Posuzování vlivů záměrů a koncepcí na životní prostředí (EIA / SEA) F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Řešení střetů zájmů v území JUDr. Dominik Židek, Ph.D. •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? •Prameny právní úpravy •SEA / EIA – společná východiska •SEA – předmět a postup posuzování •EIA – předmět a postup posuzování •EIA a „navazující řízení“ •Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA a přístup k soudní ochraně •Specifika naturového hodnocení a přeshraničního posuzování vlivů •Několik příkladů z judikatury •Závěr a otázky • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Obsah 2 •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 3 •SEA (Strategic Environmental Assessment) je proces posuzování vlivu koncepcí (střednědobých a dlouhodobých politických, hospodářských a dalších plánů a programů) na životní prostředí. • •EIA (Environmental Impact Assessment) je proces, jehož cílem je získat představu o výsledném vlivu záměru na životní prostředí a vyhodnocení, zda je z tohoto ohledu vhodné jej realizovat, resp. za jakých podmínek je jeho realizace akceptovatelná. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 4 •SEA se vztahuje na koncepce, které vytvářejí rámec pro budoucí realizaci záměrů. V ČR cca 500 koncepcí. •https://portal.cenia.cz/eiasea/view/SEA100_koncepce • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 5 •EIA se vztahuje na záměry, které mohou mít vliv na životní prostředí (i příprava záměru, provádění, zkušební provoz, ukončení provozu a případná sanace či rekultivace). V ČR cca 18.000 záměrů. •https://portal.cenia.cz/eiasea/view/eia100_cr • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 6 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Jak Kde Zda Proč Politiky – Plány - Programy Záměry SEA EIA Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 13. prosince 2019 Dominik Židek 7 •Výchozí schéma (ve vazbě na stavební zákon) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územně-plánovací dokumentace územní řízení stavební řízení 8 Co to vlastně je a k čemu je to dobré? •Cíl: Včlenit ochranu životního prostředí do rozvojových projektů, programů a politik a politiku ochrany životního prostředí inkorporovat do rozhodovacích procesů v souladu se zásadou prevence, tj. v co nejrannější fázi, kdy je již možné vlivy posoudit a zároveň je rozhodováním ovlivnit. • •Účel: Získat objektivní odborný podklad pro vydání rozhodnutí podle zvláštních předpisů (stavební zákon, vodní zákon, horní zákon apod.), přispět k trvale udržitelnému rozvoji. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 9 •„SEA might be applied to an entire sector (such as a national policy on energy for example) or to a geographical area (for example, in the context of a regional development scheme). SEA does not replace or reduce the need for project-level EIA, but it can help to streamline and focus the incorporation of environmental concerns (including biodiversity) into the decision-making process, often making project-level EIA a more effective process.“ [Sadler and Verheem (1996)] • • •Existence posouzení koncepce procedurou SEA, neznamená, že konkrétní záměr v území není třeba posuzovat procedurou EIA! – srov. § 10a odst. 3 •SEA a EIA se vzájemně nenahrazují! F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Co to vlastně je a k čemu je to dobré? 10 •Prameny právní úpravy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 11 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Prameny právní úpravy 12 Mezinárodní právo – Úmluva z Espoo, Aarhuská úmluva, různé bilaterální smlouvy Evropské právo – Směrnice EIA, Směrnice SEA, naturové směrnice Vnitrostátní právo – Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí •Mezinárodní právo •Úmluva z Espoo (1991, Úmluva o hodnocení vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států, pod patronací Evropské hospodářské komise OSN): Základní úprava mezistátní EIA • •Kyjevský protokol (2003, v platnosti od 2010): Protokol k Úmluvě z Espoo, mezistátní SEA • •Aarhuská úmluva (1998, Mezinárodní úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v otázkách životního prostředí): –Účast na rozhodování = zejména účast v procesech EIA a IPPC – •Množství mezinárodních smluv obsahuje ustanovení o posuzování vlivů na životní prostředí, detailní úpravu obsahují časté bilaterální smlouvy. – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Prameny právní úpravy 13 •Evropské právo •Směrnice SEA – směrnice EP a Rady 2001/42/ES ze dne 27. června 2001 o posuzování vlivů některých plánů a programů na životní prostředí • •Směrnice EIA – směrnice EP a Rady 2011/92/EU ze dne 13. prosince 2011 o posuzování vlivů některých veřejných a soukromých záměrů na životní prostředí ve znění směrnice 2014/52/EU –původní směrnice 85/337/EC o hodnocení vlivů určitých veřejných a soukromých projektů na životní prostředí • •Naturová směrnice (oblasti NATURA 2000) – směrnice Rady 92/43/EHS ze dne 21. května 1992 o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Prameny právní úpravy 14 •Vnitrostátní (české) právo •Zákon č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění pozdějších předpisů –provádí směrnice EIA a SEA a upravuje i proces posuzování vlivů na oblasti NATURA 2000 • •Vyhláška č. 453/2017 Sb., o odborné způsobilosti a o úpravě některých dalších otázek souvisejících s posuzováním vlivů na životní prostředí •Vyhláška č. 353/2004 Sb., kterou se stanoví bližší podmínky osvědčení o odborné způsobilosti pro oblast posuzování vlivů na veřejné zdraví, postup při jejich ověřování a postup při udělování a odnímání osvědčení • •Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů –specifická úprava dílčích aspektů EIA, SEA + integrace procesů EIA do společných řízení •Zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů –ochrana NATURA 2000 – •… a další související právní předpisy • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Prameny právní úpravy 15 •SEA / EIA – společná východiska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 16 • • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA / EIA – společná východiska 17 F:\DATA\grafika\spodek.gif Úvodní ustanovení (§ 1 – 3) Posuzování vlivů záměru na životní prostředí (§ 4 – 10) Posuzování vlivů koncepce na životní prostředí (§ 10a – 10i) Posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice české republiky (§ 11 – 14b) Ustanovení společná a přechodná (§ 15 – 24) Příloha č. 1 – seznam záměrů Příloha č. 2 – kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 3 – náležitosti oznámení Příloha č. 3a – oznámení podlimitního záměru Příloha č. 4 – náležitosti dokumentace Příloha č. 5 – náležitosti posudku Příloha č. 6 – náležitosti stanoviska Příloha č. 7 – náležitosti oznámení Příloha č. 8 – kritéria pro zjišťovací řízení Příloha č. 9 – náležitosti vyhodnocení koncepce •Pro účely tohoto zákona (zákon č. 100/2001 Sb.) se rozumí: • •a) záměrem –1. stavby, zařízení, činnosti a technologie uvedené v příloze č. 1 k tomuto zákonu, –2. stavby, zařízení, činnosti a technologie, které podle stanoviska orgánu ochrany přírody vydaného podle zákona o ochraně přírody a krajiny mohou samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti, • •b) koncepcí strategie, politiky, plány nebo programy včetně těch, které jsou spolufinancované z prostředků fondů Evropské unie, zpracované nebo zadané orgánem veřejné správy a následně orgánem veřejné správy schvalované nebo ke schválení předkládané, • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA / EIA – společná východiska 18 EIA SEA •Hodnotí se charakteristika předpokládaných vlivů na obyvatelstvo a životní prostředí a hodnocení jejich