ANTROPOMOTORIKA TECHNICKÁ PRÍPRAVA Výchova (formovaní osobnosti) i aktická příprava [ technická příprava i TRENOVANOST I kondiční príprava Zatěžování prostředky (tělesná cvičeni) formy, metody Periodizace etapy I Stavba tréninku cykly a tréninkové jednotky psychologická příprava Technika účelný způsob řešení pohybového úkolu ■ řešení je vybráno na základě všestranných předpokladů sportovce ■ v souladu s jeho možnostmi ■ v souladu s biomechanickými zákonitostmi ■ v souladu s platnými pravidly motorické učení technická příprava osvojovaní a zdokonalování sportovních dovedností Pohybová dovednost .. lotorického učení Dovednost je učením získaný predpoklad ke správnemu vykonání nějaké činnosti" (Jiránek, 1968). — Dovednost spočíva ve způsobilosti dosáhnout určitého konečného výsledku s maximální jistotou a minimálním energetickým výdejem nebo v minimálním čase s minimální energií." (Guthrie, 1952) Dovednost je učením získaný psychický a motorický předpoklad či pohotovost úspěšně provést pohybový úkol ávislost techniky na ostatníc faktorech připravenosti Kondiční připravenost Koordinační funkce CNS Psychické vlastnosti a schopnosti silová rychlostní vytrvalostní intramuskulární koordinace intermuskulární koordinace motivace aspirace koncentrace volní vlastnosti typech sportovních výkonů Typ sport, výkonu Požadavky výkonu Funkce techniky Vedoucí kritérium hodnocení techniky rychlostně silový maxim, síla, rychlost umožnit projevy spec. poh. schop, na kvant, i kval. nejvyšší úrovni přizpůsobení techniky požadavkům specif, poh. schop. vytrvalostní intenzivní pohybová činnost (cyklická) po dlouho dobu vysoce ekonomickou technikou redukovat vliv únavy požadavky na energetické zajištění sportovního pohybu technicko-estetický formálně dokonalé provedení složitých, koordinačně náročných pohybových sestav dokonale zvládnutá technika je hlavním ukazatelem výkonu všestranné projevy pohybové koordinace v příslušných sportovních dovednostech sportovní hry a úpoly pohotové řešení pohybových úkolů v proměnlivých nnrlmínkárh účelový prostředek optimálního řešení situace objektivní úspěšnost (% střelby, chyb atd.) Technika Racionální jádro: ■ ekonomičnost " účelnost účelné a ekonomické provedení techniky přizpůsobené zvláštnostem jedince somatotyp nervový typ osobnost věk pohlaví míra rozvoje pohybových schopností atd. Pohybové dovednosti rychle a efektivně určitý úkol intelektuální sociálně interakční motorické :ovost řešit správně, sportovní (obs. složky: ■ intelektuální ■ sociálně interakční ■ motorické) ve srovnání s dovednostmi motorickými jsou char, vyšší kvalitou danou komponentami intelektuálními a soc. interakčními a vazbou (ANS) k rozhodujícím funkčním systémům org. - kardiorespirační atd. svojovani ponyoovyc dovedností celoživotní průběh přístup ■ komplexní ■ analyticko-syntetický Motorické učení specifická forma učeni charakterizovaná zejména osvojovaním pohybových dovedností, přičemž jsou osvojovány i vědomosti o pohybové činnosti a rozvíjeny pohybové schopnosti „déletrvající změna v pohybovém chování, která je získaná jako výsledek praxe nebo zkušeností a je měřitelná retencí (pamětním chováním)" (Crattyxendine 1984) acini znaKy nacvičené Dle Cápa (1980):------------------------------------- ■ Kvalita výsledků senzomotorické činnosti (absence chyb, správnost provedení pohybů) ■ Rychlost jejího provedení (včasnost, hbitost) ■ Ekonomičnost provedení (nízký energetický výdej, volní úsilí) ■ Způsob provedení pohybu (sportovní styl, osobní styl) Druhy senzomotorického učení die dominance kognitivních procesu, interakčních vztahů," regulace i aktivity učících se subjektu i činností učitele: mimitační učení ■ instrukčn í učen í 'problémové učení 'zpětnovazební učení mideomotorické učení mitacni učeni fcvič podle měl] .