Katedra správní vědy a správního práva 1 BM505Zk Základy správní vědy 1. přednáška 16.9.2022 Témata přednášky: 1. Správní věda – pojem, charakteristika, metody. 2. Vývoj a význam zkoumání veřejné správy v současných podmínkách a v evropském kontextu, Přednášející: doc.JUDr. Soňa Skulová, Ph.D. 1. Správní věda: Centrálním pojmem = Veřejná správa - a to jako komplexní, multikriteriální společenský jev, - a to v jeho reálné existenci a působení, také jako složitý a členitý systém. Přístupy ke zkoumání veřejné správy: ▪ Rozmanitost, členitost VS – vede k možnost více přístupů. Tedy zkoumání různých stránek veřejné správy, různými metodami. ▪ Vývoj VS v čase, pružnost – více či méně dle potřeb společnosti (státu). Takto se vyvíjí, resp. měla a mohla by se vyvíjet také správní věda. ----------------------------------------------------------------------------------- POZN. - podstatné: VS = správa veřejných záležitostí, spojena s veřejným zájmem a vázána legalitou = odlišnost správy od managementu (= řízení podniků), i když jeho prvky či metody využívány. Katedra správní vědy a správního práva 2 POZN.: K pojmu veřejná správa: - Pojem „správa“ - Pojem „řízení“, „management“. Znaky správy ( institucionalizace, strukturovanost, trvalost, + u VS povinnostní povaha + veřejný zájme + legalita) -------------------------------------------------------------- Správa veřejná a správa soukromá, rozdíly: obdobně jako u práva soukromého a veřejného. Prvek účelový a prvek právní ve veřejné správě. (srov. pojmy zákonnost a správnost). Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 3 Administrativistika – Správní studia ▪ Veřejná správa, jako složitý společenský jev, a také významný řídící systém ve společnosti, je dlouhodobě předmětem zájmu mnohých subjektů, a to z různých důvodů a hledisek, a postupně také různých vědních oborů. Konkrétní zájem o veřejnou správu vykrystalizoval do hlavních oborů, se specifickými úhly pohledu, resp. zájmem o aspekty veřejné správy: a) „věda (teorie) správního práva“ („VSP“) - zkoumá právní pojmy, instituty, právní stránku organizace a činnosti VS. b) „správní věda“ („SV“), (POZN. vztah shora uvedených dvou oborů je nutno v tomto programu vnímat a oba obory rozlišovat !!!) c) „správní politika“ (řeší formulace cílů, tvorbu programů a koncepcí, rozvoj odvětví, volbu forem a postupů, rozhodování…). Souhrnně jsou označovány jako „administrativistika“, nebo „správní studia“. 4 Pojem a charakteristika správní vědy ▪ = vědní disciplína zkoumající VS v jejím faktickém (reálném) rozměru. ZNAKY SV: ▪ společenská věda ▪ současně ale také prvky věd přírodních a technických ▪ také věda systémová a komplexní (zájem o celou šíři VS). ▪ předmětem zkoumání je VS: ▪ v jejím organizačním pojetí (vnitřní struktura VS, organizační systémy a principy) ▪ i ve funkčním pojetí (= činnost VS = procesy, postupy, metody při vlastním působení VS). Význam a účel správní vědy: = vyhodnocování a zvyšování efektivnosti (zdokonalování) VS = jde o obor teoreticko- praktický (zkoumá + doporučuje). Správní věda 5 Metody správní vědy: ▪ Musí odpovídat předmětu zkoumání. Tvoří soubor nástrojů zkoumání. ▪ Obecně systémový přístup. Z obecných metod (přizpůsobených podmínkám správní vědy a jejímu účelu): analýza, strukturálně-funkční analýzy, syntéza, indukce. ▪ Vedle empirických a racionálních metod také (zejména) metody: - historická - komparace historická i horizontální, - normativně-dogmatická (zkoumá regulativní znaky VS) - metoda behaviorální, - metody sociologické, ▪ Z exaktních metod: statistické, formalizace + matematické modely, kybernetické modelování. ▪ Experimentální metody (experiment, pilotní projekt). Katedra správní vědy a správního práva 6 EXKURZ: Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“) = otázka ke zkoušce: Předmětem zkoumání: SV = Veřejná správa jako komplexní společenský systém VSP = Správní právo jako systém právních norem, zásad, principů (u VSP) Pozn.1 : pojem „systémová metoda“ ( u obou odvětví) Pozn.2 : Rozlišujeme:„správněprávní“ a „správněvědní“ přístup. Vztah správní vědy („SV“) a vědy správního práva („VSP“) : Společný cíl obou disciplin: = zvýšení efektivnosti veřejné správy. Ovšem odlišnými, „svými“ způsoby: VSP = náměty, návrhy pro legislativu (de lege ferenda) (+ inspirace pro judikaturu), SV = doporučení pro správní praxi, včetně ústřední (pro koncepce, reformy, racionalizaci, i vlastní činnost). Pozn.: Pojem „efektivnost veřejné správy“ = společenská efektivnost (= míra, způsob a náklady naplňování cílů a úkolů VS) 2. Vývoj zkoumání veřejné správy Významný pro chápání veřejné správy v potřebných souvislostech. Zvláště u veřejné správy – znak trvalosti, kontinuity. + zkušenosti („Historia magistra vitae“). Tradice a základy současné naší veřejné správy dle hlavních etap: ➢ Počátky: 17.