1 Majetek státu MV927K - II. přednáška Dagmar Sochorová Osnova přednášky 2 Veřejné vlastnictví §Vlastnictví, jehož subjektem je subjekt veřejné povahy a jehož předmětem je veřejná věc v širokém slova smyslu. § §Problematika veřejných věcí: §finanční (fiskální) majetek, §majetek správní, §věci v obecném užívání. § 3 Veřejné vlastnictví §Ústava ČR – čl. 101 odst. 3; čl. 8 a hlava sedmá, čl. 97 odst. 1 § §LZPS – čl. 11 odst. 2: „Zákon stanoví, který majetek nezbytný k zabezpečování potřeb celé společnosti, rozvoje národního hospodářství a veřejného zájmu smí být jen ve vlastnictví státu, obce nebo určených právnických osob; zákon může také stanovit, že určité věci mohou být pouze ve vlastnictví občanů nebo právnických osob se sídlem v České a Slovenské Federativní republice.“ § 4 Právní úprava výhradního vlastnictví státu §zákon č. 222/1999 Sb., o zajišťování obrany České republiky, ve znění pozdějších předpisů; § §zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů; § §zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů. § 5 Zákonná úprava majetku státu §Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů (ZMS); §vyhláška č. 62/2001 Sb., o hospodaření organizačních složek státu a státních organizací s majetkem státu, ve znění pozdějších předpisů. § §Ust. § 6 ZMS: „Pokud stát vystupuje jako účastník právních vztahů, je právnickou osobou.“ §Výkon vlastnického práva státu a jiných majetkových práv stál před 1. lednem 2001 zejména na dvou základních pilířích, a to na institutu „práva hospodaření“ a institutu „státních organizací“. §Rozlišovala se majetková práva (vyjma práva vlastnického) státu na jedné straně a státních organizací na straně druhé. §S účinností ZMS – opuštěn institut „práva hospodaření“ a většina státních organizací se transformovala na „organizační složky státu“. § § § 6 Organizační složky státu §Nejsou právnickými osobami; §organizační útvary; §subjekty, které (jménem státu a na jeho odpovědnost) vstupují do právních vztahů; §modelově se jedná o tyto vztahy: §klasické („vnější“) majetkoprávní vztahy s osobami mimo stát jako subjekt vlastnického a jiných majetkových práv, §specifické („vnější“) majetkoprávní vztahy s osobami, které vykonávají svým jménem a na svou odpovědnost vlastnické a jiná majetková práva státu (typicky „státní organizace“) a §specifické („vnitřní“) majetkové vztahy k jiným organizačním složkám státu. § 7 Státní organizace §Právní subjektivita umožňuje státním organizacím jednat v právních vztazích svým jménem, a to jak ve vztazích hmotněprávních, tak procesněprávních. §Jako právnické osoby svého druhu mohou státní organizace vstupovat modelově do těchto vztahů: §klasických („vnějších“) majetkoprávních vztahů s osobami (fyzickými a právnickými) mimo stát jako subjekt vlastnického a jiných majetkových práv, §specifických („vnějších“) majetkoprávních vztahů se státem jako subjektem vlastnického a jiných majetkových práv (zásadně reprezentovaným příslušnou organizační složkou), a §specifických („vnějších“) majetkoprávních vztahů s jinými státními organizacemi. § §Ustanovení § 55 odst. 1 věta první ZMS: „Organizace nemají vlastní majetek; za podmínek stanovených tímto zákonem nabývají majetek pro stát a jejich příslušnost hospodařit s majetkem (§ 8) se řídí ustanovením § 9.“ § § 8 Majetek státu §Specifičnost tzv. rozpočtové sféry. §Platný zákon vychází ze zásady, že státu nelze upřít právo na žádný druh majetku. §Majetkem státu mohou být věci, byty a nebytové prostory, které stát vlastní, ideální části věcí, bytů a nebytových prostor, které spoluvlastní, majetková práva (zejména pohledávky), která vznikla z činnosti organizačních složek státu a státních organizací a jiné majetkové hodnoty, které vznikly z činnosti organizačních složek státu a státních organizací. §Majetek státu využívá stát zejména (§ 8 ZMS): §k plnění svých funkcí anebo v souvislosti s plněním těchto funkcí, §k zajišťování veřejně prospěšných činností anebo pro účely podnikání.