ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ INFORMACÍ O ŽIVOTNÍM PROSTŘEDÍ Ilona Jančářová 2020 PRAMENY MEZINÁRODNÍHO PRÁVA Aarhuská úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k ochraně ve věcech životního prostředí (1998 Aarhus) Sdělení MZV č. 124/2004 Sb.m.s. Protokol o integrovaném registru úniků a přenosů znečišťujících látek (PRTR) (Kijev 2003) PRAMENY PRÁVA EU  Směrnice č. 2003/4/EC o přístupu veřejnosti k informacím o životním prostředí  Nařízení 166/2006/ES, kterým se zřizuje evropský registr úniků a přenosů znečišťujících látek  Směrnice 2007/2/ES o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE) ÚSTAVNÍ ZÁKLADY - LZPS Čl. 17 odst. 1  Svoboda projevu a právo na informace jsou zaručeny Čl. 17 odst. 4  ….právo vyhledávat a šířit informace lze omezit zákonem, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví a mravnosti Čl. 17 dost. 5  Státní orgány a orgány územní samosprávy jsou povinny přiměřeným způsobem poskytovat informace o své činnosti.  Podmínky a provedení stanoví zákon ÚSTAVNÍ ZÁKLADY  Čl. 35 odst. 2 „Každý má právo na včasné a úplné informace o stavu životního prostředí a přírodních zdrojů“  Čl. 41 odst. 1 „Práv uvedených mj. v čl.35 Listiny je možno se domáhat pouze v mezích zákonů, které tato ustanovení provádějí“. PRAMENY PRÁVNÍ ÚPRAVY Vše v platném znění:  Z.č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí  Z.č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím  Z.č. 89/1995 Sb., o státní statistické službě  Z.č. 239/2000 Sb., o integrovaném záchranném systému  zvláštní předpisy VZTAHY MEZI PŘEDPISY  Zákon č. 106/1999 Sb. se nevztahuje na poskytování informací, pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací.  Zákon č. 123/1998 Sb. se nevztahuje na zpřístupňování statistických informací VZTAHY MEZI PŘEDPISY  123/1998 Sb., 106/1999 Sb.  lex specialis x lex generalis  Podle kterého zákona budou informace poskytnuty, musí posoudit sám povinný subjekt bez ohledu na formální označení žádosti. Jestliže shledá, že danou informaci nelze považovat za informaci o životním prostředí, musí ještě posoudit svou případnou povinnost ji poskytnout podle zákona 106/1999 Sb.. Není tak možné, aby byla žádost bez dalšího zamítnuta s tím, že se vyžadovaná informace netýká životního prostředí.  Určující pro postup při vyřizování konkrétní žádosti je povaha požadované informace, konkrétně zda je možné ji podřadit pod definici informace o životním prostředí podle zákona 123/1998 Sb.. ZÁKON č. 123/1998 Sb. Zpřístupňování informací: a) aktivní – bez žádosti b) pasivní – na žádost http://www.portal.gov.cz (Portál veřejné správy ČR) – portál informací o ŽP (http://infozp.env.cz) – Meziinformační sytém MŽ (http://mis.cenia.cz) Aktivní zpřístupňování informací  Zpráva o stavu životního prostředí  zvláštní právní úprava (EIA, IPPC, prevence závažných havárií, územní plánování aj.)  další dokumenty (§ 10a) Pasivní zpřístupňování informací  Informace o životním prostředí (§ 2 )  Subjekty povinné zpřístupnit informace o životním prostředí (§ 2 písm.b)  Subjekty oprávněné žádat informace (žadatel) každý Povinné subjekty  Správní úřady a jiné organizační složky státu, tj. orgány moci výkonné a soudní (např. krajský úřad, Česká inspekce životního prostředí aj.), ale nikoli orgány moci zákonodárné, jejich podřízené organizační složky (např. AOPK, Správa NP) a někdejší státní rozpočtové organizace (např. Správa úložišť radioaktivních odpadů).  