Výchovné prostředky - výchova se uskutečňuje za pomoci různých a rozmanitých prostředků působících jak intencionálně (přímo, záměrně), tak funkcionálně (nepřímo, pro vychovávaného jedince bezděčně) - základním prostředkem intencionální výchovy je vyučování - rozlišování výchovných prostředků se odlišuje dle autora - schéma výchovných prostředků (Jůva) +-----------------------------------------------------------------------------------------+ |vyučování | | | | | | | |pedagogizované prostředí | | | | | | | |sdělovací prostředky | | | | | | | |práce |-> |rozvoj | |hra | | | | | |jedince nebo | |umění | | | | | |skupiny | |sport | | | | | | | |kolektiv | | | | | | | |ad. | | | | | | | +-----------------------------------------------------------------------------------------+ - mezi výchovně vzdělávací prostředky zahrnujeme (Bližkovský) - soustavu výchovně-vzdělávacích činitelů - soustavu výchovně-vzdělávacích obsahů - soustavu výchovně-vzdělávacích metod a prostředků - výchovné prostředí - další možné dělení výchovně-vzdělávacích prostředků (Stojan) - materiální -- vše co po stránce materiální a technické pomáhá realizovat výchovné cíle - nemateriální -- organizační formy výchovy a způsoby práce v těchto formách - vyučování - systematická výchovně-vzdělávací činnost ve vyučovací jednotce, při které se rozvíjejí u žáků vědomosti, dovednosti a schopnosti - podle počtu jedinců účastnících se výchovně-vzdělávacího procesu dělíme vyučování: - individuální vyučování -- může vycházet z žákových výchovných předpokladů, je ekonomicky nákladné, vhodné pro dosažení vysokých cílů za relativně krátkou dobu - hromadné vyučování -- skupinové vyučování, nemůže plně respektovat individuální předpoklady a zvláštnosti každého jedince, umožňuje však vzájemné pozitivní ovlivňování žáků - pedagogicky adaptované prostředí - přírodní i společenské prostředí působí vždy na rozvoj jedince, ať již pozitivně nebo negativně - musí být záměrně přizpůsobeno výchovným cílům, prostředí většinou působí funkcionálně - nejvyšší stupeň pedagogické adaptace dosahujeme v prostředí pedagogické instituce - výchovnými činiteli v takovémto prostředí jsou materiální vybavení i sociální atmosféra - pokud některé z komponent pedagogického prostředí vstupují do rozporu s výchovnými cíli, působí tento nesoulad jako paralyzátor výchovných snah - hromadné sdělovací prostředky - vliv masmédií nelze podceňovat, ovlivňují pozitivně i negativně výchovně-vzdělávací proces - vychovávají jak intencionálně, tak funkcionálně - intencionální výchova uskutečňována pořady věnovanými dalšímu vzdělávání - funkcionální výchova uskutečňována samotným výběrem obsahu, přístupem k jevům a problémům, formou podání a hodnocení - práce - stále významnější činitel, shrnuje jak práci fyzickou, tak i psychickou - může výchovně působit hodnotou pracovního produktu, hodnotou pracovního prostředí i samotným pracovním procesem (organizovaným, soustavným, důsledným, houževnatým) - výchovný účinek práce je vyšší se společenskou významností práce a kvalitnější s úrovní pracovní techniky a pomůcek - hra - rozhodující úloha tohoto výchovného prostředku v předškolním věku - i v pozdějším věku se hra podílí na dalším rozvoji různých stránek osobnosti - moderní pedagogika využívá formy hry při výchově i v netradičních oblastech - umění - umění obohacuje svými prostředky (umělecká díla a tvůrčí umělecké činnosti) poznání v oblasti společenské, světonázorové, politické a mravní - moderní pedagogika zapojuje umění do svých prostředků a estetická výchova se stává rovnocennou a významnou složkou každé účinné výchovy - sport a tělovýchovná aktivita - neodmyslitelná součást výchovných prostředků - základy tělovýchovy v našich podmínkách sokolské hnutí a pánové Tyrš a Fűgner - napomáhají rozvoji zdraví, fyzické zdatnosti a obratnosti, smyslu pro kolektiv i obecně morální a estetické kultivaci osobnosti - v oblasti vrcholového sportu zejména problematika dopingu a fair-play - kolektiv - organizovaná skupina jedinců mající jasný cíl své činnosti i vnitřní dělbu úkolů a funkcí - výchovné působení kolektivu dáno jeho veřejným míněním - toto veřejné mínění pedagog musí poznat a pozitivně vést - na veřejné mínění kolektivu působí pedagog - přímo -- vysvětlování, zhodnocení i docenění určitých názorů, postojů i forem chování - nepřímo -- prostřednictvím jedinců získaných pro své záměry (tvoří aktiv) Literatura : Jůva, V. sen. a jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1999. Jůva, V. et al. Základy pedagogiky (pro doplňující pedagogické studium). Brno: Paido, 2001. Pařízek, V. Obecná pedagogika. Praha, SPN, 1991. Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 1997. Průcha, J., Walterová, E., Mareš, J. Pedagogický slovník. 3. rozšířené vydání. Praha: Portál, 2001.