Zvláštnostipozemko^äio vlastnid^aimváiií pozemků aúzemnesamospráv^^ Proč? Zjistili jsme, že na stát bylo evidováno i 620 613 nemovitostí, přičemž rozloha pozemků 1 922 601 hektarů představuje více než 24. % rozlohy celé České republiky. Zde: https://www.uzsvm.cz/prilohy/2020/05/15/Mapa%20majetku%20st%C3%A1tu.pdf Východiska • čl. 7 Ústavy: Stát dbá o šetrné využívání přírodních zdrojů a ochranu přírodního bohatství. • čl. 101 Ústavy: Územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. • čl. n Listiny: Každý má právo vlastnit majetek. Vlastnické právo všech vlastníků má stejný zákonný obsah a ochranu. • Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob; • zákon může také stanovit, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických osob se sídlem v České a Slovenské Federatívni Republice. MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 NS 28 Cdo 3725/2007: 3 Státní pozemky Výlučný majetek Pouze ve vlastnictví ČR Pozemky letiště Praha V ojens ké újezc y Nerostné bohatství Národní parky MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Nezcizitelný majetek Nelze zcizit Národní přírodní rezervace Potřebný majetek Neměl by se zcizit Nepotřebný majetek Předpokládá se zcizení Rezerva státní půdy Ochrana přírody § 23: (1) Na území národních parků nelze zcizit pozemky, které jsou ve vlastnictví státu. (2) Za zcizení podle odstavce 1 se nepovažují směny pozemků odůvodněné zájmy ochrany přírody. § 32: Lesy, lesní půdní fond, vodní toky, vodní plochy a nezastavěné pozemky na území národních přírodních rezervací, které jsou ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona ve státním vlastnictví, nelze zcizit. Tím nejsou dotčena práva fyzických a právnických osob podle předpisů o majetkové restituci. PÍ. ÚS 18/17: Vláda k příslušné části návrhu uvedla, že je legitimní zájem státu, aby pozemky v přírodě nejcennějších územích byly v jeho vlastnictví, protože tak lze nejlépe naplňovat veřejný zájem na ochraně přírody. Omezení zcizitelnosti pozemků na území národních parku považuje vláda za souladné s či. 11 odst. 3 a či. 35 odst. 3 Listiny. ... 121. Právní úprava vychází z předpokladu, že sledované cíle ochrany národních parků je možné dosáhnout nejlépe a nejefektivněji, budou-li pozemky na území národních parků ve vlastnictví státu, čímž bude sjednocen jejich management. Je nesporné, že břímě ochrany veřejného zájmu na zachování a rozvíjení přírody leží primárně na státu; proto je odpovědností zákonodárce, jakou regulaci zvolí ve vztahu k vlastnímu majetku na zvláště chráněném území.... K námitce znemožnění převodu pozemků na obce podle zákona č. 503/2012 Sb. lze uvést, že sám zákon obsahuje výjimky z převoditelnosti některých pozemků. Podstatné však je, že stát napadenou regulací omezuje pouze sám sebe a své vlastní vlastnické právo, nikoli obce a jejich hypotetické vlastnické právo, které by s nejistým výsledkem mohly nabýt v budoucnu- § 34. zákona č. 222/1999 Majetek na území újezdu, s výjimkou vneseného majetku, smí být jen ve vlastnictví státu. Způsob evidování nemovitostí na území újezdu a označování hranic újezdu 5 stanoví zvláštní právní předpis. zákon č. 69/2010 Sb., o vlastnictví letiště Praha-Ruzyně Letiště Praha-Ruzyně, jakož i veškeré nemovitosti k němu náležející, zejména územně vymezená a vhodným způsobem upravená plocha včetně souboru staveb a zařízení letiště, trvale určená ke vzletům a přistávání letadel a k pohybům letadel s tím souvisejícími), smí být jen ve vlastnictví České republiky (dále jen „stát"), anebo právnických osob se sídlem ve státě, v nichž má stát stoprocentní majetkovou účast (stoprocentní podíl)2). DZ: Privatizaci mezinárodního veřejného letiště Praha - Ruzyně dosud žádný zákon nezakazuje, což je podle názoru navrhovatelů v rozporu s veřejným zájmem, neboť letiště Praha - Ruzyně je majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti a i strategické zájmy České republiky jednoznačně hovoří pro zachování státního vlastnictví tohoto letiště. Z toho ostatně vycházel i zákon č. 54.4./2005 Sb., o výstavbě vzletové a přistávací dráhy 06R - 24.L letiště Praha Ruzyně, který tuto stavbu, jakož i všechny stavby, které budou v oblasti technické infrastruktury zajišťovat její provoz, prohlásil za věc veřejného zájmu. K potřebě zachování letiště Praha - Ruzyně ve státním vlastnictví se aktuálně jednoznačně vyslovil i ministr pro místní rozvoj Cyril Svoboda, který prohlásil: "Pražské letiště se nesmí prodat, protože to je zrada na zemi. Neboť kdo prodá letiště, prodává náš přístup do světa. Která země na světě si tváří v tvář možným krizím prodá letiště? Komukoliv, třeba do Saúdské Arábie? Abychom se potom ptali, kdybychom potřebovali třeba letecký humanitární most, zda nám to letiště někdo zavře, nebo nezavře? Aby český stát potupně klepal na dveře letiště? V žádném případě!" (Právo, 3. února 2009, str. 7). Jako vláda garantujeme nezcizitelnost Budějovického Budvaru, n. p., podniků Povodí a Lesů České republiky. - https://www.vlada.cz/cz/jednani-vlady/programove-prohlaseni/programove-prohlaseni-vlady-165960/ 5 Trendft) • věci nejsou předmětem vlastnictví • napr. Povrchové a podzemní vody nejsou předmětem vlastnictví a nejsou součástí ani příslušenstvím pozemku, na němž nebo pod nímž se vyskytují; práva k těmto vodám upravuje tento zákon. (§3 vodního zákona) • versus • Nerostné bohatství podle tohoto zákona tvoří ložiska vyhrazených nerostů. Nerostné bohatství na území ČR je ve vlastnictví ČR. (§ 5 horního zákona) • faktický rozdíl minimální: např. využívání je regulováno i zpoplatněno v obou případech MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 • KS v Hradci Králové (30 A 7/2016-53): „právo odebírat vodu ze své studny je totiž právem užívat předmět vlastnického práva (zde studnu) a požívat jeho plody a užitky a v tomto směru je zcela bez významu, že vody ve studních jsou dle vodního zákona podzemní vody (§ 2 odst. 2), které nejsou schopné být předmětem vlastnictví (§ 3 odst. 1). Brát ze studny vodu je však možné jen tehdy, když v ní dostatek vody je.... A právě v možnosti ovlivnění užívání studny, jakožto jedné ze složek vlastnického práva, je třeba spatřovat přímé dotčení vlastnického práva k ní." Trend(2):„etatizacea • návrh ústavního zákona na ochranu vody (STč. 1018) • čl. 5: Vodní díla jako vodní zdroje určené k hromadnému zásobování obyvatel pitnou vodou ve vlastnictví státu, územních samosprávných celkůnebo právnických osob (jimi ovládanými-pozn.) nelzezcizitve prospěch jiných osob. • čl. 6: Strategickou vodohospodářskou infrastrukturu pro veřejnou potřebu ve vlastnictví státu, územních samosprávných celků nebo právnických osob, které jsou státem nebo samosprávnými celky ovládány, nelzezcizitve prospěch jiných osob. • Podmiň ky pro výstavbu vodovodů a kanál izací pro veřej nou potřebu určují výhradně stát, územní samosprávné celky. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 https://www.psp.cz/sqw/text/tiskt.sqw?0=8&CT=lOl8&CTl=0 DZ: k čl. 5 Základem je omezení zcizitelnosti vodních děl ve prospěch soukromých vlastníků. Ti totiž neposkytují dostatečnou záruku dodržení výše uvedených zásad, především zajištění práva na vodu a udržitelnost vodních zdrojů pro zásobování obyvatelstva. Je nanejvýš správné usilovat o to, aby tato základní páteřní infrastruktura v oblasti vodního hospodářství nebyla do budoucna zcizena z vlastnictví státu a územních samosprávných celků. V opačném případě by taková změna mohla mít dalekosáhlé důsledky pro obyvatele České republiky (např. skokové zvýšení ceny vodného a stočného, event. riziko zhoršení dohledu při zajištění udržitelnosti této infrastruktury a související ochrany odběratelů), k čl. 6 Jak vyplývá z obr. 10, infrastruktura vodovodů a kanalizací pro veřejnou potřebu je z hlediska své majetkové hodnoty zhruba v 8,5 % případů v nekomunálním vlastnictví. Z tab. 10 a 11 je však patrné, že tato procentuální hodnota odpovídá zhruba 2.000 vlastníků vodovodů pro veřejnou potřebu a 1.000 vlastníků kanalizací pro veřejnou potřebu. Jedná se tedy o velice častý jev a velmi nevhodný model, který vede buď k více tarifům (cenám pro vodné a stočné) v jedné obci nebo k zákonitě nedostatečné tvorbě prostředků na obnovu u navazující infrastruktury při stejném tarifu a různých vlastnících v dané oblasti. Stěžejní je odstavec 2 tohoto článku, který má za cíl definitivně zabezpečit, aby veškerá nově budovaná infrastruktura vodovodů a kanalizací, sloužících veřejné potřebě, byla trvale a jednoznačně vlastněna neprivátními subjekty. Jde o zabránění přístupu privátně realizovat výstavbu tohoto majetku s následným setrváním ve vlastnictví soukromého investora. 7 Státjako vlastník • v minulosti privatizace a restituce • blokační ustanovení, resp. možnostzciziti nezcizitelné • např.§3odst. 4zákona o PÚ: Pozemky ve vlastnictví státu, jejichž původním vlastníkem byly církve, náboženské řády a kongregace, se do doby vydání rozhodnutí podle § n odst. 4 vedou a řeší odděleně od ostatní půdy ve vlastnictví státu. Tyto pozemky se nepoužijí na společná zařízení jako v případě půdy ve vlastnictví státu, lze však s nimi nakládat ve smyslu ustanovení § z. • § 32 ZOPK: Tím nejsou dotčena práva fyzických a právnických osob podle předpisů o majetkové restituci. • pozemky, které nebylo možné restituovat • zastavěné, pohřebiště, hřiště apod. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Podrobně: https://www.uzsvm.cz/prilohy/2020/05/i5/Mapa0/o20majetku0/o20st0/oC3°/oAitu.pdf 8 Postavení státu v soukromoprávních vztazích • I v případech, kdy stát vystupuje jako účastník soukromoprávních vztahů, který se řídí právními předpisy z oblasti soukromého práva, nelze jeho postavení bez dalšího ztotožňovat s postavením jednotlivce. V takových vztazích stát nedisponuje skutečně autonomnívůlí; jeho jednáníse řídí zákonem, i když stát zastupují z jeho pověření jiné subjekty. Při posuzování pozice státu v takových vztazích nelze proto cele abstrahovat od druhé dimenze státu, tj. té, v níž vykonává soud hlavní funkci, tedy státní moc. • NS 28 Cdo 3725/2007 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 9 Počet pozemků státu podle druhu pozemku (v ks) Výměra pozemků státu podle druhu pozemku (v ha) | 162 780 361977 | lesní pozemek 176 153 | vodní' plocha 1 78 721 163 387 | orná půda 1 36493 133 912 | travní porost | 61 929 99 033 | | zastavěná plocha 1 5 173 88 025 | | pozemky ve ZE* 1 58 204 40 572 | zahrada 1 2 628 3 395 | ovocný sad 1 1 913 2 678 | vinice 1 904 1 724 | chmelnice 1 413 * pozemky ve zjednodušené evidenci MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Podrobně: https://www.uzsvmxz/prilohy/2020/05/i5/Mapa%20majetku0/o20st0/oC3°/oAitu.pdf 10 Předkupní práva • předkupní právo k pozemkům ve vybraných zvláště chráněných územích a souvisejících s jeskyněmi: § 61 zákona o ochraně přírody • předkupní právo pro uskutečnění veřejně prospěšných staveb a opatření: § 101 stavebního zákona (viz již přednáška č. 3) • přednostní nabídka ke koupi u nemovitých národních kulturních památek • podrobněji přednáškač. 7 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 • § 61 ZOPK: • Česká republika má předkupní právo k nezastavěným pozemkům ležícím mimo zastavěná území obcí na území národních parků, národních přírodních rezervací, národních přírodních památek a pozemkům souvisejícím s jeskyněmi. • Ministerstvo životního prostředí podá neprodleně návrh na zápis předkupního práva do katastru nemovitostí. • srov. ale závěry NKÚ č. 318/23: MŽP nepodalo návrh na zápis předkupního práva státu do katastru nemovitostí k pozemkům na území NP • § 20 ZSPP: • Vlastník kulturní památky je povinen v případě zamýšleného prodeje (úplatného převodu vlastnictví) kulturní památky, j de-li o movitou kulturní památku nebo j de-li o národní kulturní památku, ji přednostně nabídnout ministerstvu kultury ke koupi (úplatnému nabytí do státního vlastnictví), s výjimkou prodeje mezi osobami blízkými nebo spoluvlastníky; je-li národní kulturní památkou pouze stavba, která není samostatnou věcí, vztahuje se právo státu na přednostní koupi na nemovitost, jíž je národní kulturní památka součástí. • Pl. ÚS18/17: • 129. Právní úprava předkupního práva podle zákona o ochraně přírody a krajiny odpovídá soukromoprávní úpravě obsažené v občanském zákoníku, která se na případný "odkup" pozemků státem podpůrně užije.... Vlastník pozemku tedy obdrží za pozemek stejnou cenu, bez ohledu na to, na koho jej nakonec úplatně převede. • 130. Ústavní soud uzavírá, že ani u právní úpravy § 61 odst. 1 a 2 zákona nedospěl k závěru o neústavnosti, neboť jí není omezeno vlastnictví jakožto ústavně chráněná hodnota, je jen stanovena nabídková povinnost vlastníka dotčeného pozemku vůči státu. Ostatně - obdobnou úpravu obsahovala řadu let i úprava dřívější. 