žHlavním tématem je interakce mezi lidmi, kteří zastávají různé role ve zdravotnictví. žRole pacienta žRole lékaře žRole sestry žJiného zdravotnického pracovníka. ž Rodiny. žJedná se o konkrétní projevy osobnosti ve specifickém prostředí a ve specifických podmínkách. žRáz onemocnění: onemocnění akutní, chronické, intermitentní, s infaustní prognózou. žOkolnosti, za nichž nemoc probíhá: problémy nejistoty z budoucnosti, zavinění choroby, prostředí v němž se choroba rozvíjí nebo vznikla. žPremorbidní osobnost pacienta : věk, stupeň celkové citlivosti, ráz citové reaktivity, charakter a stupnice hodnot. žJe to expert, kterého vyhledávají. žJe vychován k uznávání především somatických projevů. žMá odbornou terminologii, ve které se vyjadřuje. žZpůsob jednání lékařů je významně ovlivněn způsoby jeho učitele. žV interakci s pacientem má jistou míru sebevědomí, proto je těžké přiznat omyl. žLékař je vychován k neustálému ověřování a kontrole svých závěrů. Jeho osobnost je typická vysokou mírou sebekritičnosti a tím i úzkosti. žBývají výrazně stresování neúspěchem nebo neefektivním postupem. žZaměření na somatické příznaky omezuje komplexní pojetí nemoci – vede k rezignaci na podpůrnou psychoterapii nebo používá „zdravý selský rozum“. ž ž žVšechny strany interakce mají zájem na pozitivním průběhu a výsledku diagnosticko-terapeutického procesu. žPacient i jeho blízcí s lékařem aktivně spolupracují, dodržují pokyny, dodporučení a dohody. žPacient a jeho blízcí jsou sdílní a pravdomluvní. žNaděje žAutorita a pravdivost žÚcta a respekt žPorozumění. ž žJe o naplnění principu lidské vzájemnosti „jednejte tak, jak byste si přáli, aby s vámi jednali jiní v téže situaci“. žNaděje má stránku kognitivní a emoční. žKognitivní – racionální rozvaha o míře pravděpodobnosti, s níž dosáhneme a naplníme očekávaný cíl. žEmoční – vyjadřuje pozitivní, stenické city – dosažení cíle vnímáme jako možné. žReálná naděje – pozitivní hodnocení zdravotního stavu a situace, převažuje kognitivní složka. žNereálná naděje – objevuje se v situaci, kdy objektivní podmínky nesvědčí pro změnu, víra v zázrak nebo zásah shůry. žAutorita znamená, že jsme pro jiné vzorem, zárukou, jistotou. žJde o takový projev, který v ostatních vyvolává přirozenou převahu, jíž se partner dobrovolně podvolí. žAutorita buď je nebo není. Nelze natrénovat. žPravdivost s autoritou souvisí. Týká se nejen způsobu komunikace s pacientem a jeho rodinou, ale celkového projevu zdravotníka. žNejde jen o právo na pravdivé informace, ale zejména na míru taktu a respektu k pacientově osobnosti. ž Vystupujeme sami za sebe a v souladu se sebou – pak jsme pravdiví a máme autoritu. žZnamená vnímat pacienta jako jedinečnou, cennou a plnohodnotnou lidskou bytost, která je nám principiálně rovna. žJde o přístup k pacientu jako vítanému hostu, o kterého se osobně zajímáme. žRespekt k intimitě pacienta jak fyzické, tak i psychické se během praxe medika, sestry a zdravotníka někdy vytrácí. žProjevem úcty a respektu zamezujeme asymetričnosti vztahu lékař - pacient a tím umožňujeme pacientu sdělovat i velmi důvěrné a choulostivé informace. žPorozumět znamená pomáhat. žMusí zahrnovat složku osobní, vztahovou a sociální. žOsobní – vřelost, empatie, vstřícný přístup. žVstřícnost – lidsky porozumět, neztotožnit se s pacientem. žVztah – porozumět, co se děje mezi zdravotníkem a pacientem žSociální – poznání sociálního prostředí pacienta žJe to člověk, hledající pomoc, když se cítí špatně. žOčekává: 1.V lékaři nalezne člověka, který mu bude ochoten naslouchat. 