Otázky ke zkoušce z psychologie výživy 2011 – teoretická část 1) Vývoj stravovacích návyků – kojenecké období, batolecí období, předškolní věk a mladší školní věk, starší školní věk, adolescence a dospělost. 2) Klasické a operantní podmiňování – podmíněný a nepodmíněný podnět, základní pojmy, pozitivní zpevnění, negativní zpevnění, pozitivní oslabení, negativní oslabení, příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 3) Sociálně kognitivní teorie učení – reciproční determinismus, očekávání účinnosti (efficacy expectations), sebe-účinnost (self-efficacy), příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 4) Názorový model zdraví – základní pojmy, efektivita, příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 5) Teorie plánovaného chování - základní pojmy, efektivita, příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 6) ASE model ("Attitude Self Efficacy") - základní pojmy, efektivita, příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 7) Teorie kognitivní disonance. 8) Transteoretický model - základní pojmy, efektivita, příklady aplikace do klinické praxe a terapie. 9) Transteoretický model – fáze změny. 10) Transteoretický model – procesy změny. 11) Transteoretický model – integrace fází změny a procesů změny. 12) Metody změny chování sebe-usměrňováním – sebe-monitorování, stanovení cíle, kontrola podnětů, sebe-posílení, procvičování jednání. 13) Stanovení cíle – „POSERSE“ 14) Kontaktní cyklus figura-pozadí odvozený z Gestalt terapie. 15) Paradoxní teorie změny – základní pojmy, aplikace na klinické případy. 16) Poruchy příjmu potravy – diagnostická kritéria mentální anorexie MKN-10. 17) Poruchy příjmu potravy – mentální bulimie MKN-10. 18) Psychiatrická komorbidita obezity, nadváhy a impulzivního přejídání se. 19) Metody léčby obezity – farmakoterapie, psychoterapie. 20) Účinné faktory změny – co je třeba vzít v úvahu při analýze stávajícího stavu pacienta, které faktory je třeba zohlednit, aby se maximalizovala pravděpodobnost změny, integrativní přístup. Otázky ke zkoušce z psychologie výživy 2011 – klinická část 1) Konfrontační přístup v terapii závislého chování – opodstatněnost, efektivita. 2) Ambivalence – terapeutické přístupy k ambivalenci, práce s ambivalencí, klinické příklady. 3) Základní principy motivačních rozhovorů – vymezení motivačních rozhovorů, rozdíl mezi konfrontačními přístupy a motivačními rozhovory, základní principy motivačních rozhovorů, klinické příklady. 4) Princip vyjadřování empatie – vymezení pojmu empatie, popis, klinické příklady, aplikace na příklady z praxe. 5) Princip rozvíjení rozporů - popis, klinické příklady, aplikace na příklady z praxe. 6) Princip vyhýbání se argumentaci - popis, klinické příklady, aplikace na příklady z praxe. 7) Princip otočení, využití odporu – vymezení pojmu odpor, popis, klinické příklady, aplikace na příklady z praxe. 8) Princip podpory vlastních schopností klienta - popis, klinické příklady, aplikace na příklady z praxe. 9) Struktura konzultace – začátek sezení, konec sezení, časové hranice, očekávání klienta, očekávání terapeuta. 10) Struktura prvního setkání – co je cílem prvního setkání, co jsou povinnosti nutričního terapeuta, co jsou povinnosti klienta. 11) Terapeutický kontrakt – ústní sdělení, písemná dohoda, vysvětlit jeho opodstatnění, mlčenlivost, definice cíle. 12) Hranice v práci nutričního terapeuta – co zahrnují, proč jsou důležité, co je třeba hlídat, rizika jejich překračování. 13) Základní terapeutické postupy motivačních rozhovorů – otevřené otázky, reflektivní naslouchání, potvrzování, shrnování, vyvolávání sebe-motivujícího prohlášení. 14) Anamnéza – co by měla obsahovat, jak získáváme základní údaje o pacientovi, objektivní data, součást prvního sezení, nebo postupný sběr dat v průběhu následujících sezení. 15) Práce s odporem - odpor jako kreativní přizpůsobení, rozpoznání odporu, práce s odporem, respektování odporu. 16) Problematický klient – pozdní příchody, vynechání sezení, pozdní platby, telefonáty domů, osobní emaily, neplnění dohodnutých úkolů. 17) Motivační rozhovory a fáze změny. 18) Supervize a intravize nutričních terapeutů – vymezení pojmu supervize a intravize, účel skupinových setkání. 19) Sebe-podpora nutričního terapeuta – vymezení pojmu sebe-podpora, vnější a vnitřní zdroje sebe-podpory, příklady z praxe. 20) Multidisciplinární tým v práci nutričního terapeuta – kdo do něj patří, zdůvodnění, plánování terapie. 21) Základní psychodiagnostické metody v praxi nutričního terapeuta.