1 Úvod do předmětu Vnitřní správa se zvláštním zaměřením na shromažďování občanů BZ505Zk Vybrané otázky správního práva a veřejné správy 1. přednáška 8. 10. 2021 Petr Havlan 2 Úvod do předmětu * prezentace k přednáškám budou vkládány do ISu a IO * byla založena interaktivní osnova * forma (způsob) zkoušky: * 1) ústní zkouška - při ní si student losuje 2 otázky s tím, že když jedna je hodnocena neuspěl, neuspěl v rámci celé zkoušky * 2) pokud si to vyžádá epidemická situace: písemná distanční zkouška, která bude sestávat z jedné otevřené („odpovídací“) otázky a pěti otázek testových s volbou jednoho ze čtyř řešení; podrobnosti ke zkoušce (přihlašování, vyplňování, hodnocení) budou uvedeny v interaktivní osnově v ISu * tematické okruhy ke zkoušce byly vloženy do ISu a IO [USEMAP] Osnova přednášky a její cíl qvnitřní správa * pojem * struktura * organizace qprávo shromažďovací * • •Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit a v tom podstatném přiblížit pojem vnitřní správy, její strukturu a organizaci, jakož i blíže představit správu při výkonu práva shromažďovacího. * MU, Právnická fakulta, Katedra správní vědy a správního práva 3 4 Vnitřní správa - pojem * „tradiční“ odvětví (úsek) veřejné správy (dříve správa policejní), původně zahrnující veškerou správní činnost státu, kromě správy finanční, správy vojenské, správy zahraniční a správy justiční * postupně (zejména v období liberálního právního státu) se z tohoto odvětví vydělovala nová specializovaná odvětví (úseky) státní správy (např. správa zdravotnictví, správa školství, správa dopravy či později bezpečnostní správa) * lze vymezit negativně (ve vztahu ke „zbylé“ veřejné správě) či pozitivně (z hlediska obsahu – viz dále) [USEMAP] Vnitřní správa – struktura * Zabezpečení osobního stavu obyvatelstva * jméno a příjmení, matriky (z.č.301/2000 Sb.) * evidence obyvatel (z.č.133/2000 Sb.) * občanské průkazy a cestovní doklady (z.č.328/1999 Sb. /od 1.2.2022 z.č.269/2021 Sb./ a z.č.329/1999 Sb.) * cizinecké (z.č.326/1999 Sb.) a azylové právo (z.č.325/1999 Sb.) * státní občanství (z.č.186/2013 Sb.) 5 [USEMAP] Vnitřní správa – struktura * Ochrana osobních údajů * z.č.110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů + GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, které představuje nový právní rámec ochrany osobních údajů v evropském prostoru /od 25. května 2018 přímo stanovuje pravidla pro zpracování osobních údajů, včetně práv subjektů údajů - fyzických osob/) * * Archivnictví, spisová služba, vidimace a legalizace * z.č.499/2004 Sb., o archivnictví a spisové službě, a z.č.21/2006 Sb., o ověřování shody opisu nebo kopie s listinou a o ověřování pravosti podpisu (zákon o ověřování) * * Územní členění státu, státní symboly a sčítání lidu * z.č. 51/2020 Sb. , z.č. 3/1993 Sb. a z.č. 332/2020 Sb. – * Právo shromažďovací * (právo sdružovací) * občanský zákoník * 6 [USEMAP] [USEMAP] Organizace vnitřní správy (státní správa) * Ministerstvo vnitra (ústřední orgán státní správy) * z.č.2/1969 Sb. * Orgány kraje * Orgány obcí (všech typů) * Celní správa * Policie České republiky * … 7 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Právo shromažďovací * výkon tohoto práva slouží k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a k účasti na řešení veřejných záležitostí * zák. č. 84/1990 Sb., o právu shromažďovacím * čl. 19 Listiny základních práv a svobod * čl. 19/2 LZPS: „Toto právo lze omezit zákonem v případech shromáždění na veřejných místech, jde-li o opatření v demokratické společnosti nezbytná pro ochranu práv a svobod druhých, ochranu veřejného pořádku, zdraví, mravnosti, majetku nebo pro bezpečnost státu. Shromáždění však nesmí být podmíněno povolením orgánu veřejné správy.