Územní plánování. Územní rozhodování. Změny v území. JUDR. JANA TKÁČIKOVÁ, PH.D. Výsledek obrázku pro zóna Ä�estlice > SouvisejÃcà obrázek Proč? Změny v území. Změny v území. UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ. Prameny právní úpravy Systematika stavebního zákona Základní pojmy Území – plocha – pozemek Zastavěné území – zastavitelná plocha – stavební pozemek – zastavěný stavební pozemek Záměry ◦Stavební povahy ◦Stavby ◦Zařízení ◦Terénní úpravy ◦Udržovací práce ◦Nestavební povahy ◦Změny druhu nebo způsobu využití pozemku Veřejná infrastruktura ◦Dopravní, technická, občanská, veřejná prostranství Veřejně prospěšná stavba a veřejně prospěšné opatření Nástroje územního plánování Subjekty Orgány územního plánování Ministerstvo pro místní rozvoj Orgány krajů ◦V samostatné působnosti ◦V přenesené působnosti, nestanoví-li zákon, že o věci rozhoduje zastupitelstvo Orgány obcí ◦V samostatné působnosti ◦V přenesené působnosti, nestanoví-li zákon, že o věci rozhoduje zastupitelstvo Ministerstvo obrany ◦Na území vojenských újezdů ◦ Úřad územního plánování Další subjekty dle formy zapojení Subjekty vydávající stanoviska Subjekty podávající námitky Subjekty vznášející připomínky Subjekty konzultující Dotčené orgány a stanoviska Ochrana veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů nebo StZ Stanoviska ◦nejsou samostatným rozhodnutím ve správním řízení ◦obsah je závazný pro politiku územního rozvoje a pro opatření obecné povahy podle StZ Zásady činnosti ◦Součinnosti ◦Koordinace ◦Koncentrace ◦Vázanosti ◦Kontroly Dotčené subjekty a námitky Veřejnost a připomínky Územně plánovací podklady Budoucnost ÄŒeska? Chystá se jižnà Politika územního rozvoje Politika územního rozvoje Republikové priority územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území Rozvojové oblasti a osy Specifické oblasti Koridory a plochy dopravní a technické infrastruktury Právní povaha PÚR Politika územního rozvoje je koncepčním (nikoli realizačním) nástrojem územního plánování, a představuje tak základní referenční rámec, který je závazný potud, že je třeba se v tomto rámci pohybovat a vycházet z něho při pořizování a vydávání zásad územního rozvoje, územních plánů, regulačních plánů a při rozhodování v území (§ 31 odst. 4 stavebního zákona z roku 2006). Neznamená to však, že politikou vytýčený úkol bude nutně naplněn. Jedná se o určité (strategicky jistě velmi důležité) vodítko, jakým směrem napřít další fáze územního plánování z hlediska budoucího využití území České republiky. V tomto smyslu je tedy třeba chápat závaznost politiky, která je primárně určena orgánům veřejné správy, nikoli těm, vůči kterým je veřejná správa vykonávána, tj. adresátům jejího veřejnosprávního působení. Politika územního rozvoje není opatřením obecné povahy, neboť z formálního a zejména ani z materiálního hlediska nenaplňuje znaky opatření obecné povahy, proti němuž je určena soudní ochrana dle § 101a s. ř. s. ◦NSS 9 Ao 3/2009-59 Územně plánovací dokumentace Zásady územního rozvoje Obsah a účel ◦základní požadavky na účelné a hospodárné uspořádání území kraje ◦plochy nebo koridory nadmístního významu a požadavky na jejich využití, zejména plochy nebo koridory pro veřejně prospěšné stavby, veřejně prospěšná opatření ◦kritéria pro rozhodování o možných variantách nebo alternativách změn v jejich využití Zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje Výsledek obrázku pro zásady územnÃho rozvoje jihomoravského kraje Územní plán Obsah a účel ◦základní koncepce rozvoje území obce, ochrany jeho hodnot, jeho plošného a prostorového uspořádání ("urbanistická koncepce") ◦uspořádání krajiny ◦koncepce veřejné infrastruktury ◦zastavěné území, plochy a koridory, zejména zastavitelné plochy, ◦plochy změn v krajině a plochy vymezené ke změně stávající zástavby, k obnově nebo opětovnému využití znehodnoceného území ("plocha přestavby"), ◦pro veřejně prospěšné stavby, pro veřejně prospěšná opatření a pro územní rezervy a podmínky pro využití těchto ploch a koridorů Územní plán Výsledek obrázku pro územnà plán obce Regulační plán Obsah a účel ◦podrobné podmínky pro využití pozemků, pro umístění a prostorové uspořádání staveb, pro ochranu hodnot