Orgány územních samosprávných celků (tj. obecní úřad, starosta, zastupitelstvo aj.)  Právnické nebo fyzické osoby, které na základě zvláštních právních předpisů vykonávají v oblasti veřejné správy působnost vztahující se k životnímu prostředí (jde např. o stráž přírody, mysliveckou stráž, rybářskou stráž nebo lesní stráž, ale může jít též o soudní exekutory vykonávající rozhodnutí ve věci ochrany životního prostředí).  Tzv. pověřené osoby; kterými mohou být  právnické osoby založené, zřízené, řízené nebo pověřené výše uvedenými subjekty (jde např. o příspěvkové organizace - školy, muzea, nemocnice; nebo státní fondy - např. Státní fond životního prostředí),  fyzické osoby poskytující služby, které mají vliv na životní prostředí, pověřené k této činnosti výše uvedenými subjekty (zejm. držitelé autorizace dle § 19 zákona EIA nebo o osoby oprávněné k nakládání s odpady dle zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech). Způsob zpřístupňování  jakákoliv technicky proveditelná forma  přímé nahlížení do písemností nebo jiných souborů informací  pořizování výpisů, opisů nebo kopií žadatelem v prostorách povinných subjektů Forma žádosti:  ústně  písemně  telefonicky  elektronicky  faxem nebo jinou technicky proveditelnou formou  výzva k upřesnění žádosti (žádost je nesrozumitelná, příliš obecně formulovaná, telefonická, kterou nelze neprodleně vyřídit apod.) Forma zpřístupnění informace 1. volba žadatele 2. jiná forma s ohledem na splnění účelu žádosti a její optimální využití žadatelem 3. bližší podmínky zpřístupnění (§ 10) Lhůta pro zpřístupnění informace:  bez zbytečného odkladu  do 30 dnů od obdržení žádosti  do 60 dnů prodloužená lhůta Zpoplatnění zpřístupnění info  Možnost žádat úhradu ve výši, která nesmí přesáhnout náklady spojené s pořízením kopií, opatřením technických nosičů dat a s odesláním informací žadateli (§ 10/3)  Veřejně přístupné sazebníky úhrad Způsoby vyřízení žádosti a) zpřístupnění informace b) sdělení, že povinná osoba požadovanou informaci nemá a ani nemá povinnost ji mít, případně postoupení žádosti příslušné osobě c) výzva k upřesnění žádosti d) odepření požadované informace zpřístupnit e) žádná reakce Odepření přístupu k informacím  Obligatorní (§ 8)  Fakultativní (zpřístupnění informace může být odmítnuto) Jen ze zákonem stanovených důvodů! Opravné prostředky Žádost rozhodnutí o odepření odvolání přezkum správního rozhodnutí podle SŘS Opravné prostředky Žádost žádná reakce fikce zamítavého rozhodnutí odvolání přezkum správního rozhodnutí podle SŘS JUDIKATURA  Nálezy ÚS č. 95/2000 Sb. a č. 143/2002 Sb. ÚS (sp. zn. I. ÚS 512/02).  Nález ÚS sp. zn. I. ÚS 260/06  NSS ze dne 17. 12. 2014, čj. 1 As 189/2014-50)  Nález ÚS, sp. zn. Pl. ÚS 17/95, usnesení ÚS, sp. zn. I. ÚS 282/97  Usnesení ÚS, sp. zn. II. ÚS 42/05  Rozsudek Městského soudu v Praze ze dne 27.04.2007, čj. 9 Ca 270/2004-39  Rozsudek Krajského soudu v Ostravě ze dne 24. 11. 2005, čj. 22 Ca 442/2003-30  NSS ze dne 21. 12. 2005, č.j. 5 As 47/2004-36  NSS ze dne 6. 10. 2009, č.j. 2 Ans 4/2009-93 a další