PF_PPT pruh+znak_PF_13_gray5+fialovy_RGB Zápatí prezentace Právo kapitálového trhu- úvod Michal Janovec Michal Radvan www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 2 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Finanční trh nFinanční trh = systém vztahů, nástrojů, subjektů a institucí, umožňujících alokaci dočasně volných peněžních prostředků na základě nabídky a poptávky n nFinanční trh = systém institucí a instrumentů zabezpečujících pohyb peněz a kapitálu na základě nabídky a poptávky ekonomických subjektů n n Zápatí prezentace 3 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Na finančním trhu vystupují dvě hlavní skupiny účastníků: n n n nsubjekty, které pociťují relativní přebytek peněžních prostředků a jsou ochotny poskytnout tyto peněžní prostředky dočasně jiným, a nsubjekty, které pociťují relativní nedostatek peněžních prostředků, potřebují si peněžní prostředky dočasně obstarat a jsou ochotny za to zaplatit odpovídající cenu. n Zápatí prezentace 4 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nNa finančních trzích se obchodují finanční instrumenty – cenné papíry, úvěry, peněžní prostředky v cizí měně, finanční deriváty apod. n nNa komoditních trzích se obchodují drahé kovy, průmyslové suroviny, zemědělské suroviny a produkty (tj. reálné investiční instrumenty) n n – někdy se zvlášť vyčleňuje obchodování s nemovitostmi – realitní trh. n Zápatí prezentace 5 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 6 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 7 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 8 Finanční trh - dělení n n ndělení na trh peněžní a trh kapitálový n n- faktory ovlivňujícími toto dělení jsou jednak charakter obchodovaného finančního instrumentu a jednak časový horizont investice www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 9 Peněžní vs. kapitálový trh nNa peněžním trhu jsou obchodovány finanční instrumenty s dobou splatnosti kratší než jeden rok, obvykle spíše v řádu dnů či měsíců - krátkodobé cenné papíry, směnky, šeky, krátkodobé vklady apod. umožňující osobám obchodujícím na peněžním trhu přístup k potřebným zdrojům, zajišťují likviditu nKapitálový trh je trhem s dlouhodobými finančními instrumenty, jejichž splatnost přesahuje jeden rok - hypoteční úvěry a jiné dlouhodobé úvěry, akcie a jiné majetkové cenné papíry, dluhopisy apod. určené pro dlouhodobé financování investic www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Kapitálový trh n nCapital Market – stock Exchange nhttps://www.youtube.com/watch?v=F3QpgXBtDeo&t=44s n nDeriváty nhttps://www.youtube.com/watch?v=FLGRPYAtReo Zápatí prezentace 10 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 11 Další členění ns ohledem na charakter obchodovaných finančních instrumentů - trh dlužnických cenných papírů, trh majetkových cenných papírů, trh úvěrový, trh pojistný a trh devizový ns ohledem na účastníky obchodů - trhy burzovní a mimoburzovní, bankovní, mezibankovní a mimobankovní, lokální, národní a mezinárodní nPolouček - trhy primární a sekundární, trhy dluhopisů, akciové, komoditní a devizové, trhy promptní a termínové a trhy národní a mezinárodní, přičemž v rámci mezinárodních trhů rozlišuje mezi zahraničními trhy a Eurotrhy n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 12 Další členění ns ohledem na přítomnost osoby organizující trh a na pravidla stanovená právními předpisy či interními normami organizátora - trhy organizované a neorganizované (OTC - over-the-counter) n nčlenění trhů na primární a sekundární n ns příchodem finančních derivátů - trhy promptní a termínované www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 13 Regulovaný trh ntrh s investičními nástroji organizovaný organizátorem regulovaného trhu v souladu s povolením České národní banky, na kterém se obchoduje