11 Přehled Organizační složky státu ■ Příslušnost hospodařit státu ■ Jménem státu Státní podniky ých sobách Státní příspěvkové 1 1 Příslušnost organizace E 1 hospodařit státu Právo hospodařit s majetkem státu Vlastním jménem Neziskové Vlastním jménem Podnikání Vlastním jménem RSDCR, Správa jeskyní Povodí, Lesy ČR, Česká pošta MERO, Letiště Praha, ČEZ MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 https://www.mfcr.cz/cs/verejny-sektor/majetek-statu/majetkove-ucasti/2020/majetkove-ucasti-ministerstva-financi-ke-39657 12 94 % nemovitých věcí státu 600 000 i- 4 ^ Státní pozemkový úřad Lesy České republiky, s p. Úľad pro zastupovaní státu ve věcech majetkových {ÚZSVM) statni podniky povodí Ředitelství silnic a dálnic ČR Správa železniční dopravní cesty, s. o. Vojenské lesy a statky ČR, s. p. Ministerstvo obrany Agentura ochrany prírody a krajiny ČR Správa Krkonošského národního parku Správa Národního parku Šumava MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 Podrobně: https://www.uzsvm.cz/prilohy/2020/05/i5/Mapa0/o20majetku0/o20st0/oC3°/oAitu.pdf 13 Právní režimy • zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích • Hospodařenís majetkem statuse řídí tímto zákonem a působnosttohoto zákona nelze omezit nebo vyloučit dohodoustran, pokud zvláštní právní předpis, vyhlášená mezinárodnísmlouva, kterou je ČR vázána, nebo všeobecně uznávaná pravidla mezinárodního práva nestanoví jinak. • + zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu: blíže dále • + zákon č. 416/2009 Sb., o urychlenívýstavby: blíže přednáškač. 8 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 14 Zvláštnosti Nabývání Výkon vlastnického vlastnického práva práva MP705ZI< - přednáška č. 6 - podz ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^ m 2020 15 Evidence v KN Informace o pozemku DrLh pczemku: cstatrť p ocha EcLsedríparcely I VlflstnkL jiní oprávněni Vlastnická právo Podíl Česká repubľks. Příslušnost hospod arit s majetkem státu Podíl StáTipozerrkoyýúřad, Husirecká 1024/' la. Žižkov, 13-M0 ^raha 3 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Nakladaní s pozemky mezi státními subjekty • Nakládánís majetkem a jiné právníjednánímezi organizačními složkami navzájem se uskutečňuje zápisem. • prováděcí právní předpis: vyhláška č. 62/2001 Sb. • zajistí též podání návrhu na záznam do katastru nemovitostí • Vlastníkova služebnost: ]e-l i to účelnézejména pro další nakládánís majetkem, lze pozemek zatížit služebností ve prospěch jiného pozemku, s nímž je táž nebo jiná organizační složka příslušná hospodařit; to platí obdobně pro nemovitou věc, která nenísoučástí pozemku (§19 odst. 3 ZMČR). • prohlášení nebo zápis jsou písemností, na jejímž základě se provede vklad dokatastru nemovitostí. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 § 1257 OZ: (2) Vlastník může zatížit svůj pozemek služebností ve prospěch jiného svého pozemku. § I7e zákona o státním podniku: Podnik může převést právo hospodařit s věcí z majetku podniku na jiný podnik, potřebuje-li přejímající podnik takovou věc k provozování podnikatelské činnosti. Do příslušnosti hospodařit organizační složky státu nebo jiné státní organizace může podnik převést věc z majetku podniku, pokud organizační složka státu nebo jiná státní organizace potřebují takovou věc k plnění svých úkolů. 17 Opakování: záznam do katastru nemovitostí Přezkum MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 18 Nabývání pozemku • Při úplatném nabývání majetku lze cenu sjednat pouze do výše rovnající se ocenění tohoto majetku podle zvláštního právního předpisu17)a jde-l i o majetek nabývanýv zahraničí, pouze do výše, která je vdaném místě a čase obvyklá. Ve veřejném zájmu může Ministerstvo financí dát předchozísouhlas ke sjednání ceny vyšší. • dohoda o ceně neplatná v rozsahu rozdílu, o který sjednaná cena přípustnou výši překročila • odchylky: zákon č. 416/2009 Sb. (přednáška č. 8), č. 503/2012 Sb. (viz dále), č. 139/2002 Sb. (přednáška č. 10) • Bezúplatný převod hmotné nemovité věci, která se eviduje v katastru nemovitostí, s výjimkousilničního pozemku nabývaného z důvodu změny kategorie, jakož i bezúplatný převod práva stavby... ve prospěch státu vyžadují schváleníMinisterstvem financí. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 19 Nabývání pozemka (2) Obvyklá cena ■ Zj ištěná cena o N O m "f MORAVSKY PÍSEK: ZEMĚDĚLSKÝ HORNÍ CERMNA: ZEMĚDĚLSKÝ TURANY: ZEMĚDĚLSKY OTICE: VÝROBA OLOMOUC: STAVEBNÍ MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 20 Maximální ceny stanovené MF Nemovitosti (stavby. byty. nebytové prostory. pozemky a trvalé porosty), jejichž cena je plně nebo částečně hrazena ze státního rozpočtu, státního fondu, příspěvkově organizace zřízeně organizační složkou státu, státních finančních aktiv nebo z rezervního fondu organizační složky státu_ Pořad, číslo Způsob využití pozemku Zjištěná cena Kč/m2 1. dráha železniční 75,- 2 dálnice a rychlostní silnice a silnice I. třídy 100.- 3. silnice II. třídy a silnice III třídy 50.- 4. pozemek se stavbou protipovodňového opa třem 60,- 5. pozemek ve funkčním celku se stavbou protipovodňového opatřeni 30,- 6. pozemek pro ekologické ůčelv 10.- dnes: je-li cena zjištěná nižší než ceny v tabulce, platí ceny uvedené v tabulce jako maximální ceny. dříve: je zjištěná minimální cena těchto pozemků (uvedená v tabulce). ne: dle č. 77/1997 Sb. a č. 416/2009 Sb. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 21 Užívání cizích pozemků státem O • pouze tehdy, je-li toto užívání nebo požívání nezbytné pro zabezpečenívýkonujejich působnosti anebo činnosti, popřípadě pro řádné hospodařenís majetkem, s nímž jsou příslušné hospodařit, a bude-li trvat jen po dobu nezbytně nutnou. • nesmí úplata překročit nejvyšší možnou výši vyplývajícíz regulace cen, je-li uplatněna, a současně nesmí překročit výši, která je v daném místě a čase obvyklá • je-li v Brm max 83 Kč/m2 a obvyklé je 40 Kč/m2 - tj. za 40 Kč/m2 2. 2.1 Nájemné z pozemků veřejné infrastruktury, na kteiých není provozována podnikatelská činnost a slouží zejména jako občanské vybavení pro veřejnou správu, soudy, státní zastupitelství, policii, vězeňskou službu, pro ochranu obyvatelstva, pro sport, školy, předškolní a školská zařízení, pro kulturu, pro zdravotnictví a sociální služby. Maximální ceny platí pouze pro pronájmy ve veřejném zájmu, kdy je nájemné hrazeno ze státního rozpočtu, státního fondu, příspěvkové organizace zřízené organizační složkou státu, státních finančních aktiv nebo z rezervního fondu organizační složky státu, z rozpočtu kraje nebo obce MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 E 22 Zatížení pozemkuvěcnými právy • § 25: K hmotné věci nelze smlouvou zřídit předkupní ani zástavní právo a nelze sjednatvýhraduzpětné koupě. • § 25a: Právo stavby lze k pozemku smluvně zřídit pouze tehdy, není-li možné nebo účelnévztah k pozemku uspořádatse stavebníkem jinak. • § 26: Služebnost se sjednává za úplatu a pouze v takovém rozsahu, aby organizačnísložce nebránilave výkonujejíčinnosti. Hmotné nemovité věci lzev