Předmět pedagogiky -- výchova, význam pedagogiky Předmět pedagogiky - předmětem pedagogiky je výchova; předmětem pedagogiky jakožto vědy je edukační realita, její procesy a konstrukty - výchovu v protikladu k vlivům prostředí chápeme jako záměrné působení na rozvoj jedince začínající v rodině a postupně se stávající záležitostí profesionálních pedagogických pracovníků - pedagogika bývá často chápána pouze jako věda zabývající se jen výchovou dorůstajících jedinců - v současnosti však pedagogika zaujímá místo vědy o permanentní výchově, o celoživotní výchově dětí, mládeže i dospělých (andragogika, gerontagogika) - dříve byla výchova také chápána a směřována jen k výchově zdravých jedinců -> zcela nesprávné pojetí - výchova jak normálních jedinců, tak i výchova jedinců postižených - pomáhá pedagogice hlouběji odhalit zákonitosti výchovy i adekvátní principy, formy a metody výchovy obecně platné - v tradičním povědomí se výchova obvykle spojuje s péčí o jednotlivce nebo relativně malé sociální skupiny - v současnosti se pedagogika stále více soustřeďuje na celospolečenské výchovné problémy, na výchovu ve společnosti jako celku a její dílčí formy - týká se to výchovy ve školských zařízeních, výchovy mimoškolní zajišťované společenskými organizacemi, kulturními institucemi i hromadnými sdělovacími prostředky, výchova uskutečňovaná na pracovištích a výchova rodinná a sebevýchova (autoedukace) - výchova v různých abstrakčních rovinách : - výchova v určité oblasti -- vědecké, technické, umělecké i v další oblasti - výchova v určitém oboru -- konkrétnější, matematika, historie - pedagogika řeší výchovu na všech úrovních -> čím konkrétnější úroveň výchovy, tím více narůstá interdisciplinárního přístupu za integrální funkce pedagogické teorie, kategorií, zákonitostí a principů - pedagogika jako věda má za úkol především popsat pedagogické jevy a klasifikovat je podle různých kritérií - jde o popis jevů minulých i současných neboť sociální jevy je třeba zkoumat v historickém kontextu - významným krokem je srovnávání, vyhodnocování a zobecňování pedagogických jevů -> výchovné cíle, výchovné principy, výchovné formy, metody a prostředky - odhaluje dílčí i obecné pedagogické zákonitosti a nabývá schopnosti modelovat pedagogický systém - svůj obsah předmětu čerpá z výsledků pedagogického bádání : - z hlediska rozsahu řešení problematiky - pedagogické monografie a díla syntetické povahy - z hlediska poměru ke každodenní pedagogické praxi -- práce teoretické a s praktickým posláním (knihy, studie, články, pedagogické slovníky a pedagogické encyklopedie) Význam pedagogiky - teoretický význam pedagogiky spočívá v odhalování zákonitostí výchovy a důležité úlohy v rozvoji jedince i v životě společnosti - pedagogika poskytuje rozbor výchovy ve všech věkových údobích a v nejrůznějších vzdělávacích a výchovných zařízeních - pedagogika podává srovnávací analýzu různých výchovných systémů, jejich cílů, forem, metod a prostředků - pedagogika umožňuje hledat optimální výchovně-vzdělávací koncepci pro danou společnost - praktický význam pedagogiky spočívá v poskytování nepřeberného množství podnětů pro všechny školské i výchovné pracovníky, pro rodiče i pro další pracovníky zabývající se výchovnými problémy alespoň okrajově - praktická pedagogická činnost vyžaduje, aby k teoretickému pedagogickému vzdělávání přistoupil také aktivní a kladný vztah ke společnosti, pro kterou vychováváme, k lidem, které vychováváme, i kladný vztah k samotné pedagogické práci - pedagogický pracovník si musí osvojit mnoho důležitých pedagogických dovedností a návyků umožňujících aplikaci teoretických závěrů pedagogických věd v každodenní výchovné a vzdělávací praxi Literatura: Grecmanová, H., Holoušková, D. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999. Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.