Prameny práva, právní norma, právní vztahy Miloš Večeřa BVV13Zk Základy práva pro neprávníky Pojem pramenů práva Materiální prameny práva - důvody, které vedou k normativní úpravě společenských vztahů (např. ekonomická situace, ale i dílčí události jako třeba povodně). Formální prameny práva - informační zdroje, z nichž se dozvídáme obsah práva (např. právní předpisy, právní obyčeje atd.). V případě subjektivního práva je jeho pramenem určitá právní skutečnost (např. smlouva).. Rozlišujeme psané a nepsané prameny práva Druhy formálních pramenů práva 1. Právní předpisy 2. Normativní smlouvy 3. Precedenty 4. Právní obyčeje 5. Právní principy Další prameny práva - Doktrína (věda) - Rozum (rozumnost) - Spravedlnost (equita) Právní předpisy rozlišujeme 1) podle absolutní právní síly : Primární právní akty - zákonné akty (Ústava, ústavní zákony, zákony, zákonná opatření Senátu. Sekundární právní akty - podzákonné akty (rozhodnutí prezidenta republiky, nařízení vlády, právní předpisy ministerstev a ústředních správních úřadů, obecně závazné vyhlášky a nařízení orgánů územní samosprávy). Právní předpisy rozlišujeme 2) podle relativní právní síly Původní (originární) akty: Ústavní akty, zákonné akty a obecně závazné vyhlášky obcí a krajů. Odvozené (derivativní) akty: Nařízení vlády, vyhlášky ministerstev a správních úřadů, nařízení rad orgánů územní samosprávy. Normativní smlouvy základě konsensu nejméně dvou stran Mezinárodní: Uzavírají je mezi sebou subjekty mezinárodního práva (státy, mezinárodní organizace). Kromě relativních závazků stran musí obsahovat i obecně závazná právní pravidla. Aplikační přednost. Vnitrostátní: Uzavírají je mezi sebou subjekty vnitrostátního práva. Můžeme je dále rozdělit na kolektivní smlouvy a veřejnoprávní smlouvy. Kolektivní smlouva Kolektivní smlouvu mezi sebou uzavírají odborové organizace a zaměstnavatelé. Rozlišujeme kolektivní smlouvy podnikové a vyššího stupně (uzavřené mezi odborovými svazy a svazy zaměstnavatelů). Charakter normativní smlouvy je pouze v částech, které upravují mzdové a další pracovní podmínky a nároky zaměstnanců. Právní úprava je v zákoníku práce a v zákoně o kolektivním vyjednávání. Veřejnoprávní smlouvy jsou zejména smlouvy uzavírané mezi orgány státní správy a státními orgány a soukromoprávními subjekty za předpokladu, že jsou jejich obsahem normativní pravidla. Rozlišujeme veřejnoprávní smlouvy: - Koordinační: Uzavírají ji stát, veřejnoprávní korporace, právnické a fyzické osoby vykonávají-li zákonem nebo na základě zákona svěřenou působnost v oblasti veřejné správy, a to za účelem plnění jejích úkolů. Příkladem je, kdy orgány jedné obce budou vykonávat přenesenou působnost pro orgány obce druhé. - Subordinační: Uzavírá ji správní orgán s fyzickou nebo právnickou osobou k vydávání rozhodnutí ve správním řízení, zřízení společensky účelného pracovního místa, ochraně kulturní památky apod. Precedent Precedent - právní pravidlo obsažené v soudním (někdy i správním) rozhodnutí, které zavazuje soudy stejného nebo nižšího stupně. Jedná se o první rozhodnutí v dané věci. U precedentu rozlišujeme: Ratio decidendi: Jedná se o normativní a do budoucna (precedenčně) závaznou část soudního rozhodnutí. Obiter dictum: Jedná se o část rozhodnutí, která není závazná, pouze shrnuje další argumenty a je uváděna pouze pro dokreslení. Votum separatum: odlišné stanovisko soudce. Stare decisis: Představuje povinnost soudu rozhodnout podle předchozího precedentu. Judikatura soudů v ČR nemá autoritativní závaznost (je závazná pro účastníky řízení). Někdy hovoříme o jejich tzv. argumentační závaznosti. Výjimku tvoří nálezy Ústavního soudu ČR, kterými se ruší nějaký právní předpis, popřípadě jeho část. Publikace judikatury: Sbírka nálezů a usnesení Ústavního soudu ČR; Sbírka soudních rozhodnutí a stanovisek Nejvyššího soudu ČR; Sbírka rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ČR. Systém