Obecná pedagogika - součást pedagogické vědy, zabývající se explanací (objasňováním) základních jevů a procesů edukační reality, formulací teoretických modelů těchto jevů a procesů, vymezováním významů vědeckých termínů označujících tyto jevy, procesy. Čerpá z poznatků pedagogického výzkumu, z teorií jiných sociálních věd -- Pedagogický slovník - základní pedagogická disciplína, usilující o systematizaci a interpretaci pedagogických jevů a zákonitostí a o vyvození obecně platných pedagogických norem -- Jůva, V. Úvod do pedagogiky - na rozdíl od speciálních oblastí v rámci pedagogiky (soc.pedagogika) zabývá se obecná pedagogika základy výchovy vůbec -- Mezera Kleines Lexikon Pädagogik Obsah obecné pedagogiky - různé vymezení: 1. Jůva, V. Úvod do pedagogiky - metodologická část -- problémy spjaté s pojetím pedagogiky jako vědy (předmět pedagogiky, metody zkoumání, vztah k jiným vědám, úloha pedagogiky) - všeobecná teorie výchovy -- zkoumá základní pedagogické kategorie (cíle výchovy, funkce výchovy, činitelé výchovy, principy výchovy 2. Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky - výchova je univerzální jev, který probíhá od narození člověka po celý jeho - výchova v obecném smyslu je jev, jehož podstatným znakem je a) záměrné, soustavné a organizované působení na člověka b) při výchově je vždy účastněn "vychovávající", "vychovávaný" a "obsah toho, čemu se vyučuje a učí" c) výchova má svou účelovost, jež je vyjádřena jejími cíli 3. Průcha, J. Moderní pedagogika - zabývá se teoretickým objasňováním a empirickým zkoumáním edukační reality, tedy a) vším tím, co vytváří a determinuje nějaké edukační prostředí b) procesy, jež se v těchto prostředích realizují, a subjekty v nich zúčastněnými c) výsledky a efekty těchto procesů - typické procesuální a funkční pojetí (zkoumání edukačních procesů z hlediska průběhu, vstupním determinant, kontextu a výsledků a efektů) - rozhodující jevy edukace v prostředí školy jsou edukační prostředí, subjekty edukace působící jakožto vstupní determinanty edukace, obsahy edukace, edukační procesy, výsledky edukace a efekty edukace - obecná pedagogika spjata s myšlením Evropy; zobecňování a nacházení vzájemných korelací ve vědeckém nazírání a objasňování objektivní reality (nejvíce se uplatňuje v Německu) - poměrně výrazná neujasněnost v oblasti obecné pedagogiky - někdy pojímána buď jako subdisciplína korespondující s filozofií výchovy nebo jako centrální disciplína s normativní kontrolou nad ostatními disciplínami pedagogiky (Lenzen, D. Obecná pedagogika -- subdisciplína nebo centrální disciplína pedagogické vědy?) Úkoly obecné pedagogiky - systematicky vymezovat základní strukturu pedagogického myšlení a jednání - zprostředkovávat mezi teoretickým řešením pedagogických problémů a pedagogickou praxí a mezi pedagogickou teorií a pedagogickým výzkumem Základní otázky pedagogiky Musí být člověk vychováván, nebo se sám od sebe vyvine v člověka? (podstata a smysl výchovy) Mají rodiče nebo společnost odpovědnost za výchovu? ( legitimnost výchovného působení) Kterými směrodatnými cíli se má výchovná praxe řídit a kdo tyto cíle vymezuje? (normy výchovy) Je autorita ve výchově nezbytná, nebo není? (účinnost výchovy) Musí vychovatel také trestat, nebo existuje i výchova bez trestů? (výchovné prostředky) Je nadání u jedince zděděnou vlastností, nebo lze nadání v dítěti vypěstovat? (učební předpoklady) V čem spočívá těžiště školní práce : ve zprostředkování poznatků, nebo ve výchově a vzdělávání? (úkoly školy) Má být školský systém vybudován podle vertikálního členění nebo má být utvářen horizontálně a jednotně? (základní modely organizace školství) Které stupně sekundární školy má dítě navštěvovat: gymnázium, středné odborná škola, učiliště? (poradenská činnost učitelů) Může žák sám určovat, čemu se chce učit, nebo má stát vymezovat obsahy učení? (tvorba a obsah učebních plánů) Může se jedinec naučit učitelské profesi, nebo se musí učitelem narodit? (osvojování výchovných a didaktických dovedností) Závěr - obecná pedagogika existuje, má své poslání v tom, že konstruuje obecnou teorii edukační reality (která odhlíží od specifické mnohotvárnosti konkrétních jevů a procesů edukace) - obecná pedagogika je dosud slabě vyvinuta z hlediska vědecké exaktnosti -- je zatížena filozofujícími spekulacemi, nedostatečně využívá výsledků empirického výzkumu a neprovádí syntézu těchto výsledků vedoucích k vytvoření komplexního modelu edukační reality - "Historie pedagogiky 20.století je historií ustavičně se rozšiřujícího okruhu rozdílných přístupů ... Z toho vyplývá, že snaha hledat nějaký sjednocený pohled v teorii pedagogiky je iluzorní." Carr, W. Educatinal Tudory and Its Realtion to Practice. Literatura : Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha, SPN, 1991. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.