pravidelně a který má stanovena pravidla pro přijímání investičních nástrojů k obchodování na regulovaném trhu, pravidla obchodování na regulovaném trhu a pravidla přístupu na regulovaný trh, která jsou v souladu s tímto zákonem n ntransparentnost regulovaného trhu (§ 67 ZPKT) noficiální trh jako součást regulovaného trhu (§ 64 až § 66 ZPKT) – specifické podmínky pro přijetí na tuto součást trhu n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled primární a sekundární nPrimární trhy jsou určeny pro obchodování s novými emisemi cenných papírů, jejichž hlavní funkcí je umožnit získání finančního kapitálu pro nové investice. n nNa sekundárních trzích se naopak prodávají již dříve vydané cenné papíry. Jejich hlavní funkcí je zajišťovat likviditu pro investory. n nTen, kdo nabývá akcie či dluhopisy přímo od emitenta na základě úpisu těchto cenných papírů, stává se spolu s emitentem účastníkem primárního trhu. n nNásledné prodeje akcií či dluhopisů se odehrávají na sekundárním trhu. n Zápatí prezentace 14 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled promptní a termínové nJako promptní trhy se označují ty trhy, kde jsou cenné papíry nebo jiné finanční instrumenty obchodovány s okamžitým doručením většinou během jednoho či několika málo pracovních dnů. n nTermínové trhy jsou určeny pro obchodování s finančními instrumenty včetně derivátů s dodáním v budoucnosti. n Zápatí prezentace 15 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Trendy na finančním trhu —Globalizace —Harmonizace pravidel —Regulace poskytování finančních služeb —Individuální regulace a dohled —Regulace nelegálních praktik v systému —Koordinace a kooperace v rámci regulace a dohledu —Deregulace finančních institucí a služeb —Desintermediace —Konsolidace finančních institucí na finančním trhu —Zvyšování transparentnosti —Elektronizace finančních trhů —Zvyšování objemů obchodování na finančních trzích n Zápatí prezentace 16 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled nVýnos vs. Likvidita vs. Riziko!!! Zápatí prezentace 17 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Výnos n n nodměna investora za realizaci investičního procesu; cílem většiny investorů je maximalizovat výnos ve vztahu k riziku a k likviditě n Zápatí prezentace 18 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Riziko nriziko spojené s investicí do příslušného aktiva = nebezpečí, že investor nedosáhne požadovaného výnosu nebo přijde (částečně) o investici npožadovaná výnosová míra = reálná výnosová míra + očekávaná inflace + prémie za riziko n= bezriziková výnosová míra + prémie za riziko njedinečná rizika spojená s konkrétní investicí (lze snadno diverzifikovat), systematická rizika (tržní riziko – nutno diverzifikovat nákupem zahraničních investičních nástrojů nebo nefinančních aktiv) nriziko úrokové, tržní, inflační, … ndiverzifikace rizika – porfoliová investice n Zápatí prezentace 19 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Likvidita nvlastnost konkrétního aktiva (investičního nástroje) – jak rychle a s jakými transakčními náklady lze aktivum přeměnit na peníze. n nLikvidnější aktivum (při ostatních podmínkách stejných) je atraktivnější a je po něm (relativně) vyšší poptávka. n Zápatí prezentace 20 www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 21 Právo kapitálového trhu nsoubor právních norem regulujících právní vztahy vznikající, realizující se a zanikající v oblasti kapitálového trhu nvztahy v rámci poskytování investičních služeb, v souvislosti s veřejnou nabídkou cenných papírů a sekundárního obchodování a ve spojitosti s ochranou kapitálového trhu ndva podsystémy práva kapitálového trhu nsoukromé právo kapitálového trhu se častěji označuje jako právo cenných papírů a systematicky ho řadíme do práva obchodního; právní vztahy se vyznačují rovností subjektů