“ * čl. 11 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základních svobod 8 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Právo shromažďovací (§ 1) * každý má právo pokojně se shromažďovat (odst. 1) * výkon tohoto práva slouží občanům k využívání svobody projevu a dalších ústavních práv a svobod, k výměně informací a názorů a k účasti na řešení veřejných a jiných společných záležitostí vyjádřením postojů a stanovisek (odst. 2) * za shromáždění ve smyslu tohoto zákona se považují též pouliční průvody a manifestace (odst. 3) 9 [USEMAP] Výkon působnosti ve věcech práva shromažďovacího (§ 2) * přenesená působnost * obecní úřad, v jehož územním obvodu se má shromáždění konat, * pověřený obecní úřad, přesahuje-li místo konání shromáždění územní obvod obecního úřadu * krajský úřad, pokud místo konání shromáždění přesahuje správní obvod pověřeného obecního úřadu * Ministerstvo vnitra, pokud místo konání shromáždění přesahuje hranice kraje * zákon užívá legislativní zkratky "úřad" 10 [USEMAP] Oznamovací princip (§ 4) * realizace shromažďovacího práva je založena na oznamovacím principu * nepodléhá tak předchozímu povolení * v některých případech zákon nepředepisuje ani tuto povinnost (shromáždění členů právnických osob, náboženská shromáždění apod.) * rada obce může nařízením určit místa, kde lze konat shromáždění bez oznámení včetně stanovení doby, kdy se taková shromáždění konat nesmějí 11 [USEMAP] Svolání shromáždění (§ 3 a násl.) * oznámení podává „svolavatel“ shromáždění * „svolavatelem“ může být občan starší 18 let nebo právnická osoba se sídlem na území ČR anebo skupina osob * oznámení se podává v písemné formě tak, aby bylo doručeno nejméně 5 dní předem (v odůvodněných případech může „úřad“ přijmout oznámení i v kratší lhůtě) * v oznámení musí být uveden zejména účel shromáždění, den, místo a doba zahájení, předpokládaný počet účastníků, identifikace svolavatele atd. • * 12 [USEMAP] [USEMAP] Činnost „úřadu“ * nemá-li oznámení všechny náležitosti, úřad svolavatele neprodleně vyzve k opravě či doplnění * neodstraní-li svolavatel vady oznámení ve stanovené lhůtě anebo se nejedná o shromáždění podle zákona o právu shromažďovacím, úřad oznámení usnesením bez zbytečného odkladu odloží (o odvolání musí být rozhodnuto do 3 dnů) * úřad posoudí oznámené shromáždění z pohledu zachování veřejného pořádku, bezpečnosti místa a účastníků, ale také účelu, který nesmí být protiprávní či protiústavní * * 13 Zákaz/rozpuštění shromáždění * směřuje-li shromáždění k výzvě popírat nebo omezovat osobní, politická nebo jiná práva občanů pro jejich národnost, pohlaví, rasu, původ, politické nebo jiné smýšlení, náboženské vyznání a sociální postavení nebo k rozněcování nenávisti a nesnášenlivosti * a z těchto důvodů by účel shromáždění směřoval k výzvě dopouštět se násilí nebo hrubé neslušnosti či jinak porušovat ústavu a zákony * o zákazu musí být rozhodnuto bezodkladně, nejpozději však do 3 dnů od okamžiku, kdy bylo doručeno oznámení * proti rozpuštění shromáždění může svolavatel nebo účastník shromáždění podat do 15 dnů žalobu * * * * * 14 [USEMAP] [USEMAP] Místa vyloučená z „realizace“ shromažďovacího práva * zakázána jsou shromáždění v blízkosti budov Parlamentu České republiky * specifikace míst je provedena v příloze zákona * do 31.10.2016 byl zákaz stanoven „v okruhu 100 m od budov zákonodárných sborů nebo od míst, kde tyto sbory jednají“ 15 [USEMAP] [USEMAP] Povinnosti svolavatele (§ 6) * poskytnout úřadu na jeho žádost součinnost nezbytnou k zajištění řádného průběhu shromáždění, zejména plnit pokyny úřadu a Policie České republiky a splnit povinnosti stanovené zvláštními právními předpisy * zajistit potřebný počet způsobilých pořadatelů starších 18 let * být přítomen na jím oznámeném shromáždění a řídit průběh shromáždění tak, aby se podstatně neodchylovalo od účelu shromáždění uvedeného v oznámení * dávat závazné pokyny pořadatelům 16 [USEMAP] Povinnosti svolavatele * dbát o pokojný průběh shromáždění a činit opatření, aby nebyl narušován * shromáždění ukončit * nepodaří-li se svolavateli při narušení pokojného průběhu shromáždění zjednat nápravu, požádá bez zbytečného odkladu o potřebnou pomoc úřad nebo Policii České