ČÁST DRUHÁ INDIKÁTORY KVALITY: EFEKTIVNÍ PODPORA AUTOEVALUACE ŠKOLY a EFEKTIVNÍ AUTOEVALUACE ŠKOLY 25 INDIKÁTORY KVALITY 1. ÚVOD Indikátory kvality Systém ESSE má dva soubory indikátorů kvality. Jeden soubor umožňuje hodnocení efektivity externí podpory autoevaluace školy. V této oblasti je jeden indikátor. Druhý soubor umožňuje hodnotit, jak dobře škola provádí autoevaluaci a zlepšování. Je uspořádán do čtyř klíčových oblastí a obsahuje devět indikátorů. Indikátory kvality pomáhají zjistit klíčové silné stránky a také určují oblasti, kde je potřeba zachovat dobrou kvalitu nebo kde je nutné zlepšování. Indikátory určují obecné aspekty kvality. Témata v rámci každého indikátoru umožňují specifičtější zaměření při evaluaci. Kvalita charakteristik sledovaných v rámci každého indikátoru kvality se posuzuje pomocí čtyř stupňů. K tomu slouží používání názorných příkladů, které popisují kvalitativní vlastnosti na dvou stupních a pomáhají vytvořit jednotné chápání rovnováhy mezi silnými a slabými stránkami. Ilustrace ukazují kvalitu opatření, která odpovídá konkrétním stupňům. Hlavní výhodou takového systému je, že umožňuje přesněji zjistit silné a slabé stránky, a umožňuje výhodnější diferenciaci mezi velmi dobrými a velmi slabými aspekty. Také usnadňuje vyhledání příkladů velmi dobré praxe, z čehož vychází plánování zlepšování kvality. Níže uvedená tabulka ukazuje strukturu indikátoru kvality. Témata Každý indikátor kvality má mnoho témat, které se vztahují ke sledovatelným oblastem činnosti. Indikátor kvality: 3.1 Politika, pokyny a standardy Témata: * politika a pokyny pro klíčové procesy a procedury * využití politiky a pokynů v procesu autoevaluace Ilustrace V každém tématu jsou poskytnuty Ilustrace dvou stupňů (stupeň 4 velmi dobrý a stupeň 2 uspokojivý), kde jsou určeny specifické charakteristiky, které se mají hledat. Cílem názorných příkladů je pomoci vytvořit jednotné chápání rovnováhy mezi silnými a slabými stránkami odpovídající každému ze čtyř stupňů. Téma: Postupy práce a pokyny pro klíčové procesy a procedury Ilustrace stupně 4: * Postupy a pokyny jsou přiměřené, pokrývají aspekty práce školy zjištěné ve sledované oblasti. . Jsou jasně formulované a dobře prezentované v rámci systému s určitou vnitřní logikou, který je dává do přímé souvislosti s celkovými cíli a hodnotami školy. Jejich obsah je v souladu s celostátním a regionálním vedením. Jsou stručným a praktickým průvodcem pro zaměstnance, kteří tvoří pevný základ pro zabezpečení důslednosti v kvalitě principů práce na celé škole. Stupně Kvalitu pozorované oblasti v rámci každého indikátoru kvality je možné posuzovat pomocí čtyř stupňů. Stupeň 4 velmi dobrý - silné stánky dominují 3 dobrý - silné stránky převažují nad slabými stránkami 2 uspokojivý - některé důležité slabé stránky 1 neuspokojivý - slabé stránky dominují 26 Následující obecné charakteristiky použité pro Ilustrace stupňů také pomohou objasnit použitou stupnici. Velmi dobrý Hodnocení velmi dobrý použijeme pro úroveň služeb, které se celkově vyznačují silnými stránkami. Slabých stránek je velmi málo a ty, které se vyskytnou, nemají významný nepříznivý vliv na efektivitu v hodnocené oblasti. Ilustrace stupně 4 ukazují vysoký standard služeb poskytovaných školou, ale takový, který je možné reálně dosáhnout na všech školách, nikoli který reprezentuje zcela výjimečnou úroveň služeb školy. Dobrý Hodnocení dobrý použijeme pro úroveň služeb školy, které se vyznačují mnoha silnými stránkami. Objevují se i slabé stránky, ale ani jednotlivě ani společně nezpůsobují závažné problémy týkající se efektivity ve zkoumané oblasti. Při celkovém pohledu na rozsah silných a slabých stránek a posouzení poměrné důležitosti každé z nich, můžeme říci, že