Adobe Systems Typologie vad, reklamační proces, zmírňovací ustanovení, nároky z vad JUDr. Jiří Valdhans, Ph.D. Adobe Systems TYPOLOGIE VAD ̶faktické vs právní ̶kvalitativní vs kvantitativní ̶zjevné vs skryté ̶podstatné vs nepodstatné ̶odstranitelné vs neodstranitelné § pro různé účely (v různých fázích vztahu mezi prodávajícím a kupujícím) je relevantní různé členění Adobe Systems REKLAMACE Adobe Systems DODÁNÍ ZBOŽÍ – VZNESENÍ NÁROKU Z VAD Adobe Systems PŘECHOD NEBEZPEČÍ Adobe Systems PŘECHOD NEBEZPEČÍ ̶prodávající odpovídá za jakoukoliv vadu, které zboží v okamžiku přechodu nebezpečí má (kupující není zbaven povinnosti zaplatit kupní cenu, jestliže ke ztrátě nebo poškození zboží dojde po tomto okamžiku) ̶INCOTERMS ̶čl. 67-69 ̶ § Adobe Systems PŘECHOD NEBEZPEČÍ ̶prodávající ale odpovídá za vady, které vzniknou po tomto okamžiku, jestliže porušil některou ze svých povinností ̶vadný obal ̶vadná montáž ̶vada v návodu ̶nevhodné instrukce k nakládání se zbožím § Adobe Systems PŘECHOD NEBEZPEČÍ – DŮKAZNÍ BŘEMENO ̶K, který zboží přijal, aniž by vytkl v ten moment vady, musí prokázat existenci vad k okamžiku přechodu nebezpečí (převažující přístup) ̶P uznal vady ̶technické nedostatky – často nutnost znaleckého posudku ̶dopad mezinárodních obchodních zvyklostí (umožnit P účastnit se testování – bez toho nedostatečnost důkazu) ̶ ̶chladící jednotka se porouchala krátce po uvedení do provozu považováno za porušení dle čl. 35 odst. 2, prodávající musí prokázat opak ̶smíchání vadných chemikálií s dřívějšími dodávkami, dopad na finální výrobek – K nebyl schopen prokázat, která dodávka byla vadná § Adobe Systems PŘECHOD NEBEZPEČÍ VS ZÁRUKA ̶přednost/nezávislost na přechodu nebezpečí ̶může být poskytnuta i jednostranně ̶konkludentně ̶nerozkvetly květiny během sezony – K neprokázal, že P poskytl záruku, že květiny rozkvetou § Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ VADY Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY ̶nedopadá na vady právní ̶účel prohlídky = zjištění souladu se smlouvou/čl. 35 odst. 2 ̶vztahuje se na zboží i na doklady ̶vztahuje se i na předčasně dodané zboží, ale lhůta začíná běžet až od termínu řádného dodání ̶dílčí plnění se posuzuje samostatně ̶právo (nikoliv povinnost) K § Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY - JAK ̶soulad s praxí, zvyklostmi ̶je na K, zda provede sám nebo využije 3 osobu ̶nemusí být provedena, když by nic neodhalila ̶u druhově určeného zboží se předpokládá namátková kontrola ̶namátkovost není dostatečná, když se vyskytly problémy dříve ̶na pečlivost prohlídky má vliv výše hrozící škody ̶rozmražení a prohlídka části zmražené dodávky ̶náhodné testování pro další použití § Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY – POČÁTEK BĚHU LHŮTY ̶od okamžiku převzetí zboží doložky INCOTERMS DDP, DAP ̶od okamžiku, kdy se zboží ocitne v místě určení (38/2) ̶ostatní typy dodacích doložek ̶rozdíl mezi místem dodání, v němž kontrola vůbec nemusí být možná, a místem kde je K reálně schopen kontrolu provést ̶u skrytých vad 1.je to mimo čl. 38? 2.od okamžiku, kdy se vada začne projevovat? § Obsah obrázku osoba, sport, exteriér, míč Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems Obsah obrázku silnice, exteriér, nákladní auto, ulice Popis byl vytvořen automaticky ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY – POČÁTEK BĚHU LHŮTY ̶přeposlání/nové odeslání zboží (38/3) ̶vyplývá z povaha věcí ̶K je obchodní společnost (koupě za účelem dalšího prodeje) § Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY – POČÁTEK BĚHU LHŮTY ̶několik rozhodnutí – IHNED ̶když má být