Majetek církve Právnická fakulta MU 1. 11. 2022 Jiří Dvořáček 1. Pojem a poslání církevního majetku Úvodní ustanovení – kán. 1254–1258 Církev jako společenství slouží lidem, proto potřebuje prostředky pro svou činnost. Hlavní cíle církevního majetku (kán. 1254 § 2): • financovat bohoslužby • přiměřené zaopatření klerikům a jiným církevním pracovníkům • díla apoštolátu (vzdělávání, nemocnice atd.) Zásady: • Církev má právo nabývat, mít, spravovat majetek k účelům sobě vlastním. • Majetek náleží pod nejvyšší autoritou papeže té právnické osobě, která tento majetek právoplatně nabyla. • Apoštolský stolec (AS) si vyhrazuje vyslovení souhlasu s převody nad určitou hodnotu. • Majetek náležející AS a veřejným právnickým osobám v církvi se řídí CIC a stanovami veřejných právnických osob. • Majetek soukromé právnické osoby se řídí stanovami. Kánony CIC se řídí jen tehdy, je-li to výslovně stanoveno. 2. Postavení PO navržených registrovanou církví a náb. spol. a evidovaných podle zákona č. 3/2002 Sb. Zákon č. 3/2002 Sb. upravuje • postavení církví a náboženských společností (NS) • vedení seznamů registrovaných církví a NS a PO založených církví a NS a evidovaných podle tohoto zákona („evidovaná PO“) • působnost MKČR ve věcech církví a NS § 3 – zákl. pojmy: co to je podle tohoto zákona církev a NS (viz § 3 písm. a) § 4/1 – vznik církve a NS (v CIC kán. 113-123) § 6/1 – kdy se církev a NS stává PO: registrací § 7 – zvláštní práva – např. zachovávat povinnost mlčenlivosti (písm. f) § 15a – evidované PO: zavádí se nejasná duplicita PO § 16a – evidence PO podle § 15a odst. 1 b): příliš velké požadavky na evidenci PO – skrytá registrace! samotná evidence PO je ochranou třetích osob, není tedy zpochybnitelná. § 17 – rejstřík registrovaných církví a NS a rejstřík evidovaných PO § 21 – zrušení oprávnění k výkonu zvl. práv § 22 – zrušení registrace církve a NS § 26 – zrušení evidence evidované PO a její zánik odst. 4 diskriminační? Nepostačuje-li při likvidaci evidované právnické osoby její majetek k úhradě závazků, ručí za tyto závazky registrovaná církev a náboženská společnost, jejíž orgán ji navrhl k evidenci. Likvidační zůstatek z likvidace evidované právnické osoby přechází na registrovanou církev a náboženskou společnost, jejíž orgán ji navrhl k evidenci. 3. Nabývání majetku Kán. 1259 – „Církev může nabývat majetek všemi spravedlivými způsoby práva ať přirozeného nebo pozitivního, které jsou dovoleny jiným.“ Kán. 1260 – církev má vrozené právo žádat od věřících to, co je nutné pro plnění jejího poslání (tj. vyžadovat sustentaci). Systémy financování církve • dobrovolné dávky (např. USA – úplná odluka) • církevní daň (SRN, Rakousko, Švýcarsko – přátelská odluka, kooperace. Např. Německo: 8 % z daně ze mzdy, Rakousko: 1,5 % z hrubé mzdy) • daňové asignace (např. Itálie: 0,8 % z hrubé mzdy, povinná volba mezi humanitárními, sociálními nebo církevními subjekty) • příspěvky státu (např. Slovensko – stát přispívá církvím podle počtu věřících, Polsko – církevní fond, je financován státem) • úplná sekularizace (Francie – nepřátelská odluka, kostely od roku 1905 ve vlastnictví státu, církev platí symbolický nájem, všichni duchovní mají stejný plat) • „státní zaměstnanci“ – Belgie, Řecko Kán. 1261–1263 • Křesťané mohou poskytovat majetek ve prospěch církve – mají dokonce i povinnost podporovat církev (kán. 222). • Pro sustentaci církve věřícími mají být vydány normy biskupských konferencí. • Diecézní biskup smí v případě nutnosti, po poradě s kněžskou a ekonomickou radou, uložit daň na potřeby diecéze sobě podřízeným právnickým osobám. Fyzickým a soukromým právnickým osobám může uložit dávku jen mimořádně. a) Sbírkové právo (kán. 1265–1266) • Potřeba respektovat jak kanonické, tak světské právo. Mimo kostel mohou sbírky konat jen mendikantské