a smluvní volností nve veřejném právu kapitálového trhu se s rovností subjektů nesetkáváme a celé pododvětví je ovládáno veřejnoprávní metodou nazývanou administrativněprávní; tzn. vertikální postavení subjektů v rámci právního vztahu, kde stát vykonává vrchnostenskou moc a ostatní subjekty mu jsou podřízeny www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 22 Systematické řazení nSystematicky je možné veřejné právo kapitálového trhu zařadit do nefiskální části finančního práva nje otázkou, zda právo finančních trhů nevyčlenit jako podsystém nefiskální části finančního práva s tím, že by zahrnovalo právě veřejnoprávní regulaci bankovnictví, pojišťovnictví a kapitálového trhu, tedy oblasti, do kterých stát ingeruje nejen v zájmu zajištění ekonomické stability, ale rovněž z důvodu ochrany jednotlivce jako spotřebitele. npropracovanější teorie finančního práva v Polsku řadí právo finančních trhů včetně práva kapitálového trhu do oblasti veřejného hospodářského práva www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Schematické zařazení nFinanční právo Právo finančního trhu Dohled nad finančním trhem Obecná část Zvláštní část Fiskální část Nefiskální část -Správní -Trestní -Procesní Měnové právo FINANČNÍ TRH - úvěrový trh (zahrnující bankovnictví a družstevní bankovnictví) - kapitálový trh - peněžní trh - trh pojištění - trh devizový - trh komoditní. www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 24 Cíle regulace práva kapitálového trhu nidentifikace rizik, které by měly být podrobeny právní regulaci; riziky je především: nriziko nezískání / zamlčení pravdivé informace v rozsahu nezbytném pro provedení přesného investičního rozhodnutí; toto riziko se do jisté míry odbourává vymezením informačních povinností, které musí být zveřejňovány především emitenty cenných papírů, nriziko ztráty svěřeného kapitálu; způsobem snížení tohoto rizika je především státní dohled, garance kontroly, rozhodovací oprávnění investorů a pravidla přístupu na kapitálový trh, nriziko neprofesionální správy svěřeného kapitálu; obdobně jako v předchozím případě se riziko minimalizuje rozsahem povolených investičních služeb, kontrolou, pravidly insider trading apod. nhlavním cílem právní regulace kapitálového trhu je vedle ochrany finančních trhů především ochrana tzv. drobných, neprofesionálních investorů. To neznamená, že by ochrany nepožívali i ostatní - profesionální investoři, nicméně stupeň jejich ochrany je nepoměrně slabší www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 25 Zásady práva kapitálového trhu nzásada svobody pohybu kapitálu od strany, která má přebytek finančních prostředků, k osobám, které naopak potřebují akumulovat a využít finanční zdroje nzásada svobody vstoupení a odejití investora do a z investice a s tím související zásada minimalizace výdajů s tím spojených nzásada dematerializace cenných papírů a dematerializace nakládání s cennými papíry - cenné papíry již obvykle nejsou vydávány v podobě tištěného dokumentu, ale pouhou formou zápisu v příslušné evidenci. Stejně tak transakce s cennými papíry nejsou prováděny předáním dokumentu, ale opět postačí zápis v evidenci. Práva z cenného papíru je možné vykonávat okamžikem provedení zápisu a výhody dematerializace spočívají následně ve snížení nákladů (na tisk, úschovu, transakce), zvýšení bezpečnosti, lehkosti převodu cenného papíru a kontroly. V České republice je v poslední době zdůrazňována další výhoda, kterou je znalost skutečného majitele cenného papíru, potažmo vlastníka společnosti. To může mít význam především v průhlednosti zadávání veřejných zakázek nzásada povinného obchodování na regulovaném trhu (zásady koncentrace trhu) - veškeré transakce s cennými papíry musí až na výjimky proběhnout na regulovaném trhu s cennými papíry nzásada povinného obchodování přes