2.Pacient přichází se všemi svými osobnostními zvláštnostmi. 3.Očekává vedle vyšetření i sociální podporu. 4.Přichází s vlastní představou, co je problémy způsobilo - Implicitní teorie nemoci. 5.Očekává příjemnou atmosféru v čekárně i ordinaci. 6.Chce znát příčiny svého stavu. 7.Postoj k nemoci i vlastními stavu prochází vývojem. 8.U chronických nemocí je návštěva lékaře spojena s nadějí. žZájem o tento problém vnesla do medicíny celostní koncepce nemoci. žPacientem se člověk zpravidla nerodí, ale stává se jím. Mezi prvními pocity nevolnosti a rozhodnutím jít k lékaři je rozhodovací proces (dle Zoly): 1.Do jaké míry je člověk poděšen příznaky, které se u něj projevily. 2.Jaké povahy a kvality je příznaky. 3.Do jaké míry ohrožuje příznaky vztah daného člověka s ostatními lidmi, zejména nejbližšími. 4.Do jaké míry překáží objevení příznaků uskutečnění zamýšlené činnosti. 5.Jaké sociální sankce stojí v pozadí dané situace (kdo má zájem na jeho léčení a kdo ne). žPojetí nemoci je chápáno jako opačný stav zdraví – laické chápání. Úroveň Proces Stav Organický stav (pohled patofyziologie) Choroba - disease Poškození, oslabení, snížení aktivity určité fyziologické činnosti - impairtment Funkční stav (subjektivní poznání pacienta, jeho povědomí o tom, že něco není v pořádku) Nemoc - illness Neschopnost pracovat, nezpůsobilost -disability Sociální stav (pohled druhých lidí na daného člověka Nezdravý - sickness Zdravotně postižený člověk, invalida, handicapovaný člověk, znevýhodněný oproti druhým lidem – handicap. žKaždé onemocnění lze nahlížet ze 3 aspektů: 1.Somatický aspekt – tělesné potíže, aktuální projev, prognóza. 2.Psychický aspekt – souhrn emočních prožitků spojených s chorobnými změnami. 3.Sociální aspekt – společenské hodnocení nemoci, postoje k ní od laické veřejnosti. žJe velmi důležitou charakteristikou často rozhodující o úspěchu léčby a spolupráci pacienta. žMá dvě úrovně: vnímání příznaků a porozumění významu příznaků. žVnímání příznaků ovlivňují: rozdíly mezi lidmi a typy osobnosti, osobní zaměření, neurotismus, negativní emocionální stav, obranné mechanismy, nálada, osobní zaměření, vliv situace, vliv informací, vliv zájmu zdravotníků. žPorozumění a výklad potíží ovlivňuje: předcházející zkušenost, emocionální zážitek s příznakem, očekávání, ohrožená hodnota (např. vzhled), ohrožení pohyblivosti. žNemoc se stává dominantním tématem psychiky i aktuálního prožívání pacienta - egocentrizace. žÚvahy se týkají současnosti, ale hlavně jejího vlivu na budoucnost. žMění se sebepojetí vlivem zejména těžkých nemocí. žPostoj k nemoci závisí na emočním prožívání, rozumovém hodnocení a chování pacienta. ž žZměna prožívání souvisí s tělesnými změnami. žZměna emočního ladění může být signálem zhoršení zdravotního stavu. žReakce na nemoc jsou nejčastěji: 1.Strach a úzkost – vyjadřují negativní očekávání. 