řády. • Zákaz fyzické a právnické osobě konat sbírky a vybírat příspěvky na zbožné účely (sbírky mimo kostel) bez písemného dovolení ordináře. Podrobnosti pro sbírky stanovuje BK. (České právo vyžaduje tzv. sbírkové listy, opatřené razítkem organizace s uvedením přesného názvu organizace a účelu sbírky). • Místní ordinář může nařídit účelové sbírky v kostelích (např. na misie, na charitu). • Běžná sbírka při mši se považuje za schválenou a není třeba zvláštního povolení. b) Dary Kán. 1267 – § 1. Pokud není znám opak, předpokládá se, že dary, poskytnuté představeným nebo správcům kterékoliv právnické osoby církevní, i soukromé, jsou dány této právnické osobě. § 2. Dary podle § 1 je možné odmítnout pouze ze spravedlivého důvodu a věci větší hodnoty jen se svolením ordináře, jde-li o právnickou osobu veřejnou; dovolení ordináře se rovněž vyžaduje k přijetí věci zatížené břemenem nebo podmínkou, při zachování kán. 1295. § 3. Darů poskytnutých věřícími na určitý účel se může použít pouze k tomuto účelu. c) Preskripce (kán. 1268–1270) Vydržení ani promlčení nepodléhají skutečnosti uvedené v kán. 199. Předpoklad pro preskripci: • dotyčný byl po celou dobu držení přesvědčen, že věc, kterou má v držení, nepatří někomu jinému (kán. 198); • musí být dodržena vydržecí doba stanovená právem; • pokud by se po uplynutí vydržecí doby přihlásil předchozí majitel a své vlastnické právo prokázal, jeho právo je silnější. Zásady pro preskripci: • Posvátné věci ve vlastnictví soukromých osob lze od nich nabýt preskripcí. Nesmí se jich využívat k profánním účelům, jestliže neztratily benedikci nebo konsekraci. • Posvátné věci ve vlastnictví církevní veřejné PO může preskripcí získat pouze jiná církevní PO. • Na nemovitosti a drahocenné movitosti, práva a povinnosti ve vlastnictví AS se vztahuje preskripce 100 let. • Na majetek jiné veřejné církevní PO se vztahuje preskripce 30 let. d) Podpora AS Kán. 1271 – biskupové mají povinnost podle situace své diecéze přispívat na činnost AS. e) Beneficia Kán. 1272 – beneficia měla historický význam pro zajištění sustentace duchovních a přispívala k nezávislosti církve; • v ČR dnes beneficia neexistují • v zemích, kde jsou, má BK normami přeměnit systém beneficií ve fond, ze kterého se hradí sustentace duchovních. 4. Správa majetku Kán. 1273 – nejvyšší správa a hospodaření s majetkem přísluší papeži; AS vydává předpisy pro správu majetku. • Přímé schválení AS: převody majetku o hodnotě nad limit stanovený BK (v ČR 40 mil. Kč) a pro převody umělecky či historicky cenných věcí (viz kán. 1292 § 2). Kán. 1274–1275 V diecézích je povinnost zřídit fondy, z kterých se hradí: • zaopatření duchovních, pokud o ně není postaráno jinak; • sociální zabezpečení duchovních, pokud o ně není postaráno jinak; • odměňování dalších osob, které slouží církvi; • příspěvky na různé potřeby diecéze; • případná pomoc bohatší diecéze chudším. Kán. 1276–1280 • Nařízení ČBK ve věcech správy církevního majetku (č.j. 780/2001) • Směrnice o správě církevního majetku Arcibiskupství olomouckého a Arcibiskupství pražského Ordinář dozírá na správu veškerého majetku, který patří jemu podřízeným veřejným PO. Rozlišuje se řádná a mimořádná správa. • Řádná správa: smlouvy mezi PO (farnosti, charity, aj.) a třetími osobami nebo mezi těmito PO navzájem, a vyžaduje se schválení ordinářem. Je-li smluvní stranou arcibiskupství, uzavírá ordinář. Týká se hodnoty majetku do 10 mil Kč. • Mimořádná správa: diecézní biskup musí mít souhlas ekonomické rady a sboru konzultorů na úkony v rozmezí 10–40 mil Kč a dispoziční úkony s kostelem, farou a s dalšími nemovitostmi. Před každým závažnějším rozhodnutím je diecézní biskup povinen vyslechnout ekonomickou radu a sbor konzultorů (kán. 1277). Schválení ordinářem nepodléhají: • Smlouvy o dílo do výše 50 