Seminář č. II. – Právní pojmy a jejich výklad Zadání příkladů: I. Prostudujte si příspěvek F. Melzera (přístupný ve složce Učební materiály – IS.MUNI) o metodologickém významu jazykového výkladu a nauky o třech oblastech pojmu a připravte si do diskuse odpovědi na následující otázky: 1) Jak se liší právní komunikace od běžné komunikace v jazykovém společenství? 2) Jakou úlohu hraje jazykový výklad ve fungování práva a v právním myšlení? 3) V čem spočívá problém neurčitosti právního jazyka? 4) Jak metodologie tradičně vymezuje tzv. tři oblasti pojmu? 5) Jaký je podle názoru autora rozdíl mezi výkladem a dotvářením práva? 6) Vysvětlete doktrínu lex clara est, resp. clara non sunt interpretanda (fr. sens clair doctrine). II. Prostudujte si usnesení Nejvyššího soudu ze dne 15. 6. 2011, sp. zn. 8 Tdo 657/2011 a promyslete si odpovědi na tyto otázky 1) Jakými pojmovými znaky je definována skutková podstata týrání zvířat podle § 302 odst. 1 písm. b) tr. zákoníku ? 2) Jakým způsobem postupoval Nejvyšší soud při výkladu pojmového znaku „týrání zvířete“ a „veřejně“? Popište tuto výkladovou úvahu a pokuste se pojmenovat principy, jimiž se řídí. 3) Jakým způsobem Nejvyšší soud interpretoval pojem větší počet zvířat a které výkladové metody přitom užil? Charakterizujte tento pojem a zamyslete se nad možnými interpretačními přístupy. III. Prostudujte si stanovisko Ministerstva dopravy k používání elektrokol a zamyslete se nad řešenými kvalifikačními problémy: 1) Může být koloběžka považována v silničním provozu za jízdní kolo? 2) Jakými způsoby lze v českém právním řádu kvalifikovat „elektrokolo“? 3) Jsou podle Vašeho názoru důvody rozlišování mezi kategoriemi elektrokol rozumné, akceptovatelné a přesvědčivé? 4) Jakou úlohu hrají výkladová stanoviska ústředních správních úřadů v životě společnosti? Diskutujte o vhodnosti těchto typů výkladu z pohledu teoretického i praktického. 5) Je uvedený výklad Ministerstva dopravy závazný? Definujte takový typ závaznosti.