silné stránky převažují nad slabými. Uspokojivý Hodnocení uspokojivý použijeme pro úroveň služeb školy, které mají určité silné stránky, ale z hlediska celkového vlivu slabé stránky převažují nad silnými. Může se jednat o příklad, kdy jsou úroveň služeb školy po určitých stránkách obecně přijatelné, ale v mnoha významných oblastech jsou méně než uspokojivé. Také se může jednat o takový příklad úrovně služeb školy, které jsou po určitých stránkách dobré, ale které obsahují rovněž podstatné slabé stránky v některých klíčově důležitých oblastech. Neuspokojivý Hodnocení neuspokojivý použijeme, když v úrovni služeb dominují slabé stránky. Ačkoliv se mohou objevit některé relativně izolované aspekty dobré práce, celkový model je takový, že v širokém spektru důležitých aspektů služeb školy je mnoho slabých stránek. Průvodce pro používání indikátorů kvality V celkovém kontextu vzdělávání existuje mnoho způsobů, kterými lze konkrétně ohodnotit úroveň služeb školy. Jak při interní, tak při externí evaluaci je vždy důležité, aby hodnotící subjekt při posuzování celkového stupně jakéhokoli indikátoru kvality rozhodoval vždy profesionálně. K zabezpečení důsledného provádění hodnocení je však nutné, aby vycházela z názorných příkladů, které jsou součástí níže uvedených indikátorů kvality. Tam, kde se neuplatňují autoevaluační procesy, které jsou uvedeny v tématech nebo názorných příkladech indikátoru kvality, by měla být zapsána 0 s vysvětlením, proč nebylo možné hodnotit úroveň služeb školy pomocí čtyřbodové stupnice. Kvalita externí podpory autoevaluace škol poskytované zeměmi/regiony je důležitým kontextem pro posuzování efektivity programů v jednotlivých školách. Další pokyny k provádění inspekcí ve školách s použitím indikátorů kvality obsahuje třetí část této zprávy. 27 2. INDIKÁTORY KVALITY EFEKTIVNÍ EXTERNÍ PODPORA AUTOEVALUACE ŠKOL EXTERNÍ PODPORA Indikátor kvality Témata 4 3 2 1 ES1 Externí podpora autoevaluace škol * zajišťování statistických dat k porovnávání a stanovování úrovní kvality * zajištění souboru indikátorů / standardů kvality * proškolování v autoevaluačních metodách * pravidelná nezávislá externí inspekce nebo moderování autoevaluace * legislativní zajištění 28 ES1 Externí podpora autoevaluace škol Jak dobře přispívá externí podpora poskytovaná zeměmi/regiony k efektivní autoevaluaci škol? Tento indikátor kvality obsahuje následující témata: * zajišťování statistických dat k porovnávání a stanovování úrovní kvality * zajištění souboru indikátorů / standardů kvality * proškolování v autoevaluačních metodách * pravidelná nezávislá externí inspekce nebo moderování autoevaluace * legislativní zajištění Ilustrace stupně 4 * Škole jsou poskytovány statistické údaje o řadě důležitých výsledků včetně statistik týkajících se výsledků vzdělávání při zkouškách. Údaje poskytují také referenční úrovně výsledků vzdělávání a umožňují školám efektivně porovnávat jejich výsledky s ostatními školami, přičemž berou v úvahu jejich konkrétní podmínky. * Je zde celostátní, regionální nebo místní vnitřně logický systém indikátorů či standardů kvality, které škola může používat k tomu, aby evaluaci své práce prováděla cíleně a strukturovaně. Systém obsahuje všechny klíčové oblasti práce školy: etos,; strukturu kurikula a studijní programy; učení se a vyučování; výchovné poradenství, poradenství a podporu poskytované studentům; řízení zaměstnanců a zdrojů; a klíčové indikátory výstupů včetně výsledků žáků a názorů klíčových partnerů jako jsou žáci, rodiče a zaměstnanci. * Je zde dobře naplánovaný program dalšího vzdělávání zaměstnanců, který poskytuje efektivní školení v autoevaluačních metodách. Existuje jednoznačná státní, regionální nebo místní strategie poskytování vhodného školení, které je dobře přizpůsobeno zjištěným potřebám škol a zaměstnanců. * Uplatňuje se důsledný a pravidelný systém nezávislé externí evaluace a kontroly, který hodnotí a podává zprávu o kvalitě vzdělání poskytovaného školou a/nebo poskytuje zpětnou vazbu ke spolehlivosti a dopadu činnosti školy v oblasti autoevaluace a rozvoje. * Existuje státní nebo místní systém legislativy a politiky, který ukládá školám povinnost a zodpovědnost hodnotit úroveň služeb školy, vytvářet nezbytné plány zlepšování a poskytovat zprávy partnerům ve vzdělávání. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako velmi dobrá - stupeň 4 Ilustrace stupně 2 * Školám jsou e oskytovány statistické údaje v omezeném rozsahu. Je k dispozici pouze omezená statistika týkající se výkonů žáků při zkouškách nebo o jiných výsledcích vzdělávání. Údaje, které jsou dostupné, neslouží jako jednoznačné vzdělávací standardy výkonu a neumožňují školám efektivně porovnávat svůj výkon s ostatními školami. * Ačkoli určité indikátory nebo standardy kvality byly vypracovány, neexistuje vnitřně logickýči jednotný státní, regionální nebo místní systém, který školy mohou používat k tomu, aby evaluaci své práce prováděly cíleně a strukturovaně. Existující systémy nezahrnují všechny klíčové oblasti práce školy. * Ačkoli probíhají nějaká školení zaměstnanců v používání autoevaluačních metod, neexistuje jednoznačná státní, regionální nebo místní strategie, která by poskytla zaměstnancům další vhodné vzdělávání, které by podpořilo autoevaluaci přizpůsobenou zjištěným potřebám škol a zaměstnanců. * Uplatňuje se omezený systém externí inspekce poskytovaný školou. Výsledky nejsou systematicky sdělovány zaměstancům, rodičům, žákům a jiným partnerům ve vzdělávání. Systém věnuje jen malou pozornost poskytování zpětné vazby ke spolehlivosti a dopadu činnosti školy v oblasti autoevaluace a plánování rozvoje 29 * Neexistuje státní systém legislativy a existuje jen omezená místní politika, která ukládá školám povinnost hodnotit opatření, vytvářet nezbytné plány zlepšování a poskytovat zprávy partnerům ve vzdělávání. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako uspokojivá - stupeň 2 Klíčové charakteristiky, které je třeba hledat Do jaké míry přispívá externí podpora poskytovaná zeměmi/regiony k efektivní autoevaluaci škol? Jak to zjistíte? Některé charakteristiky, které můžete hledat Jaké statistické údaje umožňující školám provádět efektivní srovnávání jejich výkonu jsou školám poskytovány? * Centrální nebo místní správní orgány poskytují řadu údajů jako jsou údaje o výsledcích žáků; poměr docházky a absence; poměr vyloučených; uplatnění absolventů školy; a náklady na školu a rozsah, v jakém škola uplatňuje nejlepší zhodnocení finančních prostředků při rozmístění svých zdrojů. * Údaje jsou k dispozici v takové podobě, která umožňuje škole stanovit úroveň kvality výsledků v porovnání s jinými školami, přičemž se berou patřičně v úvahu konkrétní podmínky dané školy. Do jaké míry mají zaměstnanci školy přístup k obecným státním, regionálním nebo místním indikátorům či standardům kvality, aby se mohli strukturovaným způsobem zaměřit na autoevaluaci a plánování zlepšení? * Existuje jednotný soubor příslušných státních, regionálních nebo místních indikátorů či standardů kvality. * Systém indikátorů zahrnuje všechny klíčové aspekty práce školy. * Indikátory je možné použít k autoevaluaci a externí evaluaci. Jaký státní, regionální či místní program dalšího vzdělávání zaměstnanců v oblasti autoevaluačních metod je k dispozici? * K dispozici je rozsáhlá řada možností dalšího vzdělávání zaměstnanců v oblasti efektivních přístupů k autoevaluaci školy. * Na státní, regionální a místní úrovni jsou pro zaměstnance