Sdělení MŠMT k učebním plánům vzdělávacích programů pro základní vzdělávání (od 1. 9. 2004) (platných ke školnímu roku 2004/2005) čj. 21567/2004-22 V Praze dne 21.6.2004 Odbor předškolního, základního a základního uměleckého vzdělávání zveřejňuje souhrnný přehled učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání. V učebních plánech a poznámkách k nim jsou zahrnuty všechny úpravy, ke kterým došlo od prvního vydání dokumentů, včetně rozšíření učebních plánů o 2 vyučovací hodiny týdně (úprava čj. 31172/2002-22) a dalšího rozšíření učebních plánů o 1 vyučovací hodinu (úprava čj. 21264/2004-22). Zachycují tedy stav k 1. září 2004. V textu jsou názvy vzdělávacích programů odlišeny kapitálkami (základní škola, obecná škola, národní škola), pojem "základní škola" psaný běžným typem písma označuje instituci, poskytující základní vzdělání. PaedDr. Karel Tomek, v.r. ředitel odboru předškolního, základního, a základního uměleckého vzdělávání Přehled učebních plánů vzdělávacích programů pro základní vzdělávání Souhrn I. Vzdělávací program základní škola 1. Učební plán vzdělávacího programu základní škola, čj. 16847/96-2, s platností od 1.9.1996, ve znění úpravy čj. 25018/98-22 s platností od 1.9. 1998, úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 2. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 16333/96-22-21, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 3. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, čj. 21968/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 4. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy, čj. 21970/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 5. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy, čj. 21969/96-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 6. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy, čj. 29738/96-22-50, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. 7. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, čj. 16845/2001-22, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. II. Vzdělávací program obecná škola 1. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20, s platností od 1.9.1997, 1. -- 5. ročník, a) časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena v procentech z celkového týdenního počtu vyučovacích hodin, včetně poznámek, b) časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena ve vyučovacích hodinách. 2. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20, s platností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, 6. -- 9. ročník, včetně přehledu volitelných předmětů, doplňků k učebnímu plánu a organizačních pokynů. 3. Modelový učební plán vzdělávacího programu obecná škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 29529/96-20, pro 6. -- 9. ročník, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, včetně poznámek. III. Vzdělávací program národní škola 1. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20, s platností od 1.9.1997, 1. stupeň, včetně poznámek, 2. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20, s platností od 1.9.1997, ve znění úpravy čj. 31172/2002-22 s platností od 1.9.2003 a úpravy čj. 21264/2004-22 s platností od 1.9.2004, 2. stupeň, včetně poznámek a) učební plán pro 6. a 7. ročník, b) učební plán pro 8. a 9. ročník. ^ zpět na souhrn ^ I. Vzdělávací program ZÁKLADNÍ ŠKOLA, čj. 16847/96-2 1. Učební plán vzdělávacího programu základní škola, čj. 16847/96-2, s platností od 1.9.2004 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Český jazyk | 9 | 10 | 10 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 | x) | x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodověda | | | | 3 | 4 | | | | | | |---------------------------------+----+----+----| | |----+----+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | x) | x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Praktické činnosti | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Volitelné předměty | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 24 | 25 | 27 | 29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. U volitelných předmětů v 7. - 9. ročníku ředitel školy rozhoduje i o jejich zařazení do ročníku. Minimální počet hodin pro jednotlivé předměty v 6. - 9. ročníku: český jazyk - 16, cizí jazyk - 12, matematika - 16, chemie - 4, fyzika - 6, přírodopis - 6, zeměpis - 6, dějepis - 6, občanská výchova - 4, rodinná výchova - 4, hudební výchova - 4, výtvarná výchova - 6, praktické činnosti - 4, tělesná výchova - 8, volitelné předměty - 6. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky 1. V 1. - 3. ročníku ZŠ lze vyučovat předmětům v blocích, v menších časových celcích než je 1 vyučovací hodina a jednotlivé řízené činnosti kombinovat a propojovat při zachování celkové týdenní časové dotace pro jednotlivé vyučovací předměty. 2. Český jazyk V 1. ročníku ZŠ má předmět komplexní charakter. Ve 2. - 5. ročníku ZŠ má složky specifického charakteru ˙ čtení a literární výchova ˙ jazykové vyučování ˙ slohový výcvik ˙ psaní O časové dotaci jednotlivých složek rozhodne vyučující. Ve 2. - 5. ročníku ZŠ se psaní vyučuje v týdnu zpravidla v menších časových celcích, než je celá vyučovací hodina. V 6. - 9. ročníku ZŠ má složky specifického charakteru: ˙ jazykové vyučování ˙ literatura ˙ slohový výcvik O časové dotaci jednotlivých složek rozhoduje vyučující. 3. Cizí jazyk Ve 4. - 9. ročníku ZŠ škola organizuje výuku zpravidla jazyka anglického nebo německého podle zájmu žáka a podmínek školy (dále viz poznámka 9). 4. Přírodověda, Vlastivěda Ve 4. a 5.ročníku ZŠ o časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo oběma předmětům učebního plánu v daném ročníku. V rámci dané časové dotace se vyučuje i učivu z oblasti výchovy ke zdraví v rozsahu 40 hodin celkem za 4. a 5.ročník. 5. Hudební výchova, Výtvarná výchova, Praktické činnosti Ve 4. a 5. ročníku ZŠ o časové dotaci jednotlivých předmětů a o organizaci výuky rozhodne ředitel školy po dohodě s vyučujícím tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu v daném ročníku. 6. Praktické činnosti V 1. -- 9. ročníku ZŠ o výběru jednotlivých témat učiva a organizaci výuky v rámci podmínek školy rozhodne ředitel školy. V některých vyučovacích hodinách, podle charakteru prováděné činnosti, může být třída dělena na skupiny tak, aby byla zajištěna bezpečnost žáka a ochrana jeho zdraví. 7. Občanská výchova, Rodinná výchova Podle podmínek školy lze vyučovat oběma předmětům integrovaně, a to jako jednomu komplexnímu předmětu s názvem Občanská a rodinná výchova při zachování celkové časové dotace. 8. Tělesná výchova Podle pokynu MŠMT ČR čj. 14697/98-50 využívat možností učebního plánu ke zvýšení počtu hodin tělesné výchovy všude tam, kde jsou pro to vytvořeny odpovídající podmínky. 