precedentů představuje pružnější model práva, jehož nevýhodou však je nižší právní jistota. Právní obyčej zaužívané a státem uznávané obecné právní pravidlo. Znaky obyčeje jsou: Usus longaevus - dlouhodobé užívání obyčeje; Opinio iuris - obecně sdílené vědomí o právním charakteru obyčeje. Významným znakem je prvek uznání právního charakteru obyčeje státem a s ním spojená jeho vynutitelnost státní mocí. Jako další znaky bývají uváděny též jeho obecnost a skutečnost, že platí ze své vlastní právní síly (nikoliv proto, že jeho dodržování vyžaduje zákon). Typický zejména pro mezinárodní právo veřejné. Právní principy Právní principy jsou vůdčí právní zásady prostupující celým právním řádem. Jsou koncentrovaným vyjádřením obsahu práva a hodnotově ho ukotvují. Římskoprávní dědictví v Justiniánových kodexech (6. st.): - Čestně žít, druhému neškodit, každému dávat, co mu patří; - Nikdo nemůže převést na jiného více práv, než sám má; - Nelze se zavázat k nemožnému; - Bezdůvodný strach neomlouvá; - Za vyšší moc nikdo neodpovídá; - Věc rozhodnutá je pokládána za pravdu; - Smlouvy se mají plnit. Středověká a moderní právní věda doplnily další právní principy: - Zákaz odepření spravedlnosti; - Je třeba slyšet i druhou stranu; - Nikdo nesmí být soudcem ve vlastní věci; - Kdo je dřívější v čase, je silnější v právu; - Zákaz retroaktivity; - Zásada legální licence; - Základní lidská práva; - Povrch ustupuje půdě (Superficies solo cedit) a další. Právní norma obecně závazné pravidlo chování stanovené nebo uznané státem a státem vynutitelné - má preskriptivní charakter (např. povinnost chodit na přednášky), - nikoliv deskriptivní = soud (výroku), - rozdíl od postulátu (ideje, co je žádoucí) , - rozdíl od hodnotící věty. Způsoby vyjádření normativnosti - Zákaz; - Příkaz; - Dovolení. Zásada legální licence (zákonného dovolení). Specifické znaky právních norem Materiální znaky 1. Normativnost; 2. Právní závaznost; 3. Obecnost; 4. Státní donucení /vynutitelnost/. Formální znaky 1. Pravomoc; 2. Forma (publikace). Prvky právní normy - Subjekt; - Objekt; - Obsah. Struktura právní normy 1) Hypotéza -předpoklady, podmínky, příčiny, důvody dispozice, často právní skutečnosti. 2) Dispozice -vlastní pravidlo chování. 3) Sankce -nepříznivý následek. Byla-li ve smlouvě stanovena přesná doba plnění a ze smlouvy nebo z povahy věci vyplývá, že na opožděném plnění nemůže mít věřitel zájem, musí věřitel oznámit dlužníkovi bez zbytečného odkladu, že na plnění trvá; jestliže tak neučiní, smlouva se od počátku ruší. Pokud je účastníkem občanskoprávních vztahů stát, je právnickou osobou. Vlastnoruční závěť musí být vlastní rukou napsána a podepsána, jinak je neplatná. Hlavním městem České republiky je Praha. Právní úkon musí být učiněn svobodně a vážně, určitě a srozumitelně, jinak je neplatný. Zanikne-li zajištěný dluh, zanikne i zástavní právo. Druhy právních norem dle strukturních prvků rozlišujeme: - Podmíněné právní normy-obsahují hypotézu; - Nepodmíněné právní normy - neobsahují H. - Perfektní právní normy - obsahují sankci; - Imperfektní právní normy-neobsahují sankci. DRUHY NOREM Podle právní síly 1) Ústavní PN; 2) Zákonné PN; 3) Podzákonné PN. Zásady: a) Norma nižší právní síly nesmí odporovat normě vyšší právní síly. b) norma může být měněna nebo rušena pouze normou stejné nebo vyšší právní síly. 1) Kogentní (kategorické, imperativní) – neponechávají prostor pro vůli adresáta. 2) Dispozitivní – pravidlo nestanoví vůbec nebo jen subsidiárně a dávají subjektům prostor upravit si vzájemné vztahy. Zvláštní normy 1) Blanketové (bílé, prázdné) – neobsahují vlastní pravidlo a jen zmocňují k vydání prováděcího předpisu (ústavní zákon – zákon, zákon – podzákonný předpis, zákon – předpis samosprávné instituce). 