dostupná příslušná školení v autoevaluačních metodách. Existuje v rámci státních/regionálních vzdělávacích systémů efektivní rovnováha mezi autoevaluací a externí evaluací? * Státní, regionální nebo místní systémy jednoznačně stanoví role a zodpovědnost všech partnerů za zabezpečování kvality. * Státní, regionální nebo místní systémy používají vyváženě externí evaluaci a autoevaluaci s důrazem na zodpovědnost za aktuální výsledky a a zlepšování. * Inspektoři pravidelně hodnotí a posuzují kvalitu vzdělávání poskytovaného školami. * K výsledkům autoevaluace škol je poskytována zpětná vazba a externí ověření, aby se zajistila objektivita a spolehlivost systémů vnitřní evaluace i jejich vliv na zlepšováníslužeb poskytovaných školami. Do jaké míry státní nebo místní systém legislativy a politiky ukládá školám povinnost a zodpovědnost hodnotit úroveň * Státní nebo místní systém legislativy a politiky ukládá školám jednoznačné povinnosti a zodpovědnost. * Školy jsou povinny hodnotit kvalitu vzdělávání, které poskytují. 30 služeb školy, sestavovat nezbytné plány zlepšování a informovat partnery? * Školy jsou povinny sestavovat plány rozvoje či zlepšování. * Od škol se očekává, že budou konzultovat a informovat klíčové partnery jako jsou rodiče, žáci, učitelé, oblast, zaměstnavatelé, další vzdělávací zařízení a ostatní. Některé způsoby získávání informací Průzkum státních, regionálních a místních dostupných statistických údajů. Průzkum státních, regionálních a místních systémů indikátorů kvality. Průzkum státních, regionálních a místních programů dalšího vzdělávání zaměstnanců a školení v evaluačních metodách. Analýza rovnováhy dosažené mezi autoevaluací a externí evaluací a zodpovědnosti za aktuální výsledky i zlepšováníuvnitř vzdělávacích systémů. Průzkum příslušné státní, regionální a místní legislativy, politiky a směrnic. Rozhovory s klíčovými partnery včetně pracovníků ve vzdělávací sféře, inspektorů, ředitelů, zaměstnanců školy, žáků a rodičů a ostatních. 31 EFEKTIVNÍ AUTOEVALUACE ŠKOL Indikátor kvality Témata 4 3 2 1 KLÍČOVÁ OBLAST 1 - VIZE A STRATEGIE 1.1 Cíle a hodnoty * přiměřenost a jednoznačnost cílů a hodnot * souvislost s procedurami autoevaluace a rozvoje 1.2 Strategie a systém pro autoevaluaci a rozvoj * strategie provádění autoevaluace klíčových aspektů práce * strategie plánování rozvoje školy * konzultační a komunikační uspořádání KLÍČOVÁ OBLAST 2 - EVALUACE A ROZVOJ KLÍČOVÝCH VSTUPŮ 2.1 Lidské zdroje * procedury kontroly zaměstnanců * další vzdělávání zaměstnanců * souvislost mezi dalším vzděláváním zaměstnanců a kontrolou a autoevaluací a plánováním 2.2 Finanční a fyzické zdroje * zajištění monitorování a kontroly využívání rozpočtu a zdrojů školy * cílené využívání financí na podporu rozvoje školy KLÍČOVÁ OBLAST 3 - EVALUACE A ROZVOJ KLÍČOVÝCH PROCESŮ 3.1 Postupy, pokyny a standardy * postupy a pokyny týkající se klíčových procesů a procedur * využívání postupů a pokynů v autoevaluačním procesu 3.2 Plánování a zavádění autoevaluačních aktivit * autoevaluační aktivity * evaluace názorů klíčových partnerů * důslednost a spolehlivost autoevaluačních aktivit * využití externí evaluace k podpoře autoevaluačního procesu 3.3 Plánování a zavádění aktivit vedoucích ke zlepšování * výběr priorit pro rozvoj * plánování aktivit * zavádění plánovaných zlepšení KLÍČOVÁ OBLAST 4 - EVALUACE A VLIV NA VÝSTUPY 4.1 Evaluace a zlepšování klíčových výstupů * podíl zaměstnanců na evaluaci klíčových výstupů * využití statistických informací a referenčních úrovní * přímé monitorování pokroku a výsledků žáků * systematické používání souboru indikátorů nebo standardů kvality * využívání zpětné vazby z názorů klíčových partnerů 4.2 Vliv autoevaluace na rozvoj klíčových