2.Smutek, který může vést k depresi a truchlení jako proces postupného vyrovnávání se s nemocí. 3. žJde o značně obtížný proces. žKognitivní schémata nemoci jsou: 1.Identifikace – přesné určení nemoci, pojmenování. 2.Důsledky nemoci pro konkrétního člověka nebo skupinu lidí, typ léčby, komplikace prognóza. 3.Představy o příčinách nemoci – jak vznikla, v čem ji zavinil pacient. 4.Doba trvání nemoci – akutní, chronická, cyklická. 5.Možnost léčení – vyléčení, udržování, klasická, chirurgická alternativní. žVyrovnávání se s nemocí prochází několika fázemi (dle Vágnerové): 1.Fáze nejistoty před stanovením diagnózy. 2.Fáze šoku a popření. 3.Fáze generalizace a negativního hodnocení – desorientace, smutek, hněv, generalizace negace. 4.Fáze postupné adaptace. 5.Fáze smíření. žMění se pořadí a charakter uspokojování potřeb. Hlavní hodnotou se zpravidla stává zdraví, rodina, přátelé. žNemoc omezuje následující potřeby: stimulace, orientovat se v situaci, citové jistoty, sociálního kontaktu, seberealizace, otevřené budoucnosti. žStavem psychické a fyzické pohody vs. bolest, deprese, strach. žÚroveň sebeobsluhy – schopen – neschopen. žPohyblivost – zachována – omezená, nepohyblivý. žSociální zapojenost – hodně lidí za ním chodí vs. samota. žAktivita vs. Pasivita pacienta v hledání dalších informací, spolupráci. žRealista vs. bolestín, citový vyděrač, hypochondr. ž žKvalita života je mírou osobní spokojenosti. U nemocných je důležitá míra zátěže a omezení plynoucí z nemoci. žMíra soběstačnosti a nezávislosti na pomoci okolí. žMíra generalizovaného omezení možností – zvýšená unavitelnost, vyčerpání. žMíra schopnosti sociálního kontaktu. žÚroveň zachování celkového pocitu pohody. ž žVe stavu zdraví žAktivní řízení svého života ž Relativní nezávislost žVlastní životní rytmus žSebedůvěra žSociální interakce volně přístupná. žZnámé životní prostředí. žVolnost pěstování zájmů. žZvládání běžných problémů. žPozitivní a stenické emoce. žKontinuita s minulostí, jasná perspektiva. žV době nemoci žŽivot řídí zdravotníci – pasivita žZávislost na druhých lidech žVnucený životní rytmus žPokles sebedůvěry. žOmezená sociální interakce. žCizí prostředí. žOkruh zájmů značně omezen žBezradnost, nezvládá problémy. žNegativní, astenické emoce. žČasově v přítomnosti, budoucnost nejasná. žJeho nemoc je léčitelná a není vyléčitelná. žPacient se dostává do dlouhodobého stresu, se kterým se musí postupně vyrovnat. žNa svou nemoc denně myslí, a to jak v přítomnosti, tak s výhledem do budoucnosti. žZasahuje významně sebepojetí pacienta. žPacient volí strategii vyrovnání se – coping. Strategie může být adaptivní i maladaptivní. žChronická nemoc člena rodiny ovlivní atmosféru celé rodiny (pocity viny za jeho onemocnění). ž žUmírání je postupné a nevratné selhávání důležitých životních funkcí, orgánů a tkání. Může trvat různě dlouho. žModely umírání – nemocnice vs. domácí prostředí. žCíl: Nikdo by neměl umírat sám. žProces umírání lze rozdělit do 3 fází: 1.Pre finem – špatná prognóza, fáze vyrovnávání se. 2.In finem – okamžik smrti, reakce blízkých. 