nezbytném rozsahu smluvně zatížit služebností pro • účely zřízení, provozu a údržby sítě technického vybavení • veřejně prospěšné sta vby, • služebností rozlivu • služebností stezky nebo cesty k zajištění přístupu vlastníka k jeho nemovité věci, může-li takový přístup jako nezbytnou cestu povolit soud, • jinak souhlas MF. MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 23 ÚMDPRO IMTUFtWAM STOU VE VĚCECH MAJE1IOTVCH NABiBKY PRO VEŘEJ MOST ELEKTPOMCKEAUKCE - KATEGORIE O Vše 590 Nemovité věd a družstevní byty 279 Družstevní pudily 3 Jednotky 10 Jiné objekty 4 Pozemky 2)1 Stavby 51 Movité veti 295 Audiovizuální a foto technika 12 Bezpečnost 1 NABÍDKA MAJETKU STÁTU JINÉ FOBMY PRODEJE* PRONÁJMY ' NABÍDKY PŘIPRAVOVANÉ NABÍDKY PRO VEŘEJNOST naslavit filtrováni a fazeni v SK\NA P.P.C. 59/1, C. 59/2, t. 60/1,t. 60/2, C. 61, C. 70/1, C. 70/2, C. 70/3 A C.71 fílStdv: Aukce vyhlášena (01. MJNC 12:00-02.12.202012:00: INFORMACE PRO VEŠEJNOST REGISTROVAT PfilHLÁSIT +1 NAGfDKV PRO STÁTNÍ IN5TIILKE Kategorie; Okres: Statni instituce: Aktualizováno; Konet prihlasovaní do aukce: Aktuální turu: Minimální níwýiení Ceny; Pozemky Mladá Boleslav Llrad pro zastupováni státu ve vetech majetkových I2.11JCI209J2 M.11J0QO2359 446000,001« 10 000,00 Kc MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 https://nabidkamajetku.cz/Home/Properties?ListType=all&Page=i&Order=Default&Orde rDesc=true&CategoryId=i3&DistrictId=o&Fulltext=&OrgId=&OrganizationId=o&Contact ZipCode=&PageSize=25&State=o 24 Převod vlastníckeho práva A. výběrové řízením smlouva B. veřejná dražba C. veřejná soutěž o nejvhodnější nabídku D. přímý prodej či směna • cena nej méně ve výši, která je vdaném místě a čase obvyklá • bezúplatně lze hmotnou věc převést pouze ve veřejném zájmu, anebo je-li bezúplatný převod hospodárnější • schvalování M F, ministerstvem kultury a MŽP-také § 44 ZMČR • výjimky: zástavem stavbami pro bydlení, silniční pozemky, malé pozemky MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 25 Přenechání poz^mkůdo užívání: specifika • důvody: • dočasně nepotřebuje k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v rámci své působnosti • účelnějšího nebo hospodárnějšího využití věci při zachování hlavního účelu • aby se neodůvodněně nesnižoval výnos z tohoto majetku (víz§h) • délka: • nejdéle 8 let pro jednoho uživatele • úplata: • nesmí být nájemné sjednáno v nižší částce, než která jako nejvyšší možné nájemné vyplývá z regulace cen, a není-li tato regulace uplatněna, sjedná se nejméně ve výši, která je vdaném místě a čase obvyklá • bezúplatné užívání lze sjednat jen s osobami, jejichž hlavním účelem není podnikání, a pouze k zajištění výkonu státní správy v přenesené působnosti anebo pro účely sociální, humanitární, požární ochrany, ochrany obyvatelstva ... MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 26 Opakování: státní podnik • Stát tedy byl vlastníkem lesních porostů, státní podnik však uvedená oprávnění, jež jinak přísluší vlastníku, vykonával, a to svým jménem.... žalobce jako státní podnik vykonávající právo hospodaření k lesům (s lesním národním majetkem) je aktivně věcně legitimován k uplatnění nároku na náhraduškody způsobenou imisemi na lesním půdním fondu a na lesních porostech, a to i proti státu, který škodu způsobil; i za stavu, kdy stát je vlastníkem lesů, nejde v případě jejich poškození státem o totožnost škůdce a poškozeného. • NS 25 Cdo 325/2002 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Odlišností při nakládání s pozemky státním pcnJnikem o o nabývat pouze věci, které potřebuje k provozování činnosti v předmětu jeho podnikání lze cenu sjednat podle zákona upravujícího ceny28) pouze do výše rovnající se ocenění této nemovité věci podle zákona upravujícího oceňování majetku • vyšší se souhlasem zakladatele nepotřebnou nemovitou věc =^>" P o rtá I ve ře j n é s p r á vy" za účelem informovanosti organizačních složek státu a jiných státních organizací o možnosti převzít takovou nemovitou věc ^> za cenu obvyklou ^> pak lze i na nestátní subjekt • přímým prodejem předem určenému nabyvateli sjedná cenu nejméně ve výši ceny obvyklé. MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 28 Tabulka 1.2.1 Vlastnické vztahy v leiiiJi ČR (ha,' Vlmniorvi Po ros Tni plocha (taj 1 Statni 1«? I4IÍ 9M 54.0? i LLP. ^________H 1 169 796 14.7 1 VLS UDis VI z iq ho lesy MŽP j narudni parky) ■■ krajke lesy (střední školy O.OT Gstztni 0.87 lesy MŽP 1 575 ~ 0.Ď6 Právnické osoby SS 521 Obecni a meiiskĚ lesy 4« 7« Lesy církevn i 3 r áboŽEnskych společnosti w» Lesní dmiscva a spo-lečnoso 3i asi 1,19 Lesy ve vlisinkcvi fyzických osob SŮJ 737 19.27 Osem (nezařazené) lesy CELKEM 100.00 Poinimki: Udc^v urejriéně v CQ-Iiute vythiz'i i ľJcií AeinicJi /icnpoůJůrskytJi ptánudnslufsnycíi v in^rjTidťfliiri d dttLOvěm ĹtnUu títfÚL Jc Jí. fí. 2ůif. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 lát http://eagri.cz/public/web/file/661268/Zprava_o_stavu_lesa_2019_WEB.pdf - s. 11 Rok 2019 stejně jako předchozí roky 2015-2018 přinesl další změnu v oblasti navracení lesních majetků církvím a náboženskými společnostem (zákon č. 4.28/2012 Sb., zákon o majetkovém vyrovnání s církvemi a náboženskými společnostmi a o změně některých zákonů), kterým narůstá porostní plocha a naopak u lesů spravovaných státním podnikem LČR tento podíl klesá. 29 Lesy ve vlastnictví státu • §4 LZ: Státní lesy nelze zcizit, pokud tento zákon nestanoví] inak. Zákaz zcizení státních lesů se nevztahuje na • směnu, prodej spoluvlastnického podílu státu • prodej odloučeného lesního pozemku • pozemky, kteréjsou vklíněné mezi lesnípozemkyjiných vlastníků než státu, nebojsouto samostatné lesní pozemky obklopené pozemky, které nejsou určeny k plnění funkcí lesa • zcizení ve veřejném zájmu • převod na obce, je-li spoluvlastníkem lesa • Právní jednání, kterým se nakládá se státními lesy, vyžaduje ke své platnosti předchozí souhlas Ministerstva zemědělství. • § 5 LZ: Nájem a podnájem státního lesa za účelem hospodařenív lese je zakázán. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 DZ: Návrh novely lesního zákona je předkládán v době, kdy jsou lesy na území České republiky postiženy mimořádně rozsáhlou kalamitou způsobenou klimatickými extrémy, zejména dlouhodobým suchem oslabujícím lesní porosty, které pak snadno podléhají napadení hmyzími škůdci. Pozměňovací návrh Zemědělského výboru (ST 408/3). 