výstupů * pokrok ve zlepšování klíčových statistických indikátorů výstupů zaměřených na rozvoj prostřednictvím autoevaluace * pokrok ve zlepšování spokojenosti partnerů s otázkami zaměřenými na rozvoj prostřednictvím autoevaluace * pokrok ve zlepšování aspektů identifikovaných školou jako významné (zasluhující audit) 32 KLÍČOVÁ OBLAST 1. VIZE A STRATEGIE IK 1.1 Cíle a hodnoty Do jaké míry lze prokázat existenci dobrého vedení, které svým zaměstnancům ve škole umožňuje sdílet smysl pro společné cíle a záměry a závazek k neustálému rozvoji? Tento indikátor kvality se zabývá následujícími tématy: * přiměřenost a jednoznačnost cílů a hodnot * souvislost s procedurou autoevaluace a rozvoje škol Ilustrace stupně 4 * Dobré a efektivní vedení řídícími pracovníky školy směřuje k tomu, že zaměstnanci, žáci a rodiče jasně a shodně chápou cíle školy, její klíčové záměry a hodnoty a jak k nim směřovat. V rámci možností se všichni podílejí na procesu jejich rozvoje. Cíle jsou výstižně stanovené a intenzivně se zaměřují na zlepšování studijních zkušeností žáků a na maximalizaci znalostí a výsledků všech žáků. Jsou dobrým výchozím bodem pro tvorbu politiky a pokynů a poskytují jednoznačné informace pro evaluaci. Cíle mají pozitivní vliv na práci školy. Cíle školy a kolektivu se shodují s cíli místního úřadu nebo jiného řídícího orgánu. Intenzivní práce na rozvoji kultury neustálého zlepšování je výrazným prvkem v rámci uvedených hodnot školy a je velmi patrná v praxi. * Je zde silná, explicitní souvislost mezi cíli školy a autevaluací a procesy zlepšování školy. Všechna témata vybraná jako prioritní pro autoevaluaci a rozvoj jsou jednoznačně určena tak, aby přispěla ke zlepšování realizace jednoho nebo více cílů školy. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako velmi dobrá - stupeň 4 Názorný příklad stupně 2 * Cíle poskytují přehled o hodnotách školy v obecném smyslu. V určitých důležitých ohledech není jasné, jak se k bude směřovat. Jejich význam a důležitost nejsou plně sdíleny žáky a rodiči. Cíle se pouze omezeně zaměřují na poskytování studijních zkušeností vysoké kvality a postrádají zřetelný důraz na zlepšování znalostí a umožnění všem žákům dosáhnout nejvyšších standardů. Cíle školy neformují systematicky tvorbu politiky školy ani neposkytují dobré informace pro evaluaci. Mají omezený vliv na práci školy. Cíle školy a kolektivu se částečně překrývají s cíli místního úřadu nebo jiného řídícího orgánu, ale nejsou v dobrém souladu. Bylo vynaloženo určité úsilí na podporu kultury neustálého zlepšování ve škole, ale mělo jen omezený a často povrchní vliv na pracovní činnost ve škole. * Souvislost mezi cíli školy a autevaluací a procesy zlepšování školy postrádá některé důležité stránky. Není snadné určit, jak některá z témat vybraných jako prioritní pro autoevaluaci a rozvoj významně přispívají ke zlepšování realizace jednoho nebo více cílů školy. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako uspokojivá - stupeň 2 33 Klíčové charakteristiky, které je třeba hledat Do jaké míry lze prokázat existenci dobrého vedení, které svým zaměstnancům ve škole umožňuje sdílet smysl pro společné cíle a záměry a závazek k neustálému zlepšování? Jak to zjistíte? Některé charakteristiky, které můžete hledat Jaké má škola programy pro zajištění sdílení a chápání jejích cílů všemi účastníky partnery? * Cíle školy jsou jasně stanoveny a oznámeny. * Zaměstnanci, rodiče a žáci sdílejí a chápou cíle školy a podílejí se na jejich odsouhlasení. Jsou cíle školy vhodně zaměřeny na zlepšování učení se a maximalizaci znalostí a výsledků? * Cíle školy přiměřeně informují o učení se a vyučování. * Existuje jasný průkazný materiál o zaměření cílů školy na maximalizaci výsledků a znalostí