Radislav Bražina Adobe Systems 2 Evropský správní prostor Evropský správní prostor – jako pojem: Trojí pojetí: a) prostor EU (členských států EU),vymezený komunitárním, resp. unijním právem, b) společný správní prostor vytvářený na bázi mezivládní spolupráce (smlouvy, dohody) tj. administrativní spolupráce států(nejen EU),veřejnoprávních korporací i nevládních organizací. c) prostor veřejné správy evropských demokratických států, založený na společném, sdíleném hodnotovém základě (včetně respektu k základním právům jednotlivce), a projevený ve společných obecných principech, na bázi tzv. ius commune (zejména na bázi Rady Evropy). Vliv soudní judikatury (SD EU,ESLP),OECD, SIGMA. [USEMAP] Adobe Systems Definice evropského správního prostoru §Evropský správní prostor je chápán jako určitá metafora, která popisuje proces konvergence (přibližování se) správně-právních národních systémů a správních procesů. § §Vyznačuje se prosazováním nikoliv jednotných pravidel pro každodenní fungování veřejné správy v jednotlivých členských státech EU, ale formuluje a prosazuje sdílené či společné standardy. ̶ Adobe Systems §Ve své podstatě směřuje ke sbližování činností veřejných správ jednotlivých členských států. §Nemusí být nutně vytvářeny stejné orgány a instituce, nicméně je potřebné zajistit, aby tyto instituce fungovaly na stejných principech. [USEMAP] Adobe Systems Pět základních pilířů §Právní stát §Spolehlivost a předvídatelnost správního práva §Otevřenost a průhlednost §Odpovědnost §Efektivita ̶ [USEMAP] Adobe Systems Good governance x Good administration [USEMAP] Adobe Systems Good governance §Zdůrazňují se zejména takové prvky v systému veřejné správy jako je efektivita veřejných služeb a odpovědné rozdělování finančních prostředků, nezávislé soudy a právní rámec pro vynucování smluvních povinností, legalita a úcta k lidským právům, rovné příležitosti, neformální smiřování rozdílných zájmů apod. [USEMAP] Adobe Systems §Dobrá správa představuje v prvé řadě právní koncept a občané státu z ní zpravidla mohou dovozovat práva vůči státu, jichž se mohou dovolávat před národními soudy. Jejím nutným předpokladem a neodmyslitelnou součástí jsou procesy výsostně demokratické, zejména participace dotčených osob, potažmo veřejnosti na procesu přijímání důležitých administrativních rozhodnutí a politických koncepcí. [USEMAP] Adobe Systems Principy dobré správy a) povahy hodnotové/materiální, “obsahové“/ -míří ke spravedlnosti, ochraně práv, apod. Mnohdy usměrňují obsah rozhodnutí (proporcionalita, předvídatelnost, ochrana veřejného zájmu, transparentnost, nestrannost, objektivita). b) povahy spíše procedurální /“technické“, resp. etické/-jak postupovat, řešit procesní otázky, jak se chovat k adresátům – klientům (včasnost, rychlost, otevřenost-transparentnost, procesní rovnost, procesní ekonomie, ale také slušnost a zdvořilost) blízké procesním zásadám. [USEMAP] Adobe Systems Principy dobré správy Principy dobré správy slouží jako: §jedno z hlavních hledisek pro činnost Veřejného ochránce práv (§1 z. č. 349/1999 Sb.) §„správnému výkladu a aplikaci právních předpisů správními orgány. §naplňování požadavků (idejí) spravedlnosti, racionálnosti (rozumnosti) a efektivnosti /dobré/ veřejné správy §eliminaci nebo snižování rizik spojených s nesprávným výkonem veřejné správy („špatné správy“). §jsou vodítkem pro správní orgány v otázkách: JAK ROZHODOVAT i JAK POSTUPOVAT. [USEMAP] Adobe Systems Zdroje §Rada Evropy a její doporučení, §Čl. 41 Listiny základních práv EU (právo na dobrou správu) §Evropský ombudsman §Judikatura Soudního dvora Evropské unie §Veřejný ochránce práv §Doktrína [USEMAP] Adobe Systems Přehled doporučení Výboru ministrů Rady Evropy •Rezoluce (77)31Výboru ministrů o ochraně jednotlivce ve vztahu k úkonům správních orgánů •Doporučení R(80)2 Výboru ministrů ohledně výkonu povinností dle vlastního volného uvážení ze strany správních orgánů •Doporučení R(81)19 Výboru ministrů o přístupu k informacím v držení veřejných orgánů •Doporučení R(84)15 Výboru ministrů ohledně veřejné odpovědnosti (týká se náhrady škody způsobené při výkonu veřejné moci) •Doporučení R(87)16 Výboru ministrů o správních postupech ovlivňujících značné množství osob •Doporučení R(91)10 Výboru ministrů o sdělování osobních údajů v držení veřejných orgánů třetím osobám •Doporučení R(2000)6 Výboru ministrů o postavení veřejných činitelů v Evropě •Doporučení R(2000)10 Výboru ministrů o kodexech chování pro veřejné činitele •Doporučení Rec(2002)2 Výboru ministrů o přístupu k oficiálním dokumentům •Doporučení Rec(2003)16 Výboru ministrů o výkonu správních rozhodnutí a soudních rozhodnutí v oblasti správního práva •Doporučení Rec(2004)20 Výboru ministrů o soudním přezkumu správních úkonů •Doporučení Rec(2007)7 Výboru ministrů o dobré veřejné správě ̶ Adobe Systems Doporučení Výboru ministrů RE o dobré správě Zásadami dobré veřejné správy podle Dodatku k Doporučení RE o dobré správě jsou: zákonnost (čl. 2), rovnoprávnost (čl. 3), nestrannost (čl. 4), proporcionalita (čl. 5), právní jistota (čl. 6), časová přiměřenost (čl. 7), participace (čl. 8), úcta k soukromí (čl. 9) a transparentnost (čl. 10). [USEMAP] Adobe Systems Děkuji za pozornost! ̶