Úvod do církevního práva Právnická fakulta MU 31. 10. 2022 Jiří Dvořáček 1. Církevní právo a teologie Vztah Boha a člověka ve Starém a Novém zákoně • Právní vztah – smlouva Boha s člověkem (s Noem: Gn 9, s Abramem: Gn 15, Gn 17, s Izákem: Gn 26, s Jákobem: Gn 28, Desatero: Ex 20, Dt 5, desky s Desaterem: Ex 24) • Nový zákon: Kristus naplněním Zákona Vztah teologie a církevního práva • CP je teologická disciplína uskutečňována právnickou metodou X • CP je samostatná právní disciplína aplikována teologickými principy Důvod existence práva v církvi • jeden z nástrojů pro zachování rovnováhy mezi charismatem a institucí • soulad s evangeliem, apoštolská účinnost, reakce na potřeby věřících a komunity Základní cíl kanonického práva: salus animarum („spása duší“) Kán. 1752 CIC: V záležitostech překládání [kněží] náleží zachovat předpisy kánonu 1747 se zachováním kanonické umírněnosti a majíce před očima spásu duší, která vždy musí být v církvi nejvyšším zákonem. • hlavní princip odlišnosti církevního a sekulárního práva • vztah salus animarum – rationabilitas – aequitas canonica Salus animarum: cíl CP, norma normans CP Rationabilitas: kvalita CP Ekvita: vztah práva a konkrétní životní situace 2. Prameny kanonického práva Prameny vzniku • Písmo svaté (Starý a Nový zákon) • apoštolská tradice • biskupská funkce Prameny poznání • staré kanonické sbírky Vývoj kanonických sbírek do 20. století • Didaché (konec 1. stol.) • Didascalia Apostolorum (konec 3. stol.) • Apoštolské kánony (4./5. stol., součástí je 85 apoštolských kánonů) • Východ: Sintagma canonum, kánony Trullského koncilu (691), Justiniánova kodifikace (CIC) • Západ: papežské dekretály a kánony prvních koncilů • Decretum Gratiani (1140) • Dekretály Řehoře IX. • Liber VI. Bonifáce VIII. • Klementíny • Extravagantes Ioannis XXII. a Extravagantes communes Corpus iuris canonici • „svod práva“, tvořen výše uvedenými pěti sbírkami • platil od Tridentského koncilu po CIC/1917 CIC/1917 Platné právo katolické církve • CIC/1983 pro „římskokatolickou“ církev, účinný od 27. 11. 1983 • CCEO (Kodex kánonů východních církví) pro východní katolické církve, účinný od 1. 10. 1991 3. Typologie katolické církve Latinská („římskokatolická“) církev (CIC/1983) Východní katolické církve (CCEO) • Patriarchální církve: koptská (Egypt), řecko-melchitská, maronitská, syrská, chaldejská, arménská (výskyt: Irák, Libanon, USA, Austrálie…) • Vrchní arcibiskupství: syro-malankarská a syro-malabarská církev (Indie), ukrajinská a rumunská církev • Metropolitní církve: etiopská, ruténská (metropolie v Pittsburgu USA), slovenská, maďarská, eritrejská • Ostatní církve sui iuris: řecká, italská, albánská, běloruská, bulharská, byzantská v Chorvatsku a Srbsku, makedonská, ruská a ruténská (Apoštolský exarchát v Praze, eparchie v Mukačevu) 4. Vymezení působnosti CIC a CCEO Kán. 1 CIC Kánony tohoto kodexu se vztahují jen na latinskou církev. Kán. 1 CCEO Kánony tohoto zákoníku platí pro všechny východní katolické církve a pouze pro ně, není-li ve vztahu k latinské církvi stanoveno jinak. Kán. 2 až 5 CIC Dosavadní liturgické normy, mezinárodní dohody a mimoprávní obyčeje zůstávají v platnosti. Kán. 6 CIC Derogační klauzule. 