2) Odkazující – na konkrétní předpis nebo §. Kolizní normy představují oblast mezinárodního práva soukromého, stanoví hraniční ukazatele, jimiž jsou určeny normy, podle nichž se řeší soukromoprávní vztahy s cizím prvkem. Kompetenční normy vymezují rozsah pravomocí a působnosti orgánů veřejné moci. Teleologické (finální, účelové) normy vytyčují žádoucí cíle, aniž by normovaly způsob, jak k cíli dospět. Působnost právní normy vymezení rozsahu její realizace a aplikace Rozlišují se čtyři roviny působnosti : a) věcná – okruh věcí, b) prostorová (místní) – teritorium, c) osobní (personální) – okruh subjektů, d) časová – působení v čase. Věcná působnost právní normy se týká skutkové charakteristiky případů. Vymezení okruhu vztahů, na něž právní norma působí. Podle věcné působnosti se normy dělí na: 1. obecné (s obecnou působností) – „lex generalis“, vztahují se na větší počet stejných případů; 2. speciální (se zvláštní působností) – „lex specialis“, upravují odlišně věcně shodnou problematiku pro užší okruh případů. Prostorová působnost (místní či teritoriální) na jakém území právní norma platí Princip teritoriality je modifikován principem personality. Celostátní x lokální právní normy. Celostátní x regionální působnost. Exteritorialita – mimo stát, velvyslanectví. Osobní (personální) působnost Okruh osob na které působí. Princip rovnosti před zákonem (univerzality). Působnost obecná, zvláštní, výjimečná. Imunita absolutní x relativní. Exempce hmotněprávní – indemnita. Exempce procesněprávní – působí jako překážka v řízení. Časová působnost právní normy vymezení času, v němž je norma účinná. Je třeba rozlišovat mezi: schválením předpisu ------->nezměnitelnost; publikací ----------------------------> platnost; doběhnutím legisvakační doby --> účinnost. Retroaktivita v právu Lex retro non agit – zákon nepůsobí nazpět Iura quaesita – nabytá práva. Pravá retroaktivita: Vznik a dosavadní existence právního vztahu se posuzují podle nové úpravy (právní předpis nabývá účinnosti před nabytím platnosti). Listina základních práv a svobod Čl 40 (6) Trestnost činu se posuzuje a trest se ukládá podle zákona účinného v době, kdy byl čin spáchán. Pozdějšího zákona se použije, jestliže je to pro pachatele příznivější. Charakteristika právních poměrů (vztahů) Právní vztahy jsou sociální vztahy, v nichž 2 nebo více právních subjektů vystupují jako nositelé subjektivních práv a povinností. Znaky právních vztahů: 1. Regulativnost. 2. Volní charakter – projev individuální vůle. 3. Individuální, konkrétní povaha právního vztahu. Druhy právních vztahů: - dle právních odvětví, - hmotněprávní a procesněprávní, - soukromoprávní a veřejnoprávní. Prvky a předpoklady právních vztahů V právním vztahu rozlišujeme: - subjekty, - objekty, - obsah právních vztahů. Předpoklady vzniku právních vztahů: 1. Existence právní normy - účinná právní norma. 2. Existence subjektů a objektů. 3. Právní skutečnosti - okolnosti, s nimiž právo spojuje vznik, změnu nebo zánik právního vztahu. 4. Některé právní vztahy vznikají přímo ze zákona. Druhy právních skutečností: 1. Subjektivní (spojeny s projevem lidské vůle) 1.1 právní jednání, 1.1.1 právní jednání osob, 1.1.2 konstitutivní rozhodnutí orgánů veřejné moci (individuální právní akty), 1.2 protiprávní jednání (tzv. delikty). 2. Objektivní (mimovolní skutečnosti) 2.1 právní události (např. běh času), 2.2 protiprávní stavy (např. pracovní úraz). Právní jednání Právní jednání (dříve právní úkon) je projev vůle, jenž vyvolává nejen ty právní následky, které jsou v něm vyjádřeny, ale také ty, které plynou ze zákona, dobrých mravů, obecných zvyklostí a ze zavedené praxe stran. Lze jednat: - konáním (komisivně), - opomenutím (omisivně). Lze jednat: - výslovně, - konkludentně (způsobem, který nevzbuzuje pochybnosti o tom, co chtěl jednající projevit). Druhy právního jednání: - Jednostranné, dvoustranné, vícestranné. - Formální a neformální (zákonem neupravené). Protiprávní jednání 1. Veřejnoprávní delikty: a) trestné činy - zaviněné protiprávní jednání, jehož znaky jsou uvedeny v trestním zákoníku. Podle závažnosti rozlišujeme přečiny a zločiny. Sankci zde ukládá soud. b) správní delikty - různé druhy protiprávního jednání, za něž ukládají sankci správní orgány. 