Manuál druhého seminárního cvičení ZAP - bakalářské studium, zimní semestr 2019. Manuál obsahuje úkoly k tématům druhé přednášky ZAP konané dne 15.11.2019 1.Volba tématu práce a formulace výzkumní otázky nebo hypotézy. 2.Tvorba struktury práce. 3. Analýza právního případu. 1. Úkoly k tématu: Volba tématu práce a formulace výzkumní otázky nebo hypotézy. Úkol č. 1 Vaším úkolem je posoudit vhodnost zdůvodnění aktuálnosti či důležitosti tématu. (Uvedená sdělení slouží jako příklad, čeho se máte vyvarovat při psaní úvodu práce.) a) Situace, co se týče hazardování, je v České republice dlouhodobě nepříznivá. Oproti ostatním evropským zemím zde dochází ke vzniku neregulovaného a konkurenčního trhu, který podněcuje ke spotřebě. .... Otázka regulace hazardního hráčství se nově dostává do popředí vzhledem k novému vládnímu návrhu na vyšší zdanění od ledna 2016 v rámci novely zákona o loteriích. b) Téma považuji za aktuální, protože násilí, jako společensky patologický jev, bylo a je pácháno odedávna. Na základě statistik od roku 2012 až 2014 počet obětí stále roste a domácí násilí zanechává nejen fyzické, ale hlavně psychické rány. c) Tato problematika je v aktuálním zájmu všech zainteresovaných stran. Blízka budoucnost ukáže další vývoj tohoto problému a zejména jeho dalekosáhlé následky. d) Dané téma považuji za aktuální zejména v souvislosti s Akčním plánem prevence domácího a genderově podmíněného násilí na léta 2015 – 2018 schváleného letos v únoru vládou ČR. (...) Ukázalo se, že úroveň ochrany osob ohrožených domácím násilím, a to dětí a především žen, by se dala výrazně zlepšit oproti aktuálnímu stavu na základě efektivnější prevence. e) Toto téma považuji za aktuální, protože v České republice se již dlouhou dobu diskutuje o legalizaci eutanazie a chybí její právní úprava. Úkol.č.2 Pozorně si přečtěte uvedený úryvek: „Obecně jsou podmínky, za nichž se jednotlivec může stát členem Parlamentu určeny Ústavou a zákonem o volbách do Parlamentu a kryjí se tak s pojmem volitelnosti. Jedná se o podmínky státního občanství ČR, neexistence překážky ve výkonu volebního práva v podobě zbavení způsobilosti k právním úkonům a dosažení věku 21 let pro poslance a 40 let pro senátora. Demokratické a svobodné volby již neznají žádné volební klíče, určující sociálně třídní, národnostní, profesní nebo dokonce politické složení Parlamentu.“ Uveďte, o čem pojednává úryvek: Uveďte, kterými znaky je zde vymezen pojem volitelnosti: Můžeme z úryvku zjistit, co autor kritizuje? Úkol č. 3 Pozorně si přečtěte uvedený úryvek a rozhodněte, zda je zde formulována hypotéza či základní otázka. „ Při vymezení pojmu interpretace se tedy objevují zdánlivě neslučitelné ideje, jejichž vztah lze v závislosti na zvolené filosofické koncepci vnímání světa uchopit jako dialektický či komplementární: […] Ve vztahu k problematice právní interpretace je tedy zapotřebí klást základní otázku, jakým způsobem lze charakterizovat způsob poznávání práva a právní relevantní skutečnosti.“ HLOUCH, Lukáš. Teorie a realita právní interpretace. Plzeň: Nakladatelství Čeněk, 2011. Hypotéza zní:……. Základní otázka zní….. Úkol č. 4 Pozorně si přečtěte uvedený úryvek a pokuste se formulovat cíl práce, který zde autor v textu naznačuje. „Otázkám migrace a problémům, se kterými se v České republice potýkají přistěhovalci a jejich komunity, je také ve zdejší literatuře věnována stále větší pozornost. V rámci evropského migračního prostoru se tato země v posledních letech stává zemi destinace rostoucího počtu migrantů. Kromě toho, je třeba upozornit na to, že romská komunita je v České republice sice uznána za tradiční národnostní menšinu ve smyslu platných norem, na druhé straně se však požadavky a potřeby této komunity v mnoha aspektech podobají požadavkům a potřebám nových menšin. Odborná literatura se přirozeně zabývá různými sociálními, kulturními, politickými, a také právními otázkami postavení Romů v české společnosti. Jde takřka o ideální téma pro interdisciplinární výzkum.“ SCHEU, Harald. Migrace a kulturní konflikty. Praha: Auditorium, 2011, s. 14. Cílem práce je prokázat…………. Úkol č. 5 Formulace uvedených hypotéz není správná. Uveďte, v čem se autor těchto hypotéz dopustil chyby a pokuste se je napravit. 1.Sofistikované aplikace typu Business Intelligence (BI) mohou být ekonomicky prospěšné malým a středním podnikům formou podpory manažerského rozhodování. 2. Český tisk věnuje málo pozornosti problematice školství. 3. Právní ochrana práv spotřebitelů je dostačující. 