Jméno a příjmení: .......................................................... datum: ......................... 1. Vymezte časově jednotlivá věková období: novorozenecký věk 1.-28. den života kojenecký věk 28. den – 1. rok batolecí věk 1. – 3. rok předškolnívěk 3. – 6. rok školní věk 6. rok – ukončení školní docházky stáří 76 – 90 let 2. Vyberte nejcharakterističtější rysy pro jednotlivá věková období: novorozenecký věk pohybové automatismy, reflexní činnosti, spánek kojenecký věk tvorba základních pohybových vzorců batolecí věk vývoj schopnosti lokomoce bez permanentního kontaktu s podložkou předškolnívěk největší potenciál pro rozvoj kloubní pohyblivosti mladší školní věk zvýšená potřeba vyrovnávacích aktivit vzhledem k pohybových omezením souvisejícím se školní docházkou, tzv. „zlatá doba motoriky“ střední školní věk vhodné zahájení sportovního tréninku starší školní věk, adolescence rychle rostoucí sportovní výkonnost střední věk stáří především vytrvalostní, technicky a takticky nenáročné formy aktivity 3. Uveďte zvláštnosti sportovního tréninku žen: ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 4. Uveďte hlavní zásady cvičení ve stáří: ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 5. Seřaďte etapy sportovního tréninku tak, jak po sobě následují: Sportovní všestrannost Odvětvová všestrannost Odvětvová specializace Výkonnostní maximalizace 6. Vysvětlete pojem „superkompenzace“ a uveďte jeho využití ve sportovním tréninku: ....................................................................................................................................................... ....................................................................................................................................................... 7. Doplňte chybějící složky ovlivňující pohybový (sportovní) výkon: Výchova Pohybový (sportovní) výkon Taktická příprava Kondiční příprava 8. Stručně charakterizujte základní druhy senzomotorického učení: imitační učení: ................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... instrukční učení: ................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... problémové učení: ................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... zpětnovazební učení: ................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... ideomotorické učení: ................................................................................................................ ....................................................................................................................................................... 9. Rozdělte níže uvedené prostředky do 2 kategorií dle jejich využití pro snížení nadměrné aktivační úrovně, nebo pro zvýšení nedostatečné aktivační úrovně: teplá sprcha, vlažná koupel zvyšování zodpovědnosti za výkon některé druhy masáže zvyšování aspirací psychofarmaka ideomotorický trénink muzikoterapie zpěv (nejlépe hromadný), rituály, pokřiky jógová cvičení stimulační masáž sugesce a hypnóza (spánek) dechová cvičení relaxační, autorelaxační a autogenní cvičení humor specifické prostředky pro předstartovní stavy rozcvičení poutavý předzávodní program 10. Doplňte chybějící položky v hierachii tréninkových cyklů: Megacyklus ↔..............................↔...............................↔...............................↔trén. jednotka 11. Uveďte jednotlivé motorické testy UNIFIT testu: ...................................................................... ...................................................................... ...................................................................... ......................................................................