Katedra správní vědy a správního práva 1 Magisterské studium VII. semestr MP719Z Správní právo II Přednáška č. 1 5.10.2020 Přednášející: doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. Obsah přednášky: I. Úvod do studia předmětu. II. Pojem a význam funkčního pojetí veřejné správy. Veřejná správa jako systém. III. Formy realizace (činnosti) veřejné správy – úvod: Přehled hlavních forem činnosti veřejné správy. Členění forem realizace; včetně hlediska právní závaznosti, právních důsledků a hlediska procesního. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 2 I. Úvod do studia předmětu Správní právo II obsahově navazuje na Správní právo I (6.semestr) - jež je zaměřeno zejména na organizační stránku veřejné správy. /“statická stránka“/.  Správní právo II : obsahem = problematika činnosti veřejné správy, resp. funkční pojetí veřejné správy /“dynamická stránka“/. Vedle funkcí, metod a forem působení veřejné správy zahrnuje problematiku právních záruk ve veřejné správě, správně právní odpovědnosti, správního trestání a veřejné služby. (Viz - Program přednášek) 3 Připomenutí: Systém správního práva (jako výsledek dlouhého vývoje) = vnitřní členění i vzájemná provázanost: SP Organizační + SP Hmotné + SP Procesní V obecných a zvláštních V obecné a zvláštních ustanoveních. Úpravách. (+ průřezově) SP trestní (= má úpravu organizační, hmotnou i procesní). ----------------------------------------------------------------------- Pozn. Takto nutno utřídit si znalosti (vytvořit si „mapu“). Úvod do studia předmětu. 4  Z pedagogického hlediska (pro účely pochopení): ve svém souhrnu právní úprava obecných znaků a náležitostí organizace a činnosti veřejné správy v předmětech Správní právo I a Správní právo II představují tzv. obecnou část správního práva,  Přičemž:. úprava organizace a činnosti v jednotlivých odvětvích veřejné správy tvoří zvláštní část správního práva. + procesní část správního práva (někde řazena do obecné části). ---------------------------------------------------------------------------------------- Pozn. 1 : Zvláštní část bude vyučována v rámci Správního práva III, včetně procesních specifik příslušných odvětví). Pozn.2 : ze Správního práva I, II a III - souborná zkouška – VIII. semestr ). 5 II. Pojem a význam funkčního pojetí veřejné správy.  Veřejná správa („VS“) naplňuje své poslání (účely) skrze svou činnost. (viz cíle a úkoly veřejné správy – 3.přednáška)  Spojení organizační (formální) a funkční (materiální) stránky vytváří ucelený obraz veřejné správy, jež představuje komplexní společenský systém.  Takto veřejnou správu zkoumá jiná disciplína – Správní věda.  ----------------------------------------------------------------------------- Exkurz: pojem „Systémový přístup“. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 6 SPRÁVNÍ PRÁVO tuto složitost a propojenost VS odráží – vytváří rovněž SYSTÉM (předpisů norem).  V předpisech správního práva upravujících výkon správy na jednotlivých úsecích – propojení všech částí správního práva.  Jednotlivé právní předpisy různě propojeny – na základě struktury správního práva, a požadavku ucelenosti úpravy.  + vztahy na jiná odvětví; specificky s ústavním právem.  V rámci jednotlivých předpisů zařazeny normy upravující organizační strukturu, vztahy k jiným správním orgánům, okruh působnosti, pravomoc a činnost jednotlivých správních orgánů, záruky legality při výkonu veřejné správy, a také povinnosti a oprávnění dotčených osob („veřejná subjektivní práva“) v příslušné oblasti, otázky odpovědnosti za porušení povinností (správní trestání), a dále procesní postupy při výkonu veřejné správy. (srov. např. stavební zákon, živnostenský zákon, …) Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 7 Nebo také z.