Komunikace ve výživě Vyučující: PhDr. Mgr. Leona Mužíková, Ph.D. Mgr. Veronika Březková MVDr. Halina Matějová Organizace předmětu nvýuka: úterý 16,00- 18,30 hod, Kampus LF učebna č. 108, výuka bude probíhat do konce dubna (24. 4. 2012 poslední) + jedna středa dopoledne (4. 4. 2012) nkontakt na vyučující: muzikova@ped.muni.cz, mobil: 604278262 nzakončení předmětu: zápočet – aktivní účast, kolokvium – splnění všech úkolů zadávaných během výuky n n Komunikace ve výživě n ndle prostředí nškola (MŠ- VŠ) nmédia (TV, rozhlas, internet) ninstituce (obec, ministerstva) ndle věku a vzdělání ns dětmi, s dospívajícími, s dospělými, se seniory ns laickou veřejností, s odborníky, s lékaři ndle zdravotních specifik ntěhotné, kojící ženy nzdraví v rámci prevence (sportovci, estetika) nnemocní (pacienti) ndle formy nverbální (ústní, písemné od popularizační po odbornou) nneverbální (vaše neverbální působení, grafické) nkomplexní (propagace, reklama) n Komunikace ve výživě nCo je k úspěšné komunikaci potřeba? n nosobnostní projev (zdravé sebevědomí, odbornost, důvěra od pacienta, autorita, rovnocenné partnerství…) njazykový projev (spisovný jazyk, pojmová analýza, srozumitelný projev, přiměřenost sdělení, logický řád myšlenkového procesu...) nmotivace (promyšlená motivace všude tam, kde půjde o edukaci) nzpětná vazba (když jde o edukaci, při práci s pacientem…) Organizace předmětu nSylabus předmětu – IS MU n nCo studenti očekávají od tohoto předmětu: ndoplnily studentky n? Jak připravit kvalitní projekt. n? Vše prakticky, hodně si toho vyzkoušet. n? Aktuální projekty, možnosti realizace, aktuální problematika… n Výživa v systému vzdělávání nWHO doporučuje, aby výchova ke zdravé výživě, jakožto každodennímu zdroji života, se stala složkou vzdělávání na všech úrovních školského systému. Předškolní vzdělávání nRámcový program pro předškolní vzdělávání (RVP PV) n nObsah předškolního vzdělávání (dílčí cíle a dílčí výstupy v oblastech) nDítě a jeho tělo (Biologická oblast) nDítě a jeho psychika (Psychologická oblast) nDítě a ten druhý (Interpersonální oblast) nDítě a společnost (Sociálně-kulturní oblast) nDítě a svět (Environmentální oblast) Předškolní vzdělávání n nDítě a jeho tělo n nZáměrem vzdělávacího úsilí v oblasti biologické je stimulovat a podporovat růst a neurosvalový vývoj dítěte, podporovat jeho fyzickou pohodu, zlepšovat jeho tělesnou zdatnost i pohybovou a zdravotní kulturu, podporovat rozvoj jeho pohybových i manipulačních dovedností, učit je sebeobslužným dovednostem a vést je k zdravým životním návykům a postojům. n nDílčí vzdělávací cíle – co pedagog u dítěte podporuje (zaměřeno na výživu) nuvědomění si vlastního těla nrozvoj a užívání všech smyslů nosvojení si věku přiměřených praktických dovedností nosvojení si poznatků o těle a jeho zdraví nosvojení si dovedností důležitých k podpoře zdraví, vytváření zdravých životních návyků a postojů n nVzdělávací nabídka – co pedagog dítěti nabízí (zaměřeno na výživu) nmanipulační činnosti a jednoduché úkony s předměty, pomůckami, nástroji, náčiním, materiálem nsmyslové a psychomotorické hry njednoduché pracovní a sebeobslužné činnosti (péče o sebe, o své osobní věci, pořádek aj.) npoznávací činnosti zaměřené k osvojování pojmů a poznatků o zdraví, lidském těle, bezpečí, situace přispívající k osvojování návyků zdravého životního stylu Předškolní vzdělávání nOčekávané výstupy – co dítě na konci předškolního období zpravidla dokáže (zaměřeno na výživu) nvnímat a rozlišovat pomocí všech smyslů (rozlišovat vůně, chutě, vnímat hmatem apod.) nzvládnout sebeobsluhu, uplatňovat základní hygienické a zdravotně preventivní návyky (zvládat osobní hygienu, přijímat stravu a tekutinu, apod.) npojmenovat části těla, některé orgány (včetně pohlavních), znát jejich funkce, mít povědomí o růstu těla, o jeho vývoji a změnách, znát základní pojmy užívané ve spojení se zdravím nrozlišovat, co prospívá zdraví (výživa) a co mu škodí (škodlivé látky a vlivy, nezdravé návyky a závislosti, nemoci,) nchovat se tak, aby v situacích pro dítě běžných a jemu známých neohrožovalo zdraví, bezpečí a pohodu svou ani druhých nmít povědomí o některých způsobech ochrany osobního zdraví a bezpečí a o tom, kde v případě potřeby hledat pomoc (kam se obrátit, koho přivolat, jakým způsobem apod.) n nRizika ohrožující úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga – co ohrožuje úspěch vzdělávacích záměrů pedagoga (zaměřeno na výživu) ndenní režim nevyhovuje fyziologickým dětským potřebám a zásadám zdravého životního stylu