Vychovávaný jedinec - cílem výchovně-vzdělávacího procesu je plný a mnohostranný rozvoj osobnosti jedince - velká pozornost pedagogiky směřována k vychovávanému jedinci (edukantovi) -> dítěti, žákovi, i dospělému člověku - předpoklady jedince : - fyzické - psychické - fyzické předpoklady -- požadavky týkající se celkové tělesné zdatnosti a zdraví -- požadavky na citlivost smyslových orgánů -- zvláštní uplatnění v tělesné výchově nebo výchově estetické - psychické předpoklady -- schopnosti a nadání pro určitou činnost -- je potřebné je odlišit od vloh jako vrozených anatomicko-fyziologických zvláštností organismu -- vlohy jsou základem rozvoje schopností, schopnosti samy jsou pak výsledkem vývoje -- je nutné v maximální možné míře zajistit odpovídající podmínky pro nejvýznamnější činnosti, ve kterých se schopnosti mohou utvářet a rozvíjet -- schopnosti chápeme jako podmínku rychlého a úspěšného osvojování vědomostí, dovedností a návyků -- pro rozvoj schopností je zapotřebí, aby si jedinec osvojil vědomosti, dovednosti a návyky získané a vytvořené ve společenskohistorické praxi a tvořivě jich užíval -- schopnosti jsou předpokladem dalšího úspěšného osvojování vědomostí, dovedností a návyků -- specifický problém schopností při výchově a vzdělávání dospělých -> existují zde velké individuální rozdíly podmíněné zdravotním stavem, životním způsobem i dosavadní pracovní činností - diagnóza předpokladů a nejvhodnějších metod, způsob optimálního rozvoje předpokladů a posilování či kompenzování slabých předpokladů jinými - sociální situace -> významným činitelem, sociální vazby mohou vzdělávání a výchovu motivovat pozitivně, ale i zasahovat rušivě -- jeden z významných činitelů podporujících rozvoj různých forem výchovně-vzdělávací činnosti je vytvoření pozitivní pedagogické atmosféry - dosavadní vzdělanostní úroveň -> příznivá za předpokladu, že dosavadní vědomosti, dovednosti, návyky i postoje, zájmy a potřeby jsou na úrovni žádoucí z hlediska další výchovně-vzdělávací činnosti -- výchova má v sobě vždy mnoho prvků převýchovy - co v pedagogickém procesu u jedince rozvíjíme - výsledkem výchovně-vzdělávacího procesu je vždy komplexní rozvoj jedince - postavení jedince v pedagogickém procesu - tradiční model výchovy -> pedagog jako jediný aktivní subjekt pedagogického procesu a žák jako pouhý receptivní objekt přijímající informace - moderní pedagogické myšlení -> v čele umístěna aktivita vychovávané osobnosti - autoritativní výchova málo respektuje jedince a sleduje pouze osvojení předem daných vědomostí, pedagog je absolutní autoritou - výchova jako služba jedinci -> zabezpečení proměn, které si jedinec sám žádá, úlohou pedagoga je pomoci vychovávanému jedinci - současná pedagogika -> usiluje o výchovu na jedné straně respektující autoritu pedagogického pracovníka a na druhé straně umožňující uplatnění aktivity a iniciativy vychovávaného jedince - výchova by měla být spoluprací pedagoga s vychovávaným jedincem - korektní vztah mezi pedagogem a žákem -> právní záruka "Úmluva o právech dítěte" - výchovné předpoklady - v centru výchovných předpokladů je vychovávaný jedinec, ovlivňují jej : - vzdělanostní předpoklady - sociální předpoklady - fyzické předpoklady - psychické předpoklady - výchova - výchova z hlediska interakce a druhů vztah výchova pedagog -> vychovávaný jedinec autoritativní pedagog <- vychovávaný jedinec submisivní (pedocentrická) pedagog <-> vychovávaný jedinec kooperativní (spolupracující) Literatura : Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha, SPN, 1991. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.