3.Post finem – období truchlení, norma a patologie. ž0-2 roky – separační úzkost. ž3-6 let – smrt je něco vzdáleného, je to přechodný stav. U nemocných obavy, úzkost. ž6 let – smrt jako pohádková bytost. První záblesky uvědoměním si možnosti vlastní smrti a nevratnosti stavu. ž7 let – uvědomují si rozpad těla, ale ještě nezobecňují. ž8 let - spojeno s dobrodružstvím, možnost nesmrtelnosti. žOd 10 let – smrt se může týkat jich samých, nevratný proces. žOd 14 let – filozofování o životě a smrti, možnosti posmrtného života, reinkarnace. žPo 20 letech – dospělé chápání, co po mě zbude, jak jí mohu zabránit. žNad 65 – bilancování života, postupné smiřování se s koncem života, ztráta vrstevníků. žObdobí latence – pacient tuší, že se jeho stav zhoršuje, ale doufá. žŠok – doví se, že zemře. žPopření – odmítne věřit nezvratnosti konce života. žHněv – útočí na okolí, kritizuje, že nemá dobrou péči. žDeprese – Pacient uvěří nezvratnosti smrti a ztrácí naději. žSmlouvání – snaha smrt oddálit, uvnitř doufá v zázrak (významné události). žVyrovnání se – smíření se životem, smrt. žŠok – sdělení zprávy, intenzívní emoční reakce. žPopření smrti – rodina nevěří zprávě. žPocity viny – rodina se obviňuje, že neudělal pro blízkého dost. žPopření pocitů viny – rodina se ujišťuje, že více udělat nemohla. žPocity marnosti – depresívní ladění, beznaděj. žSmíření – dominuje přání, aby blízký člověk netrpěl. žOplakávání – delsí období truchlení po smrti blízkého člověka. žUjištění, že smrt nebolí. žNebude samo. žNezmizí ze světa, bude žít ve vzpomínkách. žPláč a smutek je normální projev, nebráníme se. žMůže být klidně úplně ticho. žNechat dítě vypovídat, držet za ruku. žUbývá fyzických i psychických sil žVítaný je rozhovor o aktuálních starostech. žDůležitý je fyzický kontakt. žRespektovat potřebu samoty. žMůže se objevit motorický neklid, euforie, jakoby se uzdravoval a pak následuje smrt. žV kómatu nevidí, ale slyší, sluch umírá poslední! žDůležitost posledního rozloučení se zesnulým poté, co je připraven. ž žMusíme znát její způsob života a hodnotovou orientaci. žFilozofický, světový názor. žRodinné vazby, sociální síť. žMají zkušenosti ze zvládáním těžké životní situace? Jako mají strategii? žMají zkušenost se smrtí v rodině nebo okolí? žVyslechnout, nenabízet hned rady. žNedodržuje pravidla léčby. žNejčastěji: žAgresívní žÚzkostní žDepresívní žNarcističtí. ž ž žNadává, kritizuje, napadá, vyhrožuje, nespolupracuje. žNereagovat okamžitě. žProč je agresívní – osobnost, fáze vyrovnávání. žPokud si stěžuje oprávněně – omluva. žPokud strach a úzkost – umožníme vhodně odreagovat. žU opilých, nadrogovaných či jinak napadajících pacientů nutno volat ochranku nebo policii. ž žProhlubují se jeho potíže,přidává se např. nespavost, obavy. žJsme vlídní, ale pevní a důslední. žUdržujeme oční kontakt, hovoříme klidně a rozhodně. žObjasňujeme, vysvětlujeme, používáme názorné pomůcky. žNepoužíváme „zdravý rum a laické fráze“. žProjevy: sed i stoj křečovitý, napjatý, bojovně odměřený, stisknuté rty. Nesdílný, strohý, hlas přeskakuje do vyšších poloh. Pocity křivdy a ústrků vyjadřuje obranou, odmítáním, cynismem, jízlivostí, ironií doprovázené pláčem, sebelítostí. žZvládací strategie. •Pohledem i pozicí signalizujeme ochotu, udržujeme stejnou úroveň očí. Vzájemnou