9. Volitelné předměty Volitelné předměty je možno zavádět od 7. ročníku, v 8. a 9. ročníku je jejich zavedení závazné. O výběru a časové dotaci volitelných předmětů rozhodne ředitel školy; volitelným předmětům se podle jejich charakteru vyučuje po dobu nejméně jednoho pololetí. V případě zavedení volitelného předmětu Cizí jazyk musí být jeho výuka zahájena již v 7. ročníku. Pokud se od 4. ročníku ZŠ vyučovalo anglickému nebo německému jazyku, přednostně se nabízí jazyk francouzský, ruský a španělský. Pokud se od 4. ročníku vyučovalo francouzskému, ruskému, španělskému, případně jinému jazyku, jako druhý cizí jazyk se vždy zařazuje jazyk anglický nebo německý. Soustavu níže uvedených doporučených volitelných předmětů může ředitel školy podle pedagogických záměrů školy a potřeb žáků doplnit o další předměty s podmínkou, že jejich vzdělávací obsah bude navazovat na Standard základního vzdělávání a funkčně jej rozvíjet. ˙ Cizí jazyk ˙ Konverzace v cizím jazyce ˙ Seminář a praktika z přírodovědných předmětů ˙ Seminář ze společenskovědních předmětů ˙ Informatika ˙ Základy ekonomiky a účetnictví ˙ Základy administrativy ˙ Technické kreslení ˙ Technické činnosti ˙ Domácnost 10. Nepovinné předměty Od 1. ročníku ZŠ mohou být zavedeny nepovinné předměty, které se zařazují nad rámec týdenní časové dotace povinných předmětů. Ředitel školy může koncipovat nepovinné předměty po dohodě s vyučujícím podle podmínek školy a podle zájmu žáků. Výběr a počet nepovinných předmětů není pro žáka omezen. Doporučené nepovinné předměty: 1. ročník ZŠ - přípravný zpěv 1. -- 4. ročník ZŠ - individuální logopedická péče 2. -- 9. ročník ZŠ - sborový zpěv 6. -- 9. ročník ZŠ - instrumentální soubor - literárně dramatická výchova - užité výtvarné činnosti - odborné kursy (první pomoc, fotografování apod.) 1. -- 9. ročník ZŠ - náboženství - další cizí jazyk - pohybové a sportovní aktivity - zdravotní tělesná výchova 11. Dělení tříd na skupiny žáků se řídí platným pokynem MŠMT ČR. 12. Ve třídách, které pracují podle Modifikace vzdělávacího programu základní škola pro specifické potřeby dětí se sociálním nebo kulturním znevýhodněním, čj. 13365/2001-22, se doporučuje věnovat v 6. -- 9. ročníku vyšší počet vyučovacích hodin zejména předmětům Rodinná výchova a Praktické činnosti. ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 2. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 16333/96-22-21 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Český jazyk | 9 | 10 | 8 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |První cizí jazyk | | | 3 | 3 | 3 | x) | x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Druhý cizí jazyk | | | | | | | | | | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodověda | | | | 3 | 4 | | | | | | |---------------------------------+----+----+----| | |----+----+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | x) | x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Hudební výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Praktické činnosti | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 24 | 24 | 25 | 27 | 29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. Chemie může být zařazena až od 8. ročníku. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků 1. Jako první cizí jazyk volí anglický, francouzský, německý, ruský, španělský jazyk, jako druhý cizí jazyk mohou žáci volit příp. i jiný jazyk, jehož osnova byla schválena MŠMT. O výběru jazyka rozhoduje vedení školy podle požadavků rodičů, zájmu žáků a možností personálního zajištění výuky. Pokud žák zvolí jako první cizí jazyk jazyk anglický nebo německý, škola přednostně nabídne jako druhý jazyk francouzštinu, ruštinu nebo španělštinu. Pokud žák zvolí ve 3. ročníku jako první cizí jazyk francouzský, ruský nebo španělský, škola povinně nabídne jako druhý jazyk angličtinu nebo němčinu. 2. O časových dotacích jednotlivých předmětů označených v tabulce učebního plánu křížkem rozhodne ředitel školy v rámci vymezeného rozsahu a při dodržení stanovených minim; a) hudební výchova, výtvarná výchova, praktické činnosti: 1 hod. týdně v každém ročníku, celkem 5 hod. týdně za první stupeň ZŠ, b) vlastivěda, přírodověda: 1 hod. týdně v každém ročníku, celkem 3 hod. týdně za první stupeň ZŠ v každém z uvedených předmětů. 3. Počet hodin nepovinných předmětů není omezen. 4. Dělení tříd na skupiny se řídí platným pokynem MŠMT ČR. Poznámka: V souladu s Pokyny ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se stanovují rámcová pravidla a postup při schvalování vzdělávacích programů pro základní školy čj. 10788/96-22, byl schválen učební plán pro základní školy s třídami s rozšířeným vyučováním jazyků s platností od 1. 9. 1998 pro všechny ročníky, to je pro 3. - 9. ročník. Organizace výuky cizích jazyků daná tímto učebním plánem je závazná pro všechny základní školy s třídami s rozšířeným vyučováním jazyků bez ohledu na to, podle kterého vzdělávacího programu škola vyučuje. ^ zpět na UP ZŠ RVJ ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 3. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním matematiky a přírodovědných předmětů, čj. 21968/96-22 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Český jazyk | 9 | 10 | 10 | 7 | 7 | x) | x) |x) |x) | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 | | | | | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 6 | 6 | 6 | 6 | 24 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodověda | | | | 3 | 4 | | | | | | |---------------------------------+----+----+----| | |----+----+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | 3 | 3 | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | 2 | 2 | 2 | 2 | 8 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | x) | x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Praktické činnosti | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 24 | 25 | 27 | 29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky 1. Rozšířenou výuku matematiky a přírodovědných předmětů lze zavést pouze na 2. stupni ZŠ. Pro rozšířenou výuku je možné využívat časové dotace volitelných předmětů a disponibilních hodin. Ve všech ostatních případech platí učební plán beze změny. 2. Matematika, fyzika a chemie je v uvedených ročnících posílena dle předloženého učebního plánu. 3. Předmět praktické činnosti je povinný ve všech ročnících, a to i ve třídách s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů. ^ zpět na UP ZŠ RVMaPP ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 4. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy, čj. 21970/96-22 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. |5. |6. |7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Český jazyk ^1) | 7-8 | 8-9 | 8-9 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 |x) |x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Přírodověda ^2) | | | | 3 | 3 | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----| | |---+---+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | |x) |x) |x) |x) | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Výtvarná výchova ^4) | 2-3 | 2-3 | 2-3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Praktické činnosti ^3) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |x) |x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---| | | | |---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 25 |25 |27 |29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním výtvarné výchovy 1. V 1. - 3. ročníku základní školy je možno využít pravidla o komplexním přístupu k obsahu učiva a o členění vyučování (viz poznámka). Tím může být dotace učebního plánu pro český jazyk snížena v 1. - 3. ročníku vždy až o dvě hodiny, které budou využity pro druhou a třetí hodinu výtvarné výchovy. Třetí hodinu výtvarné výchovy lze v těchto ročnících vyučovat také zařazením jedné hodiny nepovinného předmětu pro všechny žáky třídy s RVVV. V tom případě bude zkrácena dotace českého jazyka o jednu hodinu. 