\\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png PRACOVNĚPRÁVNÍ VZTAHY OBCÍ • • • • • • • • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Ústavní pořádek ČR •Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky (dále jen Ústava) •Usnesení ČNR č. 2/1993 Sb., o vyhlášení Listiny základních práv a svobod jako součásti ústavního pořádku (dále jen LZPS) •Zákoník práce •Zákon č. 65/1965 Sb., Zákoník práce (neplatný) •Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen ZP) •Občanský zákoník •Zákon č. 40/1964 Sb., občanský zákoník (neplatný) •Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen NOZ) •Aktuálně vztah subsidiarity ZP a NOZ (viz nález ÚS č. Pl. ÚS 83/06 ze dne 12.03.2008). Dříve princip delegace. • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Další právní předpisy •Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (speciálním zákonem ve vztahu k zákoníku práce – dále jen zákon o úřednících) •Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích) •Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách •Zákon č. 99/2017 Sb., změna zákonů o obcích, krajích a hl. městě Praze, ZP a dalších právních předpisů •Zákon č. 198/2009 Sb., o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon) •Zákon č. 435/2006 Sb., o zaměstnanosti • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Mnoho prováděcích předpisů a předpisů souvisejících •Nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě (dále jen katalog prací) •Nařízení vlády č. 341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě •Nařízení vlády č. 318/2017 Sb., stanovení výše odměn členů zastupitelstev ÚSC (nahradilo nařízení vlády 37/2003 Sb.) • •Další právní předpisy •Celý právní řád, a to nejen vnitrostátní (právo EU, mezinárodní smlouvy) J \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Základní zásady pracovněprávních vztahů (ust. § 1a ZP) •zvláštní zákonná ochrana postavení zaměstnance, •uspokojivé a bezpečné pracovní podmínky pro výkon práce, •spravedlivé odměňování zaměstnance, •řádný výkon práce zaměstnancem v souladu s oprávněnými zájmy zaměstnavatele, •rovné zacházení se zaměstnanci a zákaz jejich diskriminace. • •(rozvedení práv a svobod z LZPS) \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Veřejná správa jako služba. •Ústava v ust. čl. 2 odst. 3: •„Státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.“ • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC zastupitelé \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Obecní úřad je orgán obce ve smyslu ust. § 5 odst. 1 zákona o obcích. •Obecní úřad tvoří •starosta, místostarostové, tajemník obecního úřadu, je-li funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu dle ust. § 109 odst. 1 zákona o obcích. •Ostatní orgány obce •zastupitelstvo, rada, starosta, obecní úřad a zvláštní orgány obce •Další zaměstnanci •V organizačních složkách, zvláštní ustanovení pro ředitele zřizovaných příspěvkových organizací \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Pojem úředník obce je nosným pojmem obecního úřadu. Je pozitivně definován ust. § 2 odst. 4 zákona o úřednících takto: • •„Úředníkem se pro účely tohoto zákona rozumí zaměstnanec územního samosprávného celku podílející se na výkonu správních činností zařazený do obecního úřadu, do městského úřadu…“ •(pozitivní vymezení) • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 1 – PRÁVNÍ RÁMEC •Negativní vymezení (ust. § 1 odst. 3 zákona o úřednících): •Nevztahuje na zaměstnance územního samosprávného celku: •zařazené v jeho organizačních složkách •zařazené jen v jeho zvláštních orgánech •kteří vykonávají výhradně pomocné, servisní nebo manuální práce nebo kteří výkon takových prací řídí. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 2 – VÝBĚR VHODNÉHO ZAMĚSTNANCE •Lidská práce je jedním ze základních kapitálů každé společnosti, ve veřejné správě zvláště, ve většině orgánů veřejné správy je kapitálem jediným •Zaměstnanci vyjma úředníků běžným postupem dle ZP •Zastupitelé volbou, starosta a místostarostové volbou z řad zvolených zastupitelů •Údaje, které uvádím do výzvy nebo oznámení – musí být známé (platová třída, pracovní náplň, pracoviště) •Dokumenty ODK - Ministerstvo vnitra České republiky • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 2 – VÝBĚR VHODNÉHO ZAMĚSTNANCE •Úředníci •Veřejná výzva •Výběrové řízení •Výběrové řízení •Při jmenování do funkce vedoucího úřadu a vedoucího úředníka, •Při vzniku pracovního poměru na dobu neurčitou úředníka zařazeného v krajském úřadě, v Magistrátu hlavního města Prahy, v obecním úřadě obce s rozšířenou působností, v pověřeném obecním úřadě, v městských částech a městský obvodech \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 2 – VÝBĚR VHODNÉHO ZAMĚSTNANCE •Výběrová komise - složení – ust. § 8 odst. 1 zákona o úřednících •Pohovor – na co se ptát a na co se určitě