nnedostatečný respekt k individuálním potřebám dětí (látkové výměny, osobního tempa a tepelné pohody apod.) nnedostatek či zkreslení elementárních informací o lidském těle, o jeho růstu a vývoji, o funkcích některých částí a orgánů, o zdraví i možnostech jeho ohrožení, způsobech ochrany zdraví a bezpečí nnevhodné vzory chování dospělých v prostředí mateřské školy Předškolní vzdělávání nPodmínky předškolního vzdělávání n nŽivotospráva (zaměřeno na výživu) n Životospráva dětí v mateřské škole je plně vyhovující, jestliže: nDětem je poskytována plnohodnotná a vyvážená strava (dle předpisu). Je zachována vhodná skladba jídelníčku, dodržována zdravá technologie přípravy pokrmů a nápojů, děti mají stále ve třídě dostatek tekutin a mezi jednotlivými podávanými pokrmy jsou dodržovány vhodné intervaly. Je nepřípustné násilně nutit děti do jídla. nPedagogové se sami chovají podle zásad zdravého životního stylu a poskytují tak dětem přirozený vzor. n nElektronické a literární zdroje: nwww.RVP.CZ nwww.vuppraha.cz nwww.msmt.cz nwww.uiv.cz nRámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha : Tauris, 2006. Základní vzdělávání nRámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání n (schválen ministryní školství 23.8. 2004 s platností od šk. roku 2007/08) – viz příloha n nElektronické a literární zdroje: nwww.RVP.CZ nwww.vuppraha.cz nwww.msmt.cz nwww.uiv.cz nRámcový vzdělávací program pro základníní vzdělávání. Praha : Tauris, 2007. n Základní vzdělávání nDidaktická analýza učiva nUčivo - vymezeno ve školních dokumentech to co škola předkládá žákům k naučení, to co je vyžadováno od žáka jako zvládnuté (poznatky, fakta, pojmy, vztahy, zákony, definice) n nPojmová analýza (pojmové hledisko) – rozčlenění učiva na pojmy základní, opěrné, pomocné, rozšiřující (známé x neznámé pojmy) – mít na paměti při veškeré komunikaci o výživě !!! nOperační analýza (hledisko operací) – činnosti, které musí udělat učitel a které žáci, aby zvládli učivo nAnalýza mezipředmětových vztahů - vertikální i horizontální n Rozvoj komunikačních dovedností nVizuální pomůcky nPři výuce bývá nejčastěji používán verbální informační kanál, z mnoha příčin jsou však efektivnější informace vizuální. nVýzkumy ukazují, že informace do našeho mozku vstupují následujícím způsobem: n87 % očima n9 % ušima n4 % jinými smysly n nSnažte se předkládat informace vizuálně!!! viz. obrázek n nHlavní výhody vizuálních pomůcek: nupoutávají pozornost npřinášejí změnu a vzbuzují zájem nnapomáhají porozumění (konceptualizaci) – př. založení stolu při slavnostní hostině njsou snáze zapamatovatelné njsou motivující Rozvoj komunikačních dovedností nTypy vizuálních pomůcek: ntabule, interaktivní tabule ndataprojektor nvizualizér nplakáty nnástěnky ninformační brožurky, letáky ngrafy, diagramy, tabulky, schémata npotravinová pyramida nmodely n… nÚkol: pokuste se vymyslet co nejvíce způsobů, jak předložit následující informace vizuálně: nChoroboplodné zárodky se začnou v jídle množit, pokud mají dostatek tepla, vlhkosti a času. nNa vzniku osteoporózy se může během našeho života podílet celá řada faktorů (genetika, věk, výživa, kouření, nedostatek pohybu). Rozvoj komunikačních dovedností nHra n (Daný student si myslí dle zadání viz 1 nebo 2 a ostatní studenti se snaží správně formulovanými otázkami odhalit myšlený např. vitamín, student smí odpovídat pouze ANO/NE.) 1.Hádejte jaký jsem vitamín, minerální látka, živina. 2.Hádejte jaký mám výživový problém. 1. n Děkuji za pozornost Obezita Výživové projekty nKritéria hodnocení: nObsah projektu – věcná správnost nJednoduchost , realizovatelnost nAtraktivnost – obsahová, vizuální nDidaktická rozpracovanost nwww stránky nČasová náročnost n Posuzované projekty: n5x denně ovoce a zeleninu (Ústav preventivního lékařství, LF MU, 1994) nZdravé zuby (www.zdravezuby.cz) nPotravinový talíř (Anabell, www.anabell.cz) nVýživa dětí (www.vyzivadeti.cz) nZdravá 5 (www.zdrava5.cz) nZdravá abeceda (www.zdravaabeceda.cz) nRegionální projekty OPS: (http://www.vyziva.venkovskyprostor.cz/) n n n n n Další projekty: nhttp://www.skolaplnazdravi.cz/ nhttp://www.vyzivahrou.cz/ n nBio do škol: http://www.biodoskol.cz/?o=3 nVíš, co jíš: http://www.viscojis.cz/ n nEvropské a národní projekty - pro zdravou svačinku ve školách: http://www.happysnack.cz/hlavni-strana-o-projektu/ nOvoce do škol: http://www.szif.cz/irj/portal/anonymous/komodity/rv/04/07 nBonduell: http://www.skolaplnazdravi.cz/ nhttp://www.soutez.hravezijzdrave.cz/soutez.php nhttp://www.saperesoutez.cz/aktuality.htm