“ § 9 §Závazky státu §závazky vzniklé z činnosti jeho organizačních složek a ty, které souvisejí s majetkem, s nímž tyto složky hospodaří. §Stát může přijímat a sjednávat vůči němu uplatněné závazky anebo uznávat vůči němu uplatněné nároky pouze v rozsahu a za podmínek, které odpovídají povaze státem plněných úkolů a vykonávaných činností (§ 39 odst. 1 ZMS). §Stát se může zavázat k uzavření budoucí smlouvy nebo k jinému právnímu jednání, pokud je sjednaný obsah budoucí smlouvy nebo takové právní jednání v souladu s tímto zákonem a platné uzavření budoucí smlouvy nebo provedení jednání není podmíněno povolením výjimky, schválením nebo předchozím souhlasem podle tohoto zákona (ust. § 40 odst. 1 ZMS). § 10 Nabývání majetku státem §Stát nabývá majetek především smluvně, a to při plnění svých funkcí, v souvislosti s plněním těchto funkcí, při zajišťování veřejně prospěšných činností anebo při svém podnikání. § §O nabývání ve vlastním (právním) smyslu jde pouze tehdy, když subjektem, od kterého se majetek nabývá, je nestátní právnická osoba nebo osoba fyzická. § x §O nabývání majetku státem nejde tam, kde se majetek pohybuje mezi organizačními složkami státu navzájem, mezi organizačními složkami státu a státními organizacemi, jakož i mezi státními organizacemi navzájem. § 11 §Smluvní nabývání §Je-li majetek nabýván smlouvou, musí být smlouva písemná a s podpisy na jedné listině i v případě, že to právní předpisy nevyžadují, pokud použití písemné formy nevylučuje zákon anebo povaha právního jednání, popř. okolnosti, za kterých k němu dochází (§ 12 odst. 1 věta první ZMS). §Bezúplatné nabývání – na základě darovací smlouvy, popř. jiné smlouvy o bezúplatném převodu majetku. §Schválení Ministerstva financí: §Schválení vyžaduje darovací smlouva nebo jiná smlouva, kterou se do vlastnictví státu bezúplatně nabývá nemovitá věc, jež se eviduje v katastru nemovitostí (s výjimkou silničního pozemku nabývaného z důvodu změny kategorie nebo třídy pozemní komunikace), jakož i byt nebo nebytový prostor, a smlouva, kterou se ve prospěch státu bezúplatně převádí majetková účast v jiné obchodní společnosti než akciové. § 12 §Úplatné nabývání: §Za úplatu lze nabývat pouze majetek, který stát využívá k plnění svých funkcí anebo v souvislosti s plněním těchto funkcí a dále k zajišťování veřejně prospěšných činností anebo pro účely podnikání a příslušné organizační složce nebo státní organizaci (jde o příslušnost podle § 9 ZMS, popř. ve spojení s § 55 odst. 1 ZMS) bude sloužit pro zabezpečení její působnosti anebo činnosti, pokud ovšem nejde o nabytí ve veřejném zájmu. §Cenu lze sjednat jen do výše rovnající se ocenění daného majetku podle zvláštního předpisu (zákon č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů). §„Fakultativní“ schvalovací režim – v případě nabývání hmotných nemovitých věcí x úplatné nabývání movitých věcí zákon se žádným schvalováním nespojuje. § 13 §Nabývání majetku jinými způsoby: §Není-li den nabytí přímo stanoven, je jím den, kdy o nabytí majetku státem bylo příslušným orgánem pravomocně rozhodnuto anebo, kdy bylo toto nabytí příslušným orgánem potvrzeno. §Nelze-li rozhodný den ani takto určit, je dnem nabytí den, kdy příslušná organizační složka v pozici tzv. prozatímního hospodáře (to znamená organizační složka příslušná podle § 11 ZMS) se ujala výkonu povinností podle zákona o majetku státu. § 14 §Mimosmluvní („z úřední povinnosti“, „nucené“) nabývání majetku: §na stát nepřecházejí závazky předchozího majitele, §zástavní práva k věcem a právům, které by stát takto nabyl, okamžikem přechodu na stát zanikají. §Nabývá-li stát majetek mimosmluvně, nabývá jej: §zákonem, §na základě zákona, §děděním ze závěti, §rozhodnutím příslušného orgánu, §na základě mezinárodní smlouvy, § na základě jiných skutečností stanovených zákonem. § 15 Hospodaření s majetkem státu §Držba, užívání a z části i požívání majetku státu (hospodaření s ním) a činění právních dispozic (převody