Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 1 Správní právo procesní, Rozsah působnosti správního řádu MP701Z Správní právo procesní - seminář Mgr. Tomáš Svoboda Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 2 Podmínky zápočtu ̶Absence ̶nejvýše v rozsahu dle Studijního a zkušebního řádu MU (čl. 9 odst. 6) ̶nezaniká povinnost zpracovat domácí plnění (srov. tamtéž) ̶Nahrazování ̶ve sk. 05 (út 12.00 – 13.40, 211) jen v nezbytných případech ̶v ostatních skupinách volně ̶u jiných vyučujících v seminářích na shodné téma + vhodné ověřit možnost nahrazení (platí pokyny pro přípravu tohoto vyučujícího + domácí plnění pro nahrazovaný seminář) ̶Zápočtový test ̶na posledním semináři, podrobnosti později ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 3 Správní právo procesní ̶V čem spočívá rozdíl mezi hmotným a procesním právem? ̶regulace společenských vztahů x regulace postupu (zejména) orgánů veřejné moci ̶Proč je třeba procesní právo? ̶princip výhrady zákona (či zásada enumerativnosti veřejnoprávních požadavků) ̶čl. 2 odst. 3 Ústavy ČR: Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon. ̶čl. 2 odst. 2 Listiny základních práv a svobod: Státní moc lze uplatňovat jen v případech a v mezích stanovených zákonem, a to způsobem, který zákon stanoví. ̶ ̶ ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 4 Správní právo procesní ̶Ze soudní judikatury ̶Právní názor k ústavním aspektům problematiky vyloučení obecných předpisů o správním řízení vyslovil Ústavní soud v nálezu sp. zn. Pl. ÚS 14/96. Konstatoval, že naplnění ústavního postulátu, dle něhož státní moc lze uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon (čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 2 odst. 2 Listiny), představuje garanci proti zneužití státní moci a plyne z něj nutnost zákonného podkladu pro její uskutečňování (v posuzované věci ať už v podobě správního řádu, či jinou samostatnou normou). Vyloučení použití obecných předpisů o správním řízení při neexistenci jiných zakládá současně dle Ústavního soudu i rozpor s čl. 36 odst. 1 Listiny, který upravuje právo každého na stanovený postup při domáhání se svých práv. (...) Uvedený argument vychází z představy nepsané úpravy celého komplexu procesního práva. Tato koncepce je ale rozporná s ústavní maximou, dle níž státní moc lze uplatňovat jen způsobem, který stanoví zákon (čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 2 odst. 2 Listiny). Maxima zákonného podkladu pro výkon státní moci, resp. psaného procesního práva nevylučuje jeho dotváření judikaturou, příp. rozhodnutími správních orgánů, vylučuje ale ústavní akceptovatelnost absence explicitní zákonné procedurální úpravy v její úplnosti. (ÚS Pl. ÚS 21/04) ̶ ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 5 Působnost SŘ ̶§ 1 SŘ ̶(1) Tento zákon upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů, právnických a fyzických osob, pokud vykonávají působnost v oblasti veřejné správy (dále jen "správní orgán"). = pozitivní vymezení působnosti SŘ ̶(2) Tento zákon nebo jeho jednotlivá ustanovení se použijí, nestanoví-li zvláštní zákon jiný postup. = subsidiarita SŘ ̶(3) Tento zákon se nevztahuje na právní jednání prováděná správními orgány a na vztahy mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti. = negativní vymezení působnosti SŘ ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 6 Působnost SŘ ̶Příklad 1 ̶Strážník obecní policie na základě § 14 odst. 1 zákona č. 553/1991 Sb., o obecní policii, odebral zbraň agresivní osobě při jejím předvádění na služebnu. ̶Bude aplikován SŘ? ̶„postupem“ dle § 1/1 SŘ se rozumí formalizovaný postup ̶o ten se v tomto případě nejedná ̶= mimo rozsah působnosti SŘ (absence pozitivního vymezení) ̶ ̶O jakou (právní) formu činnosti veřejné správy v tomto případě jde? ̶= faktický úkon s přímými právními důsledky ̶resp. konkrétněji tzv. bezprostřední zákrok (či obdobně bezprostřední zásah) ̶podmínky (v tomto případě) upraveny v