Problémy a specifika pedagogiky - současná pedagogika je nucena přihlížet na mnohá specifika pedagogiky, ať už starší či nová a jsou před ní staveny větší či menší problémy - týká se prostředí školy -> výzkumné poznatky ze školní etnografie (popis a vysvětlování prostředí) - specifika a problémy pedagogiky se projevují v přístupu k jednotlivým druhům výchovy z hlediska věku odlišně: - předškolní výchova a vzdělávání - uvedení dětí raného věku do prostředí školního typu - převládající názor, že předškolní výchova je jen hraní si s dětmi - cílem připravit dítě pro život ve společnosti, rozvíjet dítě a vzdělávat je - dva modely mateřských škol - školský model (řazení dle věku) - rodinný model (různý věk, v rodině) - primární a sekundární nižší výchova a vzdělávání - primární vzdělávání -- prvních pět let povinné školní docházky - základní vzdělávání -- devět let povinné školní docházky - vyučování předmětů na obecné úrovni - problematika kvality škol -- úroveň vesnice X město - velikost tříd -- většinou větší třídy, menší třídy však nesporné výhody - efektivita učení -- ovlivněna rozdělováním žáků do skupin, organizací výuky - sekundární vyšší výchova a vzdělávání - střední školy (nepovinné, ale bez absolvování nemožnost vyššího uplatnění) - problémem kvalita a kvantita středních školy (v závislosti na dalším studiu na VŠ) - problémem i střední školy soukromého typu -- chybí často motivace - terciární výchova a vzdělávání - dva typy - první stupeň (bakalářské, magisterské studijní programy a VOŠ) - druhý stupeň (doktorské studijní programy) - problematikou poměr počtu zájemců vůči kapacitám vysokých škol - uplatnění u všech oborů není rovnoměrné - výchova a vzdělávání dospělých (andragogika) - poměrně nízký zájem dospělých o vzdělávání (oproti EU) - ekonomicky náročné, využívanější možnost rekvalifikačních kurzů - vzdělávání dospělých uskutečňováno s vidinou lepších platových podmínek - zájem zejména o studium jazyků a rozšiřování kvalifikace v oboru - uplatnění na trhu práce - míra nezaměstnanosti v ČR stabilní, bez větších poklesů - některé obory populárnější, jiné méně -> projevuje se nabídkou pracovních míst - společenské obory populární, technické obory menší uplatnění - specifika problémy pedagogiky v oblastech vzdělávání a výchovy - terminologie pedagogiky - nepřesná a nejednotná, jinak chápána věřejností, oborníky a ve světě - veřejnost -- pedagogika souborem návodů a postupů používaných učitelem při vyučování - odborníci -- dělení na část teoretickou a praktickou, věda a výzkum zabývající se vzděláváním a výchovou - zahraničí -- Německo (autonomní monodisciplinární vědní obor orientovaný k filosofii) -- Francie (sociální věda a multidisciplinární obor) -- Anglie, USA (ve smyslu multidisciplinárních oborů pokrývajících edukaci) - často také chybí literatura nebo není sjednocena - autorita - aspekt pozitivně či negativně ovlivňující výchovu - pokud pedagogům schází vede k rozkladu skupiny a neúčinnosti výchovy - emoce - citová vazba mezi učitelem a žáky klíčová - nepřeceňovat, ani nepodceňovat roli emocionality ve výchovně-vzdělávacím procesu - pozornost - schopnost udržet si pozornost žáků - pozitivně tuto schopnost ovlivňuje autorita, motivace a zajímavost výkladu - funkční gramotnost - lidé, kteří neumějí číst a psát jsou označováni za negramotné - problémem zejména rozvojových zemí, u nás negramotnost 1 - 3 % - důležité zkoumat příčiny vedoucí k funkční negramotnosti - pedagogické faktory -- obsah školního vzdělávání není plně zaměřen na osvojování činností uplatnitelných v praktickém životě - socioekonomické a sociokulturní faktory -- u lidí z určitých sociálních vrstev významně vyšší výskyt funkční negramotnosti (sociálně patologické rodiny, některé etnické skupiny, současná vizuální kultura a pasivní konzumace) - multikulturní výchova - transdisciplinární oblast spojující přístupy pedagogiky, kulturní antropologie, interkulturní psychologie, sociologie - proces jehož prostřednictvím si jednotlivci mají utvářet dispozice k pozitivnímu vnímání a hodnocení kulturních systémů odlišných od jejich vlastní kultury - konkrétní vzdělávací program zabezpečující žákům z etnických, rasových, náboženských minorit