznamy. l l la) části podle jednotlivých daňových řízení, lb) část týkající se vymáhání daní, lc) část týkající se dalších povinností při správě daní, o nichž se vede řízení, ld) část vyhledávací, le) část týkající se řízení o pořádkových pokutách. l l la) písemnosti, které mohou být uplatněny v řízení jako důkazní prostředek, lb) písemnosti, které mohou být použity při stanovení daně jako pomůcky, jejichž zpřístupnění daňovému subjektu by ohrozilo zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní, lc) úřední záznamy nebo protokoly o podaných vysvětleních, pokud nejsou použity jako pomůcky, ld) písemnosti sloužící výlučně pro potřeby správce daně. l l l lDaňový subjekt je oprávněn u správce daně nahlédnout do částí spisu týkajících se jeho práv a povinností, které označí, s výjimkou části vyhledávací lDaňový subjekt je oprávněn nahlédnout do soupisu písemností obsažených ve vyhledávací části spisu. Z takto poskytnutého soupisu nesmí být patrný obsah jednotlivých písemností. l l Není-li ohrožen zájem jiného daňového subjektu nebo jiných osob zúčastněných na správě daní anebo cíl správy daní, může správce daně v odůvodněných případech, kdy je to nutné pro další průběh řízení, umožnit nahlédnutí i do písemností ve vyhledávací části spisu. l l l l lSprávce daně, který je k tomu technicky vybaven, může poskytovat daňovému subjektu informace shromažďované ve spisu a na osobním daňovém účtu tohoto daňového subjektu rovněž prostřednictvím dálkového přístupu v rozsahu a členění, v jakém jsou tyto informace soustředěny v daňové informační schránce daňového subjektu („schránka“), lzřízena na základě žádosti daňového subjektu na technickém zařízení správce daně. l l lDokazování provádí příslušný správce daně nebo jím dožádaný správce daně. lSprávce daně dbá, aby skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně byly zjištěny co nejúplněji, a není v tom vázán jen návrhy daňových subjektů. l Daňový subjekt prokazuje všechny skutečnosti, které je povinen uvádět v řádném daňovém tvrzení, dodatečném daňovém tvrzení a dalších podáních. l Pokud to vyžaduje průběh řízení, může správce daně vyzvat daňový subjekt k prokázání skutečností potřebných pro správné stanovení daně, l l l la) oznámení vlastních písemností, lb) skutečnosti rozhodné pro užití právní domněnky nebo právní fikce, lc) skutečnosti vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí, účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních prostředků uplatněných daňovým subjektem, ld) skutečnosti rozhodné pro posouzení skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti, le) skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinnosti při správě daní. l l l lJako důkazních prostředků lze užít všech podkladů, jimiž lze zjistit skutečný stav věci a ověřit skutečnosti rozhodné pro správné zjištění a stanovení daně a které nejsou získány v rozporu s právním předpisem, a to i těch, které byly získány před zahájením řízení. Jde zejména o tvrzení daňového subjektu, listiny, znalecké posudky, svědecké výpovědi a ohledání věci. l llze jako důkazní prostředky použít i veškeré podklady předané správci daně jinými orgány veřejné moci, které byly získány pro jimi vedená řízení, jakož i podklady převzaté z jiných daňových řízení nebo získané při správě daní jiných daňových subjektů. l lListina vydaná orgánem veřejné moci v mezích jeho pravomoci, jakož i listina, která je zákonem prohlášena za veřejnou, lSprávce daně může vyžadovat ověření pravosti úředního razítka a podpisu na listině vydané orgánem cizího státu, pokud je toho v řízení třeba, zejména má-li pochybnosti o pravosti předložených listin. l Za listinu se pro účely tohoto ustanovení považuje rovněž datová zpráva. l l lSprávce daně může ustanovit znalce k prokázání skutečností rozhodných pro správné zjištění a stanovení daně, lzávisí-li rozhodnutí na posouzení otázek, k nimž je třeba odborných znalostí, které správce daně nemá, nebo l lnepředloží-li daňový subjekt znalecký posudek, pokud mu tuto povinnost ukládá zákon, a to ani na výzvu správce daně. l lRozhodnutí o ustanovení znalce se doručuje znalci; l lJe-li vyžádán správcem daně znalecký posudek, je daňový subjekt, v jehož věci má být znalecký posudek podán, povinen při jeho vypracování s ustanoveným znalcem spolupracovat. l l lKaždá osoba je povinna vypovídat jako svědek o důležitých okolnostech při správě daní týkajících se jiných osob, pokud jsou jí známy; musí vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat. l l Výpověď může odepřít ten, kdo by tím způsobil nebezpečí trestního stíhání sobě nebo osobám mu blízkým. l l Jako svědek nesmí být vyslechnut ten, kdo by porušil povinnosti spojené s utajováním informací podle jiného právního l lSprávce daně před výslechem poučí svědka o možnosti odepřít výpověď, o povinnosti vypovídat pravdivě a nic nezamlčovat a o právních následcích podané nepravdivé nebo neúplné výpovědi. l lDaňový subjekt má právo být přítomen výslechu svědka a klást mu otázky v rámci dokazovaní svých práv a povinností. O provádění svědecké výpovědi správce daně daňový subjekt včas vyrozumí, nehrozí-li nebezpečí z prodlení. l l lNesplní-li daňový subjekt při dokazování jím uváděných skutečností některou ze svých zákonných povinností, a v důsledku toho nelze daň stanovit na základě dokazování, správce daně stanoví daň podle pomůcek, které má k dispozici nebo které si obstará, a to i bez součinnosti s daňovým subjektem. Uplatnění tohoto postupu při stanovení daně se uvede ve výroku rozhodnutí. OPRAVNÉ PROSTŘEDKY Opravné prostředky lřádné x mimořádné lgenerální x speciální lgenerální: opravný prostředek se uplatňuje v ve všech etapách, není-li speciálního opravného prostředku nebo není-li použití opravného prostředku vyloučeno lspeciální: opravný prostředek jen proti určitým úkonům nebo jen v některých řízeních l Speciální opravné prostředky v inkasním řízení lDŘ lnámitka § 159 lstížnost § 237, § 261