Charakteristika finančního práva Petr Mrkývka Charakteristika finančního práva •Veřejnoprávní povaha: teorie zájmová, mocenská, organická ad. •Hybridní hraniční povaha •Charakter předmětu právní regulace, subjektů a metody regulace •: • Důkazy veřejnoprávního charakteru 1.určitá nerovnost subjektů regulovaných společenských vztahů, kdy vždy alespoň jeden vystupuje jako potentior persona, 2.ochranu veřejného zájmu, 3.omezená až minimalizovaná autonomie vůle subjektů při formování jejich subjektivních práv a povinností, 4.ingerence státu do vztahů regulovaných finančním právem v souladu s realizací veřejné finanční politiky. Význam •Začlenění finančního práva do veřejného práva má význam především pro interpretaci a aplikaci jeho norem, argumentaci, použití analogie, ale také pro jeho tvorbu. Odvětvotvorná kritéria •Samostatnost a specifičnost předmětu právní regulace •Metoda právní regulace •Systémová soudržnost právních norem •Společenská akceptace samostatnosti odvětví Akceptace •Evoluce •Státní právo – správní právo – finanční právo •Nejednotné pojetí finančního práva •FP odvětví •FP věda •FP didaktická disciplína Předmět právní regulace • Předmět právní regulace - 1 •Obecně – chování; společenské vztahy •NE peníze – objekt vztahů •Peněžní vztahy …. NE VŠECHNY •Ekonomický prvek •Majetkový prvek •Veřejně zájmový prvek •Mocenský prvek Předmět právní regulace - 2 •Chování ve společenských vztazích, které vznikají, realizují se a zanikají v souvislosti s veřejnou finanční činností = finanční činnost státu a jiných veřejnoprávních korporací •Měna •Veřejné finance •Finanční trh 1. Ad Předmět: Veřejná finanční činnost • Veřejná finanční činnost 1 •specifická činnosti státu, jiných veřejnoprávních korporací a od nich odvozených subjektů – veřejný sektor. •účelová činnost, zaměřená na zajištění materiálních podmínek pro uskutečňování funkcí státu a veřejného sektoru, materiálního základu pro poskytování veřejných statků a v neposlední řadě fungování peněžního systému státu, jakož i finančního trhu •Vzájemná provázanost – dysfunkce •VFČ= nakládání s peněžní masou: přímé, nepřímé Veřejná finanční činnost 2 •Přímé nakládání s peněží masou: • •monetární činnost, tj. tvorba peněžní masy jako sumy všech peněžních prostředků dané měny, její ochrana a zajištění stability, •devizová činnost, tj. operace spočívající v mocenských ingerencích do nakládání s devizovými hodnotami a ve vytváření a použití devizových rezerv státu, •fondovní činnosti, tj. vytváření soustav peněžních fondů, jejichž účelem je financování fungování státu a uspokojování veřejných potřeb, včetně vytváření specifických pojistných a garančních fondů ve veřejném zájmu, jakož i zajištění alokace části peněžní masy v nich, její rozdělování a užití, • Veřejná finanční činnost 3 •Činnosti, které nepřímo působí na peněžní masu, mohou být na příklad: •kontrolní činnosti, tj. vytváření systémů kontrolních mechanizmů k zabezpečení souladu reálného stavu nakládání s peněžní masou se stavem požadovaným, •dohledové a jiné činnosti k zabezpečení fungování finančního trhu, •finanční plánování, včetně tvorby veřejných rozpočtů ve smyslu plánovacích dokumentů, •finanční účetnictví, včetně bilancování •finanční statistika. • Závěr k předmětu a východisko k metodě regulace •Veřejná finanční činnost se uskutečňuje v různorodém společenském a právním prostředí •Akcesorická povaha předmětu regulace finančního práva = koexistence s chováním regulovaným jiným odvětvím, podmínka existence, realizace, zániku … •Široká škála předmětu regulace FP •Uplatnění řady specifických nástrojů regulace podle prostředí realizace veřejné finanční činnosti Metoda právní regulace - obecně •Odpověď na otázku: „Jak se uskutečňuje regulace toho, co je předmětem regulace“ •Souvislost mezi předmětem (účelem) regulace a metodou •Jakým způsobem se určuje obsah – práva a povinnosti – účastníků daných vztahů Specifika metody ve finančním právu •Vychází z charakteru předmětu právní regulace •Veřejnoprávní charakter účelu regulace •Atributivní podíl veřejné moci (veř.správa) •Převažující mocenský charakter vztahů •Samostatná konkretizace finančně právních povinností („autoaplikace“) •Finančně právní akt (normativní, individuální) •Imperativní charakter právní regulace (charakter norem) Rysy metody •Převažující veřejnoprávní charakter •Základ v administrativněprávní metodě •Modifikace užitím soukromoprávních prvků, nástrojů ekonomického působení (%) •Specifika v rámci subsystémů finančního práva Systémová soudržnost právních norem – 1 •Vyšší míra vzájemných vazeb právních norem tvořících danou výseč práva •Relativní autonomie daného souboru právních norem vůči normám jiných odvětví Systémová soudržnost právních norem – 2 •Vnitřní systémová soudržnost – systém finančního