5. Zákony v církvi Subjekty církevních zákonů: aktivní • papež • sbor biskupů (jen ve spojení s papežem, na ekumenickém koncilu nebo jinak) • biskupská synoda (poradní) • diecézní biskupové • místní sněmy • biskupské konference pasivní Pouze církevní zákony zavazují ty, kdo jsou: • pokřtěni v katolické církvi nebo do ní přijati • mají dostatečné užívání rozumu • dovršili 7 rok Zákony • univerzální – jsou personální • partikulární – jsou teritoriální, není-li stanoveno jinak Promulgace zákona • Acta apostolicae sedis (AAS) • Vacatio legis 3 měsíce (univerzální zákony) 1 měsíc (partikulární zákony) Právní obyčej • Podle vztahu k zákonu • Podle okruhu působnosti • Podle času vyžadovaného k jeho navození (prostý – 30 let, stoletý, nepamětný) 6. Osoby v církvi Fyzické osoby • právní subjektivitu získávají křtem nebo přijetím do katolické církve (výjimka: katechumeni – kán. 206) • křtem se připisují k církvi sui iuris podle svých rodičů (kán. 111-112 CIC) Způsobilost k právnímu jednání: • pod 7 let věku: nemají žádnou způsobilost • plná způsobilost: 18 let • další věkové hranice: např. 14, 16, 17 let FO ve vztahu k bydlišti: • obyvatel: v místě trvalého kanonického bydliště (domicilu) • příchozí: v místě svého přechodného kanonického bydliště (kvazidomicilu) • osoba mimo své bydliště: trvalé bydliště má, ale je mimo ně • osoba bez kanonického bydliště Získání a ztráta bydliště (domicilu) • Trvalé bydliště ve farnosti nebo diecézi: úmysl trvale zůstat nebo faktický pobyt 5 let • Přechodné bydliště: záměr 3 měsíce nebo faktický pobyt 3 měsíce • Ztráta domicilu nebo kvazidomicilu: odchod z farnosti nebo diecéze s úmyslem se tam nevrátit Domicilem nebo kvazidomicilem se získává vlastní farář a vlastní ordinář Právnické osoby • soubor osob (korporace) • soubor věcí (nadace) • veřejné (jednají jménem církve, ustaveny církevním představeným) • soukromé (ostatní) Získání právní subjektivity: • ze zákona (veřejné PO – diecéze, farnost, řeholní společnost aj.) • rozhodnutím představeného (např. charita) • Katolická církev a Apoštolský stolec jsou PO božského práva Právní jednání (kán. 124–128) • k platnosti: koná osoba způsobilá, podstatné prvky a náležitosti • vady: vnější násilí, strach nepůsobí neplatnost, není-li stanoveno jinak, neznalost nebo omyl • právní jednání představeného – kán. 127 7. Moc řídicí Vázána na svěcení: Nositeli jsou jen ti, kdo přijali svěcení. Vykonává se ve vnějším i vnitřním oboru. Druhy: • řádná – vázána na úřad vlastní: vykonává se vlastním jménem (např. papež, biskup) zástupná: vykonává se jménem nositele úřadu (např. vikář) • delegovaná – vázána na osobu, pověření od řádného nositele Obsah moci řídicí: • zákonodárná: má ji papež, biskupové… • výkonná: mají ji diecézní biskup, biskupští vikáři • soudní: má ji diecézní biskup nebo soudní vikář Doplnění moci řídicí církví: kán 144 CIC (994 CCEO) 8. Hierarchické zřízení církve Jedna nejvyšší moc, vykonávají ji dva subjekty – papež a biskupský sbor Papež • Má nejvyšší, plnou, bezprostřední a obecnou moc • Jedná sám nebo ve sboru Biskupové • V rámci univerzální církve mají sborovou moc • V rámci místní církve (diecéze) osobní moc Kardinálové • Papežem jsou tzv. kreováni (jmenováni) • Volí papeže, jsou v čele dikasterií (v jejich čele mohou stát i laici, i ženy) • Nemají žádnou jinou zvláštní jurisdikci Římská kurie • Tvořena tzv. dikasteriemi 9. Místní církve Diecéze (CCEO: eparchie) • na její úrovni územní prelatura a územní opatství (vlastním jménem) apoštolský vikariát, ap. prefektura, ap. administratura (jménem papeže) • v čele diecézní biskup (CCEO: eparcha), pomáhá mu kněžská rada a sbor poradců • okrskové vikariáty (děkanáty): v čele okrskový vikář (děkan) • farnosti: farář, pomáhá mu farní vikář (kaplan) • s výjimkou