vzdálenost necháme na pacientu. •Během hovoru pacienta hledíme se zájmem na jeho obličej, když hovoříme sami střídáme přímé a nepřímé pohledy. •Hovoříme klidně, věcně a srozumitelně, informace podáváme úplné se vstřícným přístupem, aby se mohl pac. rozhodnout. •Nezrychlovat tempo řeči, nezvyšovat hlas. Když skočí do řeči, vyčkáme až domluví a pak navažte na své sdělení. •Spíše než „ne“, říkejte „ano, ale“. • žProjevy: Značná péče o zevnějšek, módní doplňky, okázalé a důstojné vystupování, sebevědomá sebeprezentace. Povýšený, přezíravý. Vyjadřuje se stylem “všechno vím, vše znám, všade jsem byl“. Vyžaduje mimořádnou pozornost a nadstandardní péči, považuje se celebritu. žZvládací strategie: •Vyjděte mi vstříc, zpomalte a zastavte se v přiměřené vzdálenosti. •Nemůžete-li se mu věnovat ihned, signalizujte mu svou pozornost a požádejte o strpení. •Často k němu obracejte pohled a sledujte ho, i když hovoříte sami. •Chovejte se tak, aby měl dojem, že se středem pozornosti. •Informace podívejte věcně. Spíše jako partnerovi. •Apelujte na jeho sebestřednost, když žádáte nějaké dodržování určitých postupů a léčebného režimu. ž žProjevy: Nepřátelský, pomalejší, méně chápavý, podezíravý, nedůvěřivý, vztahovačný. Hlučný, nespisovný až vulgární slovník, omezeného rozsahu. V jednání netolerantní, vehementní, zkratkovitý, výbušný, zastrašování, ale také podlézání, neobratné lichocení, vnucování se na úkor ostatních.Nerespektuje obecně platné hodnoty, ideály, autority. žZvládací strategie: •Pohled z očí do očí, přiměřená a stabilní vzdálenost. •Pohled přímý, neuhýbavý. •Hovoříme klidně, spíše tišeji, plynule a srozumitelně, neosobně a nevzrušeně. •I gesta plynulá, klidná, nepanikařte. •Jednání vážné a důstojné. •V jednání důslednost spolu s pochopením a uznání. Apelace na čestnost a férovost. • žProjevy: Zodpovědný, pevný, důsledný, disciplinovaný, střízlivý. Řeč klidná, precizní, ritualizované životní návyky, obdiv a dodržování předpisů do důsledku. Logické, ale strnulé myšlení, stejně jako chování. Pokud není vše podle pravidel a jeho představ je popudlivý. žZvládací strategie: •Jednáme uspořádaně, klidně, věcně a střízlivě. Informace pečlivě odměřujeme. •Informace podáváme fakticky a úplně. •Signalizujeme respekt k zásadám a tradicím, vyvarujeme se jejich bagatelizace. •Při mírné polemice se odvoláváme na chronologii, zákonný postup a kauzalitu. •V konfliktu projevujeme respekt k jeho osobě a k právu na svobodné rozhodování. žProjevy: Pomalejší, rozmrzelý, ironický k sobě i jiným. Chce se lišit, izoluje se, udržuje si odstup. žZvládací strategie: •Udržujte oční kontakt a vzdálenost necháme na pacientu. •Jednáme neosobně, klidně a důstojně. Hovoříme stručně a věcně a podáváme úplné informace. •Nenecháme se vyvést z míry jeho mlčením. •Invektivy a narážky „neslyšíme“ a nereagujeme na ně. • žProjevy: Živý, aktivní, nápadný, výrazně emotivní. Střídá nálady. Manipuluje, jedná tak, aby byl středem pozornosti.Teatrální. V konfliktu křičí, pláče, zalamuje ruce „rve si vlasy“. Nápadné šperky a mladistvé oblečení, nápadnější líčení žen. žZvládací strategie: •Jednejte s nimi vsedě, aby neměli takový prostor hrát dramatické výstupy. •Jednejte v