práva •Vnější systémová soudržnost – vztahy k ostatním právním odvětvím Systémová soudržnost právních norem – 3 •Subsystémy finančního práva •Kritéria uspořádání finančního práva •Problém obecné části a zvláštní části finančního práva •Finanční právo hmotné a procesní •Finanční právo správní, trestní …. •Fiskální a nefiskální část finančního práva Systémová soudržnost právních norem – 4 •Předmětové kriterium: •FISKÁLNÍ ČÁST (fiskální právo) •NEFISKÁLNÍ ČÁST (finanční právo sensu stricto) Systémová soudržnost právních norem – 4a •fiskální část •Rozpočtové právo •Berní právo (daňové právo) •Celní právo •Právní regulace veřejných výdajů •Bilanční právo (regulace účetnictví a obdobných evidencí) •nefiskální část •Měnové právo • •Devizové právo •Právo finančního trhu • •Puncovní právo Systémová soudržnost právních norem – 5 Vnější •Vztahy k veřejnoprávním odvětvím •Vztahy k soukromoprávním odvětvím Vnější systémová charakteristika •Vyjadřuje vztah daného odvětví práva k jiným právním odvětvím. •Styčné body při plnění regulativní funkce právních odvětví, realizace jejich norem, aplikaci … • Vztah k ústavnímu právu (1) •Ústavně právní normy představují základ pro každé právní odvětví. •Konstitucionalizace finančního práva – regulace převážné části základních institutů finančního práva v normách ústavního pořádku výraz společenského významu finančního práva a současně i ochrana finanční suverenity státu a ochrana rovnováhy veřejných financí a zastupitelské demokracie. Vztah k ústavnímu právu (2) •Státní rozpočet a státní závěrečný účet •Čl. 42 odst. 2 – výlučná pravomoc PS PČR •Čl. 33 odst. 2 – zákaz suplování ve věcech st. rozpočtu a st. závěrečného účtu Senátem •Čl. 42 odst. 1 – zákonodárná iniciativa státního rozpočtu a iniciativa st.závěrečného účtu – jen vláda Vztah k ústavnímu právu (3) •Nejvyšší kontrolní úřad (hl. V., čl 97) •Kontrola hospodaření se státním majetkem a kontrola plnění státního rozpočtu svěřeny nezávislému orgánu – NKÚ. •Česká národní banka (hl. VI, čl. 98) •ústřední banka státu •Hlavní cíl činnosti ČNB: péče o cenovou stabilitu •Garance nezávislosti – zásah do činnosti pouze cestou zákona Vztah k ústavnímu právu (4) •Ekonomická autonomie územní samosprávy •ÚSC – veřejnoprávní korporace, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu (čl. 101 odst. 3) •Čl. 11 odst. 5 LZPS: „Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona.“ Vztah ke správnímu právu •Evoluce •Metoda •Využití orgánů veřejné správy při realizaci a aplikaci norem finančního práva •Využití metod a forem veřejné správy •Uplatnění správního procesu. Subsidární použití správního řádu •Správní trestání •Správní poplatky • Vztah k trestnímu právu (1) •Majetkové sankce - ve prospěch státu: •Propadnutí majetku, •peněžitý trest, •propadnutí věci nebo jiné majetkové hodnoty [§ 52 odst. 1 pís. d) – f) TZ] • •Trestní odpovědnost - hospodářské trestné činy (většina spojena s porušením norem finančního práva): • Zvláštní část TZ - Hlava 6 •Díl 1 § 233 – 239 Trestné činy proti měně a platebním prostředkům •Díl 2 § 240 - 247Trestné činy daňové, poplatkové a devizové •Díl 3 § 248 – 267 Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou • Vztah k trestnímu právu (2) •Trestné činy proti měně a platebním prostředkům •§ 233 Padělání a pozměnění peněz •§ 234 Neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku •§ 235 Udávání padělaných a pozměněných peněz •§ 236 Výroba a držení padělatelského náčiní •§ 237 Neoprávněná výroba peněz •§ 239 Ohrožování oběhu tuzemských peněz Vztah k trestnímu právu (3) •Trestné činy daňové, poplatkové a devizové: •§ 240 Zkrácení daně, poplatku a podobné povinné platby •§ 241 Neodvedení daně, pojistného na sociální zabezpečení a podobné povinné platby •§ 243 Nesplnění oznamovací povinnosti v daňovém řízení •§ 244 Porušení předpisů o nálepkách a jiných předmětech k označení zboží •§ 245 Padělání a pozměnění předmětů k označení zboží pro daňové účely a předmětů dokazujících splnění poplatkové povinnosti •§ 246 Padělání a pozměnění známek •§ 247 Porušení zákazů v době nouzového stavu v devizovém hospodářství Vztah k trestnímu právu (4) •Trestné činy proti závazným pravidlům tržní ekonomiky a oběhu zboží ve styku s cizinou: •§ 252 Neoprávněné provozování loterie a podobné sázkové hry •§ 254 Zkreslování údajů o stavu hospodaření a jmění •§ 259 Vystavení nepravdivého potvrzení a zprávy •§ 260 Poškození finančních zájmů Evropských společenství • • Vztah k civilnímu procesu •Subsidiární použití OSŘ – exekuce •Soudní poplatky •Správní soudnictví Vztah k soukromému právu •Terminologie •Skutečnosti rozhodné pro vznik, změnu a zánik finančně právních vztahů – finanční skutečnosti •Ochrana spotřebitele •Ovlivňování podnikatelského prostředí •Regulace finančního trhu •Etc.