tis. Kč (100 tis. v Arcib. olomouckém) a smlouvy o půjčce do výše 50 tis. Kč, uzavírané mezi farnostmi a jinými podřízenými PO navzájem, či mezi farnostmi a těmito PO a třetími osobami; • Smlouvy o pronájmu nemovitostí, nepřesahuje-li doba nájmu 1 rok a výše nájmu 50 tis. Kč; • Smlouvy o pronájmu movitých věcí, jejichž hodnota nepřesahuje 20 tis. Kč; • Smlouvy o grantech a smlouvy, v nichž se nakládá s majetkem nepatrné ceny (Olomouc nemá, má jen Praha). Základní správa církevního majetku přísluší správci majetku. Každá PO (diecéze, farnost) má svou ekonomickou radu, která se o majetek stará a vede agendu, nebo alespoň dva poradce. 5. Smlouvy a převody Kán. 1290 – pro smlouvy platí civilní právo v místě uzavření, pokud CIC nestanoví něco zvláštního. Smlouvy se mohou týkat oprav, nabývání, prodeje, převádění věcí apod. Kán. 1291 – právo rozlišuje: • kmenové jmění – to, co patří k základu; z toho stanovy nedovolují nic brát; k převodu se vyžaduje dovolení příslušného představeného; • Je kmenovým jměním splátka finanční náhrady státu? Pokud ne, může jí církevní PO (diecéze) volně investovat bez povolení AS. • další jmění – prostředky navíc k chodu a fungování. Kán. 1292 – pro převedení (prodej, směnu) se vyžaduje řádné zjištění hodnoty věci; jsou dány limity, do kterých může věc prodat či směnit představený právnické osoby. a) Převody majetku mezi dolní a horní hranicí stanovenou BK (v ČR 10–40 mil): • PO nepodřízené diecéznímu biskupovi: představený PO kompetentní pro převod je určen stanovami; • PO podřízené diecéznímu biskupovi (včetně diecéze): o převodu rozhoduje diecézní biskup se souhlasem ekonomické rady a sboru konzultorů a těch, kterých se to týká. • Je v kompetenci BK stanovit pro své teritorium, od jaké nejmenší hodnoty je schválení převodu nutné („dolní hranice“) a pro jakou hodnotu začíná příslušnost schvalování AS („horní hranice“) – • §3 – je-li věc dělitelná, pak se v žádosti o prodej musí uvést části už dříve převedené, jinak je dovolení neplatné. b) Převody majetku pod dolní hranicí stanovenou BK (v ČR do 10 mil) (kán. 1293–1295) • Musí existovat spravedlivý důvod (např. splacení dluhu, výstavba kostela, péče o chudé a nemocné). • Musí být k dispozici písemný odhad znalce ve věci hodnoty převáděného majetku. • Věc se nemá převádět za cenu menší, než byla v posudku. Byl-li církevní majetek směněn bez platných kanonických náležitostí, ale je-li to před státním právem platné, pak může představený žalovat toho, kdo církevně neplatnou směnu provedl, aby nahradil škodu (kán. 1296). Zákaz prodeje či svěření majetku příbuzným správce majetku až do 4. stupně afinity nebo pokrevního příbuzenství, bez písemného dovolení příslušného představeného (kán. 1298) 6. Zbožné odkazy a nadace a) Odkazy (kán. 1299–1302) Jde o právní jednání, jimž se postupuje věc ve prospěch jiné osoby. Druhy: • jednání mezi živými (darování), • jednání pro případ smrti (závěť; poslední vůlí lze odkázat určité věci ve prospěch církve, stejně jako lze založit nadaci; náležitosti k platnosti určuje světské právo. Výslovného souhlasu ordináře je třeba (srov. kán. 1267): • jde-li o odkaz s podmínkou (ordinář s ní musí souhlasit); • jde-li o přijetí většího odkazu. b) Nadace (kán. 1303–1307) • Jde o majetkovou podstatu, z jejíchž výnosů plynou závazky k plnění. Jde o samostatnou právní jednotku. • Má výhody hlavně finanční (příspěvky nepodléhají daním!) • Nadace Arcibiskupství pražského Arietinum: cílem byla daňová optimalizace AP. Druhy: • samostatné – soukromá právnická osoba v obojím právu (je to soubor majetkových podstat a osob); • nesamostatné – jedná se o odkaz sumy majetku, kde je určen účel a není určeno ustanovení samostatné právnické osoby (je to soubor majetkových podstat – bez osob; existuje v kanonickém právu, nikoliv v právu českém).