obchodníka s cennými papíry - v plném rozsahu platí zejména při obchodování na primárním trhu nzásada správního dozoru nad regulovaným kapitálovým trhem www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 26 Právní předpisy regulující oblast kap. trhu nsměrnice n97/9/ES o systémech pro odškodnění investorů, n98/26/ES o neodvolatelnosti zúčtování v platebních systémech a v systémech vypořádání obchodů s cennými papíry, n2001/34/ES o přijetí cenných papírů ke kótování na burze cenných papírů a o informacích, které k nim mají být zveřejněny, n2003/6/ES o obchodování zasvěcených osob a tržní manipulaci (zneužívání trhu) a její prováděcí směrnice 2004/72/ES, n2003/71/ES o prospektu, n2004/39/ES o trzích finančních nástrojů (MiFID) a její prováděcí směrnice 2006/73/ES, n2004/109/ES o harmonizaci požadavků na průhlednost týkajících se informací o emitentech, jejichž cenné papíry jsou přijaty k obchodování na regulovaném trhu a její prováděcí směrnice 2007/14/ES, n2007/44/ES, kterou se mění směrnice Rady 92/49/EHS a směrnice 2002/83/ES, 2004/39/ES, 2005/68/ES a 2006/48/ES, pokud jde o procesní pravidla a hodnotící kritéria pro obezřetnostní posuzování nabývání a zvyšování účastí ve finančním sektoru) n2013/36/EU o přístupu k činnosti úvěrových institucí a o obezřetnostním dohledu nad úvěrovými institucemi a investičními podniky www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 27 nnařízení Komise č. n1126/2008, kterým se přijímají některé mezinárodní účetní standardy , n2273/2003, kterým se provádí směrnice 2003/6/ES, pokud jde o výjimky pro programy zpětného odkupu a stabilizace finančních nástrojů n809/2004, kterým se provádí směrnice 2003/71/ES, pokud jde o údaje obsažené v prospektech, úpravu prospektů, uvádění údajů ve formě odkazu, zveřejňování prospektů a šíření inzerátů n1287/2006, kterým se provádí směrnice 2004/39/ES, pokud jde o evidenční povinnosti investičních podniků, hlášení obchodů, transparentnost trhu, přijímání finančních nástrojů k obchodování a o vymezení pojmů pro účely zmíněné směrnice nSměrnice 2010/78/EU, kterou se mění některé směrnice s ohledem na pravomoci Evropských orgánů dohledu (Evropského orgánu pro bankovnictví, Evropského orgánu pro pojišťovnictví a zaměstnanecké penzijní pojištění a Evropského orgánu pro cenné papíry a trhy) n236/2012 o prodeji na krátko a některých aspektech swapů úvěrového selhání. n648/2012 o OTC derivátech, ústředních protistranách a registrech obchodních údajů n575/2013 o obezřetnostních požadavcích na úvěrové instituce a investiční podniky nnařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1060/2009 o ratingových agenturách www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zápatí prezentace 28 nzákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu - komplexně upravuje veřejnoprávní regulaci poskytovatelů služeb na kapitálovém trhu a i samotnou regulaci těchto služeb; do jisté míry nahradil veřejnoprávní regulaci původně obsaženou v zákoně o cenných papírech; ZPKT upravuje především poskytování služeb v oblasti kapitálového trhu, ochranu kapitálového trhu a investorů a veřejnou nabídku cenných papírů nzákon č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu - stanovuje působnost a pravomoc ČNB, která je správním úřadem pro oblast kapitálového trhu nzákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech nzákon č. 377/2005 Sb., o finančních konglomerátech – doplňkový dohled nzákon č. 21/1992 Sb., o bankách, ve znění pozdějších předpisů nzákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled DOHLED ČNB NAD SUBJEKTY KAPITÁLOVÉHO TRHU www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Investiční fond nZákon č. 240/2013 Sb., o investičních společnostech a investičních fondech – úč. 19.8.2013 n nZISIF neobsahuje na rozdíl od předchozí právní úpravy definici investičního