velikosti a významnosti (včetně jejich vzájemného působení a souvislostí) – srov. § 2 • •Vlivy na obyvatelstvo a veřejné zdraví •Vlivy na ovzduší a klima •Vlivy na hlukovou situaci a event. další fyzikální a biologické charakteristiky •Vlivy na povrchové a podzemní vody •Vlivy na půdu •Vlivy na horninové prostředí a přírodní zdroje •Vlivy na biologickou rozmanitost •Vlivy na krajinu a její ekologické funkce •Vlivy na hmotný majetek a kulturní dědictví včetně architektonických a archeologických aspektů • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA / EIA – společná východiska 19 •Principy posuzování vlivů na životní prostředí • •Zásada výběru aktivit podléhajících posuzování vlivů –taxativní vyjmenování předmětných aktivit podléhajících posouzení –předběžné hodnocení jednotlivých záměrů či koncepcí •Zásada komplexnosti •Zásada alternativního řešení •Zásada včasnosti •Zásada účasti odborníků •Zásada účasti veřejnosti •Zásada odborné kontroly neboli dvoustupňovitosti •Zásada transparentnosti a spolupráce • • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA / EIA – společná východiska 20 •Účel zjišťovacího řízení, které se někdy označuje jako tzv. „malá EIA“ nebo „malá SEA“, je dvojí: • •určit, zda záměr (čti dále „nebo koncepce“) bude nebo nebude předmětem posuzování, •určit rozsah posouzení vlivů záměru s ohledem na jeho povahu či specifické faktory životního prostředí apod. • •Ve zjišťovacím řízení tak dochází k upřesnění informací, které je vhodné uvést do dokumentace vlivů záměru. Vyhodnocení, zda záměr bude posuzovány v procesu EIA, bývá také označován anglickým termínem screening. V případě, že je v rámci screeningu zjištěno, že záměr má být posouzen, přistoupí se k tzv. scopingu, tedy ke stanovení rozsahu informací k doplnění. • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA / EIA – společná východiska 21 Posouzení vlivů („velká SEA / EIA“) Zjišťovací řízení („malá SEA / EIA“) •SEA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 22 •Předmětem posuzování vlivů koncepce na životní prostředí jsou (§ 10a + příloha č. 1) •VŽDY: –koncepce, které stanoví rámec pro budoucí povolení záměrů uvedených v příloze č. 1, zpracovávané v oblasti zemědělství, lesního hospodářství, myslivosti, rybářství, nakládání s povrchovými nebo podzemními vodami, energetiky, průmyslu, dopravy, odpadového hospodářství, telekomunikací, cestovního ruchu, územního plánování, regionálního rozvoje a životního prostředí včetně ochrany přírody, –koncepce, u kterých podle stanoviska orgánu ochrany přírody nelze vyloučit významný vliv na předmět ochrany nebo celistvost evropsky významné lokality nebo ptačí oblasti podle zákona o ochraně přírody a krajiny (oblasti NATURA 2000) •ZJIŠŤOVACÍ ŘÍZENÍ: –výše uvedené koncepce, u nichž je dotčené území tvořeno územním obvodem jedné nebo několika obcí, které stanoví využití území místního významu, –změny koncepcí – •§ 10a odst. 4 – které koncepce nejsou předmětem posuzování • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA – předmět a postup posuzování 23 •Příklady koncepcí •Dopravní politika ČR a krajské dopravní koncepce, •Plány odpadového hospodářství – pro ČR a pro jednotlivé kraje, •Národní rozvojový plán ČR, •Státní energetická koncepce a krajské energetické koncepce, •Programy rozvoje krajů a měst, •Krajské koncepce ochrany přírody, •Zásady územního rozvoje, politika územního rozvoje •apod. • • – •Ministerstvo životního prostředí: pro národní a krajské koncepce. •Krajské úřady: pro koncepce zpracovávané pro menší území než území kraje. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA – předmět a postup posuzování 24 na názvu nezáleží => důležitý je obsah koncepčních dokumentů •Zvláštní ustanovení pro posuzování vlivů politiky územního rozvoje a územně plánovací dokumentace (zásady územního rozvoje, územní plán) na životní prostředí - § 10i –speciální právní úprava => tzv. vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •§ 19 odst. 2 stavebního zákona (obecný rámec) + právní úprava k PÚR, ZÚR a ÚP –stanovení podrobnějších požadavků na obsah a rozsah vyhodnocení vlivů na životní prostředí včetně návrhu zpracování možných variant řešení –při pořizování územního plánu stanoví orgán kraje na základě kritérií uvedených v příloze č. 8 k zákonu případný požadavek na zpracování vyhodnocení vlivů na životní prostředí –zpracovatelem pouze autorizovaná osoba dle § 19 • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek SEA – předmět a postup posuzování 25 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 SEA – předmět a postup posuzování 26 Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace Oznámení Zjišťovací řízení SEA dokumentace Návrh koncepce Stanovisko SEA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð SEA, ne ð důvody Předkladatel zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní dokumentace SEA je součástí návrhu a následuje veřejné projednání (v případě nesouhlasného vyjádření veřejnosti) Stanovisko k návrhu koncepce (závaznost?) Schválení a zveřejnění koncepce + monitoring není to správní řízení! Dominik Židek •EIA – předmět a postup posuzování F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 27 •Směrnice 2011/92/EU (směrnice EIA) •Čl. 2 odst. 1: –Členské státy přijmou všechna opatření nezbytná k zajištění, aby před vydáním povolení musely záměry, které mohou mít významný vliv na životní prostředí mimo jiné v důsledku své povahy, rozsahu nebo umístění, získat povolení a posouzení z hlediska jejich vlivů. Tyto záměry jsou vymezeny v článku 4. – •Čl. 4: –1. S výhradou čl. 2 odst. 4 podléhají záměry uvedené v příloze I posouzení v souladu s články 5 až 10. –2. S výhradou čl. 2 odst. 4 určí členské státy pro záměry uvedené v příloze II, zda záměr podléhá posouzení v souladu s články 5 až 10. Členské státy provedou toto určení na základě: •a) přezkoumání každého jednotlivého případu; nebo •b) prahových hodnot nebo kritérií stanovených členským státem. •Členské státy se mohou rozhodnout používat oba postupy uvedené v písmenech a) a b). –3. Při přezkoumávání každého jednotlivého případu nebo při stanovení kritérií nebo prahových hodnot podle odstavce 2 jsou brána v úvahu odpovídající kritéria výběru uvedená v příloze III. –4. Členské státy zajistí, aby rozhodnutí přijatá příslušnými orgány podle odstavce 2 byla zpřístupněna veřejnosti. • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 28 •Předmět posouzení EIA - § 4 odst. 1 •Příloha č. 1 •kategorie I (vč. změn) => posouzení EIA • •podlimitní v kategorii I => zjišťovací řízení •kategorie II (vč. změn) => zjišťovací řízení •podlimitní v kategorii II => zjišťovací řízení • •NATURA (není vyloučen vliv) => zjišťovací řízení •změna záměru v navazujícím řízení => zjišťovací řízení • •vláda může vyjmout některé záměry z posuzování - § 4 odst. 2 až 4 • • •§ 5: Způsob posuzování vlivů záměru na životní prostředí • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 29 • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 30 13. prosince 2019 • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek EIA – předmět a postup posuzování 31 Základní schéma procesu EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) dokumentace posudek závazné stanovisko EIA podklad pro navazující řízení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Průběh EIA F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Oznámení Zjišťovací řízení Dokumentace EIA Posudek Závazné stanovisko EIA Posuzované vždy – rozsah dokumentace a posuzování. Ostatní: ano ð EIA, ne ð rozhodnutí Investor zpracuje dokumentaci (autor. osoba) a úřad ji zveřejní Úřad zpracuje posudek (autor. osoba) a následuje veřejné projednání (§ 17) Závazné stanovisko (platnost 7 