Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám Struktura pedagogiky - nárůstek poznatků a vzrůstající důraz na kvalitu vzdělávání -> rozdělení pedagogiky na řadu nových oborů (subdisciplín) - tři hlediska struktury pedagogiky: - vývojové hledisko -- jak se pojetí vyvíjelo v kontextu světovém i národním - srovnávací hledisko -- jaké jsou rozdíly mezi koncepcemi v různých ekonomických, sociálně-politických a kulturních podmínkách - diferenciační hledisko -- čím se liší výchova jedinců bez postižení od výchovy jedinců s postižením - názory na strukturu nejsou jednotné, existuje několik druhů dělení Dělení na základní a hraniční disciplíny (obecné) - pedagogika zahrnuje zvlášť základní disciplíny a disciplíny hraniční - základní disciplíny - obecná pedagogika -- systematizace výchovných problémů a poznatků, formulování cílů výchovy, stanovení základních pedagogických kategorií a tvorba systému pedagogických pojmů - didaktika -- teorie vyučování řešící problémy efektivity vyučovacího procesu; obecná didaktiky (obecné cíle, obsah, metody, organizační formy) a speciální didaktiky (aplikují a specifikují zákonitosti na daný obor - filosofie výchovy -- výchova ve vztahu k podstatě člověka a společnosti, k etice - teorie výchovy -- filosofická disciplína nebo empiricky založená teorie - metodologie pedagogiky -- teorie metod, které se uplatňují v pedagogickém zkoumání - speciální pedagogika -- odlišnosti a přizpůsobení výchovy pro jedince se smyslovými, duševními, tělesnými vadami nebo poruchami chování; členění - etopedie -- výchova a vzdělávání obtížně vychovatelných jedinců - psychopedie -- výchova a vzdělávání jedinců s rozumovými nedostatky - somatopedie -- výchova a vzdělávání jedinců s tělesnými vadami - oftalmopedie -- výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami zraku - logopedie -- výchova a vzdělávání jedinců s vadami a poruchami řeči - surdopedie -- výchova a vzdělávání jedinců s poruchami sluchu - sociální pedagogika -- zkoumá výchovu jako společensko-historický jev související se společenským významem výchovy i odlišnostmi při výchově sociálních skupin - edukometrie -- měření pedagogických jevů, konstruování a aplikace testů - pedagogická prognostika -- prognózuje vývoj školství a vzdělávání, optimální řešení - hraniční disciplíny - pedagogická psychologie -- psychologické základy výchovy - sociologie výchovy -- výchovné jevy z aspektu sociální podmíněnosti (sociální determinace pro úroveň výchovy rozhodující) - ekonomie vzdělávání -- jak se vzájemně ovlivňují ekonomické a pedagogické procesy Dělení dle konstituovanosti (ustálenosti) - Průcha - konstituované vědy -> nechybí vědecké časopisy, jsou obory výuky na VŠ, organizovány ve vědeckých společnostech - vyhovující -> obecná pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, srovnávací pedagogika, filosofie výchovy, teorie výchovy, sociologie výchovy, pedagogická antropologie, ekonomie vzdělávání, pedagogická psychologie, speciální pedagogika, sociální pedagogika, pedagogika volného času, andragogika, obecná didaktika, oborové didaktiky, technologie vzdělávání, pedagogická evaluace, pedagogická diagnostika, pedeutologie, teorie řízení školství, vzdělávací politika, pedagogická prognostika Dělení podle dílčích disciplín (z hlediska jiných potřeb) - Kraus - podle objektu (vertikální přístup) -- preprimární teorie výchovy, předškolní pedagogika, školní pedagogika, středoškolská pedagogika, vysokoškolská pedagogika - podle účelu výchovného úsilí (horizontální hledisko) -- pedagogika rodinné výchovy, vojenská výchova, podniková výchova, pedagogika masmédií, andragogika Dělení dle obsahové náplně -- Jůva - podle obsahu zkoumání - obecná pedagogika, srovnávací pedagogika, dějiny pedagogiky a školství, teorie výchovy, obecná didaktika, oborové didaktiky, pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace, pedagogická prognostika, teorie řízení škol a školství, technologie vzdělávání. - podle věku - předškolní pedagogika, školní, vysokoškolská, andragogika, gerontagogika - podle fází společenského vývoje - antická, křesťanská, renesanční, reformní, pragmatická, moderní a postmoderní pedagogika - speciálně pedagogické vědy - psychopedie, somatopedie, surdopedie, logopedie, oftalmopedie, etopedie - podle oblastí aplikace - rodinná, sociální, profesní, inženýrská, vojenská pedagogika, pedagogika volného času, výchova v nápravných zařízeních, výchova v organizacích dětí a mládeže, alternativní Vztah pedagogiky k jiným vědám - vědní obory neexistují izolovaně, vzájemně spolu souvisí, doplňují se - vývoj vědy a rozšiřování poznatků vede k diferenciaci, vzniku dílčích disciplín zabývajících se konkrétními problémy vyčleněnými z okruhu dané problematiky - pro postižení vztahů typologie dle pojetí pedagogiky jako vědy - Stojan - společenské (společenské vědy) - o člověku (fyzické a psychické stránky) - mechanismus výchovy, nástroje procesu výchovy a vzdělávání - proces vzdělávání vzhledem k specifikům jednotlivých vědních oborů - filosofie -- poskytuje pedagogice vědeckou orientaci chápání vývoje výchovných procesů, výklad výchovných jevů, vysvětlení vývoje a vzniku pedagogických idejí, obecnou metodu definování pedagogických faktů a základní výzkumní instrumentář - sociologie -- pomáhá porozumět společenským vlivům výchovných procesů a jevů ve vztahu ke zvláštnosti jednotlivých sociálních prostředí, ve kterých dochází k výchově, i faktorům působícím na jedince; hraniční disciplína filosofie výchovy; hraniční disciplína je sociální pedagogika - dějiny -- úzká spolupráce z hlediska dějin pedagogiky dělící se na dílčí dobové etapy pedagogiky, např. pedagogika období renesance atd. - psychologie -- oko výchovy umožňující pedagogice rozvoj psychických procesů a vlastností člověka; při koncipování výchovných systému využití psychologických zvláštností jednotlivých období výchovy jedince; při výchově defektních jedinců (patopsychologie); hraniční disciplína je pedagogická psychologie - vědy přírodní a lékařské -- biologie, anatomie, fyziologie, hygiena -> optimální koncepce výchovné činnosti s přiměřeným zatížením fyzické i psychické stránky vychovávaného jedince - vědy technické, technologické, ekonomické, vědy o řízení -- technologie, nauka o strojích, elektronika, ekonomika, kybernetika, teorie řízení, teorie her, teorie systému, vědecká technologie, logika, statistika; hraniční disciplínou např. pedagogická ekonomie - není vědy, která by po stránce pedagogické teorie či praxe neměla s pedagogikou alespoň něco společného, ať už jde o vědy přírodní, společenské, technické, vědy o umění Literatura: Grecmanová, H., Holoušková, D. Obecná pedagogika I. Olomouc: Hanex, 1999. Janiš, K., Kraus, B., Vacek, V. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2004. Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001. Stojan, M. Základní pedagogické kategorie. Brno: PdF MU, 1998.