fondu, ale definuje až jednotlivé typy investičních fondů n(dříve dle § 64 odst. 1 zákona o kolektivním investování → právnická osoba v právní formě akciové společnosti, jejímž předmětem podnikání je kolektivní investování a která má povolení ČNB k činnosti investičního fondu) nDělení: nZ hlediska sídla: investiční fondy x zahraniční investiční fondy nZ hlediska právní formy: investiční fondy s právní osobností x investiční fondy bez právní osobnosti nZ hlediska okruhu investorů: fondy kolektivního investování x fondy kvalifikovaných investorů nRozšíření přípustných právních forem n nObhospodařovatel, administrátor www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Povolení k činnosti investičního fondu n§ 480 ZISIF – povolení k činnosti samosprávného investičního fondu – uděluje ČNB n§ 554 odst. 2 ZISIF – ten, komu bylo odňato povolení k činnosti samosprávného investičního fondu, a kdo je akciovou společností s proměnným kapitálem nebo komanditní společností na investiční listy nebo fondem kolektivního investování se zrušuje s likvidací a jeho likvidátora jmenuje ČNB n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Investiční fondy www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zrušení a likvidace investičního fondu s právní osobností n§ 361 ZISIF obdobné použití ustanovení upravujících zrušení investiční společnosti n nZrušení: nrozhodnutím soudu – likvidátora jmenuje na návrh ČNB soud n nrozhodnutím příslušného orgánu investičního fondu s právní osobností nuplynutím doby, na kterou byl založen npříslušný orgán investičního fondu s právní osobností rozhodne o podání žádosti o jmenování likvidátora ČNB bez zbytečného odkladu po rozhodnutí o zrušení s likvidací či nejpozději 2 měsíce před uplynutím doby, na kterou byl investiční fond s právní osobností založen www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Likvidátor investičního fondu s právní osobností nJmenování nosoba způsobilá být členem statutárního orgánu (§ 189 NOZ) → plně svéprávná (§ 152 odst. 2 NOZ) ndle § 350 ZISIF jmenuje ČNB, která není vázána osobou navrhovanou investičním fondem s právní osobností v podané žádosti nOdměna nvyhláška ČNB č. 474/2013 Sb., o odměně likvidátora, nuceného správce a insolvenčního správce některých poskytovatelů služeb na kapitálovém trhu a o náhradě jejich hotových výdajů nHrazení nákladů likvidace a odměny nprimárně z majetku investičního fondu s právní osobností, pokud nepostačuje, vyplatí je stát nvyhláška č. 474/2013 Sb. nPovinnost likvidátora jednat s odbornou péčí (x porušení je správní delikt/přestupek ® sankce: pokuta do 10 mil. Kč – podnikající FO, do 5 mil. Kč – FO) n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Podílový fond nNově typ investičního fondu n§ 102 a násl. ZISIF nNemá právní osobnost, ale je tvořen jměním nOtevřený nUzavřený nVlastnické právo k majetku v podílovém fondu náleží společně všem podílníkům, a to v poměru podle hodnoty jimi vlastněných podílových listů nVlastnická práva k majetku v podílovém fondu vykonává vlastním jménem na účet podílového fondu jeho obhospodařovatel n§ 531 ZISIF – ČNB uděluje povolení pro účely označení podílového fondu nzaniká dnem výmazu ze seznamu podílových fondů vedeného ČNB n§ 114 ZISIF – pravidlo odděleného účetnictví pro jednotlivé podílové fondy n n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zrušení a likvidace podílového fondu n§ 376 ZISIF nobhospodařovatel podílového fondu zpeněží majetek v podílovém fondu a splní jeho dluhy ve lhůtě 6 měsíců ode dne zrušení podílového fondu nadministrátor podílového fondu pak vyplatí podílníkům jejich podíly na likvidačním zůstatku do 3 měsíců ode dne zpeněžení majetku v podílovém fondu nza předpokladu, že jsou naplněny podmínky pro náhradní splnění podle občanského práva, složí se v souladu s § 377 ZISIF podíl na