2. V 5. ročníku v předmětech přírodověda a vlastivěda lze snížit celkovou dotaci pro oba předměty o jednu hodiny (ze čtyř hodin na tři) a využít ji pro zařazení třetí hodiny výtvarné výchovy. 3. Předmět praktické činnosti je povinný ve všech ročnících, a to i ve třídách s rozšířenou výukou výtvarné výchovy. 4. Výtvarná výchova je ve všech ročnících posílena dle předloženého modelu učebního plánu. 5. Celková týdenní dotace se zvyšuje dle platných pravidel o jednu hodinu ve 4. ročníku z 24 hodin na 25 a je využita pro zařazení třetí hodiny výtvarné výchovy. 6. Pro rozšířenou výuku výtvarné výchovy na druhém stupni základní školy je možné využívat časové dotace volitelných předmětů a disponibilních hodin. Ve všech ostatních případech platí učební plán beze změny. Poznámka: V rámci učebního plánu může v 2. - 3. ročníku probíhat výuka bez pevné časové dotace pro jednotlivé obory (předměty), v menších časových celcích než jedna vyučovací hodiny a jednotlivé řízené činnosti mohou být kombinovány a propojovány při zachování celkové stanovené denní a týdenní dotace pro vyučovací hodiny a dodržení času pro přestávky. (Čj.: 10 788/96-22: "Pokyn ministra školství, kterým se stanovují rámcová pravidla a postup při schvalování vzdělávacích programů pro základní školy", bod 5. B., druhý odstavec, VĚSTNÍK MŠMT ČR, ročník LII, sešit 6, květen 1996.) ^ zpět na UP ZŠ RVVV ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 5. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy, čj. 21969/96-22 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. |5. |6. |7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Český jazyk ^1) | 7-8 | 8-9 | 8-9 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 |x) |x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Přírodověda ^2) | | | | 3 | 3 | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----| | |---+---+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | |x) |x) |x) |x) | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Hudební výchova ^4) | 2-3 | 2-3 | 2-3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 12 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | | | | | 6 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Praktické činnosti ^3) | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |x) |x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 25 |25 |27 |29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+-----+-----+-----+----+---+---+---+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním hudební výchovy 1. V 1. - 3. ročníku základní školy je možno využít pravidla o komplexním přístupu k obsahu učiva a o členění vyučování (viz poznámka). Tím může být dotace učebního plánu pro český jazyk snížena v 1. - 3. ročníku vždy až o dvě hodiny, které budou využity pro druhou a třetí hodinu hudební výchovy. Třetí hodinu hudební výchovy lze v těchto ročnících vyučovat také zařazením jedné hodiny nepovinného předmětu pro všechny žáky třídy s RVHV. V tom případě bude zkrácena dotace českého jazyka o jednu hodinu. 2. V 5. ročníku v předmětech přírodověda a vlastivěda lze snížit celkovou dotaci pro oba předměty o jednu hodiny (ze čtyř hodin na tři) a využít ji pro zařazení třetí hodiny hudební výchovy. 3. Předmět praktické činnosti je povinný ve všech ročnících, a to i ve třídách s rozšířenou výukou hudební výchovy. 4. Hudební výchova je ve všech ročnících posílena dle předloženého modelu učebního plánu. 5. Celková týdenní dotace se zvyšuje dle platných pravidel o jednu hodinu ve 4. ročníku z 24 hodin na 25 a je využita pro zařazení třetí hodiny hudební výchovy. 6. Pro rozšířenou výuku hudební výchovy na druhém stupni základní školy je možné využívat časové dotace volitelných předmětů a disponibilních hodin. Ve všech ostatních případech platí učební plán beze změny. Poznámka: V rámci učebního plánu může v 2.-3. ročníku probíhat výuka bez pevné časové dotace pro jednotlivé obory (předměty), v menších časových celcích než jedna vyučovací hodiny a jednotlivé řízené činnosti mohou být kombinovány a propojovány při zachování celkové stanovené denní a týdenní dotace pro vyučovací hodiny a dodržení času pro přestávky. (Čj.: 10 788/96-22: "Pokyn ministra školství, kterým se stanovují rámcová pravidla a postup při schvalování vzdělávacích programů pro základní školy", bod 5. B., druhý odstavec, VĚSTNÍK MŠMT ČR, ročník LII, sešit 6, květen 1996.) ^ zpět na UP ZŠ RVHV ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 6. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy, čj. 29738/96-22-50 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Český jazyk | 9 | 10 | 10 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 | x) | x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodověda | | | | 3 | 4 | | | | | | |---------------------------------+----+----+----| | |----+----+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | x) | x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Praktické činnosti | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 20 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 24 | 25 | 27 | 29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním tělesné výchovy Rozšířenou výuku tělesné výchovy ve vzdělávacím programu základní škola je možné zahájit v 6. ročníku. Výjimečně a na základě zvláštního povolení MŠMT lze tak učinit v ročnících nižších, a to pouze v případě zařazení sportů, které to vzhledem ke svému charakteru vyžadují. Pro rozšířenou výuku tělesné výchovy na 2. stupni základní školy je možné využívat časové dotace volitelných předmětů a disponibilních hodin. Ve všech ostatních případech platí učební plán včetně poznámek k němu beze změny. Časovou dotaci všech ostatních předmětů je nutné dodržet alespoň v minimálním časovém rozsahu a předmět je nutné zařadit ve všech ročnících, pro které je stanoven. Předmět praktické činnosti je povinný ve všech ročnících, a to i ve třídách s rozšířenou výukou tělesné výchovy. Další sportovní, ale i jinou vzdělávací činnost lze realizovat v nepovinných předmětech. ^ zpět na UP ZŠ RVTV ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 7. Modelový učební plán vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky, čj. 16845/2001-22 +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | | Ročník | Minimum | |---------------------------------+------------------------------------------+---------------| | Předmět | 1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. |8. |9. |6. - 9. ročník | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Český jazyk | 9 | 10 | 10 | 7 | 7 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Cizí jazyk | | | | 3 | 3 | x) | x) |x) |x) | 12 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Matematika | 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | | | | | 16 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Informatika a výpočetní technika | | | | | | 2 | 3 | 3 | 3 | 11 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Prvouka | 2 | 2 | 3 | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodověda | | | | 3 | 4 | | | | | | |---------------------------------+----+----+----| | |----+----+---+---+---------------| |Vlastivěda | | | | | | | | | | | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Chemie | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Fyzika | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Přírodopis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Zeměpis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Dějepis | | | | | | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Občanská výchova | | | | | | x) | x) |x) |x) | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Rodinná výchova | | | | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Hudební výchova | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Výtvarná výchova | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | | | | | 6 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Praktické činnosti | 1 | 1 | 1 | | | | | | | 4 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | | | | | 8 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Disponibilní dotace ^*) | | | | | | | 1 | 1 | 1 | 3 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Týdenní dotace povinných předmětů| 20 | 22 | 23 | 24 | 25 | 27 | 29 |31 |31 | 118 | |---------------------------------+----+----+----+----+----+----+----+---+---+---------------| |Nepovinné předměty | | | | | | | | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ x) V 6. - 9. ročníku o časové dotaci jednotlivých vyučovacích předmětů rozhodne ředitel školy tak, aby se vyučovalo všem předmětům učebního plánu daného ročníku, byl naplněn daný minimální počet hodin pro předmět a dodržena týdenní časová dotace. *) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k modelovému učebnímu plánu vzdělávacího programu základní škola pro třídy s rozšířeným vyučováním informatiky a výpočetní techniky v 6. -- 9. ročníku: 1. Rozšířené vyučování informatiky a výpočetní techniky lze zavést pouze v 6. -- 9. ročníku základní školy. Pro rozšířené vyučování se využívá časová dotace volitelných předmětů z učebního plánu běžných tříd a disponibilní hodiny. Ve všech ostatních směrech platí učební plán vzdělávacího programu základní škola beze změny. 2. V 6. -- 9. ročníku se zavádí předmět Informatika a výpočetní technika s pevnou časovou dotací dle předloženého modelu. 3. V předmětu Praktické činnosti se z obsahu učiva vypouští téma Práce s počítačem. 4. Pro předmět Informatika a výpočetní technika je obsah učiva vymezen modelovými rámcovými učebními osnovami předmětu. Škola může uvedené učební osnovy upravit podle konkrétních podmínek školy a potřeb žáků. ^ zpět na UP ZŠ RVI ^ ^ zpět na UP ZŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ II. Vzdělávací program OBECNÁ ŠKOLA, čj. 12035/97-20 1. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20, s platností od 1.9.1997, 1. - 5. ročník a) Časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena v procentech z celkového týdenního počtu vyučovacích hodin Ročník Povinné předměty 1. 2. 3. 4. 5. Český jazyk 29 - 36 27 - 35 32 - 39 26 - 34 25 - 33 Matematika 20 - 25 18 - 23 19 - 24 18 - 24 18 - 23 Prvouka 9 - 13 9 - 13 16 - 20 --- --- Přírodověda --- --- --- 15 - 19 14 - 18 Vlastivěda --- --- --- Hudební výchova 9 - 13 8 - 12 7 - 11 7 - 11 6 - 9 Výtvarná výchova 9 - 13 9 - 13 8 - 12 7 - 11 7 - 10 Tělesná výchova ^*) 10 - 13 9 - 11 8 - 11 8 - 11 8 - 11 Cizí jazyk --- --- --- 10 - 14 10 - 14 Dramatická výchova, volná dispozice 5 - 8 12 - 17 4 - 6 4 - 6 3 - 5 Celkem vyučovacích hodin 20 20 23 25 25 Nepovinné předměty ^*) + 150 minut týdně rekreační pohybová výchova ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky k učebnímu plánu Vyučovací jednotka: ˙ v 1. a 2. třídě se ponechává na úvaze učitele podle potřeb třídy, přestávky po 45 minutách s jistou volností pro uchování kontinuity, ˙ ve 3. třídě postupný převod na pravidelný rytmus výuky, ˙ ve 4. a 5. třídě se dodrží pravidelný rytmus výuky s možností spojovat předměty do bloků obsahově blízkých. V celém průběhu prvního stupně je třeba umožnit výuku globálně, kdy se předměty prostupují. Úvazek učitele se doplňuje buď dělením třídy v předmětu, který si toto dělení z různých důvodů vyžádá, nebo zařazením nepovinného předmětu podle podmínek školy a třídy. Dělení tříd na skupiny žáků se řídí platnými pokyny MŠMT. Dramatická výchova, volná dispozice - škola zařazuje dramatickou výchovu do učebního plánu podle podmínek uvedených v osnovách. V případě, že dramatická výchova nebude zařazena jako samostatný předmět, přiřadí se hodinová dotace k jednotlivým předmětům podle uvážení učitele. Pokud škola nemá podmínky (zejména personální) pro výuku dramatické výchovy, využije dotaci jako volnou dispozici pro ostatní předměty učebního plánu. Cizí jazyk jako povinný předmět se v obecné škole vyučuje od 4. ročníku. Výuka probíhá podle učebních osnov pro 4. - 9. ročník, které jsou jako celek uvedeny v materiálu Vzdělávací program občanská škola (vydalo nakladatelství Portál v roce 1996). Výuka druhého cizího jazyka je pak zahájena v rámci volitelných předmětů v 6. ročníku občanské školy. Školy s rozšířenou výukou jazyků zahajují povinnou výuku prvního cizího jazyka ve 3. ročníku podle uvedených osnov a druhého cizího jazyka v 6. ročníku. Základní škola s rozšířenou výukou některých předmětů vyučuje předmětům učebního plánu v oblasti spodní časové dotace a zbývající počet hodin (resp. část zbývajícího počtu hodin) do maximálního počtu vyučovacích hodin se využije na rozšířenou výuku některého předmětu. Jedná se o rozšířenou výuku hudební výchovy od 1. ročníku, výtvarné výchovy od 1. ročníku, cizího jazyka od 3. ročníku a tělesné výchovy od ročníku podle druhu sportu. Rozšířená výuka některých předmětů se nerealizuje zvýšením týdenního počtu vyučovacích hodin, ale využitím variability učebního plánu. Rozšířená výuka hudební, výtvarné a tělesné výchovy se realizuje tříhodinovou časovou dotací těchto předmětů. Rozšířená výuka jazyků se realizuje: ve 3. ročníku v dotaci 3,1 vyučovací hodiny, při využívání minimální hodinové dotace ostatních předmětů a výuce českého jazyka v dotaci 7 hodin týdně a matematiky 4 hodiny týdně a preferování zařazení dramatické výchovy v bloku s jinými předměty; ve 4. ročníku v dotaci 3,25 - 3,75 vyučovací hodiny; v 5. ročníku v dotaci 3,5 - 4 vyučovací hodiny týdně. Nepovinné předměty zavádí škola podle zájmu žáků a podmínek školy. Obsah výuky a hodinové dotace se řídí osnovami schválenými MŠMT ČR. V tomto materiálu jsou uvedeny osnovy nepovinného předmětu náboženství a zájmových forem tělesné výchovy s možností zařazení od 1. ročníku obecné školy. Nepovinný předmět cizí jazyk je možno zavést od 3. ročníku obecné školy a výuka se řídí osnovami cizího jazyka uvedenými v materiálu Vzdělávací program občanská škola (vydalo nakladatelství Portál v roce 1996). Škola může nabízet různé typy vzdělávacích zájmových kroužků podle možností školy a zájmu žáků. ^ zpět na UP OŠ 1. -- 5. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ b) Časová dotace pro jednotlivé předměty vyjádřena ve vyučovacích hodinách. Ročník Povinné předměty 1. 2. 3. 4. 