a charakteru území a pro vytváření příznivého životního prostředí v řešené ploše Dva druhy ◦Z podnětu vlastního nebo jiného ◦v ploše nebo koridoru vymezeném zásadami územního rozvoje ◦v ploše nebo koridoru řešeném územním plánem ◦není-li vydán územní plán, v zastavěném území nebo v nezastavěném území jen tehdy, pokud se nemění jeho charakter ◦v ploše, která je součástí vojenského újezdu ◦Na žádost fyzické nebo právnické osoby, ◦stanoví-li tak zásady územního rozvoje nebo územní plán, a je-li jejich součástí zadání regulačního plánu Regulační plán Výsledek obrázku pro regulaÄ�nà plán Dotčené území Pořizovatel/Schvalovatel Právní forma Aktualizace PÚR Česká republika MMR/ vláda sui generis usnesení vlády Každé 4 roky ZÚR kraj Krajský úřad/ zastupitelstvo kraje OOP Každé 4 roky ÚP obec Úřad územního plánování/ zastupitelstvo obce OOP Každé 4 roky RP část kraje n. obce Krajský úřad n. úřad územního plánování/zastupitelstvo kraje nebo obce OOP - n. 3 – 5 let ZÚ část obce Úřad územního plánování n. obecní úřad/ zastupitelstvo obce OOP - Stanoviska Námitky Připomínky Konzultace PÚR Ministerstva Jiné ústřední správní úřady Kraje - Veřejnost Sousední státy ZÚR Dotčené orgány Dotčené obce Oprávněný investor Zástupce veřejnosti Sousední kraje Veřejnost Sousední státy ÚP Dotčené orgány Vlastníci pozemků a staveb dotčení návrhem řešení Oprávněný investor Zástupce veřejnosti Sousední obce Veřejnost - RP Dotčené orgány Účastníci územního řízení Veřejnost - ZÚ Dotčené orgány Vlastníci pozemků v navrhovaném ZÚ a sousedních pozemků - - Vzájemné vazby a souvislosti Obec a územní plán Nepovinný nástroj ◦Rozhodnutí zastupitelstva obce o pořízení ◦Z vlastního podnětu ◦Na návrh ◦Proč ano, proč ne? Obce s územním plánem vydaným dle StZ Obce s územní plánem vydaným před účinností StZ ◦Před 1. červencem 1992 pozbyl platnosti ◦Před 1. 1. 2007 pozbývá platnosti k 1. 1. 2023 Obce bez platného územního plánu ◦S vymezeným zastavěným území dle StZ ◦S intravilánem dle vymezení v mapách evidence nemovitostí k 1. září 1966 ◦ Zastavěné území Vymezení ◦Územním plánem ◦Samostatným postupem Principy vymezení ◦pozemky v intravilánu, ◦s výjimkou vinic, chmelnic, pozemků zemědělské půdy určených pro zajišťování speciální zemědělské výroby (zahradnictví) nebo pozemků přiléhajících k hranici intravilánu navrácených do orné půdy nebo do lesních pozemků ◦pozemky vně intravilánu, a to ◦zastavěné stavební pozemky ◦stavební proluky ◦pozemní komunikace nebo jejich části, ze kterých jsou vjezdy na ostatní pozemky zastavěného území ◦ostatní veřejná prostranství ◦další pozemky, které jsou obklopeny ostatními pozemky zastavěného území, ◦s výjimkou pozemků vinic, chmelnic a zahradnictví. Zastavěné území Územní opatření Opatření obecné povahy ◦Rada obce/kraje v přenesené působnosti O stavební uzávěře ◦stanoví omezení nebo zákaz stavební činnosti ve vymezeném dotčeném území a dobu trvání stavební uzávěry, popřípadě podmínky pro povolení výjimek O asanaci území ◦stanoví územní a stavebně technické podmínky pro odstraňování dopadů živelní pohromy nebo havárie anebo závad v území a stanoví podmínky pro budoucí využití vymezeného dotčeného území ◦obsahuje seznam staveb, včetně uvedení pozemků, které musí být odstraněny nebo zabezpečeny z důvodu ohrožení života nebo zdraví osob nebo hrozby značných majetkových škod Výsledek obrázku pro územnà opatÅ™enà o stavebnà uzávěře Územní rozhodování - východisko Umisťovat stavby nebo zařízení, jejich změny, měnit vliv jejich užívání na území, měnit využití území a chránit důležité zájmy v území lze jen na základě územního rozhodnutí nebo územního souhlasu, nestanoví-li zákon jinak. ◦Mechanismy změn dle StZ ◦Mechanismy změn dle jiných zákonů Mechanismy změn v území dle StZ Mechanismy změn v území dle jiných zákonů Územně plánovací informace Předběžná informace o ◦podmínkách využívání území a změn jeho využití, zejména na základě územně plánovacích podkladů a územně plánovací dokumentace ◦podmínkách vydání regulačního plánu, územního rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů ◦podmínkách vydání územního souhlasu v případech, kdy je možno jím nahradit územní rozhodnutí, včetně seznamu dotčených orgánů Platnost ◦1 