neptat, testování obecného rozhledu •Hodnoticí kritéria a jejich váha – návaznost na zveřejněné požadavky •Komise předloží výsledek osobě oprávněné k rozhodnutí – komise nerozhoduje, ale doporučuje •Může si oprávněná osoba vybrat kohokoli? •Informace pro uchazeče o zaměstnání \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Prvky vztahu •Subjekt (subjekty) •Objekt •Obsah •Tyto vztahy vznikají, mění se a zanikají •Z vůle jedné strany •Z vůle stran obou •Nezávisle na projevu vůle \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Vznik pracovněprávního vztahu •Pracovní smlouva, jmenovací dektret • •Zákonné obsahové náležitosti = esentialia negotii •Druh práce •Místo výkonu práce •Datum nástupu do práce. • •Odlišení jednostranných a dvoustranných právních jednání! • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Doba trvání pracovněprávního vztahu •Neurčitá •Určitá •Úředník primárně doba neurčitá (ust. § 10 zákona o úřednících). •Určitá doba •zajištění časově omezené správní činnosti •nahrazení dočasně nepřítomného úředníka, zejména v případě jeho mateřské nebo rodičovské dovolené, pracovní neschopnosti, u níž lze na základě lékařského posudku předpokládat, že bude delší než 3 měsíce, výkonu civilní nebo vojenské služby nebo výkonu veřejné funkce, lze uzavřít pracovní poměr na dobu určitou. •Důvod musí být uveden v PS, jinak se má za to, že se jedná o pracovní poměr na dobu neurčitou. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Hodnocení zaměstnance •Úzká souvislost s přiznáním osobního příplatku a odměny •Formální x neformální hodnocení •Neformální hodnocení – není jen kritika, zpětná vazba má převažovat •Formální – předem stanovený postup nejlépe v interní směrnici, včetně stanovení důsledků, které plynou z výsledků hodnocení •Hodnocení není, když vedoucí úředník vyplní formulář, pošle ho úředníkovi mailem a pak se založí \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Plat •Vyplácí se plat dle ust. § 109 odst. 3 písm. b) ZP (ne mzda) •Složky platu •Platový tarif – ust. § 4-6 nařízení •Osobní příplatek – ust. § 131 ZP •Příplatek za vedení – ust. § 124 ZP •Zvláštní příplatek – ust. § 8 nařízení •Příplatek ve ztíženém pracovním prostředí – ust. § 7 nařízení \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Osobní příplatek zaměstnanci •který dlouhodobě dosahuje velmi dobrých pracovních výsledků nebo plní větší rozsah pracovních úkolů než ostatní zaměstnanci, může zaměstnavatel poskytovat osobní příplatek až do výše 50 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen. •který je vynikajícím, všeobecně uznávaným odborníkem a vykonává práce zařazené do desáté až šestnácté platové třídy, může zaměstnavatel poskytovat osobní příplatek až do výše 100 % platového tarifu nejvyššího platového stupně v platové třídě, do které je zaměstnanec zařazen. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Příplatek za vedení •Vedoucímu zaměstnanci podle stupně řízení a náročnosti řídící práce. •Ale také zástupci vedoucího zaměstnance, který trvale zastupuje vedoucího zaměstnance v plném rozsahu jeho řídící činnosti, je-li toto zastupování u zaměstnavatele upraveno zvláštním právním předpisem nebo organizačním předpisem, a to v rámci rozpětí příplatku za vedení stanoveného pro nejbližší nižší stupeň řízení, než přísluší zastupovanému vedoucímu zaměstnanci a zaměstnanci, který zastupuje vedoucího zaměstnance na vyšším stupni řízení v plném rozsahu jeho řídící činnosti po dobu delší než 4 týdny a zastupování není součástí jeho povinností vyplývajících z pracovní smlouvy, a to od prvého dne zastupování. Příplatek přísluší za stejných podmínek stanovených pro zastupovaného vedoucího zaměstnance. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Vzdělávání •Plán vzdělávání •Vstupní vzdělávání úředníka •Průběžné vzdělávání úředníka •Zkouška zvláštní odborné způsobilosti •Vzdělávání úředníka není jen v oblasti jeho odbornosti, ale i rozvoj osobnosti v tzv. měkkých technikách (soft skills). •Jazykové vzdělávání – ust. § 20 odst. 1 zákona o úřednících. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Plán vzdělávání – ust. § 17 odst. 4 a 5 zákona o úřednících: •Územní samosprávný celek je povinen úředníkovi zajistit prohlubování kvalifikace podle tohoto zákona; postupuje při tom podle plánu vzdělávání podle odstavce •Plán vzdělávání obsahuje časový rozvrh prohlubování kvalifikace úředníka v rozsahu nejméně 18 pracovních dnů po dobu následujících 3 let. Územní samosprávný celek je povinen vypracovat plán vzdělávání do 1 roku od vzniku pracovního poměru úředníka, nejméně jedenkrát za 3 roky plnění tohoto plánu hodnotit a podle výsledků hodnocení provést jeho aktualizaci •Má-li úředník plán vzdělávání a bez zavinění zaměstnavatele ho neplní = porušení povinností vyplývajících z právních předpisů a vztahující se k zaměstnancem vykonávané