učební prostředí a vzdělávací obsahy přizpůsobené specifickým jazykovým, kulturním potřebám žáků - problémem je, zda u takovýchto skupin uplatňovat programy stejné jako pro žáky české nebo zda vytvářet pro tyto žáky programy speciální - problémem také samotné uplatňování edukačních konstruktů multikulturní výchovy v edukační realitě -> výzkumně prozatím nepostiženo - tři výzkumné problémy této oblasti : - v jakém věku dětí a z jakých zdrojů vznikají negativní postoje vůči příslušníkům jiných ras nebo etnik - jaké jsou postoje mladých lidí k imigrantům - vliv školního kurikula jako jednoho ze zdrojů kulturních předsudků - vždy klást důraz na potlačování rasistických a xenofóbních projevů vůči žákům jiných ras a etnik - rodiče a škola - rodina a škola musí spolu komunikovat a kooperovat, oblast teorie partnerství rodiny a školy - realita však často odlišná - škola často pojímána jako nutnost a rodiče se školou odmítají komunikovat - opakem angažovanost rodičů pro školu - vztahy mezi školami a rodiči spíše stagnují než by se zintenzivňovaly - alternativní a inovativní školy - alternativní škola -- vzdělávací instituce vyznačující se nějakou pedagogickou specifičností, na rozdíl od standardní, běžné školy - rozhodujícím kritériem pro posouzení o jakou školu se jedná je odlišnost od standardu převládajícího ve vzdělávacím systému - alternativní přístupy pochází většinou ze zahraničí a jejich využití je velmi přínosné ve výchovně-vzdělávacím procesu - inovativní škola -- škola, která přešla od spontánních dílčích inovací k podstatným systémovým změnám v cílech, metodách a organizaci vyučování - inovativních škol v ČR velmi málo, jsou prakticky součástí alternativního školství - pedagogická teorie studuje alternativní školství z hlediska historie : - alternativních škola a přístupů (navazuje zejména na reformní školství a nejznámější školy jsou waldorfská, montessoriovská, freiberská, jenská a daltonská) - moderních typů alternativních škol (otevřená škola, zdravá škola, magnetová škola, škola bez ročníků) - rozdíly mezi státními a soukromými školami (většina alternativních škol jsou školy soukromé) - jak efektivně financovat soukromý sektor v oblasti vzdělávání a výchovy - evropská dimenze ve vzdělávání - princip prostupující vzdělávacími systémem, podporující chápání širších evropských souvislostí a perspektiv vzdělávání - úkol zavádět do školních kurikul témata umožňující žákům a studentům osvojovat si vědomosti o jiných evropských národech a etnikách - programy týkající se vzájemné výměny studentů (TEMPUS, SOCRATES) - často však výchova "k evropanství" bývá na základních školách plně opomenuta - pedagogický výzkum evropské dimenze odhaluje problémy a nové úkoly: - změna myšlení mladých lidí ve směru k evropanství - osvojení si pozitivních a tolerantních postojů k příslušníkům jiných národů a etnik - projevení pozitivního vlivu tohoto typu vzdělávání na eliminaci předsudků mezi příslušníky jednotlivých národů a etnik - oblast není dostatečně zpracována - kázeňské problémy na základních školách (zejména šikana) - poměrně velký problém se kterým se setkávají učitelé na většině ZŠ - existuje několik typologizací kázeňských problémů (Cangelosi) : - vandalismus - násilné jednání vůči žákům (šikana) - násilné chování vůči učitelům - jednání a chování žáka pod vlivem alkoholu - jednání a chování žáka pod vlivem drog - kouření - pozdní příchody a chození za školu - podvádění při testech - nejčastěji se na školách vyskytuje násilné jednání vůči žákům (šikana) -- fyzické nebo psychické týrání žáků - důležité odhalení projevů a řešení - nutno dodržovat základní pravidla přístupu, odhalování a řešení kázeňských problémů - problematikou se u nás zabývá Bendl, Kolář, Říčan ad. - environmentální výchova - budování pozitivního vztahu k přírodě, který je základem šetrného a předvídavého chování a jednání Literatura : Cangelosi, J. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. Pelikán, J. Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium servis, 1995. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000. Průcha, J. Vzdělávání a školství ve světě. Praha: Portál, 1999. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.