děkanátů jsou to církevní právnické osoby Církevní provincie • v čele arcibiskup-metropolita Biskupské konference • omezené legislativní pravomoci, koordinační a pastorační orgán 10. Soudní řízení v církvi a církevní soudy Nositelé soudní moci • biskupové a papež • vykonávají ji prostřednictvím soudních vikářů a soudních sborů Soudní systém latinské církve • 1. stupeň: diecézní / interdiecézní • 2. stupeň: metropolitní soudy (příp. soudy určené Apoštolskou signaturou), lze se přímo odvolat i k Římské rotě • 3. stupeň: soud Římské roty (příp. jiný soud zmocněný Ap. sign.) Nejvyšší soud Apoštolské signatury • nesoudí v meritu věci • trojí funkce: soudní: žaloby na neplatnost a restitutio in integrum proti rozsudkům Římské roty, kompetenční spory soudně-administrativní: porušení zákona kongregacemi v administrativním procesu administrativní: správa církevních soudů (odpovídá ministerstvu spravedlnosti), odvolání proti administrativním rozhodnutím diecézních biskupů Záležitosti vyhrazené papeži (kán. 1405 CIC) Papež soudí • hlavy států • kardinály • biskupy v trestních věcech • z vlastního rozhodnutí jakoukoli kauzu • případy předložené stranami a papež je přijme Soudní řízení může být až trojinstanční • Proti rozhodnutí diecézního soudu se lze odvolat k metropolitnímu soudu a pak k soudu třetí instance (Římská rota nebo určený soud) • Je-li prvoinstanční soud metropolitní soud, je odvolacím soudem jiný metropolitní nebo interdiecézní soud. Církevní soudy v ČR • Metropolitní soud v Praze (soud 1. instance pro pražskou arcidiecézi, českobudějovickou diecézi a pro Apoštolský exarchát řkc. církve v Praze) • Interdiecézní soud v Olomouci (soud 1. instance pro olomouckou arcidiecézi a ostravsko-opavskou diecézi) • Diecézní soudy v Brně, Plzni, Hr. Králové a Litoměřicích 11. Svátosti Křest • křtěnec získává právní subjektivitu v církvi a po rodičích se zapisuje do jednotlivé církve sui iuris • řádný udělovatel biskup, kněz nebo jáhen • předpoklad pro přijímání dalších svátostí • nelze opakovat • z církve nelze vystoupit (po účinnosti MP Omnium in mentem od 10. 4. 2010) Biřmování • věk 14 let • řádný udělovatel biskup Eucharistie • vysluhuje kněz nebo biskup • pod způsobou chleba nebo vína (tělo a krev Páně) • řádný udělovatel přijímání je biskup, kněz nebo jáhen Svátost smíření (zpověď) • povinnost vyznat se z těžkých hříchu, z lehkých se doporučuje • povinnost aspoň jednou ročně • uděluje jedině kněz • pro platnost se vyžaduje pověření (zpovědní fakulta): ze samého práva a z úřadu Svěcení • Tři stupně: ‒ biskupské: 35 let ‒ kněžské: 25 let ‒ jáhenské: po skončení 5. ročníku teologie, trvalý jáhen 25 let, ženatý 35 let a souhlas manželky • Pro platnost se vyžaduje, aby to byl pokřtěný muž • Celibát: povinný u kněží (jen pro latinskou církev!) a biskupů (pro celou církev) • Světitelé: ‒ jáhenské a kněžské svěcení: biskup ‒ biskupské svěcení: biskup + dva biskupové jako spolusvětitelé, nutné povolení papeže, bez něj je sice svěcení platné, ale všichni jsou exkomunikováni Pomazání nemocných • uděluje jedině kněz rukou • maže se olejem, který světí výhradně biskup (kněz jen v případě nutnosti) • přijímají nemocní pro ulehčení a uzdravení Manželství (viz další přednáška) Literatura • Dvořáček, Jiří: Východní kanonické právo – Úvod do studia. Praha 2014 • Gerosa, Libero: Právo Cirkvi. Prešov 2005 • Hrdina, Antonín: Kanonické právo. Praha 2002 • Tretera, Jiří Rajmund – Horák, Záboj: Církevní právo. Praha 2016 • A další…