let, možnost opakovaného prodloužení o 5 let) EIA – předmět a postup posuzování Předkladatel oznámí příslušnému úřadu a úřad zveřejní základní informace 32 není to správní řízení! Dominik Židek 13. prosince 2019 •EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 33 •Proběhnuvší posouzení EIA znamená závažné procesní i hmotněprávní důsledky: •Pro navazující řízení (povolující umístění a provedení stavby) platí zvláštní režim (viz dále) => závazné stanovisko EIA se zde uplatní jako závazné stanovisko (ve smyslu § 149 správního řádu) •v jiných řízeních (nenavazujících – tzv. souvisejících) slouží závazné stanovisko EIA jako podklad pro rozhodnutí. • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek EIA a „navazující řízení“ 34 proces EIA navazující řízení dle § 3 písm. g) zákona EIA Další řízení (postupy) nezbytné k uskutečnění záměru EIA, které však nejsou navazujícími řízeními => řízení související věcná a časová souvislost pozor mj. na judikaturu: „není navazující řízení jako navazující řízení“ => řízení navazující vs. související • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 35 Navazující řízení - § 3 písm. g) zákona EIA —1. územní řízení, —2. stavební řízení, —3. společné územní a stavební řízení, —4. opakované stavební řízení, —5. řízení o dodatečném povolení stavby, —6. řízení o povolení hornické činnosti, —7. řízení o stanovení dobývacího prostoru, —8. řízení o povolení činnosti prováděné hornickým způsobem, —9. řízení o povolení k nakládání s povrchovými a podzemními vodami, —10. řízení o vydání integrovaného povolení, —11. řízení o vydání povolení provozu stacionárního zdroje, —12. řízení o vydání souhlasu k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů, —13. řízení, v němž se vydává rozhodnutí nezbytné pro uskutečnění záměru, není-li vedeno žádné z řízení podle bodů 1 až 12, a —14. řízení o změně rozhodnutí vydaného v řízeních podle bodů 1 až 13 k dosud nepovolenému záměru nebo jeho části či etapě, má-li dojít ke změně podmínek rozhodnutí, které byly převzaty ze stanoviska. EIA a „navazující řízení“ • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 36 Řízení související •řízení o udělení výjimky (územní a druhová) a řízení o povolení ke kácení dřevin dle zákona o ochraně přírody a krajiny •řízení o odnětí pozemků plnění funkcí lesa •řízení podle atomového zákona •zjednodušené postupy podle stavebního zákona (souhlasy, ohlášení, veřejnoprávní smlouvy) •a obecně procesy, které nejsou řízeními a ve kterých se nevydává rozhodnutí, tzn. typicky vydávání stanovisek a závazných stanovisek podle různých právních předpisů – – – EIA a „navazující řízení“ • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 37 Zvláštnosti „navazujících řízení“ (§ 9b – 9e) •nutnost verifikačního závazného stanoviska (tzv. coherence stamp): § 9a odst. 6 –Příslušný úřad EIA ověří (na základě oznámení o zahájení řízení zaslaného tomuto úřadu správním orgánem příslušným k vedení navazujícího řízení) každý záměr a vydá nesouhlasné závazné stanovisko, jestliže došlo ke změnám záměru, které by mohly mít významný negativní vliv na životní prostředí, zejména ke zvýšení jeho kapacity a rozsahu nebo ke změně jeho technologie, řízení provozu nebo způsobu užívání. Tyto změny jsou předmětem posuzování podle § 4 odst. 1 písm. g). Jestliže nedošlo ke změnám záměru, příslušný úřad vydá souhlasné závazné stanovisko. •rozdíly v procesu (např. rozdílné doručování) •účast veřejnosti (viz dále) •zvláštní režim i pro využití opravných prostředků proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i pro řízení před správními soudy. • • EIA a „navazující řízení“ • • – • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 38 Vztah ke stavebnímu zákonu •Stavební právo (do 31. 12. 2017): vychází zásadně ze zásady, že mezi institutem EIA, územním řízením a stavebním řízením, existuje z hlediska věcného bariéra striktně oddělující tyto instituty (např. rozsudek NSS ze dne 23. 1. 2013, č. j. 1 As 164/2012-54). Od 1. ledna 2018: silné integrující tendence 1.EIA => územní řízení => stavební řízení (typické řešení do 12/2017) 2.EIA integrovaná do územního řízení => stavební řízení 3.EIA => společné územní a stavební řízení 4.EIA integrovaná do společného územního a stavebního řízení •Dáno na výběr stavebníkovi (investorovi), kterou variantu z těchto čtyř zvolí – integrace není povinná!!! Je však vhodná např. z důvodů ekonomických (vazba na IPPC ve variantě 4 apod.)? •pozor na § 10 zákona EIA • EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 1 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení 39 EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 2 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí 40 EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 3 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení 41 EIA a „navazující řízení“ •VARIANTA 4 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí 42 EIA a „navazující řízení“ •varianta 2 – územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (integrace EIA): § 94a-i –celý proces založen na součinnosti mezi stavebním úřadem a příslušným úřadem –je navazujícím řízením ve smyslu zákona EIA –speciálním důvodem pro jeho přerušení je zahájení řízení o uložení kompenzačních opatření (NATURA 2000) –analogické použití každého z těchto dvou institutů •varianta 3 – společné územní a stavební řízení (bez posouzení EIA): § 94j-p –jak pro stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, tak i speciálního stavebního úřadu (typicky vodní díla) – u těch bude příslušný speciální stavební úřad (pozor na § 94p odst. 6) –jinak platí obecná zásada, že se integrují náležitosti územního a stavebního řízení, vč. účastníků apod. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 43 EIA a „navazující řízení“ •varianta 4 – společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (integrace EIA) – částečné tzv. one-stop-shop posouzení: § 94q-z –jak pro stavby v působnosti obecného stavebního úřadu, tak i speciálního stavebního úřadu –součinnost mezi stavebním úřadem a příslušným úřadem (ten má postavení dotčeného orgánu) –zásadně se nenařizuje povinné veřejné ústní jednání, jen stanovení lhůty pro uplatnění námitek, připomínek a závazných stanovisek (DOSS) => koncentrační zásada (stejně s ohledem na plnou jurisdikci správních soudů bez většího významu) –delší lhůty pro vydání společného povolení (90/120 dnů) – vzhledem k náročnosti procesů pochopitelné –opět speciální žalobní legitimace ministerstva v případě rozhodnutí speciálního stavebního úřadu: § 94y odst. 6 • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 44 EIA a „navazující řízení“ F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif http://www.hpp11.cz/files/docs/EIA.dokumenty/Schema.povolovaciho.procesu.zameru.v.CR.od.2015.jpg 13. prosince 2019 Dominik Židek 45 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif http://www.hpp11.cz/files/docs/EIA.dokumenty/Schema.povolovaciho.procesu.zameru.v.CR.od.2015.jpg 13. prosince 2019 Dominik Židek 46 •Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA a přístup k soudní ochraně F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 47 •veřejnost: jedna nebo více osob [§ 3 písm. h)] • •dotčená veřejnost [§ 3 písm. i)]: –osoba, která může být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení dotčena ve svých právech nebo povinnostech –právnická osoba soukromého práva, jejímž předmětem činnosti je podle zakladatelského právního jednání ochrana životního prostředí nebo veřejného zdraví, a jejíž hlavní činností není podnikání nebo jiná výdělečná činnost •která vznikla alespoň 3 roky před dnem zveřejnění informací o navazujícím řízení podle § 9 b odst. 1, případně před dnem vydání rozhodnutí, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány •nebo kterou podporuje svými podpisy nejméně 200 osob. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 48 Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces SEA –Účast veřejnosti toliko konzultativní. –Každý: •písemné vyjádření k oznámení koncepce ve lhůtě do 20 dnů ode dne jeho zveřejnění •písemné vyjádření k návrhu koncepce nejpozději do 5 dnů ode dne konání veřejného projednání návrhu koncepce •možnost se ústně vyjádřit i v rámci veřejného projednání. • •Proces EIA –Každý: •právo zaslat příslušnému úřadu své písemné vyjádření k záměru (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o oznámení záměru), •vyjádření k dokumentaci (do 30 dní ode dne zveřejnění informace o dokumentaci). • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 49 Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Proces EIA • • • • •Rozhodnutí v zjišťovacím řízení, že záměr nebude posuzován –odvolat se může pouze oznamovatel a dotčená veřejnost uvedená v § 3 písm. i) bodě 2 zákona EIA, tzn. environmentální spolky splňující uvedené podmínky. –Tytéž spolky se mohou žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného ve zjišťovacím řízení, že záměr nebo jeho změna nebudou posuzovány. –Široká veřejnost ani jednu z těchto možností nemá. • •Dojde-li k posouzení záměru, je vydáno závazné stanovisko EIA a –pouze dotčené veřejnosti a dotčenému územněsamosprávnému celku svědčí oprávnění stát se plnoprávným účastníkem navazujícího správního řízení a brojit proti nesprávnosti provedeného posouzení. –Široká veřejnost opět tuto možnost nemá. – • – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 50 Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA oznámení zjišťovací řízení NE rozhodnutí (odvolání, soudní přezkum) •Účast veřejnosti v „navazujícím řízení“ •Speciální úprava vůči úpravě účastenství v jiných předpisech!!! (§ 70 ZOPK, § 7 IPPC atd.) •Vždy se jedná o řízení s velkým počtem účastníků podle správního řádu, bez ohledu na skutečný počet účastníků. •Veřejnosti svědčí v navazujícím řízení konzultativní účast, která umožňuje každé osobě uplatnit připomínky k záměru. Tyto osoby se však nestávají účastníky řízení, správní orgán je pouze povinen se s podanými připomínkami vypořádat v odůvodnění rozhodnutí. •Dotčená veřejnost dle § 3 písm. i) bod 2 zákona EIA (opět pouze environmentální spolky při splnění uvedených podmínek) může získat postavení plnoprávného účastníka navazujícího řízení, kterému předcházelo posuzování vlivů na životní prostředí. Musí se však ve 30denní lhůtě ode dne zveřejnění informací o navazujícím řízení přihlásit. •Konzultativní ani plnoprávná účast v navazujícím řízení není podmíněna aktivní účastí v předchozím procesu EIA. •Proti rozhodnutí vydaném v navazujícím řízení se lze odvolat. Aktivní legitimaci k podání odvolání mají obecně všichni účastníci daného navazujícího řízení. Zákon EIA však umožňuje environmentálním spolkům splňujícím podmínky odvolat se proti rozhodnutí vydanému v navazujícím řízení i v případě, že nebyly účastníky prvostupňového řízení. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 51 Účast veřejnosti v procesech SEA / EIA •Dotčená veřejnost se může žalobou domáhat zrušení rozhodnutí vydaného v navazujícím řízení a napadat hmotnou nebo procesní zákonnost tohoto rozhodnutí (§ 9d zákona EIA) •Má se za to, že ekologické spolky mají práva, na kterých mohou být rozhodnutím vydaným v navazujícím řízení zkráceny. • •Přípustnost žaloby po vyčerpání řádného opravného prostředku! •Soud o žalobě rozhodne do 90 dnů po jejím doručení. •Soud rozhodne i bez návrhu o přiznání odkladného účinku žalobě nebo o návrhu na vydání předběžného opatření, hrozí-li realizací záměru závažné škody na životním prostředí => prakticky vždy? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 52 Přístup k soudní ochraně •Specifika naturového hodnocení a přeshraničního posuzování vlivů F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 53 •Směrnice č. 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin –Čl. 6 odst. 3: Jakýkoli plán nebo projekt, který s určitou lokalitou přímo nesouvisí nebo není pro péči o ni nezbytný, avšak bude mít pravděpodobně na tuto lokalitu významný vliv, a to buď samostatně, nebo v kombinaci s jinými plány nebo projekty, podléhá odpovídajícímu posouzení jeho důsledků pro lokalitu z hlediska cílů její ochrany. S přihlédnutím k výsledkům uvedeného hodnocení důsledků pro lokalitu a s výhradou odstavce 4 schválí příslušné orgány příslušného státu tento plán nebo projekt teprve poté, co se ujistí, že nebude mít nepříznivý účinek na celistvost příslušné lokality, a co si v případě potřeby opatří stanovisko široké veřejnosti. F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 54 Specifika naturového hodnocení •Koncepce nebo záměr, který může samostatně nebo ve spojení s jinými významně ovlivnit příznivý stav předmětu ochrany nebo celistvost NATURA 2000 (evropsky významný lokalita nebo ptačí oblast), podléhá hodnocení vlivů na toto území • •orgán ochrany přírody posuzuje, zda může mít daná koncepce nebo záměr významný negativní vliv; •nevyloučí-li vliv, musí být daná koncepce nebo záměr předmětem posouzení; •nelze-li vyloučit negativní vliv, musí předkladatel zpracovat varianty řešení, jejichž cílem je negativní vliv na území vyloučit nebo v případě, že vyloučení není možné, alespoň zmírnit • •Postupuje se podle zákona o EIA. •A dále podle § 45h a násl. zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 55 Specifika naturového hodnocení F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 56 Specifika naturového hodnocení Orgán ochrany přírody vydá odůvodněné stanovisko do 30 dnů ode dne doručení žádosti. OCHRANA NATURA 2000 Povinnost předložit záměr nebo koncepci orgánu ochrany přírody Zákon o ochraně přírody a krajiny Zákon EIA Vyloučí vliv Nevyloučí vliv Posouzení záměru nebo koncepce procesem dle zákona EIA •=> možné důsledky: •1. Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň je vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000 => provede se pouze posouzení vlivů postupem dle zákona EIA. • •2. Záměr/koncepci je nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000 => provede se posouzení vlivů postupem dle zákona EIA a jeho součástí bude i naturové hodnocení. • •3. Záměr/koncepci není nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň není vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000 => provede se pouze naturové hodnocení postupem dle zákona EIA. • •4. Záměr/koncepci není nutné posoudit podle zákona EIA a zároveň je vyloučen vliv na oblast v soustavě NATURA 2000 => neprovádí se nic. • • •Biologické hodnocení – srov. § 67 ZOPK: přímá povinnost investora ze zákona provést hodnocení na všechny výrazně ovlivnitelné zájmy podle zákona o ochraně přírody a krajiny (kromě lokalit v soustavě Natura 2000). • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 57 Specifika naturového hodnocení •Úprava pro mezistátní EIA i SEA – srov. § 11 – 14b zákona EIA • •Předmět posuzování vlivů na životní prostředí přesahují hranice ČR –záměr a koncepce, pokud dotčené území může zasahovat i mimo území ČR; –záměr nebo koncepce, pokud o to stát, jehož území může být zasaženo závažnými vlivy, požádá; –záměr a koncepce, které mají být prováděny na území jiného státu a které mohou mít závažný vliv na životní prostředí na území ČR. • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 58 Specifika přeshraničního posuzování vlivů •Několik příkladů z judikatury F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 59 http://thelectureroom.files.wordpress.com/2010/11/judge.jpg?w=300&h=247 •Soudní dvůr Evropské unie –Itálie C-87/02 •Členské státy mají k dispozici uvážení, aby určily, který záměr podléhá posuzování. Zvolená metoda ovšem nesmí podkopávat cíl směrnice. Rozhodnutí, že záměr nepodléhá posuzování, tak musí obsahovat všechny potřebné informace, aby bylo jasné, že prošel zjišťovací fází a s jakým výsledkem. –Irsko C-392/96 •Zvolené limity nemohou vylučovat všechny záměry určitého druhu, pokud ovšem, viděno jako celek, nelze u těchto záměrů spatřovat vliv na životní prostředí. Drobné záměry mohou mít výrazný vliv na životní prostředí. Limity (kritéria) napomáhají zjišťovacímu řízení, neslouží k vyloučení skupin záměrů. Kumulativní účinky záměrů musí být vzaty v potaz. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 60 Několik příkladů z judikatury •Nejvyšší správní soud –problematika synergických a kumulativních vlivů •7 Ao 7/2010-133; 8 Ao 2/2010-644; 9 Ao 2/2008-62; 4 Aos 1/2013-125; 1 Ao 7/2011-526; 4 Aos 1/2013-125 (Krajský soud v Brně: 65 A 3/2017-931) •=> Při posouzení se berou v potaz již existující záměry a obecně zátěž v území, neposuzují se vlivy izolovaně, ale vždy ve vzájemných souvislostech. –problematika tzv. salámové metody •9 As 88/2008-301; 5 As 59/2013-57 •=> Záměry jsou posuzovány jako funkční celky. Je možné povolit např. jen část záměru, ale posouzení se musí zabývat celým záměrem. Salámová metoda dělení záměru na menší kousky, které se vyhnou posouzení, je nežádoucí. Toto pravidlo však nejde do krajnosti, takže některé související části záměru, které nejsou zásadní pro funkčnost celku, je možné posoudit zvlášť (nebo neposoudit). • • • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 61 Několik příkladů z judikatury •Závěr první části a otázky F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 62 dominik.zidek@law.muni.cz Ochrana životního prostředí v procesech podle stavebního zákona F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoENG.gif F:\vojtech\Pictures\Obrázky\logo katedry\logoCZE.gif F:\DATA\grafika\pruh 4.gif Řešení střetů zájmů v území JUDr. Dominik Židek, Ph.D. •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? •Prameny právní úpravy •Principy veřejného stavebního práva •Subjekty veřejného stavebního práva •„Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva •Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •„Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva –Vybraná „environmentální“ stanoviska –Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska –Vybraná „environmentální“ rozhodnutí –Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL •Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon •Závěr – – – • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Obsah 64 13. prosince 2019 Dominik Židek •Co to vlastně je a k čemu je to dobré? F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 65 13. prosince 2019 Dominik Židek •Výchozí schéma F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif územní řízení stavební řízení Co to vlastně je a k čemu je to dobré? § 1 stavebního zákona •Cíle a úkoly územního plánování, soustava orgánů územního plánování, nástroje územního plánování, vyhodnocování vlivů na udržitelný rozvoj území, rozhodování v území, možnosti sloučení postupů podle tohoto zákona s postupy posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, podmínky pro výstavbu, rozvoj území a pro přípravu veřejné infrastruktury, evidenci územně plánovací činnosti a kvalifikační požadavky pro územně plánovací činnost. • •Povolování staveb a jejich změn, terénních úprav a zařízení, užívaní a odstraňování staveb, dohled a zvláštní pravomoci stavebních úřadů, postavení a oprávnění autorizovaných inspektorů, soustavu stavebních úřadů, povinnosti a odpovědnost osob při přípravě a provádění staveb. • •Podmínky pro projektovou činnost a provádění staveb, obecné požadavky na výstavbu, účely vyvlastnění, vstupy na pozemky a do staveb, ochranu veřejných zájmů a některé další věci související s předmětem této právní úpravy. nástroje územního plánování 66 13. prosince 2019 Dominik Židek •Prameny právní úpravy F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 67 13. prosince 2019 Dominik Židek •Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů –prováděcí předpisy ke stavebnímu zákonu •Environmentální právní předpisy –Složkové •zákon o ochraně ovzduší, zákon o ochraně přírody a krajiny, zákon o vodách, zákon o ochraně ZPF, zákon o lesích, zákon o odpadech atd. –Průřezové •zákon o posuzování vlivů na životní prostředí, zákon o integrované prevenci •Procesní předpisy –správní řád, soudní řád správní •Ostatní související právní předpisy –zákon o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, zákon o některých přestupcích, trestní zákoník, občanský zákoník atd. • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Prameny právní úpravy 68 13. prosince 2019 Dominik Židek •Principy veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 69 13. prosince 2019 Dominik Židek •princip nejvyšší hodnoty •princip (trvale) udržitelného rozvoje území •princip prevence •princip předběžné opatrnosti •princip integrace •princip informovanosti •princip účasti veřejnosti • •vs. zásady činnosti správních orgánů •srov. § 2 – 8 správního řádu • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Principy veřejného stavebního práva 70 13. prosince 2019 Dominik Židek •Subjekty veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 71 13. prosince 2019 Dominik Židek •Nositelé pravomocí •subjekty mající pravomoc přijímat normativní správní akty a opatření obecné povahy –vláda –ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo obrany –kraje a obce v samostatné působnosti •orgány územního plánování –ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo obrany (újezdní úřady) –krajský úřad –obecní úřad obce s rozšířenou působností (zvláštní působnost na území hl. města Prahy ) •stavební úřady –obecné stavební úřady •ministerstvo pro místní rozvoj •krajský úřad •obecní úřad obce s rozšířenou působností •pověřený obecní úřad (městský a obecní úřad, který tuto působnost vykonával ke dni 31. 12. 2012) –speciální stavební úřady –vojenské a jiné stavební úřady •orgány ochrany životního prostředí v procesech veřejného stavebního práva –dotčené orgány –další orgány vydávající podkladové environmentální akty •ostatní orgány, jejichž činnost ovlivňuje procesy veřejného stavebního práva –autorizované osoby soukromého práva –veřejný ochránce práv –(fyzické osoby v pozici veřejných stráží) • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Subjekty veřejného stavebního práva 72 13. prosince 2019 Dominik Židek •Adresáti veřejnoprávního působení •fyzické osoby (nepodnikající vs. podnikající) –účastníci řízení –další fyzické osoby •právnické osoby –účastníci řízení –další právnické osoby –environmentální spolky –veřejnoprávní korporace •zástupce veřejnosti (§ 23) • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Subjekty veřejného stavebního práva 73 13. prosince 2019 Dominik Židek •„Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 74 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva nástroje územního plánování územní řízení stavební řízení politika územního rozvoje (§ 31 – 35) zásady územního rozvoje (§ 36 – 42) územní plán (§ 43 – 57) samostatné vymezení zastavěného území (§ 58 – 60) regulační plán (§ 61 – 71) územní opatření o stavební uzávěře a územní opatření o asanaci území (§ 97 – 100) triáda koncepčních nástrojů veřejného stavebního práva zkrácený postup při aktualizaci (změně) zkrácený postup při změně územně plánovací podklady (§ 25 – 30) 75 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení územní rozhodnutí (§ 76 a násl.) rozhodnutí o umístění stavby