5. Český jazyk 5,8-7,2 5,4-7,0 7,36-8,97 6,50-8,50 6,25-8,25 Matematika 4,0-5,0 3,6-4,6 4,37-5,52 4,50-6,00 4,50-5,75 Prvouka 1,8-2,6 1,8-2,6 3,68-4,60 --- --- Přírodověda --- --- --- 3,75-4,75 3,50-4,50 Vlastivěda --- --- --- Hudební výchova 1,8-2,6 1,6-2,4 1,61-2,53 1,75-2,75 1,50-2,25 Výtvarná výchova 1,8-2,6 1,8-2,6 1,84-2,76 1,75-2,75 1,75-2,50 Tělesná výchova ^*) 2,0-2,6 1,8-2,2 1,84-2,53 2,00-2,75 2,00-2,75 Cizí jazyk --- --- --- 2,50-3,50 2,50-3,50 Dramatická výchova, volná dispozice 1,0-1,6 2,4-3,4 0,92-1,38 1,00-1,50 0,75-1,25 Celkem vyučovacích hodin 20 20 23 25 25 Nepovinné předměty ^*) + 150 minut týdně rekreační pohybová výchova ^ zpět na UP OŠ 1. -- 5. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 2. Učební plán vzdělávacího programu obecná škola, čj. 12035/97-20, s platností od 1.9.2004 6. -- 9. ročník ročník minimální týdenní Povinné předměty 6. 7. 8. 9. počet hodin minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v ročníku Český jazyk 4 4 4 4 16 Cizí jazyk 3 3 3 3 12 Dějepis 1 1 2 1 5 ^*) Zeměpis 1 2 1 1 5 ^*) Přírodopis 2 1 1 1 5 ^*) Chemie - - 1 2 3 ^*) Fyzika 1 1 2 1 5 ^*) Matematika 4 4 4 4 16 Občanská výchova 2 2 2 2 8 Rodinná výchova 1 1 2 2 6 Tělesná výchova/Zdravotní tělesná 2 2 2 2 8 výchova Hudební výchova 1 1 1 1 4 Výtvarná výchova 2 2 1 1 6 Celkový týdenní počet hodin minimální dotace povinných předmětů 24 24 26 25 99^*) Projekt minimální roční počet hodin minimální roční počet v ročníku hodin celkem v 6. - 9. ročníku Úvod do světa práce 10 10 10 10 40 týdenní počet hodin v ročníku týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku Předměty prohloubeného výkladu a 3 5 5 6 19 předměty volitelné, disponibilní dotace ^**) Celkový týdenní počet hodin 27 29 31 31 118 Nepovinné předměty Zájmové kroužky ^*) Minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v předmětech dějepis, zeměpis, přírodopis a fyzika doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujících volitelných předmětů (viz dále) tak, aby se dějepisnému, zeměpisnému, přírodopisnému a fyzikálnímu učivu vyučovalo v 6. - 9. ročníku alespoň po 6 hodinách týdně. Minimální týdenní počet hodin celkem v 8. - 9. ročníku v předmětu chemie doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujícího volitelného předmětu (viz dále) tak, aby se chemickému učivu vyučovalo v 8. - 9. ročníku alespoň 4 hodiny týdně. **) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Přehled volitelných předmětů s uvedením jejich návaznosti na předměty povinné Český jazyk Literární výchova Dramatická výchova (metody dramatické výchovy lze vhodně využít i v jiných předmětech) Cizí jazyk Konverzace v cizím jazyce Další cizí jazyk Dějepis, zeměpis Dějepisné a zeměpisné praktikum Přírodopis, chemie, fyzika Přírodovědné praktikum ˙ se zaměřením na přírodopis ˙ se zaměřením na chemii ˙ se zaměřením na fyziku Matematika Matematické praktikum Rýsování a technické kreslení Rodinná výchova Technická výchova Technická praktika Informační výchova Základy práce s počítačem Základy managementu a účetnictví Psaní strojem Práce s textilem Pěstitelská výchova Vedení domácnosti a příprava pokrmů Tělesná výchova Sport a pohybové aktivity Hudební výchova Sborový zpěv Skupinová hra na hudební nástroje Výtvarná výchova Výtvarné projekty Uměleckořemeslná výchova ^ zpět na UP OŠ 6. -- 9. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Doplňky k učebnímu plánu +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Předměty | Ve spojení s výukou s prohloubeným výkladem nebo s volitelnými předměty se | | povinné | doporučuje (doporučení k dělení tříd na skupiny se vztahuje i k výuce | | | v minimální časové dotaci): | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Český jazyk |- doporučuje se nabídnout žákům předmět Literární výchova; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Cizí jazyk |- ve 4. - 9. ročníku škola organizuje výuku zpravidla jazyka anglického nebo | | |německého podle zájmu žáka a podmínek školy; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Dějepis |- v 6., 7. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy | | |o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu | | |nebo volitelného předmětu Dějepisné a zeměpisné praktikum, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Dějepisné | | |a zeměpisné praktikum; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Zeměpis |- v 6., 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy | | |o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu | | |nebo volitelného předmětu Dějepisné a zeměpisné praktikum, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Dějepisné | | |a zeměpisné praktikum; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Přírodopis |- v 7., 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy | | |o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu | | |nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na přírodopis, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné | | |praktikum se zaměřením na přírodopis nebo Pěstitelské práce; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Chemie |- v 8. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy | | |o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu | | |nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na chemii, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné | | |praktikum se zaměřením na chemii; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Fyzika |- v 6., 7. nebo 9. ročníku týdenní hodinovou dotaci doplní ředitel školy | | |o 1 vyučovací hodinu týdně povinným zařazením předmětu prohloubeného výkladu | | |nebo volitelného předmětu Přírodovědné praktikum se zaměřením na fyziku, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Přírodovědné | | |praktikum se zaměřením na fyziku; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Matematika |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Matematické | | |praktikum nebo Rýsování a technické kreslení; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Rodinná |- v 6. nebo 7. ročníku rozšířit výuku o 1 vyučovací hodinu týdně, | |výchova | | | |- podle potřeb žáků nabídnout navazující volitelné předměty; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Tělesná |- podle podmínek školy je postupně zaváděna třetí vyučovací hodina podle | |výchova |pokynu MŠMT ČR, | | | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje nabídnout žákům předmět Sport a pohybové | | |aktivity; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Zdravotní |- oddělení zdravotní TV se zavádí podle možností školy pro žáky III., případně| |tělesná |II. zdravotní skupiny, po doporučení lékaře, | |výchova | | | |- v jednom oddělení je možno vyučovat žáky různých ročníků 2. stupně | | |(s přihlédnutím ke druhu zdravotního oslabení a dalším okolnostem), | | | | | |- účast žáka ve zdravotní TV ho neomezuje v účasti v povinné TV a ostatních | | |formách tělesné výchovy; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Hudební |- rozšířit výuku o 1 vyučovací hodinu týdně v 6. ročníku, | |výchova | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje podle potřeb žáků a možností školy nabídnout| | |navazující volitelné předměty; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Výtvarná |- v 8. a 9. ročníku rozšířit výuku o 1 vyučovací hodiny týdně, | |výchova | | | |- v 6. - 9. ročníku se doporučuje podle potřeb žáků a možností školy nabídnout| | |navazující volitelné předměty; | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| | Projekt | | |-------------+------------------------------------------------------------------------------| |Úvod do světa|- hodinová dotace 10 vyučovacích hodin platí pro jeden školní rok a zařazuje | |práce |se do výuky v rámci celkového počtu hodin v ročníku a jeho realizace je | | |pro školu závazná, | | | | | |- podle možností školy zařadit v průběhu školního roku nebo jako souvislý blok| | |informací, | | | | | |- doporučuje se rozšířit podle možností školy; | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ ^ zpět na UP OŠ 6. -- 9. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Organizační pokyny 1. Dělení tříd Dělení tříd na skupiny žáků se řídí platnými pokyny MŠMT ČR. 2. Volitelné předměty Škola musí žákům nabídnout alespoň 4 volitelné předměty. O jejich výběru a zařazení do učebního plánu rozhodne ředitel školy podle zájmu žáků, možností a profilace školy tak, aby byl dodržen celkový týdenní počet hodin v jednotlivých ročnících. Do jedné skupiny lze spojovat žáky různých ročníků v rámci 6. - 9. ročníku podle zaměření volitelných předmětů a pracovat s nimi diferencovaně. Volitelné předměty se vyučují jako předměty s jedno- až tříhodinovou týdenní dotací. Volitelným předmětům se vyučuje podle jejich charakteru po dobu nejméně 1 školního roku. V případě zavedení volitelného předmětu Další cizí jazyk musí být jeho výuka zahájena již v 7. ročníku s minimálně dvouhodinovou týdenní časovou dotací. Pokud se od 4. ročníku vyučovalo anglickému nebo německému jazyku, přednostně se nabízí jazyk francouzský, ruský a španělský. Pokud se od 4. ročníku vyučovalo francouzskému, ruskému, španělskému případně jinému jazyku, jako druhý cizí jazyk se vždy zařazuje jazyk anglický nebo německý. Soustavu volitelných předmětů může ředitel školy podle pedagogických záměrů školy a potřeb žáků doplnit o další předměty s podmínkou, že jejich vzdělávací obsah bude navazovat na Standard základního vzdělávání a funkčně jej rozvíjet. 3. Nepovinné předměty Nepovinným předmětům se vyučuje nad rámec celkové týdenní hodinové dotace. Žák si může zvolit tolik nepovinných předmětů, kolik zvládne, nebo si nezvolí žádný. Jako nepovinný předmět může být nabídnut každý předmět uvedený v přehledu volitelných předmětů. Ředitel školy může podle pedagogických záměrů školy a zájmu žáků koncipovat další nepovinné předměty. Jako nepovinný předmět musí být žákům vždy nabídnut předmět Náboženství, jehož výuka se řídí platnými předpisy MŠMT ČR. 4. Zájmové kroužky Škola může nabízet různé typy vzdělávacích zájmových kroužků podle možností školy a zájmu žáků. ^ zpět na UP OŠ 6. -- 9. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 3. Modelový učební plán vzdělávacího programu obecná škola pro třídy s rozšířeným vyučováním jazyků, čj. 29529/96-20, pro 6. -- 9. ročník ročník minimální týdenní Povinné předměty 6. 7. 8. 9. počet hodin minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v ročníku Český jazyk 4 4 4 4 16 Cizí jazyk 3 3 3 3 12 Druhý cizí jazyk 3 3 3 3 12 Dějepis 1 1 2 1 5 ^*) Zeměpis 1 2 1 1 5 ^*) Přírodopis 2 1 1 1 5 ^*) Chemie - - 1 2 3 ^*) Fyzika 1 1 2 1 5 ^*) Matematika 4 4 4 4 16 Občanská výchova 2 (1) 2 (1) 2 (1) 2 (1) 7 ^**) Rodinná výchova 1 1 2 2 6 Tělesná výchova/Zdravotní tělesná 2 2 2 2 8 výchova Hudební výchova 1 1 1 1 4 Výtvarná výchova 2 2 1 1 6 Celkový týdenní počet hodin minimální 27 27 29 28 110 ^*) dotace povinných předmětů (26) (26) (28) (27) Projekt minimální roční počet hodin minimální roční počet v ročníku hodin celkem v 6. - 9. ročníku Úvod do světa práce 10 10 10 10 40 týdenní počet hodin v ročníku týdenní počet hodin celkem v 6. -- 9. ročníku Předměty prohloubeného výkladu a 0 (1) 2 (3) 2 (3) 3 (4) 8 předměty volitelné, disponibilní dotace ^***) Celkový týdenní počet hodin 27 29 31 31 118 Nepovinné předměty Zájmové kroužky ^ zpět na UP OŠ 6. -- 9. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky *) Minimální týdenní počet hodin celkem v 6. - 9. ročníku v předmětech dějepis, zeměpis, přírodopis a fyzika doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujících volitelných předmětů (viz dále) tak, aby se dějepisnému, zeměpisnému, přírodopisnému a fyzikálnímu učivu vyučovalo v 6. - 9. ročníku alespoň po 6 hodinách týdně. Minimální týdenní počet hodin celkem v 8. - 9. ročníku v předmětu chemie doplní ředitel školy zařazením předmětu prohloubeného výkladu nebo navazujícího volitelného předmětu (viz dále) tak, aby se chemickému učivu vyučovalo v 8. - 9. ročníku alespoň 4 hodiny týdně. **) Snížení týdenního počtu vyučovacích hodin občanské výchovy na 1 hodinu týdně se provede v jednom z ročníků podle rozhodnutí ředitele školy. ***) Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . Počty vyučovacích hodin uvedených v učebním plánu v závorce platí pouze v tom ročníku, ve kterém je občanská výchova vyučována v dotaci 1 vyučovací hodina týdně. ^ zpět na UP OŠ 6. -- 9. ročník ^ ^ zpět na OŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ III. Vzdělávací program NÁRODNÍ ŠKOLA, čj. 15724/97-20 1. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20, s platností od 1.9.1997, 1. stupeň Rozvrh hodin v týdnu není chápán jako dogma. Je na učiteli, jak si rozvrhne denní program výuky, při zachování časových proporcí jednotlivých předmětů v týdnu. Vyučovací jednotkou nemusí být vyučovací hodina v tradičním pojetí, ale i jiný časový úsek s vnitřní logickou stavbou, který zřejmě bude v podmínkách 1. stupně převážně kratší. V opačném případě je nutno dodržovat zásady hygieny školní práce ( přestávky, relaxace a pod.). 1.stupeň je z hlediska organizačního ideálním prostředím pro realizaci tzv. projektové metody . Nadstavbová část umožňuje: ˙ diferenciaci žáků podle zájmů a schopností ˙ zvýšenou individuální pomoc (v dočasných nebo trvalých skupinách), což vytvoří podmínky pro úspěšnou učební činnost všech jakkoliv handicapovaných žáků ˙ rozvoj schopností talentovaných žáků. Předměty v této části by měly umožnit žákům realizovat své zájmy a schopnosti tam, kde je předpoklad, že budou úspěšní. Individuální pomoc žákům lze uskutečňovat formou konzultačních hodin, kurzů pro žáky s poruchami apod. ^ zpět na souhrn ^ Učební plán Ročník Předmět 1. 2. 3. 4. 5. Český jazyk 7 7 8 8 7 Matematika 4 4 4 4 4 Prvouka 2 2 3 - - Vlastivěda - - - 1 2 Přírodověda - - - 2 2 Hudební výchova 1 1 1 1 1 Výtvarná výchova 1 1 1 1 1 Pracovní výchova 1 1 1 1 1 Tělesná výchova 2 2 2 2 2 Cizí jazyk zařazen do nadst. části 3 3 Základní část 18 18 20 23 23 Minimum nadstavbové části 1 3 2 1 1 Týdenní minimum 19 21 22 24 24 Počet povinných hodin pro žáky musí být stanoven v rozpětí: 1. ročník 19 - 21 2. ročník 21 - 23 3. ročník 22 - 24 4. ročník 24 - 25 5. ročník 24 - 26 Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu musí být v rozpětí 112 - 115 hodin. Škola tedy při plánování zařadí dle konkrétních podmínek a svého pedagogického záměru do učebního plánu ještě další 2 - 5 hodin z nadstavbové části. (Součet týdenního minima výše vedeného je 110 hodin.) Tyto hodiny jsou pro žáky povinné. Z toho důvodu je důležité, aby škola sestavila konkrétní podobu učebního plánu pro třídu vždy na celých 5 ročníků. Kromě povinných předmětů může škola dle svých možností a zájmů žáků zařadit v nadstavbové části ještě další předměty nebo hodiny,které jsou nepovinné. V rámci týdenního plánu je možné podle potřeby a v souladu s platnými předpisy třídu dělit na skupiny. Obsahový popis předmětů nadstavbové části je uveden v samostatné kapitole. ^ zpět na UP NŠ 1. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky: V 1. - 3. ročníku nejsou cizí jazyky zařazeny v základní části učebního plánu. Program předpokládá, že v těchto ročnících si žáci během vyučování vytvoří určitou slovní zásobu. Cílem zde není učit jazyku, ale vyvolat zájem o jeho zvládnutí. Od 4. ročníku je cizí jazyk již v základní části učebního plánu. Výuku lze organizovat bez ohledu na postupný ročník (skupina začátečníků, pokročilejších). Pracovní výchova je v plánu dotována 1 hodinou. Nemusí být vždy vyučována v samostatné vyučovací jednotce. Obsah učiva tohoto předmětu lze aktuálně zařazovat do předmětů, v nichž to umožňuje právě probírané téma.Tím se zvýší jejich hodinová dotace.Činnosti je možné diferencovat pro dívky a chlapce. Dramatická výchova je zařazena v nadstavbové části. Její prvky se však budou uplatňovat téměř ve všech předmětech. Tělesná výchova není chápána pouze jako samostatný vyučovací předmět. Přiměřené formy tělesné výchovy se mohou podle potřeby uplatňovat v průběhu celého vyučování. ^ zpět na UP NŠ 1. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ 2. Učební plán vzdělávacího programu národní škola, čj. 15724/97-20, s platností od 1.9.2004, 2. stupeň Základní část obsahuje minimální počet hodin, které je nutné danému předmětu věnovat. Pojmem předmět označujeme i bloky tradičně definovaných školních předmětů. Nadstavbová část vytváří hlavní prostor pro diferenciaci. Obsahuje hodiny, které je možné využít k ˙ rozšíření učiva předmětů základní části (např. náročnější kurs matematiky) ˙ konkretizaci předmětů základní části (např. rozčlenění oblasti "poznávání přírody" na přírodopis, chemii a fyziku a naopak ) ˙ předměty, které by pro žáky byly povinné (např. informatika, laboratorní práce, ekologie) ˙ předměty, které by pro žáky byly povinně volitelné ˙ předměty, které by pro žáky byly nepovinné. Předměty uvedené ve sloupci "nadstavba" je nutno chápat jako doporučení (náměty). Obsahový popis některých předmětů této části učebního plánu je uveden v samostatné kapitole. V 7. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru matematiky. V 8. - 9. ročníku musí škola v nadstavbě zařadit alespoň jednu hodinu z oboru českého jazyka. Počet hodin povinných pro žáky musí být v rozpětí: 6. ročník 26 - 28 7. ročník 28 - 30 8. ročník 30 - 32 9. ročník 30 - 32 Součet povinných vyučovacích hodin v týdnu za všechny ročníky musí být v rozpětí 116 - 119. Celkem se na druhém stupni musí v povinných hodinách vyučovat tématům fyziky, přírodopisu, zeměpisu a dějepisu minimálně 198 hodin v každém z těchto oborů, tématům chemie alespoň 132 hodin. Sestavení učebního plánu na všechny čtyři roky předem je v této souvislosti velmi důležité. Soustavu obsahových celků považujeme za otevřený systém, který bude možno doplňovat. Některé předměty učebního plánu poskytují výrazné možnosti integrace obsahu vyučování. Tato integrace může přejít od prostého budování mezipředmětových vazeb vyučujícími jednotlivých předmětů až k výuce blokové, kdy je učivo dvou nebo více předmětů propojeno natolik, že je vyučováno jako předmět jeden. Tento postup samozřejmě klade velké nároky na odbornou připravenost pedagoga a jeho konkrétní provedení velmi závisí na přítomnosti vhodných aprobací ve sboru. Vhodných variant při seskupování předmětů a zařazování částí kmenového učiva do jednoho či druhého bloku je několik. Konkrétní podoba učebního plánu musí být v tomto ohledu vytvořena školou. Velmi důležitá je také skutečnost, že tento projekt ponechává školám otevřenou možnost vyučovat v rámci tradičních předmětů, pokud pro ně bude přijatelné prosazování hlavních principů NŠ (zde máme na mysli především princip globální výchovy a myšlenky integrované tématické výuky). Integrace se týká těchto předmětů: přírodopis, dějepis, občanská a rodinná výchova, chemie, zeměpis, pracovní vyučování, fyzika, výtvarná a hudební výchova. Pro sestavení konkrétního učebního plánu navrhujeme tyto bloky: ˙ poznávání přírody - přírodopis, chemie, fyzika ˙ občanská a rodinná výchova ˙ technika - fyzika, pracovní vyučování. ˙ estetická výchova - výtvarná a hudební výchova Při využití této možnosti se v žádném případě nesmí stát, že by některá část kmenového učiva nebyla vyučována. Kmenové učivo je závazné a směřuje k naplnění Standardu základního vzdělávání. Rozdělení obsahu učiva do jednotlivých bloků má však i jiná řešení. Národní škola proto nepředepisuje ani názvy konkrétních bloků ani názvy jednotlivých předmětů, jichž se možnost integrace týká. Zamýšlíme-li se nad smyslem integrace, docházíme ke dvěma možným úrovním (obě je vhodné realizovat v učebním plánu): 1. integrace v základní části je pro žáky průvodcem po příslušném oboru - seznámí se zde se základními poznatky, získá nejjednodušší dovednosti, je veden k životně důležitým postojům. Důraz je kladen na použitelnost získávaných vědomostí, dovedností a postojů v praktickém životě, na srozumitelnost učiva pro všechny žáky. Smyslem této integrace je zamezit přetěžování žáků množstvím znalostí, a dále situacím, že probírání učiva ve složitých partiích pokračuje bez ohledu na to, že nezanedbatelná část žáků nechápe jejich podstatu. 2. integrace v nadstavbové části je pro některé žáky prostředkem k poznání hlubších souvislostí mezi jevy a předpokládá také širší a hlubší znalosti. Konkrétní návrh podoby realizace obou těchto forem integrace může být například tento: Všichni žáci navštěvují základní předmět "poznávání přírody" 4 hodiny týdně. Na další 3 hodiny jsou rozděleni podle svých schopností a zájmů na jednotlivé volitelné předměty nadstavbové části (Žáci s hlubším zájmem o přírodní vědy mohou mít v nabídce např. po jedné hodině fyziky, chemie a ekologie nebo 2 hodiny "poznávání přírody" s náročnějším programem a 1 hodinu fyziky atd. Naopak ostatní mohou mít v nabídce např. pěstitelství a chovatelství a ekologii.). Poslední hodina "poznávání přírody" může pak mít pro jednu skupinu podobu hledání složitějších vztahů a souvislostí v přírodě (zobecňující hodina), zatímco skupina druhá se bude zabývat praktickými cvičeními z biologie a chemie v laboratoři. Popsaný model by samozřejmě v rámci jedné třídy byl pro školu finančně náročný, může být však využit ve škole zaměřené na přírodovědné předměty nebo je vhodné jej realizovat současně v paralelních třídách. hlavně: každá škola si může sestavit vlastní (a třeba úspornější !) variantu . Z popsaného modelu ovšem vysvítají dvě důležité zásady pro práci učitelů, kteří se rozhodnou integraci zkusit: 1. Spolupráce mezi zúčastněnými pedagogy je nezbytností (a nesmí být jen formální). Zřejmě nebude mnoho škol, kde najdou učitele schopného vyučovat základy všech přírodních věd - projektu se tedy zúčastní dva nebo více učitelů. 