republiky a vlastními prostředky vyzve účastníky k obnovení pokojného průběhu shromáždění * může tak učinit též, jestliže se účastníci po ukončení shromáždění pokojně nerozejdou. – * 17 [USEMAP] Povinnosti účastníků shromáždění (§ 7) * dbát pokynů svolavatele a pořadatelů a zdržet se všeho, co by narušilo řádný a pokojný průběh shromáždění * po ukončení shromáždění se pokojně rozejít * je-li shromáždění rozpuštěno, neprodleně opustit místo shromáždění; v rozchodu jim nesmí být žádným způsobem bráněno * účastníci shromáždění nesmějí mít u sebe střelné zbraně, výbušniny nebo pyrotechnické výrobky, jakož i jiné předměty, jimiž lze ublížit na zdraví, lze-li z okolností nebo z chování účastníků usuzovat, že mají být užity k násilí nebo pohrůžce násilím * účastníci shromáždění nesmějí mít obličej zakrytý způsobem ztěžujícím nebo znemožňujícím jejich identifikaci 18 [USEMAP] Působnost příslušného úřadu (§ 8) * úřad může s ohledem na místní podmínky nebo na veřejný pořádek navrhnout svolavateli, aby se shromáždění konalo na jiném místě nebo v jinou dobu * v nezbytných případech pro účely ochrany veřejného pořádku nebo práv a svobod jiných může úřad rozhodnutím stanovit podmínky konání shromáždění * zástupce úřadu (popř. příslušník Policie ČR) může v místě shromáždění udílet pokyny sloužící k zajištění účelu shromáždění, k odstranění rozporů při střetu práv více svolavatelů, včetně pokynu k úpravě místa konání shromáždění, nebo při střetu různých práv a k ochraně veřejného pořádku, zdraví a majetku * případný zásah do práva na svobodu shromažďování nebo jiného práva musí šetřit jeho podstatu a nepřekročit nezbytnou míru k dosažení účelu sledovaného zákonem * * 19 [USEMAP] [USEMAP] Konání zakázaného shromáždění (§ 12) * výzva zástupce úřadu k neprodlenému ukončení shromáždění * zástupce úřadu může shromáždění rozpustit, jestliže nastaly okolnosti, které by odůvodnily jeho zákaz, nebo je-li zakázáno ze zákona (platí i pro shromáždění, která se neoznamují) * shromáždění může být rozpuštěno, jestliže se lze důvodně domnívat, že jeho účastníci při něm páchají trestné činy, pokud se účastníci neřídí rozhodnutím úřadu nebo nebyly splněny povinnosti účastníků shromáždění a nápravu se nepodařilo zjednat jiným způsobem * rozpuštění je zásahem na místě; shromáždění rozpouští zástupce úřadu výzvou svolavateli, aby shromáždění ukončil; pokud svolavatel neučiní účinná opatření, aby se účastníci pokojně rozešli, zejména je nevyzve k rozchodu, sdělí zástupce úřadu účastníkům, že shromáždění je rozpuštěno, a vyzve je, aby se pokojně rozešli 20 [USEMAP] [USEMAP] Přestupky (§ 14) * fyzických osob * přestupky svolavatele (odst. 3), účastníka (odst. 2) i „kolemjdoucího“ či odpůrce shromáždění (odst. 1) * pokuta až do výše 15 000 Kč * právnických osob * pokuta až do výše 30 000 Kč • 21 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Mimořádná opatření (§ 19) * ustanovení zákonů o mimořádných opatřeních v době vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu nebo válečného stavu a o opatřeních proti šíření infekčních onemocnění mají přednost * § 5 písm. d) krizového zákona (zák. č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení): za nouzového stavu nebo za stavu ohrožení státu lze na nezbytně nutnou dobu a v nezbytně nutném rozsahu omezit právo pokojně se shromažďovat ve vymezeném prostoru území ohroženého nebo postiženého krizovou situací * 22 [USEMAP] Prameny ke studiu •základní * Jurníková, J. a kol. Správní právo. Zvláštní část. Studijní text pro bakaláře. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 14 a násl. •doporučené * Jurníková, J. a kol. Správní právo: zvláštní část. 6. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, s. 7 a násl. * Potěšil, L., Bražina R., Hejč, D., Králová, A., Svoboda T. Správní právo - zvláštní část : (v příkladech a otázkách). 2. vydání. Brno : Masarykova univerzita, 2021, s. 17 a násl. * MU, Právnická fakulta, Katedra správní vědy a správního práva 23