nebo zařízení (§ 79) rozhodnutí o změně využití území (§ 80) rozhodnutí o změně vlivu užívání stavby na území (§ 81) rozhodnutí o dělení nebo scelování pozemků (§ 82) rozhodnutí o ochranném pásmu (§ 83) územní řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (§ 94a – 94i) nástroje územního plánování 76 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Zjednodušující postupy nahrazující klasické územní řízení zjednodušené územní řízení (§ 95) územní souhlas (§ 96) veřejnoprávní smlouvy (§ 78a) veřejnoprávní smlouva o změně využití území veřejnoprávní smlouva o umístění stavby veřejnoprávní smlouva o změně vlivu užívání stavby na území nástroje územního plánování 77 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení společné územní a stavební řízení (§ 94j – § 94 p) společný územní souhlas a souhlas s provedením ohlášeného stavebního záměru (§ 96a) společné územní a stavební řízení s posouzením vlivů na životní prostředí (§ 94q – 94z) nástroje územního plánování 78 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující stavby (jejich realizaci) bez nutnosti ohlášení a stavebního povolení (§ 103) ohlášení stavebnímu úřadu (§ 104) stavební povolení (§ 108 a násl.) veřejnoprávní smlouva nahrazující stavební povolení (§ 116) oznámení stavebního záměru s certifikátem autorizovaného inspektora (§ 117) nástroje územního plánování 79 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení zkušební provoz změna stavby před jejím dokončením (§ 118) samostatně (§ 124) jako součást stavebního povolení (§ 115 odst. 2) nástroje územního plánování 80 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující užívání staveb předčasné užívání stavby před jejím dokončením (§ 123) žádná ingerence stavebního úřadu => započetí s užíváním kolaudační souhlas (§ 122) kolaudační rozhodnutí (§ 122a) změna v užívání stavby (§ 126 a 127) nástroje územního plánování 81 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení Správní akty povolující a nařizující odstraňování staveb Odstranění stavby na žádost jejího vlastníka (§ 128) Odstranění stavby na základě nařízení stavebního úřadu (§ 129) žádost o dodatečné povolení stavby zásada, že žadatel je povinen získat veškeré „chybějící“ povolovací akty s doložením veškerých podkladů nástroje územního plánování 82 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Finální“ správní akty v procesech veřejného stavebního práva územní řízení stavební řízení mimořádné postupy (§ 177) nález kulturně cenných nálezů (§ 176) kontrolní prohlídka stavby (§ 133 a 134) stavební dozor (§ 132 a násl.) neodkladné odstranění stavby (§ 135) nutné zabezpečovací práce (§ 135) nezbytné úpravy (§ 137) provedení udržovacích prací (§ 139) vyklizení stavby (§ 140) opatření na sousedním pozemku nebo stavbě (§ 141) nástroje územního plánování 83 13. prosince 2019 Dominik Židek •Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (a posuzování vlivů záměrů na životní prostředí) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 84 13. prosince 2019 Dominik Židek vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (SEA) posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (EIA) územní řízení stavební řízení nástroje územního plánování Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území 85 13. prosince 2019 Dominik Židek •Politika územního rozvoje •Nedílnou součástí politiky územního rozvoje je i vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) – srov. § 32 odst. 2. •Proces přijímání politiky územního rozvoje i s vymezením postupu posuzování vlivů je pak upraven v § 33 – 35. •Rámcový obsah vyhodnocení vlivů je vymezen v příloze ke stavebnímu zákonu. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu politiky územního rozvoje na oblasti NATURA 2000. –Pokud z posouzení vlivu na oblasti NATURA 2000 vyplyne, že politika územního rozvoje má významný negativní vliv na oblast NATURA 2000, je třeba provést tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK. • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území 86 13. prosince 2019 Dominik Židek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území •Zásady územního rozvoje •Nedílnou součástí zásad územního rozvoje je také vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) – srov. § 36 odst. 1. •Proces přijímání zásad územního rozvoje i s vymezením postupu posuzování vlivů je pak upraven v § 37 – 42. •Rámcový obsah vyhodnocení vlivů je vymezen v příloze ke stavebnímu zákonu. •Obsahem posouzení SEA je pak také hodnocení CEA (Cumulative Environmental Assessment), tedy posuzování kumulativních a synergických vlivů na životní prostředí. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu zásad územního rozvoje na oblasti NATURA 2000 - tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK –Výsledem naturového hodnocení by mělo být určení, zda jednotlivé záměry obsažené v zásadách územního rozvoje budou mít (významný) negativní vliv na tato chráněná území a zároveň, zda je případný negativní vliv v každém z případů vůbec určitelný. Pokud přitom nelze vyloučit negativní vliv zásad územního rozvoje na evropsky významnou lokalitu, musí předkladatel zpracovat varianty řešení. –Stanoví-li stanovisko MŽP negativní vliv návrhu zásad územního rozvoje na oblast NATURA 2000 a zároveň neexistuje alternativní řešení s menším negativním vlivem nebo bez něj, pak je přijetí zásad územního rozvoje podmíněno přijetím kompenzačních opatření k zajištění ochrany a celistvosti chráněných území. –V některých případech (u lokalit s prioritními stanovišti nebo s prioritními druhy) nutné i stanovisko Evropské komise. 87 13. prosince 2019 Dominik Židek •Územní plán •Ve fázi návrhu zadání územního plánu (srov. § 47) krajský úřad ve svém stanovisku (k tomuto zadání) uvede, zda má být tento návrh posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí (SEA) ve smyslu § 10i zákona EIA či nikoliv => poté by bylo zpracováno vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území. •Na posouzení SEA nelze rezignovat toliko s odůvodněním, že ke každému dalšímu záměru bude provedeno posouzení EIA. •Přísnější režim je třeba uplatnit k eventuálnímu vlivu územního plánu na oblasti NATURA 2000 - tzv. naturové posouzení podle § 45i ZOPK –Pokud krajský úřad ve svém stanovisku k vyhodnocení vlivů územního plánu na životní prostředí (srov. § 50 odst. 5) stanoví, že územní plán má negativní vliv na oblast NATURA 2000 (který nebyl posuzován při pořízení zásad územního rozvoje), tak v takovém případě se postupuje obdobně jako při posouzení zásad územního rozvoje. –V případě nutnosti i zde musí být kompenzační opatření do územního plánu zahrnuty (srov. § 45i odst. 11 ZOPK). • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území 88 13. prosince 2019 Dominik Židek •„Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 89 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Klasifikace „environmentálních“ správních aktů normativní správní akty individuální správní akty správní akty smíšené povahy veřejnoprávní smlouvy faktické úkony s přímými právními důsledky neprávní, resp. organizační formy realizace veřejné správy 90 13. prosince 2019 Dominik Židek •Vybraná „environmentální“ stanoviska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 91 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP a zbytková působnost OÚ (3. obec) k ÚP a RP AOPK (Správy NP), když chráněné území Ministerstvo obrany pro území vojenských újezdů nástroje územního plánování 92 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP a MZ k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP OÚ (3. obec) k ÚP a RP Stanovisko správce povodí (§ 54 odst. 4) – pozor, není ke koncepčním nástrojům, ale k realizačním (viz