zákoně o obecní policii (§ 6 – 9) ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 7 Působnost SŘ ̶Příklad 2 ̶Přestupková komise, jako zvláštní orgán obce zřízený podle § 61 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, projednala (v rámci přestupkového řízení) přestupek s pachatelem přestupku a pachatele potrestala. ̶Bude aplikován SŘ? ̶jde o formalizovaný postup („přestupkové řízení“) ̶přestupková komise spadá pod orgány podle § 1/1 SŘ ̶výkonem „působnosti v oblasti veřejné správy“ podle § 1/1 SŘ je myšlen výkon veřejné moci (v rámci VS, resp. nadřízené vystupování SO – tzv. vrchnostenská správa) ̶= v rozsahu působnosti SŘ (pozitivní vymezení) Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 8 Působnost SŘ ̶Příklad 2 ̶Přestupková komise, jako zvláštní orgán obce zřízený podle § 61 odst. 1 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, projednala (v rámci přestupkového řízení) přestupek s pachatelem přestupku a pachatele potrestala. ̶V jakém rozsahu bude SŘ aplikován? ̶zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich obsahuje úpravu přestupkového řízení (§ 60 – 102), neupravuje ale všechny aspekty postupu SO ̶= subsidiární použití SŘ (nemusí být výslovně – subsidiarita založena již § 1/2 SŘ) Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 9 Působnost SŘ ̶Příklad 3 ̶Zastupitelstvo obce vydalo na základě § 102 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, usnesení, kterým uložilo radě obce určitý postup k jeho naplnění. ̶Bude aplikován SŘ? ̶jedná se o vztah mezi orgány téhož územního samosprávného celku při výkonu samostatné působnosti ̶= mimo rozsah působnosti SŘ (negativní vymezení) Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 10 Působnost SŘ ̶Příklad 4 ̶Zastupitelstvo obce se v souladu s § 85 písm. b) zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, usneslo na poskytnutí peněžitého daru ve výši 25 tis. korun určité fyzické osobě. ̶Bude aplikován SŘ? ̶„právní jednání prováděná správními orgány“ (§ 1/3 SŘ) reprezentují soukromoprávní jednání orgánů (přesněji veřejných subjektů), kterým je také darování ̶současně se ani nejedná o výkon veřejné moci, resp. vrchnostenskou správu, nýbrž o tzv. správu nevrchnostenskou ̶= mimo rozsah působnosti SŘ (negativní i absence pozitivního vymezení) ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 11 Působnost SŘ ̶Příklad 5 ̶Finanční úřad na základě provedené finanční kontroly zahájil s daňovým subjektem daňové řízení (§ 134 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád), ve kterém mohla být tomuto subjektu zejména vyměřena (stanovena k přímé úhradě) daň. ̶Bude aplikován SŘ? ̶jedná se o formalizovaný postup, finanční úřad (jako správce daně) je orgánem dle § 1/1 SŘ a taktéž jde o vrchnostenskou správu (autoritativní stanovení daně) ̶daňový řád ale obsahuje komplexní úpravu daňového řízení (včetně základních zásad správy daní – § 5 a násl.), obecná úprava v SŘ proto (zásadně) nebude potřeba ̶= v rozsahu působnosti SŘ (pozitivní vymezení) ̶současně ale v tomto případě zvláštní úprava (zásadně) neponechává prostor pro subsidiární užití SŘ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 12 Působnost SŘ ̶Příklad 6 ̶Podle § 6 odst. 5 zákona č. 183/2006 Sb., stavební zákon, zastupitelstvo obce vydává v samostatné působnosti územní plán. ̶Bude aplikován SŘ? ̶formalizovaný postup, orgán dle § 1/1 SŘ, vrchnostenská správa ̶avšak otázka formy ÚP dle SŘ – tu řeší § 43 odst. 4 stavebního zákona, dle kterého se ÚP vydává formou opatření obecné povahy (OOP) ̶= v rozsahu působnosti (pozitivní vymezení + zvláštním zákonem) + subsidiarita SŘ ̶ ̶O jakou (právní) formu činnosti veřejné správy se v tomto případě jedná? ̶tzv. smíšený správní akt ̶ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 13 Působnost SŘ ̶Příklad 7 ̶Podle čl. 79 odst. 3 Ústavy ČR ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy mohou na základě a v mezích zákona vydávat právní předpisy, jsou-li k tomu