v celé škole. Jakými způsoby vedoucí pracovníci školy prosadili cíle a hodnoty školy? * Cíle školy jsou jasně prezentovány ve školní příručce, jiných dokumentech, při komunikaci a pokud možno i na webových stránkách. * Představitelé školy směřují ke sdílení cílů a hodnot školy při rodičovských schůzkách a jiných veřejných příležitostech. * Souhrnné přehledy cílů školy, její politiky a pokynů mají rodiče a žáci k dispozici. * Představitelé školy poskytují dobré a jednoznačné strategické vedení. Poskytují cíle školy dobré informace pro evaluaci? * Politika a pokyny jsou v souladu s cíli a hodnotami školy. * Poskytují zaměstnancům a pokud možno i žákům a studentům, jasné vodítko a lze je využít k evaluaci kvality principů práce. * Existuje průkazný materiál o jednoznačném závazku k nepřetržitému zlepšování v celé škole. Jaké jsou souvislosti mezi cíli školy a jejími procedurami autoevaluace a zlepšování? * Priority v plánech rozvoje či zlepšování školy jsou ve výrazném souladu s cíli školy. * Priority se zaměřují na zlepšování práce v podstatných a centrálních oblastech práce školy. Některé způsoby získávání informací Rozhovory s klíčovými zaměstnanci včetně vedoucích pracovníků školy, s rodiči, žáky a jinými partnery. Průzkum školní dokumentace včetně příruček, politiky a pokynů. Průzkum programů pro komunikaci s rodiči, žáky a jinými partnery. Průzkum plánů rozvoje či zlepšování školy. 34 IK 1.2 Strategie a politika autoevaluace a zlepšování Má škola jednoznačnou a přiměřenou strategii systematického posuzování kvality své práce a využívání nezbytných zlepšování? Tento indikátor kvality se zabývá následujícími tématy: * strategie provádění autoevaluace klíčových aspektů opatření * strategie plánování zlepšení školy * konzultační a komunikační programy Ilustrace stupně 4 * Byla zavedena jednoznačná a systematická strategie k udržení všech klíčových aspektů školy pod kontrolou. Dobře naplánovaný cyklus autoevaluačních aktivit zajišťuje, že všechny klíčové oblasti jsou pod širokou kontrolou na přiměřeně pravidelném základě, zatímco určité cílené aspekty jsou zkoumány důsledněji každý rok, v souladu s potřebami školy. * Škola má jednoznačný a dobře organizovaný proces plánování rozvoje a zlepšování školy, který přímo souvisí s výstupy jejích autoevaluačních procesů. Výsledný plán rozvoje nebo zlepšování je jednoznačně a efektivně uplatňován na klíčové silné a slabé stránky zjištěné autoevaluací, přičemž je přiměřeně preferuje, z hlediska hlavních cílů školy. Ukazuje dlouhodobější strategii zlepšování v klíčových oblastech po dobu mnoha let spolu s pečlivě vybranými výročními projekty, které jsou prvořadé. Zaměstnanci jsou ve vhodnou dobu plně zainteresováni na vytváření plánu a pravidelné kontrole pokroku v jeho realizaci. Požadavky na zdroje a další vzdělávání učitelů jsou jasně stanoveny. * Při provádění autoevaluačních aktivit a určování priorit škola efektivně komunikuje s rodiči, aby postupovala v souladu s plánem rozvoje nebo zlepšování. Programy pro podávání zpráv o výsledcích autoevaluačních aktivit jsou založeny na výstižných a přesných hodnoceních vykonané práce v klíčových oblastech a jasně označují silné stránky a oblasti, které je nutné zlepšit. Škola má také efektivní procesy sdělování svých priorit v oblasti rozvoje a dělá pokrok tím, že o nich hovoří. Zaměstnanci jsou plně zainteresováni na každém stupni procesu plánování a jsou zcela oddáni tomuto plánu. Konzultuje se s žáky a rodiči, kteří přesně znají obsah plánu. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako velmi dobrá - stupeň 4 Ilustrace stupně 2 * Škola provedla několik pokusů o vyzkoušení různých typů autoevaluačních aktivit, ale jednoznačná a systematická strategie k udržení všech klíčových aspektů školy pod kontrolou ještě nebyla zavedena. Pozornost byla věnována pouze hodnocení několika klíčových oblastí. Neexistuje systematický přístup, který by vyvážil relativně široce zaměřenou kontrolní činnost a cílenější aktivity, které blíže zkoumají specifickou oblast. * Škola vytváří obecný seznam hlavních oblastí, ve kterých usiluje o rozvoj, ale vybrané oblasti v rámci plánu nejsou ve výrazném souladu s výstupy autoevaluačních procesů školy nebo s jejími cíli. Plán má značné mezery a oblasti, kterým není věnován dostatek zájmu. Některé vybrané prvořadé projekty jsou vhodné, ale jiné nejsou vhodně vybrány. Strategie školy pro zlepšování v klíčových oblastech po dobu mnoha let není jednoznačná. Ačkoliv mnoho zaměstnanců je zainteresováno na procesu plánování, mnozí se nepodílejí na jeho realizaci. Požadavky na zdroje a další vzdělávání učitelů jsou stanoveny jen obecně. * Při provádění autoevaluačních aktivit a určování priorit za účelem postupu v souladu s plánem rozvoje nebo zlepšování, škola jen omezeně komunikuje s rodiči a dalšími stranami. Výsledky některých autoevaluačních aktivit jsou příležitostně sdělovány rodičům, ale tyto zprávy mají tendenci být buď příliš komplexní, nebo příliš povrchní. 35 Celkově neprezentují výstižná a přesná hodnocení vykonané práce v klíčových oblastech, ani jasně neoznačují silné stránky a oblasti, které je nutné zlepšit. Kvalita, která se bude obecně shodovat s výše uvedeným příkladem, bude hodnocena jako uspokojivá - stupeň 2 Hodnocení v tomto IK vycházejí z informací v průkazném materiálu sebraném pro IK 3.3. Klíčové charakteristiky, které je třeba hledat Má škola jednoznačnou a přiměřenou strategii systematického posuzování kvality své práce a využívání nezbytných zlepšení? Jak to zjistíte? Některé charakteristiky, které můžete hledat Má škola strategii udržování klíčových oblastí své práce pod kontrolou? * Plány rozvoje či zlepšování ukazují, že klíčové oblasti práce školy jsou udržovány pod pravidelnou kontrolou. * Škola má jednoznačnou strategii řízení autoevaluačních aktivit ve všech oblastech své práce. * Přiměřeně dlouhou dobu existuje jasný a dobře naplánovaný cyklus autoevaluačních aktivit. * Cyklus autoevaluace umožňuje škole široký pohled na úroveň služeb školy i bližší zkoumání cílených aspektů. Jak dobrý je vztah mezi plánováním zlepšení a autoevaluací? * Škola má stabilně a dobře zavedené procedury plánování rozvoje a zlepšování. * Priority obsažené v plánu rozvoje nebo zlepšování byly zjištěny při autoevaluačních procesech. Jak škola zainteresuje všechny zaměstnance na autoevaluačních aktivitách a plánování zlepšení? * Zaměstnanci jsou plně zainteresováni na autoevaluačních aktivitách. Patří k nim analýza údajů o výsledcích a sledování zkušeností žáků ve třídě. * Zaměstnanci se podílejí na odsouhlasení priorit rozvoje a zlepšování. * Existuje jednoznačný průkazný materiál o procedurách konzultací se zaměstnanci a jejich plném zainteresování na zavádění priorit a monitorování a kontrole pokroku. * Zdroje a dalšího vzdělávání učitelů požadované k zavedení priorit jsou specificky a jednoznačně uvedené v plánu rozvoje nebo zlepšování. Jaké má škola programy pro konzultace a komunikaci s rodiči a jinými stranami o svém plánování? * Škola zavedla řadu neformálních a formálních přístupů, které jí umožní konzultovat s rodiči určování priorit rozvoje nebo zlepšování. * Škola jasně komunikuje o svých prioritách rozvoje se všemi partnery, přičemž používá řadu přístupů. * Existují jednoznačné postupy informování rodičů o silných stránkách školy a oblastech vyžadujících zlepšení. * Rodiče dobře chápou, jaké jsou silné stránky školy a její priority zlepšování. Některé způsoby získávání informací