–18.století („kameralistika“, resp. „policejní věda“) - hierarchický systém státní byrokracie pro potřeby policejního, absolutistického státu v tehdejší kontinentální Evropě (prakticistní přístupy). ▪ zkoumání zejména v Prusku a ve Francii. ➢ „správní nauka“ - období politické (18. stol. – cca polovina 19. st.) - VS zkoumána z pohledu více odvětví (ekonomie, počátky sociologie, politologie). - zkoumá se tedy působení veřejné správy ve společnosti. - reakce na vznik tzv. liberálního právního státu a přirozenoprávní školy. představitelé: Ch.J.B.Bonnin (1772-1846), L. von Stein (1815-1890- rak.- německý sociolog a ekonom). Katedra správní vědy a správního práva 10 Vývoj zkoumání veřejné správy – pokr. 1: ➢ Evropa - období juristické (od poloviny 19. stol.- k právnímu normativismu) = omezení ostatních přístupů. (tedy zejm. kontinentální Evropa) ➢ Počátky správního práva, k němuž ▪ konstituována relativně samostatné teorie (vědy) správního práva, ▪ předmětem zájmu právní regulace a právní formy činnosti VS, ▪ na českém územní škola právního normativismu. Mimo tento rámec později - M.Weber (1864-1920) sociologie, teorie byrokracie), H.Fayol (1841-1925 – teorie organizace pracovníků, modely řízení). Základy správní vědy 11 Vývoj zkoumání veřejné správy – pokr.2: Vývoj zkoumání veřejné správy – pokr.3: ➢ v USA odlišný vývoj ▪ nepřetržitý rozvoj správní vědy, ▪ zájem i o správu soukromou („manažerské“ přístupy) včetně aspektů politické administrativy (včetně „samosprávné“ tradice), ▪ významní představitelé: W. Wilson (článek „The Study of Administration" (1887), F.W. Taylor, později např. D. Waldo ▪ významné směry/oblasti zkoumání: „New Public Management“ - vědecký management Human Relations - sociálně psychologické hledisko Administration Behaviour - behavioristický směr Decision-making, Policy-making - probl. rozhodovacích procesů New Public Administration - důraz na participaci a decentralizaci. ▪ od poválečného období (po 2.sv.válce) systémový přístup. ▪ v současnosti snaha o komplexní uchopení a rozvíjení VS (stránky politické, právní, organizační, ekonomické, personální, etické, metodologie...) Základy správní vědy 12 Vývoj zkoumání veřejné správy – pokr.4: ➢ obdobní po 2. sv. v. v Evropě ▪ možnost seznámit se s rozvojem správní vědy v USA a čerpat z něj ▪ v poválečném období určitá renesance správní vědy. ▪ konstituování správní vědy jako samostatného vědního odvětví. ▪ Evropský institut veřejné správy (EIPA) zřízený EU za účelem zvýšení odbornosti úředníků ▪ platforma pro zkoumání VS = Mezinárodní institut správních věd (IIAS) ▪ + pro ČR relevantní jedna z regionálních sekcí (Evropská skupina pro veřejnou správu - EGPA) - konferenční a publikační činnost Základy správní vědy 13 Vývoj zkoumání veřejné správy – pokr.5: ➢ obdobní po 2. sv. v. ve východní a střední Evropě ( do roku 1990): ▪ odlišný politický vývoj = odlišný přístup ke správě (centralizovaná, pouze státní). ▪ centra správních studií v tehdejším Sovětském svazu. ▪ na našem území počátky spojovány s pracemi v oboru státního a správního práva (obor společenská a státní výstavba). (a namísto managementu – teorie řízení, teorie organizace). ▪ od 60. let u nás konstituován obor správní věda mezi jeho významné představitele lze řadit zejm. M. Mášu a D. Hendrycha a dále řadu dalších autorů Základy správní vědy .14 Vývoj zkoumání veřejné správy- pokr.6: ➢ Další směry: ▪ metody hodnocení („evaluace“) : TQM, EFQM, CAF, benchmarking, a další (BSC /vyvážených ukazatelů/, ISO, modelování,…) ▪ Kontingenční přístup (Michel Crozier – ambivalnetnost, podmíněnost postředím), a další… Mnohé metody – původ v soukromém sektoru. Avšak: Limity využití manažerských metod v oblasti veřejné správy. ▪ Obecně k vývoji zkoumání: ▪ zkoumání VS nikdy nekončícím procesem. ▪ multikriteriální předmět zkoumání – veřejná správa a její úkoly se mění, zanikají, nové přicházejí…. ▪ z toho plynoucí mj. různost metod (a také závěrů zkoumání). Aktuální VÝVOJ zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě) Úloha : ❖ - národních vzdělávacích a výzkumných institucí (Francie – ENA, Německo – Institut správních věd ve Speyeru), ❖ - mezinárodních a nadnárodních organizací (podporujících ekonomický rozvoj, demokracii, ochranu lidských práv): - OECD, Rada Evropy, EU, ❖ + vědeckých institucí (IIAS / EGPA Brusel, EIPA - Maastricht, EUI ve Florencii, NISPACee – Bratislava – síť institutů a škol VS v rámci Stř. a Vých.Evropy). ❖ Odborné konference ( např. každoroční – EGPA – „European Group for Public Administration“). - inspirace, prezentace výsledků, výměna zkušeností, rozvoj věd o VS. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 17 About EIPA: - EIPA was created in 1981 on the occasion of the first European Council held in Maastricht. - We are supported by the EU Member States and the European Commission. - cross-national and cross-institutional comparative, analytical perspectives on EU policies. - longest-standing experts in EU public affairs. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 18 EGPA - „European Group for Public Administration“. ▪ Permanent Study Groups – stálé pracovní skupiny (ilustrace oblastí, hledisek zkoumání VS) • PSG I: E-Government • PSG II: Performance in the Public Sector • PSG III: Public Personnel Policies • PSG IV: Local Governance and Democracy • PSG V: Regional and Local Government • PSG VI: Governance of Public Sector Organizations • PSG VII: Quality and Integrity of Governance • PSG VIII: Civil Society, Citizens and Government Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 19 Další Permanent Study Groups: ❑ PSG IX: Teaching Public Administration ❑ PSG X: Law and Public Administration ▪ PSG XI: Strategic Management in Government ▪ PSG XII: Public Sector Financial Management ▪ PSG XIII: Public Policy ▪ PSG XIV: EU Administration and Multi Level Governance ▪ PSG XV: Public Administration, Technology and Innovation ▪ PSG XVI: Public and Nonprofit Marketing ▪ PSG XVII: Sociology of the State: Reforms and Resilience ❑ PSG XVIII: Justice and Court Administration ▪ PSG XIX: Public Network Policy and Management ▪ PSG XX: Welfare State Governance & Professionalism ▪ PSG XXI: Policy Design and Evaluation ▪ PSG XXII: Behavioral Public Administration. ▪ PSG XXIII: Administration, Diversity and Equal Treatment. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 20 Aktuální VÝVOJ zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě) aktuálně v ČR ▪ Ministerstvo vnitra – zejména odbor strategického rozvoje a koordinace veřejné správy, odbor veřejné správy, dozoru a kontroly. ▪ + Rada vlády pro veřejnou správu – pouze zástupci ministerstev, Parlamentu a asociací obcí a krajů. Avšak bez zastoupení externích odborníků, včetně akademické sféry. Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 21 Aktuální témata zkoumání veřejné správy (trendy ve správní vědě) - Teorie reforem veřejné správy, řízení změn ve veřejné správě, - Zvyšování efektivnosti VS ( = trvalý požadavek), v současnosti např. zejm. v položce „úspornost“, - Kvalita řízení, standardizace procesů, regulace ( např. RIA), evaluace, - Elektronizace, digitalizace, e-government, - Zapojení soukromého sektoru (např. „PPP“), - Principy dobré správy, evropský administrativní prostor, - Opatření proti korupci, etika,  Otázky deficitu demokracie,…. Vývoj veřejné správy a jejího zkoumání = nekončící proces. Diskuzní otázky: - Jak je využíván potenciál vědeckého zkoumání veřejné správy a její právní regulace ? - Jak jsou využívány existující, resp. dostupné poznatky a zkušenosti ( doporučení) ? - Je tomu obdobně jako v soukromém sektoru ? - Jaké jsou pro to důvody ? Prameny ke studiu: ▪ Skulová, S., a kol.: Základy správní vědy, 2. vydání, Brno: MU, 2014, str. 13-40. ▪ Hendrych, D.: Správní věda; Teorie veřejné správy. 4. vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2014, str. 23 – 47. Základy správní vědy 24 Děkuji za pozornost Definujte zápatí - název prezentace / pracoviště 25