íejrozšířenější druh----------------------------- využiti především u začátečníku a u cvičeni, která vyžadují přesnost opodstatnění má i u složitých cvičení náročných na abstraktní myšlení důležité je správné předvedení ukázky, neboť představa pohybu se vytváří výhradně přes zrakový analyzátor Fixace dovedností se uskutečňuje mnohonásobným opakováním nstruKcni cvičeni cvič podle slovního návodu!) Představa pohybu y tváří d I pokynu - instrukcí___________________ Jedinec před prvními pokusy musí sdělený obsah instrukce analyzovat a zpracovat Pro takovou činnost by měl jedinec znát nezbytné poznatky o nacvičované dovednosti, znát používané termíny Toto cvičení se aplikuje především při nácviku obtížnějších pohybových struktur u dětí s již částečně rozvinutým abstraktním učením (od 10-11 leta výše) petnovazebni myslení (uč se ze svých chyb!) Informace o provedené dovednosti^e učící dozví až po jejím absolvování (pokus a omyl). Nositel zpětné informace je většinou učitel (trenér) nebo vlastní výsledek činnosti (shozená laťka, dosažený čas...) Zpětná informace je: ■ intrinzitivní, vnitřní-proprioceptivní (zrak, sluch, "pocity pohybu") a ■ extrinzitivní, vnější-exteroceptivní (informace poskytnutá navíc nad informace z vlastního pohybu, např. video) em o ve učeni (hledej sám řešení úkolu!) -náročný druh učeni----------------------------- 1 vyžaduje od žáků samostatnost a tvořivost 1 každému praktickému pokusu předchází myšlenková analýza vzniklé problémové situace, završená formulováním hypotézy - předpokladu jejího možného řešení 1 tato hypotéza je následně v praktické činnosti ověřována a podle povahy průběžného (nebo i finálního) výsledku je buď přijata nebo zamítnuta 1 při řešení nastolených problémů postupuje jedinec buď zcela samostatně, nebo za pomoci rad učitele ohybu i ve svých představách!) teoretická podstata spočívá kinestetických buněk CNS nejen efektu dráždění kinestetických buněk CNS nejen z periferie (aktivním pohybem), ale také centrálně (představou pohybu) centrální podráždění může být evokováno slovem, pojmem (vysloveným učitelem), nebo si je může vybavit žák sám tím, že si promýšlí a představuje nacvičovaný pohyb (pohybovou dovednost) ideomotorické učení je náročné na abstraktní myšlení a přiměřenou koncentraci cvičení v představách nemůže praktické cvičení plně nahradit, ale může být jeho vhodným doplňkem i kí a»i :fii iTii ? i ■ a :WH yii MOTORICKÉHO UCENI: vytvoření učebního programu a jeho důkladná příprava uspořádání učiva do metodické posloupnosti -pá&- zařazení speciálních průpravných cvičení vykonání cvičení v lehčích podmínkách vykonání a opakování cílového cvičení zvyšování výkonnosti opakováním cvičení ve ztížených podmínkách, v kombinaci s jinými cvičeními, vykonávání dalších doplňkových, kondičních, obratnostních cvičení, uplatnění cvičení ve hře, soutěži apod. liiliiiiiii1 učení Bililiil motivační předpoklady ■ potřeby ■ incentivy pohybové schopnosti ■ kondiční _ ^^ " ~ ■ senzomotorické 1 intelektové ■ sociální cíl učení (tréninku - interiorizace) přiměřená stimulace ■ emoce ■ vůle ■ startovní horečka x startovní apatie percepce a prezentace úkolů zpevňování a retence integrace a transfer x interference PRUBEH A FAZE OTORICKÉHO UČENI: I. motivační II. poznávací . výkonová IV. kontrolní FAZE MOTORICKÉHO UČENI oznámen instrukce zpětná ferentaci ní koni reience, ~ordina ntegrace nticipací oordina' asociace zvládnutí pohybové dovednosti počet opakování čas nácviku ■J Wl\ hl d d d K á'J M d LVrf MOTORICKÉHO UCENI zvládnutí pohybové dovednosti negativní činitelé TT pozitivní činitelé počet opakování čas nácviku Příčiny plato efektu: Subjektivní:------------------------------------------ ■ nedostatečná motivace ■ nedostatečná regenerace ■ špatný zdravotní stav ■ nesprávná životospráva ■ nevhodné sociálně-psychologické klima atd Objektivní: ■ nesprávné tréninkové metody (přetrénování vs. nízká efektivita tréninku) ■ nedostatečná předcházející příprava ■ špatné materiální zajištění atd. osvojeni učiva % 1 2 3 4 5 6 dni dobře naučená dovednost střední naučená dovednost málo naučená dovednost 7 dni po nácviku 14 dní po nácviku