2) Soukromoprávní delikty: a) disciplinární (kárné) delikty - porušení pracovní disciplíny či kázně. Sankci ukládá orgán s disciplinární pravomocí. b) ostatní soukromoprávní delikty. Právní události a protiprávní stavy Právní události: Jedná se o skutečnosti vznikající nezávisle na vůli subjektů, na něž právní norma váže vznik, změnu nebo zánik právního vztahu (např. narození, smrt, běh lhůt). Protiprávní stavy: Jedná se o výsledky nezaviněné události, které jsou v rozporu s právní normou. Právo přitom ukládá povinnost takový stav napravit, popřípadě odstranit. Tato povinnost je uložena subjektu, který protiprávní stav svým jednáním nezavinil – objektivní odpovědnost (např. živelná pohroma, pracovní úraz). Subjekty právního vztahu Subjekty právního vztahu: 1. Fyzické osoby; 2. Právnické osoby; 3. Stát. Subjekt právního vztahu charakterizuje: - způsobilost k právům a povinnostem (právní osobnost), - způsobilost k právnímu jednání (svéprávnost), - způsobilost k protiprávnímu jednání (deliktní způsobilost). Fyzické osoby Způsobilost k právům a povinnostem (právní osobnost) vzniká v zásadě narozením a zaniká smrtí. Způsobilost k právnímu jednání v plném rozsahu (svéprávnost) vzniká zletilostí (dovršením 18. roku věku, popřípadě před jeho dosažením přiznáním svéprávnosti, nebo uzavřením manželství. Nezletilý je způsobilý k právnímu jednání co do rozumové a volní vyspělosti. Způsobilost k protiprávnímu jednání podle trestního práva vzniká dosažením 15, resp. 18 let. V oblasti občanského práva s 18 rokem věku. Právnické osoby Jedná se zpravidla o sdružení fyzických a právnických osob za účelem dosažení konkrétního cíle: 1. Korporace - hospodářského (např. akciové společnosti), 2. Spolky–samosprávná dobrovolná sdružení osob, 3. Ústavy – společensky užitečná činnost (charita), 4. Fundace - základem správa majetku (nadace). Veřejnoprávní právnické osoby - zřízeny zákonem (obce, veřejné vysoké školy, profesní komory). Vznik všech tří způsobilostí právnické osoby je obvykle spojen s jejím zápisem do příslušného veřejného rejstříku a zaniká jejím výmazem (např. obchodní rejstřík, nadační rejstřík). Stát Stát bývá tradičně vymezován prostřednictvím tří prvků: státní moc nad určitým územím, obyvatelstvo na daném území a území. Představuje zvláštní typ právnické osoby, která v sobě slučuje dvě odlišné charakteristiky: 1. Stát jako subjekt, který má způsobilost autoritativní normotvorby a vystupuje v nadřazeném postavení vůči všem ostatním právním subjektům. 2. Stát jako jeden z účastníků občanskoprávních vztahů, který je v rovném postavení vůči ostatním právním subjektům a lze ho charakterizovat jako veřejnoprávní korporaci, jejíž práva a povinnosti jsou vykonávány jednotlivými státními orgány. Objekty právního vztahu Představují důvod, proč subjekty vstupují do právních vztahů. Druhy objektů právního vztahu: 1. Věci v právním smyslu (hmotné a nehmotné, movité a nemovité). 2. Zvíře jako smysly nadaný živý tvor. 3. Výsledky tvůrčí duševní činnosti (autorská práva). 4. Chování a jeho výsledky. 5. Hodnoty lidské osobnosti nemajetkové povahy (např. důstojnost, čest, zdraví). 6. Hmotné objekty, které jsou živými tkáněmi (transplantáty). Obsah právního vztahu Obsahem právního vztahu jsou subjektivní práva a povinnosti, které vyplývají z právního vztahu. 1. Subjektivní práva - právem upravená možnost subjektu se určitým způsobem chovat (zdržet se) a požadovat odpovídající chování jiných subjektů. 2. Právní povinnosti - nutnost subjektu chovat se tak, jak jej k tomu právní norma zavazuje. Nesplní-li dobrovolně svoje povinnosti, státní aparát jej k tomu donutí. Rozlišujeme: - dáti (dare), - konati (facere), - nekonati (non facere), resp. omittere (zdržeti se), - strpěti (pati). Děkuji za pozornost