výčet) Vodní zákon nástroje územního plánování 93 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ÚP a RP Zákon o ochraně ovzduší Zákon o odpadech MŽP k PÚR KÚ k ZÚR OÚ (3. obec) k ÚP a RP nástroje územního plánování 94 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MZ k PÚR a ZÚR (jednotlivých krajů) KÚ k ZÚR, ÚP OÚ (3. obec), pokud není příslušný MZ nebo KÚ Stanovisko orgánu státní správy lesů (§ 33 odst. 3) – pozor, není ke koncepčním nástrojům, ale týká se situací, když má těžba překročit 3 m3 na 1 ha lesa za kalendářní rok Lesní zákon nástroje územního plánování 95 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ stanoviska územní řízení stavební řízení MŽP k PÚR, ZÚR (jednotlivých krajů) a ÚP, kde je sídlo kraje KÚ – ÚP a zbytková působnost OÚ (3. obec) – RP Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní zákon (působnost MŽP, MPO a báňských úřadů) či atomový zákon (Úřad pro jadernou bezpečnost) atd. nástroje územního plánování 96 13. prosince 2019 Dominik Židek •Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 97 13. prosince 2019 Dominik Židek •Závazné stanovisko orgánu územního plánování - § 96b •není typickým „environmentálním“ správním aktem, ale pro ochranu životního prostředí taktéž důležité •procesně před územním rozhodnutím (i s EIA) a dále pro procesy podle ustanovení § 126, § 127 a § 129 StavZ nebo pro procesy podle zvláštního zákona, když půjde o posouzení změny v území •nikoliv ve vyjmenovaných případech dle odst. 1 •posouzení, zda soulad s PÚR, ZÚR a ÚP => podmínky pro uskutečnění záměru •pro každý záměr samostatné stanovisko v území (nejsou sobě na překážku) •platí 2 roky ode dne vydání, nestanoví-li orgán územního plánování v odůvodněných případech lhůtu delší, nejdéle však 3 roky; platnost nelze prodloužit, pokud se změnily podmínky v území F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva územní řízení závazné stanovisko orgánu územního plánování - § 96b nástroje územního plánování 98 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení k zásahům, které by mohly vést k poškození či zničení významného krajinného prvku (§ 4 odst. 2) k činnostem na území národního parku nebo chráněné krajinné oblasti (§ 44) ke kácení dřevin pro účely stavebního záměru (§ 8) k činnostem, které by mohly snížit nebo změnit krajinný ráz (§ 12) nástroje územního plánování 99 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení závazné stanovisko dle § 104 odst. 9 (nevydává se, když souhlas) souhlas (závazné stanovisko) pro stavby, které nejsou vodními díly, ale které mohou ovlivnit vodní poměry - § 17 Vodní zákon pozor, působnost stavebního úřadu v případě vodních děl (§ 55) ve všech procesech s výjimkou územního rozhodování vykonávají vodoprávní úřady jako speciální stavební úřady => speciální § 15 pro povolení vodních děl nástroje územního plánování 100 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení KÚ – k umístění a k provedení stacionárního zdroje uvedeného v příloze č. 2 kompenzační opatření Zákon o ochraně ovzduší (zejm. § 11) rozptylová studie podkladové akty v některých případech – srov. přílohu č. 2 OÚ (3. obec) – k umístění a k provedení malých stacionárních zdrojů MŽP ve vyjmenovaných případech nástroje územního plánování 101 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ závazná stanoviska územní řízení stavební řízení Lesní zákon Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní či atomový zákon atd. závazná stanoviska k procesům veřejného stavebního práva Zákon o odpadech nástroje územního plánování 102 13. prosince 2019 Dominik Židek •Vybraná „environmentální“ rozhodnutí F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 103 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí Zákon o ochraně přírody a krajiny územní řízení stavební řízení výjimka ze zákazů ve zvláště chráněných územích (§ 43) výjimky ze zákazů u památných stromů a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů (§ 56) nástroje územního plánování 104 13. prosince 2019 Dominik Židek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •Stav účinný od 1. 1. 2018 (druhové výjimky – ZOPK) • – samostatné rozhodnutí F:\DATA\grafika\spodek.gif ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ výjimka z druhové ochrany - § 56 zahájeno ŘÍZENÍ podle StZ objeven zvláště chráněný druh výjimka z druhové ochrany - § 56 závazné stanovisko ROZHODNUTÍ podle StZ VARIANTA 1 VARIANTA 2 „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Dominik Židek 105 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení povolení k nakládání s vodami (§ 8 – 13) povolení vodoprávního úřadu k některým činnostem podle § 14 VZ Vodní zákon pozor, působnost stavebního úřadu v případě vodních děl (§ 55) ve všech procesech s výjimkou územního rozhodování vykonávají vodoprávní úřady jako speciální stavební úřady => speciální § 15 pro povolení vodních děl nástroje územního plánování 106 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení povolení provozu stacionárního zdroje znečištění ovzduší uvedeného v příloze č. 2 Zákon o ochraně ovzduší nejpozději před kolaudačním souhlasem (rozhodnutím) Zákon o odpadech souhlas (rozhodnutí) k provozování zařízení k využívání, odstraňování, sběru nebo výkupu odpadů - § 14 nástroje územního plánování 107 13. prosince 2019 Dominik Židek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif územní řízení stavební řízení VARIANTA 1. - IPPC VARIANTA 2. - IPPC VARIANTA 3. - IPPC výkon stavebního povolení nelze bez IPPC! „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí Zákon o integrované prevenci – IPPC nástroje územního plánování 108 13. prosince 2019 Dominik Židek • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif „Environmentální“ správní akty s vazbou na procesy veřejného stavebního práva Vybraná „environmentální“ rozhodnutí územní řízení stavební řízení Lesní zákon Zákon o ochraně ZPF Obdobně i další složkové předpisy, např. horní či atomový zákon (zde § 9 odst. 1) atd. podkladová rozhodnutí k procesům veřejného stavebního práva nástroje územního plánování 109 13. prosince 2019 Dominik Židek •Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 110 13. prosince 2019 Dominik Židek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL stanovisko orgánu ZPF závazné stanovisko orgánu ZPF = souhlas s odnětím (§ 9 ZoZPF) v souhlasu vymezena orientačně výše odvodu nevyžaduje-li záměr povolení podle jiného právního předpisu, jehož závaznou součástí by se jinak souhlas stal, nebo nemá-li toto povolení formu rozhodnutí => souhlas JE rozhodnutím (§ 21 ZoZPF) nástroje územního plánování územní rozhodnutí stavební povolení realizace výše podle právního stavu ke dni územního rozhodnutí rozhodnutí o odvodu (§ 11 ZoZPF) Pozemky, které jsou součástí ZPF 111 13. prosince 2019 Dominik Židek F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif Ke specifikům vyjmutí pozemků ze ZPF a PUPFL stanovisko orgánu lesa (14 LZ) závazné stanovisko orgánu lesa (§ 14 LZ) rozhodnutí o odnětí (§ 16 LZ) závazné stanovisko orgánu lesa (§ 14 LZ) poplatek za odnětí (§ 17 LZ) nástroje územního plánování územní rozhodnutí stavební povolení realizace (§ 16 odst. 3 LZ) = odlesnění! Pozemky určené k plnění funkcí lesa 112 13. prosince 2019 Dominik Židek •Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek http://1gr.cz/fotky/idnes/16/063/cl6/WEB641dfc_profimedia_0107826391.jpg 113 •obnova kulturní památky (§ 14 odst. 1 ZSPP) –obnova = údržba, oprava, rekonstrukce, restaurování nebo jiná úprava kulturní památky (viz § 9 vyhlášky č. 66/1988 Sb.), nebo jejího prostředí –potřebné předem vyžádat si závazné stanovisko: •kulturní památka: obecní úřad obce s rozšířenou působností •národní kulturní památka: krajský úřad –před závazným stanoviskem: písemné vyjádření odborné organizace státní památkové péče (viz § 14 odst. 6 ZSPP) –přípustnost a stanovení základních podmínek ochrany –závazné stanovisko podkladem k územnímu rozhodnutí, stavebnímu povolení (i ve společném řízení) i v dalších řízení podle stavebního zákona (viz § 14 odst. 4 ZSPP) –v případě, kdy stačí ohlášení v procesech podle stavebního zákona: i zde je závazné stanovisko nutným podkladem (viz § 14 odst. 5 ZSPP) – F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon 114 •„Správní orgán musí při rozhodování na úseku památkové ochrany pečlivě vážit, zda omezení vlastnického práva, kterým je i závazné stanovení, jakým způsobem vlastník nemovitosti nacházející se na území památkové rezervace smí (či naopak nesmí) tuto nemovitost opravit, upravit či přebudovat, je proporcionální veřejnému zájmu na zachování památkové hodnoty dané lokality. Památková ochrana tedy nesmí volit extrémní řešení, nezohledňující v potřebné míře i jiné konkurující legitimní zájmy, práva či hodnoty a musí usilovat o co nejmenší omezení vlastnických práv dotčených vlastníků nemovitostí, která ještě vedou k dosažení cíle této ochrany.“ • •podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 13. 8. 2009, č. j. 7 As 43/2009 - 52 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon 115 •pro nemovitosti, které nejsou kulturní památkou, ale jsou v památkové rezervaci, v památkové zóně nebo v ochranném pásmu (viz výše nástroje plošné ochrany) a jedná se o zamýšlenou stavbu, změnu stavby, terénní úpravu, umístění nebo odstranění zařízení, odstranění stavby, či úpravu dřevin nebo udržovací práce •je nutné, aby si vlastník (správce, uživatel) •vyžádal závazné stanovisko obecního úřadu obce s rozšířenou působností (§ 14 odst. 2 ZSPP) není-li zde výjimka (viz výše § 6a, § 17 ZSPP) –před závazným stanoviskem: písemné vyjádření odborné organizace státní památkové péče (viz § 14 odst. 6 ZSPP) –přípustnost a stanovení základních podmínek ochrany –závazné stanovisko podkladem k územnímu rozhodnutí; stavebnímu povolení (i ve společném řízení) i v dalších řízení podle stavebního zákona (viz § 14 odst. 4 ZSPP) •pozor – potřebné i prodejnímu stánku, konstrukci a zařízení pro slavnostní výzdobu a osvětlení budov, jejichž umístění nepřesáhne 30 po sobě jdoucích dnů (Vánoce jsou tady, Vánoce jsou tady...) –v případě, kdy stačí ohlášení v procesech podle stavebního zákona: i zde je závazné stanovisko nutným podkladem (viz § 14 odst. 5 ZSPP) – • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon 116 •pro všechna výše uvedená závazná stanoviska platí: 1.jsou úkonem správního orgánu, jímž zpravidla nedochází k založení, změně, zrušení či závaznému určení povinností a nestanoví se jím žádné konkrétní povinnosti, které by účastník byl povinen respektovat = lze je možné přezkoumávat pouze v rámci přezkoumání finálního rozhodnutí, kterého jsou podkladem (územní rozhodnutí; stavební povolení...) 2.v případě ohlášení (viz výše - § 14 odst. 5 ZSPP), když toto není v souladu se závazným stanoviskem – pak rozhodne stavební úřad usnesením o provedení stavebního řízení, proti čemuž se nelze odvolat; právní mocí usnesení je zahájeno stavební řízení (srov. § 107 odst. 1 StZ) a dále platí výše uvedené 3.není-li však žádného aktu navazujícího na závazné stanovisko – je možno přezkoumat přímo toto závazné stanovisko, které se materiálně považuje za rozhodnutí (např. taková oprava kulturní památky, pro kterou není třeba žádný akt podle stavebního zákona) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon 117 • „Závěry orgánů státní památkové péče o tom, zda je provedení zamýšleného pomníku v daném místě z hlediska zájmů státní památkové péče přípustné či nikoliv, jsou věcí jejich správního uvážení, jež nelze nahradit uvážením soudním.“ • •„Výsledek veřejné soutěže na ztvárnění uměleckého díla není závazným podkladem pro vydání závazného stanoviska orgánem státní památkové péče ve smyslu § 14 odst. 2 ZSPP.“ • •podle rozsudku Krajského soudu v Hradci Králové ze dne 25. 10. 2005, č. j. 30 Ca 26/2005-37 F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Ochrana kulturních památek s vazbou na stavební zákon 118 •Závěr druhé části a otázky F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif dominik.zidek@law.muni.cz 119 13. prosince 2019 Dominik Židek •Vzorová situace •v podkroví nemovité kulturní památky (secesního domu) našel přirozené útočiště kriticky ohrožený druh živočicha – netopýr velký (Myotis myotis) – který však má na tuto kulturní památku neblahý vliv F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Střety zájmů v území prakticky! https://www.mpg.de/241580/zoom-1293011487.jpg http://cms.netnews.cz/files/images/355/img-2089-6.jpg 120 •Nutnost řešit vztah dvou „konkurujících“ si zájmů – zájem na ochraně kulturní památky x zájem na ochraně biotopu kriticky ohroženého druhu živočicha •§ 12 ZSPP – ohrožení kulturní památky •jedná se o kriticky ohrožený druh živočicha (§ 48 + § 50 odst. 2 ZOPK s vazbou na vyhlášku MŽP č. 395/1992 Sb.) •§ 50 odst. 3 ZOPK: v případě prokazatelné nezbytnosti v důsledku běžného obhospodařování nemovitostí nebo jiného majetku nebo z důvodů hygienických, ochrany veřejného zdraví a veřejné bezpečnosti anebo leteckého provozu (pozor – není zde zmíněna památková ochrana!), není nutno získat výjimku – viz dále => ale nutné předchozí stanovisko orgánu ochrany přírody ke způsobu a době zásahu (v tomto stanovisku orgán ochrany přírody může uložit náhradní ochranné opatření, například záchranný přenos živočichů): bude podkladem pro § 12 ZSPP –v praxi pro památkovou ochranu spíše výjimečně (problém s prokázání „prokazatelné nezbytnosti“) F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 121 Střety zájmů v území prakticky! •Když nebude dána prokazatelná nezbytnost (nemožnost aplikace § 50 odst. 3 ZOPK), je třeba získat výjimku podle § 56 ZOPK –pozor netopýr velký je také předmětem ochrany podle směrnice 92/43/EHS o ochraně přírodních stanovišť, volně žijících živočichů a planě rostoucích rostlin => aplikace § 56 odst. 1 druhá věta ZOPK •§ 56 odst. 2 ZOPK: důvody pro získání výjimky •výjimka může být vydána buď ve formě rozhodnutí nebo ve formě opatření obecné povahy nebo někdy i ve formě subordinační veřejnoprávní smlouvy •pozor u stavebních činností nově na § 56 odst. 6 a 7 ZOPK – pak závazné stanovisko (spíše výjimečné situace – diskuze) – viz následující slide •Výjimka pak závazným podkladem pro § 12 ZSPP •V tomto konkrétním případě by záleželo na stavu budovy. Došlo by pravděpodobně k nařízení vhodného zakrytí podkroví způsobilým materiálem pro ochranu kulturní památky i ochranu netopýra velkého (byl by stanoven způsob řešení i dozor při jeho provádění), případně nařízen záchranný přenos netopýra či jiné proporcionální řešení... • •=> vždy střety v území řešit s přihlédnutím k testu proporcionality mezi ochranou kulturní památky a ochranou jiného chráněného zájmu • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek 122 Střety zájmů v území prakticky! F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif •Stav účinný od 1. 1. 2018 (druhové výjimky – ZOPK) • – samostatné rozhodnutí F:\DATA\grafika\spodek.gif ÚZEMNÍ ŘÍZENÍ výjimka z druhové ochrany - § 56 zahájeno ŘÍZENÍ podle StZ objeven zvláště chráněný druh výjimka z druhové ochrany - § 56 závazné stanovisko ROZHODNUTÍ podle StZ VARIANTA 1 VARIANTA 2 123 13. prosince 2019 Dominik Židek Střety zájmů v území prakticky! • • • • • F:\DATA\grafika\pruh 5.gif F:\DATA\grafika\spodek.gif 13. prosince 2019 Dominik Židek Závěr https://www.redletterchristians.org/wp-content/uploads/2013/10/Not-Having-All-the-Answers.jpg dominik.zidek@law.muni.cz • • • • 124