4. Je prokazatelným faktem, že interrupce vede k usmrcení nenarozeného života. Tvorba struktury práce. Úkol č.6 Seřaďte uvedené pojmy a) od obecného ke konkrétnímu; b) vyberte pojmy, které jsou na stejné úrovni obecnosti; právní ochrana lesa- správněprávní odpovědnost - právní ochrana životního prostředí - právní odpovědnost v ochraně lesa-trestně právní odpovědnost. Úkol č.7 Vaším úkolem je uspořádat jednotlivé názvy kapitol práce, která se zabývá otázkou domácího vězení a jeho právní úpravou v ČR. Názvy kapitol číslujte tak, jak by měly za sebou následovat. Postupujte od obecného názvu ke konkrétnímu. -Návrh legislativních změn právní úpravy trestu domácího vězení -Právní úprava trestu domácího vězení v České republice. -Výkon trestu domácího vězení. - Právní úprava alternativního trestání v České republice. - Funkce trestu ve společnosti. - Kontrola výkonu trestu domácího vězení. - Slabé a silné stránky české koncepce domácího vězení. Úkol č.8 Uvedená struktura jedné z kapitol práce, která je věnovaná otázkám korupce, není vhodně navržena. Pokuste se jednotlivé podkapitoly lépe (logičtěji) uspořádat a rovněž opravit formální chyby. 1. Úvod 2. Kapitola Co je to korupce? 2.1 Výklad základních pojmů: korupce a úplatkářství 2.2 Formy a způsoby páchání korupce 2.3 Typické způsoby páchání korupce ve veřejné správě 2.4 Příčiny vzniku korupce a stádia jejího vývoje 2.4.1 Veřejné zakázky jako objekt korupce 2.4.2 Financování politických stran jako nástroj korupce Analýza právního případu: Úkol č. 9 Pozorně si přečtěte uvedený případ. „Stěžovatelé u společnosti zakoupili digitální tlakoměr SENCOR, který byli nuceni reklamovat (uplatnit záruční odpovědnost za vady). Po vyčerpání možnosti záruční opravy v brněnském servisu Sencor a konzultaci stěžovatelů s Českou obchodní inspekcí (dále jen "ČOI") uplatnili záruční odpovědnost za vady písemně do sídla společnosti uvedené na faktuře společně s vadným přístrojem a vyjádřením brněnského servisu. Zásilka se ale stěžovatelům vrátila zpět s tím, že si ji adresát v úložní době nevyzvedl. Proto se stěžovatelé obrátili na ČOI se stížností na jednání společnosti, u které není možné uplatnit záruční odpovědnost za vady. Na podání ČOI reagovala dne 11. 2. 2010 sdělením, že na základě stížnosti stěžovatelů bylo provedeno šetření v sídle společnosti s tím, že v době šetření nebyl na adrese zastižen žádný její zástupce. Proto bylo společnosti písemně uloženo opatření, ve kterém byla společnost vyzvána k podání vysvětlení, jakým způsobem zajišťuje přijímání a vyřizování reklamací. Společnost ale ve stanovené lhůtě vysvětlení neposkytla a uložené opatření nesplnila. Závěrem ČOI stěžovatelům sdělila, že v návaznosti na zjištění bude z jejich strany provedeno opatření. Jelikož stěžovatelé nevěděli, s jakým výsledkem dopadlo šetření ČOI, obrátili se na ČOI dne 14. 2. 2011 se žádostí o sdělení směrodatné informace, jak mají situaci řešit. Na podání reagovala ČOI dne 23. 2. 2011 sdělením, co v jejich věci podnikla s tím, že není možné jednoznačně potvrdit oprávněnost jejich stížnosti na nevyřízení reklamace dle ustanovení § 19 odst. 1 zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů. V reakci bylo stěžovatelům dále objasněno, že ČOI nemá oprávnění zasahovat do způsobu vyřízení reklamace prodávajícím s poučením, že o oprávněnosti reklamace je oprávněn rozhodnout pouze soud. Závěrem se stěžovatelům dostalo informace o možnosti řešit svoji věc prostřednictvím mediátora (mimosoudní řešení spotřebitelských sporů) a o tom, že Městský soud v Praze zahájil se společností insolvenční řízení, a pokud mají vůči společnosti pohledávku (což je i záruční odpovědnost za vady) je třeba ji do řízení přihlásit.“ Na základě tohoto případu zodpovězte následující otázky: a) Co patří do skutkové podstaty….. b) Co patří do procesní roviny případu…. c) Jaký je právní charakter sporu….. d) Kdo ze subjektů je aktérem sporu…. --------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------ Dodatek k prvnímu úkolu: Co nikdy nepsat: …v Úvodu Práci na dané téma jsem si vybrala v rámci předmětu Akademické psaní z nabízených obecných témat na semináři. Při procházení nabídky témat na tento semestr mě zaujalo téma XY. Po krátkém přemýšlení jsem dostala nápad, zaměřit se na /část XY/… Z témat nabízených v učebních materiálech mne nejvíce zaujalo téma… Jelikož jsem dostal za úkol vybrat na následující práci téma, zvolil jsem si… Pro účely své práce jsem si zvolila téma… Chtěla bych se pokusit srovnat… Toto téma je velmi široké, proto jsem se rozhodl ho blíže specifikovat. Pro svou práci jsem si zvolila téma zabývající se… Navíc jsem zjistila, že… Původně stanovená otázka měla znít „……“. Jelikož mi však bylo vyučujícím naznačeno, že takto formulovaná otázka je moc vágní, pokusil jsem se téma dále zúžit. Práci do předmětu ,,akademické psaní” budu psát na téma… …u zdůvodňování aktuálnosti Jsem toho názoru, že je dané téma aktuální, Téma shledávám aktuální z toho důvodu, že… …protože mi to přijde jako zajímavá otázka… Tématem se chci zabývat, jelikož… …při naznačování závěrů, cílů …domnívám se, že tato práce přinese nové informace především mně, protože se seznámím s daným tématem, které mi může být přínosné v rámci studia i v budoucím zaměstnání. … práce obeznámila čtenáře s nejnovějšími poznatky…