rok od vydání ◦, pokud v této lhůtě orgán, který ji vydal, žadateli nesdělí, že došlo ke změně podmínek, za kterých byla vydána Povinné subjekty ◦krajský úřad, úřad územního plánování, obecní úřad pověřený pro výkon činnosti pořizovatele a stavební úřad v rámci své působnosti Žádost ◦konkrétní požadavky na informaci ◦konkrétní údaje o svém záměru, zejména účel a technické provedení stavby nebo jiného opatření v území Subjekty územního rozhodování Stavební úřad Dotčené orgány Dotčené subjekty ◦Účastníci řízení ◦Vlastníci veřejné dopravní a technické infrastruktury Veřejnost ◦Dotčená veřejnost Stavební úřad Dotčené orgány a závazná stanoviska Ochrana veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů nebo StZ Závazná stanoviska ◦úkon učiněný správním orgánem na základě zákona, který není samostatným rozhodnutím ve správním řízení ◦obsah je závazný pro výrokovou část rozhodnutí a pro jiné úkony stavebního úřadu,… Zásady činnosti ◦součinnosti ◦koordinace ◦koncentrace ◦vázanosti ◦kontroly Územní rozhodnutí Správní rozhodnutí o ◦umístění stavby nebo zařízení ◦změně využití území ◦změně vlivu užívání stavby na území ◦dělení nebo scelování pozemků ◦ochranném pásmu Územní řízení Účastníci územního řízení a námitky Posuzování záměru Soulad s požadavky ◦stavebního zákona a jeho prováděcích právních předpisů, zejména s obecnými požadavky na využívání území, ◦na veřejnou dopravní nebo technickou infrastrukturu k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem ◦zvláštních právních předpisů a se závaznými stanovisky, popřípadě s rozhodnutími dotčených orgánů podle zvláštních právních předpisů nebo stavebního zákona, popřípadě s výsledkem řešení rozporů. Ověření účinků budoucího užívání stavby, jde-li o stavby, které lze provést bez stavebního povolení nebo souhlasu s provedením ohlášeného stavebního záměru „Správci sítí“ Vlastníci veřejné dopravní a technické infrastruktury ◦Stanovisko k možnosti a způsobu napojení nebo k podmínkám dotčených ochranných a bezpečnostních pásem ◦Souhlas nebo smlouva o vybudování nové/úpravě stávající infrastruktury Soulad záměru s ÚPD Územní souhlas Společné postupy 2v1 Regulační plán „Kolektivní územní rozhodnutí“ Regulačním plánem lze nahradit územní rozhodnutí ◦Nutné výslovně stanovit rozsah ◦Nelze nahradit územní rozhodnutí pro záměry podléhající posuzování vlivů na životní prostředí Veřejnoprávní smlouva Ve věci ◦Umístění stavby ◦Změny využití území ◦Změny vlivu užívání stavby na území Nelze, v případě záměru, pro který je vyžadováno závazné stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí Strany ◦Stavební úřad a žadatel Podklady ◦Souhlas potenciálních účastníků územního řízení ◦Závazná stanoviska, příp. rozhodnutí dotčených orgánů Práva k pozemku dotčeného změnou Žadatel ◦Vlastník pozemku ◦Osoba oprávněná ze služebnosti nebo práva stavby k pozemku ◦Souhlas vlastníka pozemku ◦Souhlas se nedokládá, je-li pro získání potřebných práv k pozemku nebo stavbě pro požadovaný stavební záměr nebo opatření stanoven účel vyvlastnění zákonem. Práva k pozemku dotčeného změnou Ochrana zákonnosti a dotčených práv v procesu územního plánování Proti opatření obecné povahy nelze podat řádný opravný prostředek. Správní přezkum ◦Dle SŘ ◦Zahájení do 1 roku od účinnosti OOP Soudní přezkum ◦Návrh na zrušení OOP nebo jeho části ◦Dle SŘS ◦Prekluzivní lhůta k podání návrhu 1 rok od nabytí účinnosti OOP ◦Aktivní legitimace ◦Ten, kdo tvrdí, že byl zkrácen na svých právem OOP ◦Obec Ochrana zákonnosti a dotčených práv v procesu územního rozhodování. Územní řízení – územní rozhodnutí ◦Řádné opravné prostředky dle SŘ ◦Mimořádné opravné prostředky dle SŘ ◦Správní přezkum dle SŘ ◦Soudní přezkum dle SŘS ◦Žaloba proti rozhodnutí správního orgánu Územní souhlas ◦Správní přezkum dle SŘ ◦Soudní přezkum dle SŘS ◦Žaloba proti nezákonnému zásahu Literatura Hanák J. a kol. Praktikum z pozemkového práva. 2018. Pekárek M. a kol. Pozemkové právo. 2015. Franková M. a kol. Úvod do pozemkového práva. 2014. Komentáře ke stavebnímu zákonu, např. Machačková a kol. (C.H.Beck), Průcha P. a kol. (Leges) http://www.uur.cz/ http://portal.uur.cz/ https://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Stavebni-pravo