spojeno/smícháno - předtím § Adobe Systems ZJIŠTĚNÍ FAKTICKÉ VADY – DÉLKA LHŮTY ̶co nejkratší ̶technologická náročnost ̶subjektivní vlastnosti K, jeho odbornost ̶kazivost, sezonnost zboží § Obsah obrázku sport, kurt, hra, silnice Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems OZNÁMENÍ VADY Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY ̶jakmile zboží neodpovídá čl. 35, nutnost vytknout vady ̶týká se i plnění aliud (jedná se o plnění s vadami) Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY - OBSAH ̶P má být schopen posoudit, zda zboží má vady a má reagovat ̶zajistit důkazy ̶řešit se svými dodavateli ̶možnost odstranění vad (právo druhého plnění čl. 37/48) ̶nutné bližší odůvodnění, dostatečné přesné, nesmí být obecné (P nemusí zjišťovat, co měl K na mysli) ̶chybějící množství ̶počet vadných kusů ̶sériová čísla ̶fotografie Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY - OBSAH ̶ok, když sice chybí, ale prodávající akceptoval (nemůže následně vzít zpět) ̶není to nutné u plnění aliud ̶jazyk shodný s jazykem smlouvy ̶případné nejasnosti – čl. 8 Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY – POČÁTEK BĚHU LHŮTY ̶bez zbytečného odkladu ̶po prohlídce ̶po zjištění skryté vady ̶po sdělení dalším K při přeprodeji ̶ Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY – DÉLKA LHŮTY ̶vliv ̶volba nároku (ponechání a sleva – delší, vrácení zboží – kratší) ̶rozpor s dobrými mravy (dodání podvodného charakteru – delší) ̶menší společnost, sdílené pozice – delší ̶vetší, dobře organizovaná společnost - kratší ̶svátky a dny pracovního klidu se nezapočítávají ̶jestliže je provedeno včasné oznámení, není rozhodující, že nebyla řádně provedena kontrola dle 38 ̶ Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY – DÉLKA LHŮTY ̶rostliny, ovoce, zelenina – den ̶maso, mléčné výrobky – podobné, max. o něco delší ̶směřuje k 14 dnům ̶ Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY – DÉLKA LHŮTY ̶max. 2 roky od převzetí zboží ̶objektivní lhůta ̶skryté vady ̶ Adobe Systems OZNÁMENÍ FAKTICKÉ VADY – DŮKAZNÍ BŘEMENO ̶nese K ̶zkontroloval ̶oznámil ̶nestačí pouhé odmítnutí zaplatit ̶ústnost/telefonické oznámení? ̶svědci? (telefonát v cizím jazyce) ̶ Adobe Systems ZMÍRNĚNÍ Adobe Systems PRODÁVAJÍCÍ VĚDĚL/NEMOHL NEVĚDĚT ̶čl. 40 ̶hrubá nedbalost na straně P ̶přehlédnutí evidentních závažných vad ̶plnění aliud ̶podvodné jednání, zlý úmysl P ̶P nepotřebuje, aby mu byly vady oznámeny, protože o nich ví (nemůže nevědět), proto očekává, že K uplatní nároky ̶pojistka pro K a oslabení pozice P ̶proto omezeno pouze na zvláštní (dokonce výjimečné) případy ̶ ̶ Obsah obrázku podepsat, exteriér, text, ulice Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems PRODÁVAJÍCÍ VĚDĚL/NEMOHL NEVĚDĚT – DŮKAZNÍ BŘ. ̶není jednotný přístup ̶u P že jeho vědomost nedosahovala dané stavu ̶běžně sice K, ale čl. 40 je výjimka ̶záleží na povaze vad ̶zásada „důkazní blízkosti“ ̶ ̶ Adobe Systems PRODÁVAJÍCÍ VĚDĚL/NEMOHL NEVĚDĚT ̶stočení km u auta s cílem vyhnout se čl. 35/3 ̶navrtání zkušebních děr P, což dokládá, že si byl vědom nevhodné velikosti ̶zředění vína vodou – P musel vědět, protože je patrný zlý úmysl ̶P věděl, že K chce kombinovat dveře a zárubně, ale dodal 176 zárubní a pouze 22 dveří ̶ ̶ Adobe Systems OMLUVITELNÉ DŮVODY ̶čl. 44 (faktické i právní vady) ̶nejen neoznámení, ale i neprovedení kontroly (u vad faktických) ̶omluvitelnost vs přiměřenost důvodu ̶dopadá pouze na 39/1 (nelze překročit 2 roky dle 39/2) ̶málo úspěšné v praxi (výrazně více zamítavých než kladných rozhodnutí) ̶ ̶ Obsah obrázku stůl Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems OMLUVITELNÉ DŮVODY ̶vadný znalecký posudek, vadné osvědčení o kontrole (neseděl objem a jakost kokosového paliva) ̶oznámení mělo být provedeno do 50 dnů od převzetí (v přístavu, kde nešlo provést kontrolu) ̶oznámení těsně po řádném termín a P zároveň nevznikla žádná újma ̶ ̶ Adobe Systems SYSTÉM NÁROKŮ Adobe Systems NÁROKY Z VAD podstatné porušení smlouvy uplatňovány vedle nároku na náhradu škody (ale kumulace nároků nesmí vést k obohacení K Adobe Systems Obsah obrázku červená Popis byl vytvořen automaticky SLEVA Z KUPNÍ CENY ̶bez ohledu na podstatnost porušení smlouvy ̶bez ohledu na zaplacení ̶vyloučeno v případě čl. 37/48 (preference) ̶odmítne-li K druhé plnění, ztrácí nárok na slevu ̶výpočet stanoven Úmluvou (lze nahradit dohodou stran) ̶po uplatnění nároku na slevu již není nutné uplatňovat započtení ̶ ̶ Adobe Systems Obsah obrázku interiér, hračka, bílá, malé Popis byl vytvořen automaticky OPRAVA ZBOŽÍ ̶lze u faktických kvalitativních vad ̶nelze u právních a kvantitativních vad ̶vyloučen v případě, kdy prodávající prokáže, že oprava není s přihlédnutím k okolnostem případu možná (hledisko přiměřenosti) ̶náklady na opravu ̶nehospodárnost ̶pokud vyšší, než náklady na výměnu, oprava je vyloučena ̶P není výrobcem a není schopen bez problémů požadovat opravu od třetí osoby ̶K si může opravit sám (náklady nárokuje jako náhradu škody) ̶obecně – dobré mravy, poctivý obchodní styk ̶K může omezit lhůtou dle 47, respektive je omezeno lhůtou dle 48/2 ̶ Adobe Systems VÝMĚNA ZBOŽÍ ̶podstatné porušení smlouvy ̶neopravitelnost (včetně neúměrných časových a finančních požadavků) ̶nepoužitelnost (lze-li použít, a to i jinak, než bylo původně plánováno, lze-li prodat, i když se slevou, nejedná se o podstatné porušení smlouvy – neplatí, když K se zbožím nižší kvality neobchoduje) ̶u zaměnitelného zboží – zpravidla nikoliv ̶aliud automaticky nemusí znamenat podstatné porušení smlouvy ̶lze si sjednat ̶nelze uplatnit, jestliže K není schopen vrátit zboží v podstatě v nezměněném stavu (82) ̶K může omezit lhůtou dle 47, respektive je omezeno lhůtou dle 48/2 ̶ Adobe Systems ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY ̶nelze očekávat po K, že bude dále v plnění smlouvy pokračovat ̶nutné podstatné porušení smlouvy ̶nejen vadnost ̶ihned v případ podstatného porušení smlouvy ̶podstatnost viz předcházející slide ̶ve spojení se lhůtou dle 47 resp. 48/2 ̶včasnost ̶buď ve spojení se lhůtou dle 47 ̶FIX ̶omezeno v případě, že zboží bylo již dodáno ̶ ̶ Adobe Systems ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY – KDY ANO/NE ̶nelze uplatnit, jestliže K není schopen vrátit zboží v podstatě v nezměněném stavu (82) ̶rozdíl musí být nepodstatný ̶může být případně opraveno (potom rozdíl hodnot) ̶neplatí když: ̶K nezpůsobil (vis major, vlastnost zboží – povaha, vada) ̶způsobeno prohlídkou ̶použití, spotřebování, zpracování běžným způsobem (šlo/nešlo zjistit předtím) ̶nemožnost vrácení prokazuje P ̶výjimky prokazuje K ̶ Adobe Systems ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY – ÚČINKY ̶zánik povinností ̶složky vztahu resp. ujednání, kterých se nemá odstoupení dotknout ̶náhrada škody ̶smluvní pokuta ̶režimové doložky ̶vracení protiplnění ̶bez dopravy ̶z ruky do ruky Obsah obrázku stůl, vsedě, červená, černá Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku exteriér, ulice, budova, silnice Popis byl vytvořen automaticky Adobe Systems ODSTOUPENÍ OD SMLOUVY – JAK MOC ̶u smluv s dílčím plněním dle 73 1.jen od postižené dílčí dodávky 2.od postižené dílčí dodávky i dodávek do budoucna 3.od postižné, do budoucna i od již realizovaných