1 Zájmová/profesní samospráva NP102Zk Organizace veřejné správy VI. kolektivní konzultace 5. 11. 2021 Petr Havlan Osnova konzultace a její cíl §Zájmová a profesní samospráva obecně §Profesní komory s povinným členstvím §Profesní komory s nepovinným členstvím §Vysoké školy § § §Cíl: cílem této přednášky je, aby studenti byli s to vymezit a v tom podstatném přiblížit, co je to zájmová a profesní samospráva, a v tomto kontextu charakterizovat její subjekty. § 2 Na co má konzultace zejména odpovědět? 1)Co zejména charakterizujte zájmovou/profesní samosprávu a je její postavení zakotveno na ústavní úrovni? 2)Jak je tvořena a co zahrnuje soustava subjektů zájmové samosprávy v České republice? 3)Co zejména charakterizujte postavení profesních komor s povinným členstvím a jaký je jejich aktuální výčet? 4)Co zejména charakterizujte postavení profesních komor s nepovinným členstvím a jaký je jejich aktuální výčet? 5)Co je příznačné pro organizaci tzv. akademické samosprávy v Česku a jaké je její právní zakotvení? 6)V čem lze spatřovat smysl a význam fungování zájmové/profesní samosprávy v dnešní době? § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Zájmová a profesní samospráva obecně §právnické osoby veřejného práva §jsou takové PO, které vznikly a existují, aby primárně plnily veřejné úkoly, resp. úkoly veřejné správy §typicky tzv. veřejnoprávní korporace jako např. územní samosprávné celky nebo veřejné vysoké školy §jejich charakter je dovozován z povahy úkolů, předmětu činnosti či pravomoci a působnosti §profesní komory a zájmová sdružení s přiznaným veřejnoprávním postavením §jde o skupinu veřejnoprávních korporací §rozhodující roli zde hraje hledisko zájmové a osobní §jejich vznik a existence jsou spjaty se speciálními zákony, které mj. řeší klíčovou otázku nuceného (zpravidla) nebo volného členství a zakládají veřejnoprávní oprávnění (tzv. veřejnomocenský status) 4 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Zájmová a profesní samospráva obecně §stát může delegovat svou primární moc na jiné subjekty - pak již tato moc nemá charakter moci státní, ale je vykonávána jako moc samosprávná §delegace moci na územní celky (územní princip) → samospráva územní – má ústavní dimenzi §delegace moci na zájmové organizace (věcný princip) → samospráva zájmová – není v ústavě explicitně zakotvena §zájmová samospráva zahrnuje zejména samosprávu svobodných povolání (tzv. profesní samosprávu) a samosprávu vysokých škol (tzv. akademickou samosprávu) §dělení zájmové samosprávy: 1. profesní komory s povinným členstvím • 2. komory s nepovinným členstvím • 3. vysokoškolská samospráva § 5 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Zájmová a profesní samospráva obecně §charakteristické rysy zájmové samosprávy §1. zákonný základ zřízení - zřizovány zákonem (výjimkou jsou soukromé vysoké školy) §2. právní základ - právní subjektivita (osobnost) korporací; pravomoc vydávat vlastní předpisy §3. ekonomický základ §- každý subjekt zájmové samosprávy sám hospodaří s vlastním majetkem §- základním zdrojem příjmů jsou členské příspěvky (výjimku představují vysoké školy) §4. osobní základ §- subjekty zájmové samosprávy, coby veřejnoprávní korporace, jsou tvořeny personálním substrátem, sestávajícím většinou z fyzických osob § § § 6 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Profesní komory s povinným členstvím §zákonem zřízené právnické osoby povinně sdružující osoby určitého povolání §v současné době existují tyto komory: §a) se sídlem v Brně - Exekutorská komora ČR (z. č. 120/2001 Sb.) - Komora daňových poradců ČR (z. č. 523/1992 Sb.) • - Komora patentových zástupců ČR (z. č. 417/2004 Sb.) • - Komora veterinárních lékařů ČR (z. č. 381/1991 Sb.) §b) se sídlem v Olomouci - Česká lékařská komora (z. č. 220/1991 Sb.) §c) se sídlem v Praze - Česká stomatologická komora (z. č. 220/1991 Sb.) • - Česká lékárnická komora (z. č. 220/1991 Sb.) • - Česká advokátní komora (z. č. 85/1996 Sb.) • - Česká komora architektů (z. č. 360/1992 Sb.) • - Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (z. č. 360/1992 Sb.) • - Komora auditorů České republiky (z. č. 93/2009 Sb.) • - Notářská komora České republiky (z. č. 358/1992 Sb.) • 7 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Profesní komory s povinným členstvím §sdružují samostatně výdělečně činné fyzické osoby v činnostech stanovených zákonem (zejména v oblasti tzv. svobodných povolání) §členy nemohou být právnické osoby §na vstup do komory existuje právní nárok, a to po splnění zákonných předpokladů (zejména potřebné odborné kvalifikace) §předmětné profese nelze vykonávat bez členství v dané komoře (takový výkon povolání by byl neoprávněným podnikáním ve smyslu správněprávních, popř. trestněprávních předpisů) §každá komora (jak ostatně vyplývá i z výše provedeného „audio“ přehledu) má soustavu svých orgánů; ač se názvy těchto orgánů u jednotlivých komor liší, vždy zde najdeme nějaký