zákonem zmocněny. ̶Bude aplikován SŘ? ̶formalizovaný postup, orgán dle § 1/1 SŘ, vrchnostenská správa ̶= v rozsahu působnosti (pozitivní vymezení) ̶ ̶V jakém rozsahu bude SŘ aplikován? ̶SŘ ovšem neupravuje odpovídající postup pro vydávání normativních správních aktů… ̶zřejmě ale aplikovatelné alespoň základní zásady činnosti správních orgánů Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 14 Působnost SŘ ̶Příklad 8 ̶Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, upravuje o řízení ve věcech služby. Jeho ustanovení se vztahují např. na rozhodování o přijetí do služebního poměru, zařazení na služební místo, kárné odpovědnosti či o skončení služebního poměru. ̶Bude aplikován SŘ? ̶obecně působnost SŘ koncipována pouze navenek (není explicitně uvedeno v § 1 SŘ) ̶nespadají do ní proto „vnitřní vztahy“ (v tomto případě mezi SO a „státními úředníky“) ̶ ̶působnost SŘ ale může být založena také zvláštním zákonem ̶v tomto případě § 160 zákona o státní službě, dle kterého platí, že nestanoví-li jinak, v řízení ve věcech služby se postupuje podle SŘ ̶= v rozsahu působnosti (založena zvláštním zákonem) + subsidiarita SŘ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 15 Působnost SŘ ̶Příklad 9 ̶ČTÚ rozhodl na základě § 129 odst. 1 zákona č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích, návrh spotřebitele spor mezi ním a mobilním operátorem o námitce proti vyřízení reklamace, kterou dříve vznesl spotřebitel proti dle jeho názoru nesprávnému vyúčtování za veřejně dostupnou službu elektronických komunikací. ̶Bude aplikován SŘ? ̶jedná se o formalizovaný postup („řízení o námitce proti vyřízení reklamace“) ̶ČTÚ spadá pod orgány podle § 1/1 SŘ ̶jedná se o výkon působnosti v oblasti veřejné správy (ČTÚ vrchnostensky rozhoduje) ̶přičemž z pohledu vymezení působnosti SŘ není významná povaha práv a povinností (zda veřejnoprávní či soukromoprávní) ̶= v rozsahu působnosti (pozitivní vymezení) + subsidiarita SŘ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 16 Působnost SŘ ̶Příklad 10 ̶Fyzická osoba požádala ministerstvo o poskytnutí účelové dotace ve výši 20 tis. korun. Ministerstvo v souladu s § 14 odst. 4 zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtových pravidel, vydalo písemné rozhodnutí. Podle § 14q odst. 1 rozpočtových pravidel se v řízení o poskytnutí dotace nebo návratné finanční výpomoci nepoužije ustanovení § 37 odst. 3, § 41, § 45 odst. 2 a 4, § 71 odst. 3, § 80 odst. 4 písm. b) až d), § 140 odst. 2 a § 146 SŘ. ̶Bude aplikován SŘ? ̶poskytování dotací (nenávratných a zpravidla účelových plateb) naznačuje majetkoprávní (soukromoprávní) povahu a potud vyloučení působnosti SŘ (negativní vymezení) ̶zákonodárce ale pojal jako vrchnostenský postup (včetně řízení o poskytnutí dotace) + výslovně založil působnost SŘ (§ 14q/1 rozpočtových pravidel a contrario) ̶= v rozsahu působnosti (pozitivní vymezení + zvláštním zákonem) + subsidiarita SŘ Adobe Systems MP701Z Správní právo procesní - seminář 17 Působnost SŘ ̶Pozor na tzv. autorizované osoby ̶Aby autorizovaný inspektor byl správním orgánem dle § 1 odst. 1 spr. ř. či § 4 odst. 1 písm. a) s. ř. s., musela by mu dále být náležitým způsobem, totiž zákonem, svěřena pravomoc k výkonu působnosti v oblasti veřejné správy, v daném případě k vydávání certifikátů s právními účinky rozhodnutí. To však žádný zákon neučinil. Právním podkladem činnosti inspektorů je, jak plyne z výše uvedeného, soukromoprávní smlouva, kterou se inspektor zaváže, že pro stavebníka (a nikoli pro stát či stavební úřad) ověří projektovou dokumentaci a vydá na danou stavbu certifikát, jímž stvrdí, že dokumentaci ověřil (§ 117 odst. 3 stav. zákona). Inspektor dokonce nemá ani žádnou pravomoc autoritativně rozhodovat o námitkách osob, které by byly účastníky řízení. Tato vyjádření mají být souhlasná nebo je autorizovaný inspektor neformálním způsobem vypořádá, jinak v případě trvajících rozporů musí věc předložit stavebnímu úřadu. (NSS Konf 25/2012-9) ̶