üttüvnizml ústnu vrz &EU\ ukládat, uchovávat a vybavovat informace v vc\ zruc sema jcsnl motorické ■ izomotorická koordinace střednědobá dlouhodobá I I explicitní (deklarativní) implicitní (nedeklarativní) I neasociativní (habituace, senzitizace, imprinting) asociativní I priming (ovlivnění odhadu) I I podmíněná chuťová averze podmiňování klasické 1 podmiňování instrumentální I učeni standardní instrumentální 1 učeni motorické asociativn j ociativní habituace = „uvyknutí" a ignorace ema sig J á fill často opaKuje a význa ováný podnět nlnejsi odpoved, je-h pojen sensitizac vyvolává ^mjkrál printing poor em Rat Restraint '\-.m Unrvei srty öf Iowa Unimai.Cajti Uni 3Í2SI96 m (a) Arrangement of electrodes for stimulation and recording Stimulus a Stimulus b E HUE waH 7, í........ f wwra (b) Electrical responses of abdominal muscles Stimulus a Hfv- 4- 1st trial 3rd trial ~kt~ 12th trial Stimulus b ---If*— icrpier J Chapřer Recording 29th trial \Ai. L • a? /r : -" i ■ř -■ 4* řhíSaB tBÍ J M/tI- g 5(3? 5J- ■" /**?"■ Jl^1 ■ Přj, * Imprinting 1 4 R< ? í f j*" Asociativní učeni Podmíněné reflexy------------------- , Klasické podmiňování (Pavlovovské reflexy) \ posilované odměnou \ posilované trestem Operantní podmiňování (instrumentální podmíněné reflexy, učení pokusem a omylem) Učení napodobováním Učení hrou Učení vhledem Ivan Petrovič Pavlov UNCONDITIONED CONDITIONING CONDITIONED RESPONSE RESPONSE i 1 * Meat —► Salivation Meat + Sound —► Salivation Sound —► Salivation Speaker (a) SklntiBf Signal lights Leíver To food dispenser To shocV generator (b) Cu mul Q[l vq record» Food peltet Electric Drum - Paper direction 5"r-i::. Pen _ ůfjapid _____K-*s Uno responses^ rnent Up respending i; ** T'y B tíÍJ i. j"" ■ J9r J^" ' s T > R - -A L" ■■■ _^^-----'^Kl. dh 9 A 1 "ŕ é Učeni hrou Druhy učení dle Čápa " učení poznatkům (verbální učení) dominantními výsledky jsou poznatky vědomosti -^^=^^^^^^^~ — učen o'iorj cKvrn líl učení) - dominantním činnosti, návyky učení intelektuálním činnoste výsledky jsou rozumové op myšlení "cení sociálnímu chování ni q Sni n - dominantní ce, algorytm w^iPciKv jBou jniBnonzovan ntJH^Bl 30CJ3III vcetne ry$í\ osodhosíj sociál ociáJní roJs MďíurískB učbí. jj specifická forma učeni charakterizován osvojováním pohybových dovedností, přičemž j osvojovány i vědomosti o pohvbové činnos rozvijsny ponyoovs scnopnc í změna v pohybovém chování, získaná jako výsledek praxe nebo zk v měřitelná retencí (pamětním chováním; yxendine ' ft 1 1934 rorinkpno urtpni ek mo "Dovednost je učením získaný předpoklad ke vykonání nějaké činnosti" (Jiránek, 1968). avnemu "Dovednost spočívá ve způsobilosti dosáhnout určitého konečného výsledku s maximální jistotou a minimálním energetickým výdejem nebo v minimálním čase s energetickým výdejem ne inimální energií." (Guthrie, Qfi ost je učením získaný psychický a motorický Dearie proves íl. pohybov y jrj3JcyjŽ8Jrjí nosti p Dle Cápa (1980): : j dle domin :inc! ocinjiivmcf] ■]JCf] učících se subjek 'imitační učení ú j c O j inností učitele Wr> insxruKCM ucen proDiemove ucen i n i ucen motorické uče i Jj/JJÍ2JÓľJJ L nejr 'ši druh u cvič O iltli ZS!Clují píg«i|wra| statne ložitých cvičení náročný na a bďíícikíní íi. i». 3Í. duíszi'is ib opravno pradvadonj lj;í3j^;iv. nsoor vytváří výhradne prss představa pohybu os zrakový a nalyzátor Fixace do vodností usk on rnnononasoonýrn opaliovanju. B/JJ odu! >ředstava pohybu se vytváří okynů - instrukcí___________ i sd "IUI« rliripr: lile!. Jsný ;in Jinec pred prvními pokus obsah instrukce analyzovat a zpr Pro takovou činnost by m »ytné poznatky o nacvičov rmin ní se aplikuje především p obtížnějších pohybových struktur i částečně rozvinutým abstraktním učením (o "Ml I ■it po uzj van e v ľnm nviŕiP nacvi 'IS PŤ ř a u nov \~ZBDi uc se ze i my ch c Jb/jj d sni m* nfo. většinou učitel činnosti (shozená Informace o provedené dovednosti se oku Nositel zpětné i., (trenér) nebo vlastní laťka, dosažený čas...) itná informace je: ■ intnnzitivni, vn "pocity pohybu") extrinzitivní, vnější-exteroceptivni nav njTrrji-DroDrjocBDíiyrjj zrak, ucn posKyirjLíia navíc naci irrrorrnaci pohybu, nsipf, video) Z: VJ£H mino náročný druh učení vyžaduje od žáků sa.. ■ každému praktickému IllüSt'äittü ^> VOľJVuäí pokusu myšlenková analýza vznikl situace, završená formulováním. předpokladu jejího možného řešení orsn roblémové lilTJ*I«ne*