Koordinace národních systémů sociálního zabezpečení v rámci EU, koordinace rodinných dávek a koordinace dávek v nezaměstnanosti JUDr. Jana Komendová, Ph.D. Program přednášky •1. Účel koordinace •2. Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v rámci EU •3. Právní úprava koordinace •4. Osobní rozsah koordinace •5. Věcný rozsah koordinace •6. Základní zásady koordinace •7. Koordinace rodinných dávek •8. Koordinace dávek v nezaměstnanosti Účel koordinace národních systému sociálního zabezpečení v členských státech EU •Účelem je zajistit nároky vyplývající ze systému sociálního zabezpečení osobám, které využívají právo na volný pohyb osob a právo na volný pohyb pracovní síly •Koordinační pravidla určují, který právní řád se použije • Cílem je zabránit: •¨ negativnímu konfliktu právních řádů • pozitivnímu konfliktu právních řádů Právní úprava koordinace národních systémů sociálního zabezpečení •Primární právo – čl. 48 Smlouvy o fungování EU – legislativní pravomoc orgánů Unie přijímat akty sekundárního práva k ochraně migrujících pracovníků, OSVČ a osob na nich závislých, pokud jde o doby vzniku nároku na dávky a výplatu dávek na území jiného členského státu •Sekundární právo •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 883/2004 ze dne 29. dubna 2004 o koordinaci systémů sociálního zabezpečení •Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 987/2009 ze dne 16. září 2009, kterým se stanoví prováděcí pravidla k nařízení 883/2004 Osobní rozsah koordinace •Evropský přeshraniční prvek - oprávněná osoba podléhá nebo podléhala právním předpisům více než jednoho členského státu •Přímá působnost •Státní příslušníci členských států EU, •Státní příslušníci států EHP (Norsko, Island, Lichtenštejnsko) a Švýcarska, •Osoby bez státní příslušnosti a uprchlíci bydlící na území členských států •Státní příslušníci třetích zemi, kteří oprávněně pobývají na území některého členského státu •Odvozená působnost •Rodinní příslušníci osob, které přímo podléhají koordinaci, •Pozůstalí po osobách, které přímo podléhaly koordinaci Věcný rozsah koordinace •Dávky, na které se koordinační pravidla vztahují •Dávky v nemoci, •Dávky v mateřství a rovnocenné otcovské dávky, •Dávky v invaliditě, •Dávky ve stáří, •Pozůstalostní dávky, •Dávky při pracovních úrazech a nemocech z povolání •Pohřebné, •Dávky v nezaměstnanosti, •Předdůchodové dávky, •Rodinné dávky Negativní vymezení věcného rozsahu koordinace •Koordinační pravidla se nevztahují na: 1.Sociální a léčebnou pomoc, 2.Dávky, u nichž členský stát přijímá odpovědnost za škody např. obětem války a vojenských akcí nebo jejich následků, obětem trestných činů, atentátů nebo teroristických útoků, obětem škod způsobených státními činiteli při výkonu služby, obětem, jež utrpěly znevýhodněním z politických či náboženských důvodů nebo z důvodu svého původu. Základní zásady koordinace 1.Zásada zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti – platí, pokud jde o státní příslušnost členských států, 2.Zásada sčítání dob pojištění – jde o doby pojištění dosažené v jednotlivých členských státech, •3. Zásada aplikace právního řádu jen jednoho členského států EU, •4. Zásada výplaty dávek do ciziny 1. Rovné zacházení a zákaz diskriminace z důvodu státní příslušnosti •Úplatní se jen, pokud jde o státní příslušnost členských států EU, EHP a Švýcarska •Základní zásada, na niž je EU založena •Přímá diskriminace – ustanovení právních předpisů nebo rozhodnutí národních orgánů, které z nároků a práv vylučují osoby na základě státní příslušnosti •Nepřímá diskriminace – rozdílné zacházení založené na zdánlivě neutrálním kritériu, které ve svém důsledku znevýhodní státní příslušníky jiných členských států ve srovnání s vlastními státními příslušníky Koordinace rodinných dávek •Rodinná dávka dle čl. 1 nařízení 883/2004 - všechny věcné nebo peněžité dávky určené k vyrovnání rodinných výdajů. •Vyloučení záloh na výživné zvláštních dávek při narození dítěte a dávek při osvojení dítěte •Rodinné přídavky pravidelně se opakující peněžité dávky poskytované výlučně s ohledem na počet a případně věk rodinných příslušníků •Rozdíl od dávek v mateřství, jejichž účelem je zajištění péče v těhotenství a po porodu a náhrada příjmu z výdělečné činnosti v důsledku narození dítěte Úprava koordinace rodinných dávek •Primární právo •Smlouva o EU čl. 3 odst. 3 •Jedním z cílů Unie je podpora sociální spravedlnosti a ochrany, rovnost mužů a žen •Listina základních práv Unie čl. 24 práva dítěte • Děti mají právo na ochranu a péči nezbytnou pro jejich zdravý vývoj •Listina základních práv EU čl. 33 odst. 1 ochrana rodiny •právní, hospodářská a sociální ochrana rodiny • Úprava koordinace