2. čtení: Výbor pro životní prostředí Poslanecké sněmovny projednal na své 19. schůzi návrh zákona a přijal pozměňovací návrhy týkající se zejména nemožnosti zcizení státních lesů nebo jen za podmínek zákonem uvedených a zpřesnění povinností odborného lesního hospodáře včetně sankce za neplnění těchto povinností. Tyto pozměňovací návrhy jsou v souladu s koncepcí předkladatele a přispějí ke zkvalitnění návrhu, a proto s nimi souhlasíme. Kom § 5 LZ (ASPI): Zejména lesy ve vlastnictví státu by měly být obhospodařovány veřejně prospěšným způsobem, tedy nikoliv jen s ohledem na podnikatelský výsledek. Proto je žádoucí, aby si stát prostřednictvím právnických osob, kterým je svěřeno nakládání se státními lesy, podržel větší kontrolu nad těmito lesy a nepronajímal je za účelem hospodaření. Negativní zkušenost s pronájmem státních lesů je z doby hospodářské krize v 30. letech minulého století v USA, kde jejich nájem sice přinesl státu užitek v podobě nájemného, ale současně též devastaci lesů. Náprava pak trvala několikanásobně delší dobu, než byla doba jejich pronájmu 30 Ani stát ovšem není všemocný. Přehlížení kůrovce se prodraží. Vlastníci lesů zaplatili pokuty za 7 milionů © 27. června 2019 1:00 K šíření škůdců přispívají i vlastníci lesů. Stát jim loni udělil pokuty za téměř sedm milionů korun. Největší více než třímilionovou pokutu dostaly Lesy ČR. Letos mají zaplatit dalších 500 tisíc. Podnik se soudí. ilustrační snímek | foto: Petr Topič. MAFRA MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Zhruba polovinu z loňských pravomocných pokut zaplatí stát sám sobě. Nejvyšší trest 3,5 milionu korun dostaly Lesy ČR za pochybení, zjištěná na podzim roku 2017 při kontrolách na šesti lesních správách: Bruntál, Jablunkov, Město Albrechtice, Jeseník, Šternberk a Rožnov pod Radhoštěm. Inspekce v protokolu například konstatovala, že Lesy ČR ohrozily životní prostředí v lesích, těžily stromy pozdě a pokračovaly v úmyslné těžbě místo toho, aby nedostatkové dělníky přesunuly do kritických oblastí. Zpráva kritizovala postup vedení v roce 2015 až 2017, kdy podniku šéfoval Daniel Szórád. Lesy ČR pokutu uhradily, ale brání se u soudu správní žalobou. „Nesouhlasíme s ní. Naprosto neodpovídá živelnému charakteru šíření kalamity, které se nedá jednoduše čelit. Je to exces v rozhodování inspekce," říká mluvčí Eva Jouklová. Lesy ČR dostaly letos v dubnu půlmiliónovou pokutu za nezpracování kůrovcového dřeva. Zdroj: https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/kurovec-pokuty-inspekce-zivotniho-prostredi.Ai90626_i7324.6_ekonomika_fih 31 Zvláštní nakládání s pozemkySPÚ POZEMKOVÝ ÚŘAD • organizačnísložka podřízena Ministerstvu zemědělství • A: výkon státní správy (mj. pozemkové úpravy) • B: vykonavatel majetkových práv zejména k pozemkům zemědělského půdního fondu a stavbám k vodohospodářským melioracím • převody v režimu zákona č. 503 nepodléhají schvalování • vytváří rezervu státní půdy • mj. i prioritní správce zemědělských pozemků: viz §i5odst. 3ZMČR MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 § 1 zákona o půdě: Zákon se vztahuje na a) půdu, která tvoří zemědělský půdní fond nebo do něj náleží, 1) a v rozsahu stanoveném tímto zákonem i na půdu, která tvoří lesní půdní fond,2) (dále jen "půda"), b) obytné budovy, hospodářské budovy a jiné stavby, patřící k původní zemědělské usedlosti, včetně zastavěných pozemků, c) obytné a hospodářské budovy a stavby, sloužící zemědělské a lesní výrobě nebo s ní souvisejícímu vodnímu hospodářství, včetně zastavěných pozemků, d) jiný zemědělský majetek uvedený v § 20. § 15 ZMČR: (3) Pozemky, které jsou majetkem podle odstavce 1 a zároveň tvoří zemědělský půdní fond, příslušná organizační složka přednostně nabídne Státnímu pozemkovému úřadu; to neplatí v případě pozemků tvořících jeden funkční celek s obytnými a hospodářskými budovami a jinými stavbami, které neslouží zemědělské a lesní výrobě nebo s ní souvisejícímu vodnímu hospodářství. Nepřijme- li Státní pozemkový úřad nabídku do 30 dnů od jejího doručení, platí, že nemá o nabízené pozemky zájem a k pozdější akceptaci nabídky se nepřihlíží. Příslušná organizační složka dále postupuje v souladu s odstavcem 2. 32 Zvláštnosti pří nakládání s pozemky SPÚ • tyto pozemky nelze převést: • zemědělské pozemky, na jejichž vydání bylo uplatněno právo podle j i něho právního předpisu a o jejichž vydání nebylo dosud rozhodnuto • zemědělské pozemky nebo jejich části určené k zastavění veřejně prospěšnými stavbami nebo stavbami dopravní infastruktury nebo těmito stavbami již zastavěné • zemědělské pozemky určené k řešení podle § 2 zákona o pozemkových úpravách, u kterých je v katastru nemovitostí vyznačena poznámka o zahájení pozemkových úprav, • zemědělské pozemky v národních přírodních památkách, národních přírodních rezervacích a na územích národních parků • zemědělské pozemky v přírodních rezervacích a v přírodních památkách, s výjimkouzemědělských pozemků, k jejichž zcizení vydalo souhlas MŽP • pozemkytvořící rezervustátních pozemků podle § 3 odst.i písm.b) MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 33 Rezerva státní půdy(§ 3 zákona o SPÚ) • SPÚ vytváří a spravuje rezervu státních pozemků, která zahrnuje pozemky, s nimižjeSPÚ, a která slouží k • (A) výkonu působnosti Státního pozemkového úřadu a • (B) uskutečnění rozvojových programů státu schválených vládou. • Vytvoření a zachování potřebného rozsahu a složení rezervy zajišťuje SPÚ zejména směnou a koupí. • odlišnost od ZMČR: Směna a koupě pozemků se uskutečňují nejvýše za cenu obvyklou. • výměra části rezervy „A" nesmí klesnout pod 50 000 ha (dnes cca 130 000 ha) MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Dle: https://www.spucr.cz/statni-pozemkovy-urad/povinne-zverejnovane-inf ormace/ekonomika/maj etek K 25.5.2020 vedl SPÚ v účetnictví majetek státu s příslušností hospodařit pro SPÚ v tomto složení: • Pozemky: 4.75 4.39 Výměra: 131120 hektarů • Budovy: 4.324. • Odvodňovací kanály+ČS :io • Odvodňovací kanály: 18660 • Čerpací stanice: 274 • Nádrže: 28 • Vodohospodářské stavby celkem: 18972 34 Vymezení nádrže v Generel u územíchráněnýchpro Vymezení územní Vymezení nádržejako \i a- " akumulaci povrchových vod rezervyvÚP Studiestavbv veřejněprospěšnéstavby Vydaní územního rozhodnuti Výstavba vodní nádrže I I I I I I Příprava stavby ío°7 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 2025 2026 2027 2028 2029 2030 i—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1—1 tPozemek může být převeden na cizí subjekty, ačkoliv je pravdě podobná jeho potřeba pro rozvojový program státu. Pozemek v rezervě A Pozemekpřeveden z rezervy Pozemekvyloučen z převodu A do rezervy B na základě také dle §6 Pozemekpřeveden z rezervy Nevyužité pozemky podnětu Ústředního B na stavebníka. převedeny stavebníkem zpět správního úřadu n , , v_ na ÚFad: do rezervyA' Pozemekpřeveden zpetdo Právní režim pozemku rezervy A, neboť nenítřeba pro stavbu nádrže. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Podrobněji: Hanák In: HANÁK; Tkáčiková. Zákon o Státním pozemkovém úřadu: komentář. Praha: Wolters Kluwer, 2020. 35 2013 až 2019: počtypřevedených pozemku I Převody na obce a kraje (§ 7) I Převody na VVI aVŠ l Převody na vlastníka sousedního pozemku (§ io/§ 11) I Převody na vlastníky stave b (§1 od) l Převody na zah rádkáře (§ 1 o b/ §1 o odst. 3) l Úplatné převody na obce (§10) Veřejná nabídka (§12) l Veřejná soutěž (§13) l Trvalý porost MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 36 20i7až 2019: počtypřevedených pozemku l Převody na obce a kraje (§ 7) l Převody na VVI a VŠ I Převody na vlastníka sousedního pozemku (§ io/§ 11) I Převody na vlastníky staveb (§ 1 od) I Převody na zahrádkáře (§iob/§ioodst. 3) I Úplatné převody na obce (§ 10) I Veřejná nabídka (§12) I Veřejná soutěž (§13) I Trvalý porost MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 37 BezúplatnépřevocfySPÚmaobceakraje • jsou-li určeny k zástavě ní veřej ně prospěšnou stavbou • v zastavěném území nebo v zastavitelné ploše určené k realizaci veřejné zeleně nebo k realizaci veřejně prospěšných opatření anebo již k těmto účelům využité • zastavěné stavbami, které jsou nemovitostmi ve vlastnictví obce • silniční pozemky pod místními komunikacemi nebo pod účelovými komunikacemi, s nimiž je příslušný hospodařit, pokud tato obec uvedené komunikace vlastní • silničnípomocné pozemky a pozemky tvořícísilničníochrannépásmo MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 38 BezúplatnépřevocfySPÚ:naobceakraje(2) • pozemek nenaplnil, nebo neplní účel převodu (např. veřejně prospěšná stavba se nerealizovala) • A: povinnost pozemek převést zpět za stejných podmínek, za jakých byl na obec (kraj) převeden • B - nelze-l i: je obec povinna poskytnout SPÚ finanční náhradu ve výši ceny pozemku zjištěné podle cenového předpisu platného ke dni uzavřenísmlouvy, podle které byl pozemek obci převeden, a podle současného způsobu využití pozemku MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Úplatné převody SPÚ: nárokové • § 9 výčet možných nabyvatelů; prioritou je obvyklá cena • pořadí, je-li o pozemek více zájemců 1. zemědělské pozemky v zahrádkových a chatových osadách 2. pozemky, na kterých je stavba, resp. sousedící pozemky ve funkčním celku s ní (je-li vlastník stavby uživatelem; ne vždy nárok) 3. pozemek se zřízeným trvalým porostem 4. pozemky k výstavbě a zřízení veřej ní zeleně obcí (a v její prospěch) 5. „průmyslové zóny"schválené vládou ve prospěch kraje MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 § 10c: Pokud o převod zemědělského pozemku požádají současně osoby uvedené v § 10 odst. 1 až 5, v § 10a nebo v § 10b, uspokojí se nejprve žadatel podle § 10b a poté postupně žadatel podle § 10 odst. 3 a A, žadatel podle § 10 odst. 5, žadatel podle § 10a a nakonec obec nebo kraj. 40 41 Úplatné převody SPÚ: nenárokové Pozor na graf1. • na základě veřejné nabídky • v zásadě zjištěná cena • ve veřejné soutěži o nej vhodnější nabídku • nebyl-li o pozemek zájem ve veřejné nabídce • nejméně za cenu obvyklou • předkupní právo: do zaplacení, resp. nyníalespoň 5 let v minulosti i zástavní právo v případě splátek kupní ceny (do novely č. 229/2019 Sb.) MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 42 Vlastní užívání pozemku • SPÚ může nemovité věci, s nimiž je příslušný hospodařit, přenechatdo užívání nebo požívání jiným osobám. • Jde-li o nemovité věci podle §1 zákona č. 229/1991 Sb., o půdě, § 27 zákona č. 219/2000 Sb. (tj. dočasná nepotřebnost- pozn.), se nepoužije. • Roční nájemné za požívání pozemků v příslušnosti hospodařeníSPÚ, které tvoří zemědělský půdní fond nebo do něj náleží, činí 2,2 % z ceny pozemku, pokud se SPÚ s nájemcem nedohodnoujinak. • dle§27ZMČR: MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 43 Opakování: zápisy do katastru nemovitostí Vklad Záznam • změna vlastníka • věcná práva • správní rozhodnutí • není změna vlastníka • tzv. práva odvozená od vlastnického práva • faktický úkon MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 44 44 45 Přehled MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Informace o pozemku Parcelní číslo: 334* Obec: Opava [505927].«" Katastrální území: Vlaštovičkv [7836091 Číslo LV: 175 Výměra [m ]: 26737 Typ parcely: Parcela katastru nemovitostí Mapový list: DKM Určení výměry: Ze souřadnic v S-JTSK Způsob využití: silnice Druh pozemku: ostatní plocha Jarkovi Sousední parcely Vlastníci, jiní oprávnění Vlastnické právo Podíl Moravskoslezský kraj, 28. října 2771/117, Moravská Ostrava, 70200 Ostrava Hospodaření se svěřeným majetkem kraje Podíl Správa silnic Moravskoslezského kraje, příspěvková organizace, Úprková 795/1, Přívoz, 70200 Ostrava MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Charakteristika • Obec je veřejnoprávní korporací, má vlastní majetek. Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající (§ 2 zákona o obcích) • Stát mručí za hospodaření a závazky obce, pokud tento závazek nepřevezme smluvně (§ 38 odst. 5 zákona o obcích) • historický kontext: právní předpisy vytvářející majetkovou základnu • č. 172/1991 Sb., o přechodu některých věcí z majetku ČR do vlastnictví obcí • č. 157/2000 Sb., o přechodu věcí, práva závazků z majetku ČR do majetku krajů • současné prameny: • zákon č. 128/2000 Sb., o obcích • zákon č. 129/2000 Sb., o krajích • zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 NS 28 Cdo 3297/2008 48 Hospodaření obce §38 zákona o obcích; §17zákona o krajích; §35zákona o Praze • Majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti. • Obecje povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. • Porušením (výše uvedených-pozn.) povinností není takové nakládánís majetkem obce, které sleduje jiný důležitý zájem obce, který je řádně odůvodněn. • důležité ustanovení v případě nabývání vlastnického práva k pozemkům • S nepotřebným majetkem obec naloží způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy, pokud tento zákon nestanoví jinak. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 49 Proces: bežná osoba Rozhodnutío záměru Zápis do katastru nemovitostí MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Vyjednávání: cena Oranžově jsou znázorněny právem formalizovane kroky 50 Proces: územne samosprávny celek Rozhodnutío záměru Zveřejnění záměru 1-1 Uskutečnění právního jednání -> Zverejnení v registrusmluv (obce III. typu) —> Zápis do katastru nemovitostí MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Oranžově jsou znázorněny právem formalizovane kroky Červené orámovaní znázorňuje neplatnost v případě porušení - § 41 K neplatnosti právního jednání z důvodů stanovených v odstavci 2 (schválení záměru příslušným orgánem) a § 39 odst. 1 a 2 (zveřejnění záměru + odůvodnění ceny) přihlédne soud i bez návrhu. S nepotřebným majetkem obec naloží způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy, pokud tento zákon nestanoví jinak. 51 Specifické podmínky: zveřejnění záměru • Záměr obce prodat, směnit, darovat, pronajmout, propachtovat nebo vypůjčit hmotnou nemovitou věc nebo právo stavby anebo je přenechat jako výprosu a záměr obce smluvně zřídit právo stavby k pozemku ve vlastnictví obce obec zveřejní po dobu nejméněis dnů před rozhodnutím v příslušném orgánu obce vyvěšením na úřední desce obecního úřadu, aby se k němu mohli zájemci vyjádřit a předložit své nabídky. • Nemovitá věc se v záměru označí údaji podle zvláštního zákona platnými ke dni zveřejněnízáměru. • Pokud obec záměr nezveřejníme právní jednání neplatné. MP705Zk - přednáška č. 6 - podzim 2020 • Záměr může obec též zveřejnit způsobem v místě obvyklým. • Obce: Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem bytů nebo hrobových míst anebo o pronájem, pacht nebo výpůjčku majetku obce na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem, pacht, výprosu nebo výpůjčku právnické osobě zřízené nebo založené obcí nebo právnické osobě, kterou obec ovládá. • Kraj: Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem bytů, dále jde-li o pronájem, pacht anebo výpůjčku majetku kraje na dobu kratší než 90 dnů nebo jde-li o pronájem, pacht, výprosu nebo výpůjčku právnické osobě, jejímž zřizovatelem nebo zakladatelem je kraj anebo kterou kraj ovládá, nebo jde-li o pronájem silničního nebo silničního pomocného pozemku v souvislosti se zvláštním užíváním silnic podle zvláštního zákona. • Praha: Ustanovení odstavce 1 se nepoužije, jde-li o pronájem bytů nebo hrobových míst anebo o pronájem, pacht nebo výpůjčku majetku hlavního města Prahy na dobu kratší než 30 dnů nebo jde-li o pronájem, pacht, výprosu nebo výpůjčku právnické osobě, jejímž zřizovatelem nebo zakladatelem je hlavní město Praha nebo městská část anebo kterou hlavní město Praha nebo městská část ovládá. 52 Judikatura Účelem § 39 odst. i zákona o obcích je především navenek projevit vůli obce ohledně zamýšlené (zákonem vypočtené) dispozice s jejím majetkem, informovato níobčany, umožnitjim veřejnou kontroluhospodařenís majetkem obce; jde o to, aby příslušné úkony probíhaly transparentně, aby se o nich občané předem avčas dozvěděli, aby mohli upozornitna hrozící pochybení či nesprávné hospodařeníobce a případně aby měli možnost sami vstoupitdo tzv. nabídkového řízení jako zájemci. • NS 26 Cdo 4198/2011 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 53 Najdi dva rozdíly MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 NS 30 Cdo 1250/2009 • Takové (řádné) identifikaci nemovitého předmětu - vzhledem k tomu, že v § 39 odst. 1 zákona o obcích je stran označení údajů odkazováno na zákon č. 34.4./1992 Sb., o katastru nemovitostí České republiky (katastrální zákon), ve znění pozdějších předpisů - bude nepochybně učiněno zadost např. s využitím odkazu na geometrický plán obsahující oddělenou část pozemku z původního (kmenového) pozemku anebo (což bude v dané fázi zřejmě nejčastější) označením (celého) pozemku podle údajů katastru nemovitostí s dostatečně určitým a srozumitelným (popisným) vyjádřením části, která má být z dosud takto v katastru nemovitostí evidovaného pozemku oddělena a má se následně stát samostatným předmětem občanskoprávní dispozice (např. "část pozemku p.č. XY v k.ú. XY o výměře 1000 m2", "část pozemku p.č. XY v k.ú. XY v rozsahu stávajícího oplocení části uvedeného pozemku", "část pozemku p.č. XY v k.ú. XY podél budovy XY o délce XY m a šíři XY m" atd.). • Pokud totiž z objektivního hlediska nebude seznatelné, k jakému předmětu se vlastně záměr vztahuje, bude tím současně objektivně vyloučena možnost potencionálních zájemců se k předmětu záměru relevantně vyjádřit a případně předložit své nabídky. Není přitom žádných pochyb o tom, že u prodeje části pozemku sehrává v motivaci zájemců důležitou roli výměra k prodeji nabízeného pozemku, která spoluurčuje jeho cenu, a která buď sama o sobě anebo zpravidla ve spojení s dalšími okolnostmi (druh pozemku, jeho poloha a využitelnost atd.) ovlivňuje vytváření (ze strany projevivších se zájemců) reálného zájmu o jeho koupi. Pokud ovšem v záměru absentuje 54 jakýkoliv formulačně interpretovatelný údaj o zamýšleném rozsahu prodávané části pozemku, nemohou se logicky žádní zájemci k takovému záměru relevantně vyjádřit a předložit své nabídky. Z toho tedy plyne, že zveřejnění záměru "o prodeji části pozemku p.č XYv katastrálním území XY" • , neodpovídá dikci § 39 odst. 1 zákona o obcích a tudíž nenaplňuje předpoklad pro právní perfekci následně učiněného majetkoprávního úkonu obce. Specifické podmínky (2): cena Při úplatném převodu majetku se cena sjednává zpravidla ve výši, která je v daném místě a čase obvyklá, nejde-li o cenu regulovanoustátem. • Odchylkaod ceny obvyklé musí být zdůvodněna, jde-li o cenu nižší než obvyklou. • Není-li odchylka od ceny obvyklé zdůvodněna, je právní jednání neplatné. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Již dříve dovoženo soudy: • NS 28 Cdo 3950/2010 • Smlouva o úplatném převod obecního majetku za cenu podstatně nižší, než je cena v místě a čase obvyklá, bez náležitého zdůvodnění této odchylky, svým obsahem odporuje zákonu (§ 39 odst. 2 zákona o obcích) a je proto podle § 39 OZ 1964. neplatná. • kupní cena nemovitostí byla sjednána s kupujícím částkou 2,000.000,- Kč, bez ohledu na obvyklou cenu prodávaných nemovitostí, jež byla řádově vyšší (15,000.000,- Kč). 55 Odůvodn&ií nižší ceny • ...obec se nicméně může v rámci své autonomie vůle v mantinelech stanovených v §38 a§ 39 0bZř rozhodnout, že pozemek prodá i za cenu nižší než obsaženou v nejvyšší nabídce reagující na zveřej něný záměr, pokud má za to, že to je v jejím zájmu, např. v situaci, kdyjednaz nabídeksice neobsahuje nejvyšší cenu, ale např. obsahuje pro obec a její občany prospěšnější využití majetku. Takový postup je rovněž v souladu s § 2 odst. 2 ObZř, dle kterého obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů; při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. V takovém případě by ovšem bylo nutné tento postup obce odůvodnit. • NSS 4 As 223/2015-43 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 56 Specifické podmínky (3): schválení orgánem • Právní jednání, která vyžadují schválenízastupitelstva obce, popřípadě rady obce, jsou bez tohoto schválení neplatná. • viz §85 ai 02 zákona o obcích Podmiňuje-li tento zákon platnost právního jednáníobce předchozím zveřejněním, schválením nebo souhlasem, opatří se listina o tomto právním jednání doložkou, jíž bude potvrzeno, že tyto podmínky jsou splněny. • Je-// listina touto doložkou obcí opatřena, má se za to, že povinnost předchozího zveřejnění, schválení nebo souhlasu byla splněna: viz např. ve vkladovém řízení. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 57 Ukázka doložky VII . Doložka dle § 41 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecni zřízeni), ve zněni pozdějších předpisů Záměr prodat nemovitosti, popsané ? či. I. této kupni smlouvy, byl zveřejněn zákonem stanoveným způsobem od 4.11.2016. Prodej nemovitosti, popsaných v čl. I. této kupni smlouvy, a podmínky převodu byly schváleny usnesením Zastupitelstva Městské části Brno-střed č. ZMČ/2020/15/17 ze dne 16.9.2020. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 NS 26 Cdo 4198/2011 Zákon o obcích nestanoví žádnou lhůtu, v níž by po zveřejnění záměru (jeho sejmutí) měl být předmětný právní úkon učiněn.... Aby však byl naplněn účel požadavku publikace záměru obce, musí být časová kontinuita mezi zveřejněním záměru a realizací zamýšleného právního úkonu (dispozice s majetkem obce) zachována.... Bude záležet na individuálním posouzení všech konkrétních okolností, zejména zda se podstatným způsobem nezměnily podmínky, za nichž došlo ke zveřejnění záměru.... Uplynuly-li však mezi zveřejněním záměru (jeho sejmutím z úřední desky) a projednáním tohoto záměru v orgánech obce více než dva roky, jde o dobu obecně nepřijatelnou. 58 Judikatura • V případě, že obec zveřejní záměr prodat pozemek, přičemž následně jeho zastupitelstvo schválí uzavření kupní smlouvy o prodeji jen části předmětného pozemku, je mezi záměrem a usnesením zastupitelstva věcný nesoulad, což vede k absolutní neplatnosti kupní smlouvy o prodeji (geometrickým plánem oddělené) části obecního pozemku. • NS 30 Cdo 1262/2016 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 59 Uskutečnění právního jednání Jak vyplývá z rozhodovací praxe Ústavního soudu, starosta obce nemůže sám vytvářet vůli obce, to přísluší výhrádně zastupitelstvu obce či radě obce. Pokud však již vůle obce v zásadních bodech vytvořena byla, je starosta oprávněn jednat v intencích takto vytvořené vůle. • I.ÚS2574/T4 MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 60 číslo smlouvy / č.j. M) Datum uzavřeni smlouvy (od - do) (i) Textové označení smlouvy ID Podepisující osoba Podrobné vyhledávání Datum zveřejněni (od ■ do) ID smlouvy Název publikujícího subjektu l'l Název smluvní strany Dat. schránka publikujícího subjektu Dat. schránka smluvní strany IČO publikujícího subjektu Adresa publikuj ícího subjektu (i) IČO smluvní strany |i) Adresa smluvní strany MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 https://smlouvy.gov.cz/ 61 Specifické podmínky (4): zveřejnění v registru zákon č. 340/2015 Sb. • Smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, nabývá účinnosti nejdříve dnem uveřejnění. • § 5 odst. 2: osoba uvedená v §2 odst. 1 nebo smluvní strana smlouvy zašle smlouvu správci registru smluv k uveřejnění prostřednictvím registru smluv bez zbytečného odkladu, nejpozději však do 30 dnů od uzavření smlouvy. • Nebyla-li smlouva, na niž se vztahuje povinnost uveřejnění prostřednictvím registru smluv, uveřejněna prostřednictvím registru smi uv ani do tří měsíců ode dne, kdy byla uzavřena, platí, že je zrušena od počátku. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 62 Působnost zákona Povinnost • Česká republika, • územní samosprávný celek • státní příspěvková organizace, • příspěvková organizace územního samosprávného celku, • státní podnik • právnická osoba, v níž má stát nebo územní samosprávný celek sám nebo s jinými územními samosprávnými celky většinovou majetkovou účast Výjimky • smlouvy, jestliže výše hodnoty jejího předmětu je 50 000 Kč bez DPH nebo nižší • smlouvy, jejíž alespoň jednou smluvní stranou je obec, která nevykonává rozšířenou působnost, příspěvková organizace touto obcí zřízená nebo právnická osoba, v níž má taková obec sama nebo s jinými takovými obcemi většinovou účast MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Pozor: výjimkou sice je a) smlouvu vzniklou v rámci právního jednání s fyzickou osobou, která jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti; ale to neplatí, jde-li o převod vlastnického práva osoby uvedené v § 2 odst. 1 k hmotné nemovité věci, 63 Opakovaní Rozhodnutío záměru 5. i. 2020 veřejném záměru 6.1. 2020 Uskutečnění právního jednání -> Zveřejnění v registrusmluv Návrh na vklad právadoKN -> Zápis do KN 8. 3- 2020 9. 3- 2020 ^| 11.3.2020 3.4- 2020 ■ MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 Oranžově jsou znázorněny právem formalizovane kroky; červeně znázorněná neplatnost 64 Účast obcevdrazbe Usnesení, jímž zastupitelstvo obce nebo rada obce rozhodly o nabytí věci v dražbě, ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku nebo o jejím nabytí jiným obdobným způsobem, se až do ukončení dražby, veřejné soutěže o nejvhodnější nabídku nebo jiného obdobného postupu nezpřístupňují podle tohoto zákona ani neposkytují podle jiného právního předpisu Do dražby stadionu jdeme, odhlasovaly si Drnovice. Zaplatí maximálně 3,5 milionu 93.2016 R □ □ Drnovice - Shodli se takřka jednomyslně. Drnovice se pokusí získat v dražbě tamní fotbalový stadion. Středečnímu rozhodnutí předcházela dvě několikahodinová pracovní jednání a prohlídka. Dwovičti zastupitelé ve středu odhlasovali účast obce v dražbě místního fotbalového stadionu. Foto: DENÍK/Alena Orytovo MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 https: //vyškovsky, denik. cz/tema/drazba - fotbalového - stadionu - v- drnovicich.html 65 Pozemky státu k těžbě nerostného bohatství • Subjektu, kterému byl stanoven dobývací prostor, který se nachází na pozemku ve vlastnictví státu, vzniká právo, abys ním byla uzavřena dohoda o pronájmu pozemku na dobu předpokládaného dobývání ložiska nebo kupní smlouvu o prodeji pozemku. • Subjekt, kterému bylo vydáno oprávnění k hornické činnosti, má přednost před ostatními zájemci o pronájem nebo prodej pozemku ve vlastnictví státu, který se nachází ve stanoveném chráněném ložiskovém území. • ale: musí být žádost doložena souhlasným stanoviskem obce, na jejímž katastrálním území se pozemek nachází. MP705ZI< - přednáška č. 6 - podzim 2020 66 67