Vynucování práva EU Žaloby k Soudnímu dvoru EU 301 - 2023 3 základní funkce SD EU Objekty vynucování práva (vůči komu) Vynucování •vůči členským státům •vůči orgánům EU •vůči jednotlivcům Vynucování práva EU – přehled 1 Vynucování práva EU – přehled 2 Subjekty vynucování práva EU (kdo vynucuje) Unijní orgány: •KOMISE (správní řízení) •SOUDNÍ DVŮR (soudní řízení) •Rada EU – jen zcela výjimečně a mimořádně Orgány členských států: •správní orgány, soudy Vynucování práva vůči členským státům podrobně - 1 •Porušení unijního práva členským státem: •jen orgány EU •obecná porušení práva EU: –správní řízení (Komise) –soudní řízení (SD) (návrh Komise – uvážení) –event. finanční postih rozhodnutím SD na návrh Komise •čl. 258, 260 a 271 SFEU (žaloba může být podána i jiným členským státem – velmi vzácné) Vynucování práva vůči členským státům – podrobně - 2 •Následky nerespektování rozsudku SD: –stát se stále nepodřídil rozhodnutí SD: návrh Komise na finanční postih (čl. 260) –formy pokuty: paušální částka – podle následků, odstrašení penále (po dnech apod.) – tlak na ukončení obojí zároveň Kalkulace penále 2021 2021: Základní paušální pokuta (jednorázová) je EUR 2 656 000. Pro ČR EUR 1 310 000 (násobeno koef. „n“). Základní částka pro denní penále (tj. za každý den porušování) je EUR 2 683, ta se násobí koeficienty Koef. „n“ je pro ČR 0,59 (SR 0,31) (Jen pro zajímavost) SDĚLENÍ KOMISE Úprava výpočtu paušálních částek a penále, které Komise navrhuje v rámci řízení o nesplnění povinnosti u Soudního dvora Evropské unie, po vystoupení Spojeného království z EU (2021/C 129/01) Komise určuje referenční hodnotu koeficientu „n“ pomocí průměru každého z obou používaných prvků, tj. HDP a počtu zástupců v Evropském parlamentu. Průměr se vypočítá takto: faktor „n“ je geometrický průměr vypočítaný na základě druhé odmocniny součinu koeficientů založených na HDP členských států a počtu křesel v Evropském parlamentu. Vypočítá se na základě této rovnice: , Image 1 Vynucování práva vůči členským státům - 3 •Zvláštní sankční systém pro nadměrný schodek veřejných financí (čl. 126 SFEU) •rozhoduje Rada na doporučení Komise •výzva nevyslyšena: –výzva EIB – přehodnotit úvěrovou politiku –kauce –pokuta Vynucování práva vůči členským státům - 4 Zvláštní právně politická odpovědnost podle článku 7 Smlouvy EU 1. Rozhodnutí Rady (4/5) o nebezpečí porušení základních hodnot EU (hrozba) 2. Rozhodnutí Evropské rady (jednomysl.) o tom, že došlo k závažnému porušení 3. Eventuální rozhodnutí Rady (kvalif.větš.) o suspenzi členských práv Vynucování práva EU vůči jednotlivcům - přehled •správní řízení: Komise (hosp. soutěž) ukládá pokuty •soudní řízení: napadení rozhodnutí Komise žalobou na neplatnost, zrušení, změnu rozhodnutí (Tribunál) •čl. 261, 263 Vynucování práva EU vůči jednotlivcům - podrobněji •správní řízení: Komise (hosp. soutěž) ukládá pokuty (nařízení 1/2003) •soudní řízení: napadení rozhodnutí Komise žalobou na neplatnost, zrušení, změnu rozhodnutí (Tribunál) •čl. 261 (229), 263 (230) •vykonatelnost rozhodnutí o pokutě: Komise požádá soud členského státu podle sídla povinného Příklady nedávných velkých pokut uložených Komisí Vynucování práva EU vůči orgánům EU •čl. 263 – žaloba na neplatnost legislativního nebo jiného aktu EU •neplatnost i v rámci řízení o předběžné otázce •č. 268 – žaloba na náhradu škody způsobené orgánem EU Žaloba na neplatnost - 1 •čl. 263 – žaloba na neplatnost legislativního nebo jiného aktu EU Soudní dvůr Evropské unie přezkoumává legalitu legislativních aktů (sekundárního práva) AKTIVNÍ LEGITIMACE - privilegovaní žalobci – žaloba podána členskými státy, Evropským parlamentem, Radou nebo Komisí Žaloba na neplatnost – 2 (jednotlivci) NEPRIVILEGOVANÍ ŽALOBCI – právní zájem + těsnější vztah (čl. 263/3) Každá fyzická nebo právnická osoba může podat žalobu proti 1) aktům, které jsou jí určeny nebo 2) aktům, které se jí bezprostředně a osobně dotýkají (relativně malý počet případů – Soudní dvůr není určen jednotlivcům) Jednotlivec – časté případy proti rozhodnutí: - postih ze strany Komise za porušení soutěžních pravidel, - reakce na schválení Komisí kartelové dohody mezi konkurenty, - reakce na souhlas Komise se státní podporou proti nařízení: -uložení antidumpingového cla vývozci z nečlenského státu do EU (nařízení), -uložení vyrovnávacího cla vývozci z nečlenského státu do EU, který obdržel od svého státu podporu (nařízení) Důvody neplatnosti A.Nedostatek pravomoci – absolutní, relativní vč. principu subsidiarity (C‑376/98 – tabáková reklama) B.Podstatné formální vady aktu (např. chybějící nebo nedostatečné odůvodnění aktu) C. Porušení Smlouvy o EU, Smlouvy o fungování EU nebo pravidla k jejímu provedení (nikoli akty sekundárního práva) D. Zneužití pravomoci Žaloba na nečinnost - čl. 265 Žaloba na nečinnost - čl. 265 orgán EU odmítá vydat akt (rozhodnout), je-li povinnost akt vydat aktivní legitimace: jako u žaloby na neplatnost podmínka platné žaloby: předchozí vyzvání - pak 2 + 2 měsíce deklaratorní rozsudek (jen konstatování, žádné opatření, vliv na event. vymáhání náhrady škody) (většinou jde o nečinnost Komise) ------------------ 16 11 23 ------------------------------ Pravomoc a příslušnost SD EU Soudní soustava EU: SD EU + soudy členských států rozdělení pravomoci - podle svěřených pravomocí (co nesvěřeno, zůstává soudům členských států) Rozdělení působnosti uvnitř SD EU SD: spíš jako „ústavní soud“ – cca 600 věcí ročně Tribunál: spíš jako správní soud – cca 1000 věcí ročně (převažují ochranné známky a soutěž) + jakožto pracovněprávní soud - 150 věcí ročně Dělba příslušnosti mezi SD a Tribunálem: - žaloby na porušení povinnosti členského státu: vždy SD - žaloby na neplatnost a na nečinnost: jednotlivci - Tribunál, jiní žalobci - SD - žaloby na náhradu škody: Tribunál - řízení o předběžné otázce: jen SD Řízení před Soudním dvorem EU Prameny: SFEU, STATUT, JEDNACÍ ŘÁD Zahájení řízení - Návrh na zahájení řízení (ve sporném řízení žaloba) písemný. Předseda soudu ustanoví soudce-zpravodaje. Ustanoven generální advokát. Žaloba se doručuje odpůrci (u sporného řízení). Do 1 měsíce tento podá vyjádření k žalobě (žalobní odpověď - replika). Lze opakovat - vyjádření žalobce k replice (duplika) a odpověď žalovaného na ně. Soudce-zpravodaj: jakému senátu věc přidělit (3-člennému, 5-člennému, velkému, plénu), zda je nutné ústní jednání, zda se lze obejít bez stanoviska generálního advokáta. Spojování věcí. Generální advokát: posuzuje věc z odborného (právního) hlediska, jako kdyby byl soudcem. Vydává stanovisko GA (svůj závěr). Soudci poté mohou nebo nemusí toto stanovisko respektovat. Řízení před Soudním dvorem EU Senáty - samosoudce u TRIBUNÁLU Ústní jednání před SD lze, pokud žádná ze stran nepodá námitky (běžná praxe zejména u řízení o předběžné otázce). Tribunál: ústní jednání povinné. Závěr řízení Soudci (členové senátu) přijímají rozhodnutí na neveřejném zasedání (deliberace) konsensem. Není-li konsensus možný, je rozhodnutí přijato hlasováním, a to prostou většinou. Separátní vota se nezveřejňují. Formy rozhodnutí: - rozsudek (nález - rozhodnutí ve věci samé), - usnesení o zastavení řízení, - stanovisko (viz dále). Rozsudek je závazný ode dne vyhlášení. Institut právní moci zde neexistuje. K dispozici na internetu na europa.eu.int (odkaz na orgány - ESD - CURIA). Rozhodnutí o náhradě nákladů řízení je povinnou součástí každého rozsudku. Soudní poplatek neexistuje. Řízení před Soudním dvorem EU 7. Stanoviska SD SD může být požádán o zaujetí stanoviska k souladu mezinárodní smlouvy uzavírané EU s právem EU, případně k pravomocem EU při uzavírání smlouvy. 8. Jazyk řízení Jazykem řízení je kterýkoli z úředních jazyků EU, tedy i čeština. Jazyk si volí žalobce. Je-li odpůrcem členský stát nebo jednotlivec, je tímto jazykem jeho jazyk. Při ústním jednání se vše tlumočí do všech jazyků. Každý členský stát ve svých podáních užívá svůj vlastní jazyk. 9. Vedlejší účastník (intervener) Může jím být instituce EU nebo členský stát, který není účastníkem (stranou) řízení a je na věci byť i jen nepřímo zainteresován. Velmi oblíbený institut, i pro ČR. 10. Opravné prostředky V soustavě SD - TRIBUNÁL existuje instanční princip, a proto i opravné prostředky. Nelze rozlišovat klasické opravné prostředky řádné a mimořádné. a) Odporovatelnost rozsudku třetí stranou, b) Obnova řízení c) Opravný prostředek proti rozsudku Tribunálu (obdoba našeho odvolání) Lze podat opravný prostředek proti rozsudku TRI, a to do 2 měsíců ode dne jeho vyhlášení. Návrhem se lze domáhat zrušení rozsudku TRI. SD rozhodne novým rozsudkem.