č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 8 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 9 Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 10 11 12 13 III. Znaky a formy realizace (činnosti) veřejné správy: Těžištěm činnosti VS = realizace obsahu norem správního práva hmotného, upravujícího práva a povinnosti adresátů působení VS. Děje se tak prostřednictvím, resp.na základě norem organizačních (kompetenčních) a procesních. Rozmanitost úkolů veřejné správy – zakládá potřebu využití více forem činnosti. Veřejná správa uplatňuje ( v našich podmínkách a tradici) zejména: - veřejnoprávní formy realizace – tj. vrchnostenské, autoritativní působení, mocenská ochrana, - využívá však také soukromoprávních forem („fiskálních“), + poskytuje veřejné služby. 14 Znaky a specifika: U realizace činnosti VS je vždy přítomna vyšší míra vázanosti zákonem, a jednání ve veřejném zájmu – na rozdíl od subjektů soukromého práva. (VP korporace, včetně ÚSC – někde „mezi“), + určen procesní postup, založena odpovědnost za výkon či nečinnost, včetně odp. za újmu, a TP. Obsah, rozsah a poměr forem – určován cíli a úkoly veřejné správy, odrážejícími veřejné zájmy, zprostředkovaně promítnutými do právní úpravy. Formovány tzv. správní politikou. 15 Základní pojmy spojené s realizací (činnosti) veřejné správy:  Pravomoc správního orgánu (= co je oprávněn činit vůči komu, čemu), Tj. - souhrn právních prostředků správního orgánu („SO“).  Působnost správního orgánu ( = v jakých věcech, vztazích, území = věcná, územní). Pozn.: V procesním právu – otázka „příslušnosti“ SO. Dány zákonem (princip legality). Nedokonalost či mezera – řešeny v rámci kompetenčních sporů. Pravomoc VS uplatňována vždy prostřednictvím konkrétního subjektu – SO, a také konkrétních osob. Katedra správní vědy a správního práva Znaky a formy realizace (činnosti) veřejné správy Rozlišujeme formy činnosti: - právní, s přímými právními důsledky (účinky) hmotněprávními (tj. do právní pozice adresátů), - pro ně jsou závazné, a event. vynutitelné. - tzv. „neprávní“ formy, bez uvedených důsledků. Přesto významné a nezbytné (organizační, materiálně technické – obslužné, doplňkové). Právní základ je u nich obecnější. Slouží naplnění účelu pravomoci SO. - Další členění: dle věcného hlediska, resp. spravovaných oblastí správy: - (tradiční: politicko – správní, hospodářsko ekonomická, kulturní a sociální, + nověji ekologická), - nebo konkrétněji odvětví (školství, zdravotnictví, doprava, katastr,…)17 Formy realizace veřejné správy Členění forem realizace veřejné správy: A. Vnější ( = vůči adresátům VS): 1. Jednostranné: a) Správní akty: - normativní (abstraktní), - individuální (konkrétní), - smíšené - opatření obecné povahy, b) faktické úkony, resp. bezprostřední zákroky. 2. Dvou či vícestranné - Veřejnoprávní smlouvy. IV. Formy realizace veřejné správy Vedle uvedených vnějších forem existují také B. vnitřní (interní) formy: - interní normativní akty ( akty řízení, interní instrukce, metodické pokyny, apod.), - interní individuální akty (individuální služební akty, individuální pokyny, apod.). Jde o řídící, hierarchické vztahy mezi jednotlivými stupni správních orgánů, resp. uvnitř správních orgánů, a vůči takto podřízeným subjektům jsou závazné. Nejsou závazné navenek – vůči adresátům působení veřejné správy. ------------------------------------------------------------------------------------------------ Vnější + vnitřní právní formy realizace činnosti SO formy = celostní pohled na působení SO a celé VS. Toť vše pro dnešek. Příště: I. Podmínky výkonu pravomoci správních orgánů. Vztah k veřejným subjektivním právům. Veřejná správa a veřejné povinnosti. II. Legalita a další principy (základní zásady) činnosti veřejné správy. Děkuji za pozornost…. Katedra správní vědy a správního práva 20