vlastnictví, „převody“ příslušnosti hospodařit s majetkem, přenechávání do užívání, vklady do obchodních společností atd.) s tímto majetkem (nakládání s ním). §Jde o výkon vlastnického práva a jiných majetkových práv státu. §O hospodaření s majetkem státu lze mluvit jak v širším smyslu (kdy se pod něj zahrnuje vlastní hospodaření s majetkem i „právní nakládání“ s ním), tak v užším smyslu (kdy se „hospodaření“ chápe samostatně a od „nakládání“ se odlišuje). § 16 §Zákon o majetku státu platí pro hospodaření s majetkem státu v plném rozsahu všude tam, kde zvláštní právní předpis nemá odchylnou úpravu určité otázky týkající se tohoto hospodaření. §Příslušnost k hospodaření: „Hospodaření s určitým majetkem státu přísluší té organizační složce, která je účetní jednotkou a potřebuje jej k plnění funkcí státu nebo jiných úkolů v rámci své působnosti nebo stanoveného předmětu činnosti“ (§ 9 odst. 1 první část věty první ZMS). §Platí, že příslušná organizační složka státu nebo státní organizace s daným majetkem také nakládá. § 17 §Pokud se ukáže, že prokazatelně není příslušná hospodařit s majetkem státu žádná organizační složka státu nebo státní organizace, nastupuje režim tzv. prozatímního hospodaření s majetkem státu. §Spory o příslušnost: vzniknou-li pochybnosti o příslušnosti organizační složky nebo státní organizace hospodařit s majetkem (hmotným i nehmotným) státu podle výše uvedeného „základního“ pravidla, odstraní je zásadně Ministerstvo financí svým jednostranným písemným opatřením. § 18 Nakládání s majetkem státu §Současný model postaven v principu na soukromoprávních jednáních (typicky smlouvě) a veřejnoprávním omezování autonomie vůle nakládajícího. §Zákon vedle veřejnoprávní úpravy podmínek uzavírání smluv, popř. zákazů určité druhy smluv uzavřít, upravuje také instituty, které nemají obdobu v soukromoprávních předpisech. §Jednostranné opatření (§ 20 ZMS) - lze ho učinit jen v případech stanovených v zákoně o majetku státu, tj. při výkonu funkce zřizovatele, resp. v souvislosti se zřízením nebo zánikem organizační složky státu, při rozhodování o příslušnosti k hospodaření s určitým státním majetkem nebo při odnímání majetku tehdy, zjistí-li se při kontrole závažné nedostatky v hospodaření s ním. § 19 §zápis (§ 19 odst. 1 ZMS) – nakládá se jím s majetkem mezi organizačními složkami státu navzájem §jednostranné písemné upuštění od vymáhání pohledávky (§ 35 ZMS) – administrativní akt interní povahy, umožňující v taxativně stanovených případech nevymáhat pohledávku, o němž se dlužník nevyrozumívá § 20 §Obecně platí, že organizační složka státu nebo státní organizace může svou příslušnost tzv. běžně hospodařit s majetkem státu založit na základě zápisu nebo smlouvy pouze v těchto případech: §státní majetek potřebuje pro zabezpečení výkonu své působnosti nebo činnosti (tzn., že je tu současně i jiná organizační složka státu nebo státní organizace, která daný majetek k výkonu své působnosti, potažmo k plnění funkcí státu či k výkonu svých činností nepotřebuje, resp. tato nepotřebnost je typickým důvodem naložení s majetkem státu mezi organizačními složkami a státními organizacemi); §vyžaduje to veřejný zájem; §ukládá to prováděcí vyhláška k zákonu o majetku státu (viz § 19 odst. 1 PV). § 21 §Nakládání s majetkem státu mezi organizačními složkami státu a státními organizacemi vyžaduje schválení zřizovatele, popř. zakladatele, v zásadě tehdy, nakládá-li se s nemovitou věcí. §Schvalování naproti tomu není podrobeno nakládání s věcmi movitými. § 22 Literatura: § §HAVLAN, P., SOCHOROVÁ, D. a kol. Majetek státu v teorii a praxi. Praha: Leges, 2021. Teoretik. ISBN 978-80-7502-455-8. §HAVLAN, P. Veřejný majetek. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2016. Učebnice Právnické fakulty MU. ISBN 978-80-210-8333-2. §HAVLAN, P. Veřejné vlastnictví v právu a společnosti. Praha: C.H. Beck, 2008. Beckova edice právní instituty. ISBN 978-80-7179-617-6. § 23 § § § § § Děkuji za pozornost § 24