likvidačním zůstatku do soudní úschovy nv případě, že soudní poplatek za návrh na zahájení řízení o úschově převyšuje částku, která má být do soudní úschovy složena, podíl na likvidačním zůstatku se do soudní úschovy nesloží a připadne přímo státu n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Investiční společnost nprávnická osoba ve formě akciové společnosti se sídlem v ČR nna základě povolení uděleného ČNB oprávněna nobhospodařovat investiční fond nebo zahraniční investiční fond npopřípadě provádět administraci investičního fondu nebo zahraničního investičního fondu nnebo vykonávat další činnosti – portfolio management, úschova a správa investičních nástrojů, investiční poradenství www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zrušení a likvidace investiční společnosti n§ 345 a násl. ZISIF n nZrušení: nrozhodnutím soudu – likvidátora jmenuje na návrh ČNB soud n nrozhodnutím příslušného orgánu investiční společnosti nuplynutím doby, na kterou byla založena npříslušný orgán investiční společnosti rozhodne o podání žádosti o jmenování likvidátora ČNB bez zbytečného odkladu po rozhodnutí o zrušení s likvidací či nejpozději 2 měsíce před uplynutím doby, na kterou byla investiční společnost založena www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Likvidátor investiční společnosti nJmenování nosoba způsobilá být členem statutárního orgánu (§ 189 NOZ) → plně svéprávná (§ 152 odst. 2 NOZ) ndle § 350 ZISIF jmenuje ČNB, která není vázána osobou navrhovanou investiční společností v podané žádosti nOdměna nvyhláška ČNB č. 474/2013 Sb., o odměně likvidátora, nuceného správce a insolvenčního správce některých poskytovatelů služeb na kapitálovém trhu a o náhradě jejich hotových výdajů nHrazení nákladů likvidace a odměny nprimárně z majetku investiční společnosti, pokud nepostačuje, vyplatí je stát nvyhláška č. 474/2013 Sb. nPovinnost likvidátora jednat s odbornou péčí (x porušení je správní delikt/přestupek ® sankce: pokuta do 10 mil. Kč – podnikající FO, do 5 mil. Kč – FO) n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Obchodník s cennými papíry nzákon č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu nprávnická osoba (akciová společnost nebo společnost s ručením omezeným) nposkytuje investiční služby na základě povolení ČNB k činnosti obchodníka s cennými papíry www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Zrušení a likvidace, změna předmětu podnikání obchodníka s cennými papíry n§ 18 odst. 1 zákona o podnikání na kapitálovém trhu nrozhoduje valná hromada obchodníka s cennými papíry, který je akciovou společností, nebo společníci či valná hromada obchodníka s cennými papíry, který je společností s ručením omezeným nobchodník s cennými papíry je pak povinen tuto skutečnost neprodleně po rozhodnutí oznámit ČNB nV souladu s § 18 odst. 2 zákona o podnikání na kapitálovém trhu nesmí ode dne vstupu obchodníka s cennými papíry do likvidace nebo ode dne změny jeho předmětu podnikání osoba, která vstoupila do likvidace nebo změnila předmět podnikání, poskytovat investiční služby a není-li bankou, může pouze vydat majetek zákazníků a vypořádávat své pohledávky a závazky vyplývající z poskytnutých investičních služeb ndo vypořádání těchto pohledávek a závazků se taková osoba považuje za obchodníka s cennými papíry n www.law.muni.cz PF_PPT2 PF_PPT_nahled Likvidátor obchodníka s cennými papíry nJmenování nosoba způsobilá být členem statutárního orgánu (§ 189 NOZ) → plně svéprávná (§ 152 odst. 2 NOZ) npředchozí schválení osoby likvidátora ČNB → jako vedoucí osoby obchodníka s cennými papíry. nOdměna nurčuje příslušný orgán obchodníka s cennými papíry (§ 195 NOZ) nHrazení nákladů likvidace a odměny nprimárně z majetku likvidovaného obchodníka s cennými papíry, pro případ, že nepostačuje, právní předpisy další postup neupravují