rodinných dávek •Sekundární právo – nařízení Evropského parlamentu a Rady 883/2004/ES o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení •Kapitola 8 čl. 67 a násl. •Zaměření zejména na případy souběhu nároků na dávky z více členských států Zákaz diskriminace na základě státní příslušnosti •osoba má nárok na rodinné dávky v souladu s právními předpisy příslušného členského státu, včetně dávek pro rodinné příslušníky, kteří bydlí v jiném členském státě, jako by bydleli v příslušném členském státě. Důchodce však má nárok na rodinné dávky v souladu s právními předpisy členského státu příslušného pro poskytování jeho důchodu Pravidla přednosti poskytování dávek •Rodinné dávky poskytované během stejné doby stejným rodinným příslušníkům dle předpisů více členských států a)U dávek poskytovaných více než jedním členským státem z různých důvodů. • 1. nároky přiznané z důvodu zaměstnání nebo samostatně výdělečné činnosti • 2. nároky přiznané z důvodu pobírání důchodu • 3. nároky přiznané z důvodu místa bydliště Pravidla přednosti poskytování dávek - pokračování •Rodinné dávky poskytované během stejné doby stejným rodinným příslušníkům dávky dle předpisů více členských států •b) U dávek poskytovaných více než jedním členským státem ze stejných důvodů •1. Nároky přiznané z důvodu zaměstnání nebo samostatně výdělečné činnosti – místo bydliště dětí, podpůrně, tam kde je to vhodné nejvyšší dávky (rozdělení nákladů na dávky, •2. Nároky přiznané z důvodu pobírání důchodu – místo bydliště dětí, podpůrně tam kde je to vhodné nejdelší doba pojištění nebo bydlení podle kolidujících předpisů •3. Nároky přiznané z důvodu bydliště - míso bydliště dětí • Koordinace dávek v nezaměstnanosti •Podle MOP je nezaměstnaná osoba, která se nachází v situaci, kdy práci hledá a je k dispozici k přijetí vhodného zaměstnání •Účel poskytování dávek v nezaměstnanosti •1. Peněžité dávky. • Alimentační charakter - mají nahradit příjem osoby a zajistit její obživu • Motivační charakter - motivace uchazeče o zaměstnání k nalezení nového zaměstnání • V ČR podpora v nezaměstnanosti a podpora při rekvalifikaci •2. Věcné dávky – pomoc při hledání nového zaměstnání, je poskytovaná v rámci veřejných služeb zaměstnanosti, • Nezaměstnanost a volný pohyb osob •Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/38/ES o právu občanů Unie a jejich rodinných příslušníků svobodně se pohybovat a pobývat na území členských států – Všichni občané Unie mají právo pobytu na území jiného členského státu po dobu delší než tři měsíce, pokud mimo jiné: •Jsou v hostitelském členském státě zaměstnanými osobami nebo osobami samostatně výdělečně činnými. •Pro tyto účely si občan Unie, který již není zaměstnanou osobou ani samostatně výdělečně činnou osobou, ponechává postavení zaměstnané osoby nebo osoby samostatně výdělečně činné v těchto případech: •je řádně zapsán jako nedobrovolný nezaměstnaný poté, co byl zaměstnán více než jeden rok a je řádně zaregistrován u příslušného úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání; •je řádně zapsán jako nedobrovolný nezaměstnaný po skončení pracovní smlouvy na dobu určitou kratší jednoho roku nebo poté, co se během prvních dvanácti měsíců stal nedobrovolně nezaměstnaným, a zaregistrován u příslušného úřadu práce jako uchazeč o zaměstnání. V tom případě si postavení pracovníka ponechává na dobu alespoň šesti měsíců; •zahájí odbornou přípravu. Pokud není nedobrovolně nezaměstnaný, může si postavení pracovníka ponechat, pouze vztahuje-li se odborná příprava k jeho předchozímu zaměstnání. • Zvláštnosti úpravy •Kapitola 6 nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) 883/2004 o koordinaci národních systémů sociálního zabezpečení (čl. 61 – 65) •Modifikace základních principů koordinace v důsledku: onávaznosti dávek na postavení pracovníka a práva na pobyt opovinnosti řádné registrace u orgánu veřejných služeb zaměstnanosti opovinností uchazeče o zaměstnání spolupracovat s orgány veřejných služeb zaměstnanosti okontroly plnění povinností uchazeče o zaměstnání spolupracovat s orgány veřejných služeb zaměstnanosti oZvláštního postavení přeshraničních pracovníků • Princip zákazu diskriminace na základě státní příslušnosti •Nezaměstnaná osoba: • se registruje u úřadu práce ve státě, ve které pracovala naposledy • žádá o dávky u úřadu práce ve státě, ve kterém naposledy pracovala • dávky jsou jí poskytované za stejných podmínek jako státním příslušníkům hostitelského státu •Př. český zákon o zaměstnanosti stanoví: •Pro účely zaměstnávání zaměstnanců ze zahraničí podle tohoto zákona se za cizince nepovažuje občan Evropské unie a jeho rodinný příslušník a rodinný příslušník občana České republiky. •