Kognitivní styl a učební styl žáků a studentů, druhy učebních stylů, diagnostika Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování Teorie kognitivního stylu * podněty z okolí * podněty přiřazujeme ke třídám, každý má svůj stupeň důležitosti * dimenze: * přesnost – přibližnost * závislost na poli – nezávislost na poli * uvážlivost – impulzivnost Kognitivní styl a učení * určitě naučené, podmíněny temperamentovými a emočními činiteli * pomoc učitele při rozvíjeni nejvhodnějšího myšlení Kognitivní styly a styly učení * styly učení zahrnují kognitivní složky, ale i motivační, osobnostní a sociální • Kognitivní styly Styly učení Původ převážně vrozený převážně získaný Počet dimenzí nejčastěji dvě více než dvě Vázanost na obsah minimální větší Vztah k určitým psychologickým kategoriím vnímání, myšlení, zapamatování, řešení problémů, rozhodování učení, řešení problémů, motivace, úkolové požadavky, zvláštnosti obsahu, řízení Způsob aktivování převážně spontánní zpočátku spontánní, později vědomý Vnější ovlivnitelnost malá potenciálně velká Vnitřní ovlivnitelnost malá potenciálně velká Diagnostické metody psychodiagnostické testy, analýza produktů pozorování, rozhovor, dotazníky, testy, analýza produktů Styly učení * ,,stojí v pozadí´´ toho co žák dělá, i toho, i co při učení usiluje * lze jej postřehnout až z většího odstupu, z činností opakujících se v mnoha učebních situacích, v delším časovém období, v různém obsahovém i sociálním kontextu učení Taktiky učení a strategie učení * vnější a vnitřní projevy * taktiky učení jsou dílčí postupy, které vytvářejí strategie učení * strategie učení jsou postupy většího rozsahu, žák uskutečňuje určitý plán při řešení dané úlohy, chce něčeho dosáhnout a něčeho jiného se zase vyvarovat * stránky strategie: úkolová, percepční, intencionální, rozhodovací, kontrolní a řídící, rezultativní Pojetí učení, přístupy k učení * žákovo pojetí učení – jeho osobní názor na učení, jímž se řídí * přístupy k učení – činnost, úkol, výsledek učení * zvláštnosti v přístupu k učení – vnímání, zkušenosti, strategie, úlohy, kontext učení * povrchový přístup k učení, hloubkový přístup k učení Vývoj stylů učení * první etapa (0-15 let) * druhá vývojová etapa (16-40 let) * třetí vývojová etapa (40 až do konce života) Test učebných štýlov VARK * Test učebných štýlov podľa zmyslových preferencií (Fleming): 1. zrakovo – obrazový (Visual) 2. sluchový – auditívny (Aural) 3. zrakovo – slovný (Read/write – čítať písať) 4. pohybový štýl učenia (Kinestetický) •http://www.skrivanek.cz/napsali-o-nas.php?sx=265 * Mareš, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha 1998, s. 45 – 76, ISBN 80-7178-246-7 * http://psychologia.studentske.eu/2008/09/kognitvne-tly.html • • • * http://www.rect.muni.cz/pcentrum/ => SEMINÁŘE => Studujte s úspěchem aneb jak se učit efektivně