soukromí. •Buďme vstřícní, ale důsledně se držíme podstaty věci a problému. •Nevšímáme si různých odboček od tématu. •Hovoříme věcně, stručně a jasně. Jsme jednoznační, důslední. •Jednáme tak, aby netrvalo příliš dlouho. •Budeme rozhodní, pevní, nesmlouvaví, autoritativní a rázní. • žLiší se u laické a odborné veřejnosti. Laici se řídí vnějším projevem. žMedicinizace – trend většinu potíží považovat za odchylku nebo nemoc. žViditelné změny zevnějšku – náhlé zhubnutí, bledost, zadýchávání se, špatná chůze, ztráta vlasů – signály zhoršeného zdravot. stavu. žZměny chování nemocného – labilita nálad, slinění, třes, inkontinence mají podobný význam jako vnější vzhled. žRůzné předsudky – rakovina je nakažlivá, AIDS lze získat prostým dotekem apod. ž žSomatické onemocnění vzbuzuje ohledy, sympatii, toleranci. žNemocný se nepovažuje za viníka svého stavu žMá jistá privilegia, ale zároveň nemá rovná práva. žOčekává se, že se chce uzdravit a spolupracuje při léčbě. žSociální podpora v rodině je náročná, protože nemocný více vyžaduje, než žádá. ž žKontakt s nemocným členem je náročný a obtížný pro změny, které nemoc znamená. žVynucuje změnu životního stylu rodiny. žPéče o nemocné je vyčerpávající (chci, mohu, umím). žMění se sebehodnocení i zdravých členů rodiny. žNemoc dítěte má jiný subjektivní i sociální význam. žDěti reagují na nemoc jinak než dospělí. žChronické onemocnění postihuje 7-10% dětské populace. Omezení potřeb a změna stylu života! žNejhůře snáší dítě doprovázející bolest. žV kojeneckém až batolecím věku pozorujeme při hospitalizaci reakci s názvem separační úzkost : zoufalý pláč a volání - apatie, ztráta zájmu – náhradní osoba. Strach lidí v bílém. žPředškolní věk – omezení zvídavosti a iniciativnosti. Magické myšlení může vést k pocitům viny (ošetření za trest). žŠkoláci mohou trpět pocity neúspěchu, méněcennosti. Snaha zavděčit se dospělým vede k motivaci zvládnout léčebný režim. žPubescence – nemoc je nezbytné integrovat do vlastní identity – velmi obtížné, četné problémy. žAdolescence – zvýšená citlivost, zranitelnost, menší odolnost vůči stresu. žPotřeba orientace v situaci – herní terapie. žPotřeba podpory a citové jistoty – rodina. žPotřeba seberealizace – může se jí díky nemoci vzdát. žPotřeba otevřené budoucnosti – prognóza. Ovlivňuje sebepojetí dítěte. žNemoc dítě omezuje a vede k zvýšené unavitelnosti a vyčerpání. žProměny prožívání se dějí ve 4 fázích: 1.Fáze prvních somatických obtíží. 2.Fáze potvrzení choroby a následné změny způsobu života. 3.Fáze adaptace na nemoc. 4.Fáze trvalejších změn osobnosti a kompetencí nemocného dítěte. žPozdní následky nemocí. žOpakované hospitalizace. žSpolupráce na léčbě. ž žNemoc, zejména těžká nebo chronická znamená pro rodinu zátěž. žJedná se o dlouhodobý stres, který se může projevit následovně: 1.Problémy v komunikaci 2.Postupná únava členů rodiny 3.Reálné problémy s péčio pacienta. 4.Změna vzájemného vnímání členů rodiny. 5.Změny v postojích a hodnotových orientacích. žTyp nemoci nebo postižení žEtiologie nemoci nebo poruchy. žIndividuální charakteristiky nemocného dítěte. žIndividuální charakteristiky členů rodiny. žStruktura organizace rodinného systému. žProstředí.