práci! \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Souhlas zaměstnavatele s jinou výdělečnou činností •Úředníci: ust. § 16 odst. 4 a 5 zákona o úřednících: jen s předchozím písemným souhlasem, nevztahuje na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou, na činnost znalce nebo tlumočníka pro soud nebo správní úřad, na činnost v poradních orgánech vlády a na správu vlastního majetku. •Zaměstnanci zařazení do obecního úřadu: ust. § 303 odst. 4 a 5 ZP: jen s předchozím písemným souhlasem zaměstnavatele, nevztahuje se na činnost vědeckou, pedagogickou, publicistickou, literární nebo uměleckou a na správu vlastního majetku. \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Další povinnosti úředníka (ust. § 16 zákon o úřednících) •dodržovat ústavní pořádek České republiky právní předpisy vztahující se k práci jím vykonávané; dodržovat ostatní předpisy vztahující se k práci jím vykonávané, pokud s nimi byl řádně seznámen, •hájit při výkonu správních činností veřejný zájem, •plnit pokyny vedoucích úředníků, nejsou-li v rozporu s právními předpisy •prohlubovat si kvalifikaci v rozsahu stanoveném tímto zákonem, •jednat a rozhodovat nestranně bez ohledu na své přesvědčení a zdržet se při výkonu práce všeho, co by mohlo ohrozit důvěru v nestrannost rozhodování, •zdržet se jednání, jež by závažným způsobem narušilo důvěryhodnost územního samosprávného celku, \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Další povinnosti úředníka (ust. § 16 zákon o úřednících) •zdržet se jednání, které by mohlo vést ke střetu veřejného zájmu se zájmy osobními, zejména nezneužívat informací nabytých v souvislosti s výkonem zaměstnání ve prospěch vlastní nebo někoho jiného, •v souvislosti s výkonem zaměstnání nepřijímat dary nebo jiné výhody •v rozsahu stanoveném zvláštními právními předpisy zachovávat mlčenlivost o skutečnostech, které se dozvěděl při výkonu zaměstnání a v souvislosti s ním; •poskytovat informace o činnosti územního samosprávného celku •při ústním nebo písemném jednání s fyzickými nebo právnickými osobami sdělit své jméno, příjmení, úřad, ve kterém je zařazen k výkonu práce, zařazení v útvaru úřadu; •oznámit územnímu samosprávnému celku, že nastaly skutečnosti, které odůvodňují převedení na jinou práci (§ 11) nebo odvolání z funkce (§ 12). \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 3 – PRŮBĚH PRACOVNÍHO POMĚRU •Odpovědnost za neplnění povinností nenabývá podoby jen náhrady škody •Význam prevence, •Informační a zakročovací povinnost jako prevence vzniku škod, •Kontrola dodržování povinností, •Odpovědnostní vztah je synallagmatický. • •Odpovědnost za majetkovou škodu a nemajetkovou újmu •Zaměstnavatele •Zaměstnance – ochrana slabší strany vztahu, limity pro výši případné náhrady škody • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 4 – SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU •Skončit lze •Jednostranným právním jednáním •Výpověď ze strany zaměstnavatele •Výpověď ze strany zaměstnance • •Dvoustranným právním jednáním •Dohoda – dohoda o ukončení pracovního poměru • • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 4 - SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU •Jmenované funkce (ust. § 12 zákona o úřednících) •pozbyl-li některý z předpokladů •porušil-li závažným způsobem některou ze svých zákonem stanovených povinností nebo dopustil-li se nejméně dvou méně závažných porušení zákonem stanovených povinností v době posledních 6 měsíců, nebo •neukončil-li vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě podle § 27 odst. 1 •Vedoucí úředník nebo vedoucí úřadu se může této funkce též vzdát. • •Odvoláním z funkce nekončí pracovní poměr! \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 4 - SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU •Odstupné a další odstupné •V kombinaci s ukončením PP z důvodu organizačních změn ( § 67 a 68 ZP) •jednonásobek průměrného platu (PP u zaměstnavatele trvá méně než 1 rok) •dvojnásobek (alespoň 1 rok a méně než 2 roky) •trojnásobek (alespoň 2 roky) •Povinnost vrátit odstupné nebo jeho poměrnou část, bude-li zaměstnanec konat u zaměstnavatele další práci. • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png KAPITOLA 4 - SKONČENÍ PRACOVNÍHO POMĚRU •Odstupné ze zákona o úřednících (ust. § 13 zákona o úřednících) •Úředníkovi, s nímž územní samosprávný celek rozváže pracovní poměr výpovědí z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) zákoníku práce nebo dohodou z týchž důvodů, vedle odstupného podle § 67 a 68 zákoníku práce náleží další odstupné ve výši a za podmínek stanovených v odstavcích 2 až 4. •Dvojnásobek – nejméně 10 let •Trojnásobek – nejméně 15 let •Čtyřnásobek – nejméně 20 let • \\DROBO-FS\QuickDrops\JB\PPTX NG\Droplets\LightingOverlay.png ZÁVĚR Z:\Dokumenty\prezentace\podklady\37266754-Copyright-all-rights-reserved-red-stamp-isolated-on-white -background-Stock-Photo.jpg