orgán typu orgánu vrcholného (normotvorného), výkonného, potažmo statutárního, kontrolního a disciplinárního § 8 [USEMAP] [USEMAP] Profesní komory s povinným členstvím §Působnost komor a přezkum jejich rozhodnutí §územní působnost profesních komor je vymezená státním územím §jednotlivé komory jsou různě územně členěny (přímo ze zákona je členěna notářská komora) §věcná působnost spočívá v okruhu činností, jimiž je komora zákonem pověřena (vč. oprávnění vykonávat nad členy mocenská oprávnění; možnost ukládat jim sankce v to počítaje) §v případech, kdy rozhodnutí samosprávných profesních komor (stejně tak rozhodnutí vysokých škol) zasahují do veřejných subjektivních práv, jsou přezkoumatelná (krajským) správním soudem podle SŘS (výjimku představuje kárná odpovědnost exekutorů) §v případech, kdy rozhodnutí zasahují do soukromých subjektivních práv, připadá v úvahu postup podle § 244 a násl. OSŘ §kompetenční spory mezi orgánem samosprávy a správním úřadem a spory mezi orgány všech typů samosprávy navzájem rozhoduje Nejvyšší správní soud podle § 97 SŘS [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Profesní komory s nepovinným členstvím §členy mohou být nejen fyzické, ale i právnické osoby §příslušnost k dané komoře není podmínkou výkonu určité profese §v současnosti existují dvě komory tohoto typu: oHospodářská komora ČR se sídlem v Praze oAgrární komora ČR se sídlem v Olomouci §obě komory jsou zřízeny jedním zákonem (z. č. 301/1992 Sb.) jako právnické osoby, ale nemají žádná veřejnomocenská oprávnění vůči svým členům § 10 [USEMAP] [USEMAP] Vysoké školy §tradice vysokoškolské samosprávy sahá až do středověku - stávající právní úprava (z. č. 111/1998 Sb., o vysokých školách) na tuto tradici navazuje §VŠ jako samosprávné korporace a nejvyšší článek vzdělávací soustavy představují vrcholná centra vzdělanosti, nezávislého poznání a tvůrčí činnosti; hrají klíčovou úlohu ve vědeckém, kulturním, sociálním a ekonomickém rozvoji společnosti §samospráva VŠ se projevuje mj. tím, že je garantováno, že nikdo kromě VŠ nemá právo: - přiznávat akademické tituly - konat habilitační řízení - konat řízení ke jmenování profesorem - používat akademické insignie - konat akademické obřady 11 [USEMAP] [USEMAP] Vysoké školy §VŠ - akademické svobody a akademická práva §svoboda vědy, výzkumu a umělecké tvorby a zveřejňování jejich výsledků §svoboda výuky spočívající především v její otevřenosti různým vědeckým názorům, vědeckým a výzkumným metodám a uměleckým směrům §právo učit se zahrnující svobodnou volbu zaměření studia v rámci studijních programů a svobodu vyjadřovat vlastní názory ve výuce §právo členů akademické obce volit zastupitelské akademické orgány 12 [USEMAP] Vysoké školy §VŠ - akademická obec a orgány veřejné VŠ §akademickou obec tvoří akademičtí pracovníci a studenti §vůle akademické obce je vykonávána prostřednictvím orgánů vysoké školy, jimiž jsou: •a) akademický senát •b) rektor •c) vědecká rada nebo umělecká rada •d) rada pro vnitřní hodnocení •e) disciplinární komise •f) správní rada veřejné vysoké školy •g) kvestor • § 13 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Vysoké školy §Samosprávná působnost veřejné VŠ - zejména: §vnitřní organizace §určování počtu přijímaných uchazečů o studium; určování podmínek pro přijetí ke studiu a rozhodování v přijímacím řízení §tvorba a uskutečňování studijních programů §zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností VŠ a vnitřní hodnocení této kvality §organizace studia §rozhodování o právech a povinnostech studentů §zaměření a organizace tvůrčí činnosti §pracovněprávní vztahy a určování počtu akademických pracovníků a ostatních zaměstnanců §habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem §spolupráce s jinými vysokými školami a právnickými osobami, jakož i zahraniční styky §ustavování samosprávných akademických orgánů vysoké školy §hospodaření vysoké školy a nakládání s majetkem v souladu se zvláštními předpisy §stanovení výše poplatků spojených se studiem § 14 [USEMAP] [USEMAP] [USEMAP] Prameny ke studiu §Obecná (základní) studijní literatura §Průcha, P.: Správní právo, obecná část. 8. vydání. Brno: Doplněk, 2012, s. 184 - 186 §Hendrych, D.: Správní právo. Obecná část. 9. vydání. Praha: C. H. Beck, 2016, s. 115 §Sládeček, V.: Obecné správní právo. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2019, § s. 318 – 321, 327 – 335, 337 - 339 §Specifická (doporučená) studijní literatura §Schelle, K.: Dějiny české veřejné správy. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2009 §Koudelka, Z.: Samospráva. Praha: Linde, 2007 §Balík, S.: Minulost, přítomnost a perspektivy advokacie. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 1998 §Sedláček. J.: Auditing. Brno: Masarykova univerzita, 2001 §Fiala, J., Mates, P.: Komory podnikatelů a komory svobodných povolání. Brno: Masarykova univerzita, 1994 § Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 15