Pojistné právo v praxi Seminář č. 2 Příklady k semináři prof. JUDr. Markéty Selucké, Ph.D. 1) Paní Leu navštívila dne 4. 11. 2020 u ní doma usměvavá paní Karla, která ji přesvědčila o tom, že by si měla nechat zkontrolovat pojistnou smlouvu, jelikož došlo k změnám v zákonech. Paní Lea souhlasila a nechala si smlouvu zkontrolovat, místo kontroly ji však Karla nabídla novou „mnohem výhodnější“ smlouvu, která začne platit za dva měsíce. Paní Lea si druhý den vše rozmyslela a chtěla by smlouvu zrušit, může? Má nějaký vliv to, že v obci platí zákaz podomního prodeje a nabízení služeb? 2) Pan Milan V. měl dnes dopoledne telefonát. Volající se představil jako zaměstnanec Asociace pojišťoven ČR a nabídl mu audit všech jeho pojistných smluv, tedy analýzu pojištění s případnými úpravami. Domluvil si s ním schůzku na druhý den a navíc mu nabídl láhev vína jako bonus za dobrou platební morálku. Posuďte daný případ a rozeberte možné nástrahy. 3) Paní Marika S. uzavřela dne 29. 10. 2020 individuální cestovní pojištění pro území Evropy. Pojistná smlouva nabývá účinnosti dne 5. 11. 2020 a je účinné od 5. 11. 2020 do 4. 11. 2021. Pojistná suma již byla uhrazena. Pojištění bylo uzavřené přes internet s Českou pojišťovnou. Paní Marika však dne 6. 11. 2020 zjistila, že je smlouva pro ni nevýhodná, jelikož stejně nikam nevycestuje a tudíž nepotřebuje pojištění. Poraďte paní Marice, co má nyní dělat. 4) Paní Jana Rausová si koupila nový vůz v autobazaru. Asi za týden od koupě ji volal prodejce společnosti Alianz s tím, že od autobazaru ví, že si koupila nové auto a zda nemá zájem o pojištění proti odcizení vozidla. Paní Jana Nejprve namítala, že bydlí na vesnici a tam se přece nekrade, nicméně následně ji prodejce zahrnul statistikou, dle které každý den dojde k odcizení 8 vozidel a nejvíce se krade v Libereckém kraji, kde paní Jana bydlí. Paní Jana tedy nelenila a ihned přes telefon uzavřela smlouvu a dle pokynů prodejce okamžitě provedla platbu. Paní Jana večer radostně přišla domů za svým manželem, ten jí však vynadal, jak mohla něco takového uzavřít a zda vůbec ví, jaké jsou výjimky z pojištění. Paní Jana nevěděla. Manžel ji přikázal smlouvu okamžitě zrušit. Poraďte paní Janě, co má nyní dělat. 5) Cestovatelé pan Zikmund a pan Hanzelka se rozhodli v létě 2020 pro dovolenou u moře (zájezd se měl konat v srpnu 2020). Zájezd objednali skrze cestovní agenturu přes internet s tím, že následně jim volala zástupkyně agentury, že vše prověří a pošle jim dokumenty do e-mailu. Natěšení na dovolenou otevřeli e-mail a zjistili, že ve faktuře je uvedeno též pojištění za cenu 899 Kč osoba/pobyt. Pánové zavolali na agenturu, kde jim bylo řečeno, že to nabízí ke všem cestám a zvlášť nyní v době Covidové pojištění nadmíru doporučují, jelikož jeden nikdy neví a je lepší dát 899 Kč, než platit plné storno. Pánové se tedy rozhodli uzavřít smlouvu o zájezdu i s pojištěním. Co se však nestalo, vysněná destinace zavřela turistům své brány a zájezd byl zrušen. Cestovní agentura zaslala pánům voucher v hodnotě zájezdu, nicméně bez ceny pojištění, které prý propadlo. Posuďte danou situaci.