2. Škola musí předem pečlivě naplánovat rozvržení učiva do jednotlivých bloků nebo předmětů, aby integrace byla skutečně efektivní. Problematika integrovaných předmětů bude vzhledem ke své složitosti podrobněji rozebírána v Katalogu. Také na 2. stupni je při výuce možné využít projektovou metodu, i když její realizace je vzhledem k organizaci výuky podstatně obtížnější než na 1. stupni národní školy. ^ zpět na NŠ 2. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ a) Učební plán pro 6. a 7. ročník +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Základní část |6. roč.|7. roč.| nadstavbová část | | | | | | | | | | (některé možnosti) | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Český jazyk | 4 | 4 |cvičení z českého jazyka | | | | | | | | | |dramatická výchova | | | | | | | | | |komunikace | | | | | | | | | |tvorba školního časopisu | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Cizí jazyk | 3 | 3 |konverzace v cizím jazyce | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Matematika | 4 | 3 |cvičení z matematiky | | | | | | | | | |informatika | | | | | | | | | |výpočetní technika | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Dějepis | 3 | 3 |dějepis | | | | | | |Zeměpis | | |zeměpis | | | | | | | | | |ekonomický zeměpis | | | | | | | | | |přírodopisný zeměpis | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Občanská a rodinná výchova | 2 | 2 |rodinná výchova | | | | | | | | | |ekonomika domácnosti | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Člověk a životní prostředí | | |zdravý životní styl | | | | | | | | | |zdravotní výchova | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |*Poznávání přírody | 3 | 4 |laboratorní práce | | | | | | |Přírodopis | | |přírodopis | | | | | | |Fyzika | | |fyzika | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Hudební výchova | 1 | 1 |sborový zpěv | | | | | | | | | |taneční a pohybová výchova| | | | | | | | | |hra na hudební nástroj | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Výtvarná výchova | 2 | 2 |výtvarná výchova | | | | | | | | | |aranžování | | | | | | | | | |keramika | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Pracovní a technická výchova | 2 | 2 |pěstitelství | | | | | | | | | |zpracování textilií | | | | | | | | | |příprava pokrmů | | | | | | | | | |práce v domácnosti | | | | | | | | | |práce v dílně | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| |Tělesná výchova | 2 | 2 |zájmová tělesná výchova | | | | | | | | | |zdravotní tělesná výchova | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| | Základní část | 26 | 26 | | |-------------------------------------------------+-------+-------+--------------------------| | Minimum nadstavbové části, disponibilní dotace | 1 | 2 | | | ^** | | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ ^ zpět na NŠ 2. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ b) Učební plán pro 8. a 9. ročník +--------------------------------------------------------------------------------------------+ | Základní část | 8. roč. | nadstavbová část | | | | | | | 9. roč. | (některé možnosti) | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Český jazyk |3 + nejméně jedna|cvičení z českého jazyka | | | hodina | | | | z nadstavby |dramatická výchova | | | | | | | |komunikace | | | | | | | |světová literatura | | | | | | | |tvorba školního časopisu | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Cizí jazyk | 3 |konverzace | | | | | | | |cestujeme po světě | | | | | | | |cizojazyčná literatura | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Matematika |3 + nejméně jedna|cvičení z matematiky | | | hodina | | | | z nadstavby |aplikovaná matematika | | | | | | | |informatika, statistika | | | | | | | |matematika v ekonomice a účetnictví| |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Dějepis | 2 |dějepis | | | | | |Zeměpis | |historie významných období | | | | | | | |historie válečných konfliktů | | | | | | | |dějiny umění | | | | | | | |zeměpis | | | | | | | |turisticky zajímavé oblasti | | | | | | | |ekonomický zeměpis | | | | | | | |člověk a cestování | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Občanská a rodinná výchova | 2 |zdravý životní styl | | | | | | | |člověk a životní prostředí | | | | | | | |výchova k partnerství a rodičovství| | | | | | | |příprava jídel | | | | | | | |šití, háčkování, pletení | | | | | | | |ekonomika domácnosti | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |*Poznávání přírody | 4 |biologie | | | | | |Přírodopis | |chemie | | | | | |Fyzika | |fyzika | | | | | |Chemie | |semináře a laboratoře (Př, F, Ch) | | | | | | | |ekologie | | | | | | | |pěstitelství, chovatelství | | | | | | | |přírodopisný zeměpis | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |* Estetická výchova | 2 |výtvarné techniky | | | | | |Hudební výchova | |hudební výchova | | | | | |Výtvarná výchova | |keramika | | | | | | | |výtvarná výchova | | | | | | | |bytová a oděvní kultura | | | | | | | |aranžování | | | | | | | |sborový zpěv | | | | | | | |hra na hudební nástroj | | | | | | | |tanec, pohybová výchova | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Technika | 2 |technika v životě člověka | | | | | | | |technické kreslení | | | | | | | |práce v dílně | | | | | | | |kurz řízení malého motocyklu | | | | | | | |technika ve službách lidstva | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| |Tělesná výchova | 2 |zájmová tělesná výchova | | | | | | | |zdravotní tělesná výchova | | | | | | | |kurs sebeobrany | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| | Základní část | 23 | | |--------------------------------------+-----------------+-----------------------------------| | Minimum nadstavbové části, | 7 | | | disponibilní dotace ^** | | | +--------------------------------------------------------------------------------------------+ ^ zpět na NŠ 2. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^ Poznámky * označuje integrované předměty ** Disponibilní dotaci lze využít: a) v 7. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka , b) v 8. a 9. ročníku pouze na zvýšení hodinové dotace některého povinného předmětu, na zvýšení hodinové dotace některého předmětu s jeho současnou integrací s jiným předmětem, na zvýšení hodinové dotace některého volitelného předmětu nebo na zařazení volitelného nebo dalšího volitelného předmětu pro žáka . Od 7. roč. je možné v nadstavbové části zařadit další cizí jazyk. Poznávání přírody představuje v učebním plánu 2. stupně tyto varianty: a) Poznávání přírody jako integrovaný předmět: v 6. roč. 2 hod., v 7. ročníku 4 hodiny týdně. b) Samostatné předměty: v 6. ročníku přírodopis 2 hodiny, v 7.ročníku přírodopis 2 hodiny, fyzika 2 hodiny. Tato varianta dává možnost výuky poznávání přírody jako integrovaného předmětu v nadstavbové části, kde budou žáci vedeni k hlubšímu poznávání souvislostí. Varianty v 8. a 9. postupném ročníku: a) Integrovaný předmět poznávání přírody - 4 hodiny týdně. b) Samostatné předměty přírodopis 2 hodiny, chemie 2 hodiny, fyzika 2 hodiny z nadstavbové části. c) Možné je i poznávání přírody 3 hodiny, fyzika 2 hod. (1 hod. z nadstavbové části ). ^ zpět na NŠ 2. stupeň ^ ^ zpět na NŠ ^ ^ zpět na souhrn ^